Artikel ÖRF: ISO/DIN settings skibindingen bij vrouwen niet correct?

DIN calculatoren houden blijkbaar onterecht geen rekening met geslacht waardoor onnodig vaak ski’s bij vrouwen niet loskomen bij een val. Waardoor relatief gezien meer knieproblemen ontstaan. (Meer dan bij mannen) Dit terwijl de settings overigens wel correct zijn afgesteld.

Aangezien de settings een marge hanteren van 15% wordt geadviseerd de settings met deze 15% te verlagen.
De kans op foutieve ‘loslatingen’ hierdoor wordt overigens nihil geschat.

Wellicht goed om hier de volgende keer bij onderhoud eens goed naar te laten kijken of bij het huren van ski’s aan te geven.

Voor degene die het artikel willen lezen:
http://tirol.orf.at/news/stories/2828003/

en voor de verklaring van de Universiteit Innsbruck:
https://www.uibk.ac.at/newsroom/bindungsaengste-auf-der-pist…

Gelukkig houden de skiwinkels en de officiele afstel caculatoren in Frankrijk hier wel rekening mee…

Click. Click. Peace

@Rogier, heb je toevallig een link naar een Frans model wat er rekening mee houdt?

Zie dit plaatje hieronder. Sowieso vind ik elke rekentool die geen verschil maakt tussen sexe waardeloos.

Op de skimancursus die ik heb gehad leerde we dat vrouwen boven de 25 al iets lichter in te stellen. Ook belangrijk is dat jonge moeders (of zwangere vrouwen, als je dat weet) iets lager in te stellen, volgens de Franse ski-man school.

null

Click. Click. Peace

@Rogier:

Frappant dat dit in Frankrijk blijkbaar wél gemeengoed is maar in Oostenrijk (en andere landen?) nu pas onderzocht wordt / ontdekt wordt. In het artikel werd overigens inderdaad al wel verwezen naar Frans onderzoek.

@Rogier dat zijn alleen de tabellen voor beginnende/rustige skiërs? Heb je ook de tabellen voor krachtige, vaardige skiërs?

Dat is toch het derde deel? Afhankelijk van niveau schuif je op in de kolommen, tenzij ik het verkeerd lees. Mooi staatje dit! Had ik 4 weken eerder moeten zien.

Inderdaad dan schroef je het niveau 3 lijntjes naar beneden. Maar let wel bijna alle Nederlanders die ik ken stellen een te hoge DIN-waarde in. Ik noem het vaak ook niet voor niets de macho waarde. En dat kost heel veel kniën per jaar…

Instellen boven de 11-12 is echt alleen voor zeer goede skiërs met heel veel training, bijna dagelijks skiën. Want hoe techniek ook is, je benen moeten het ook aankunnen. En deze mensen mogen zelf hun bindingen instellen.

Een vriend van mij (winnaar Derby de la Meije een aantal jaar geleden) skiet als hij voor zichzelf skiet met een DIN waarde van 9 en hij weegt zo’n 80 kilo. Zijn logica, ik technische zo goed er komt maar weinige slechte druk op de ski’s te staan…

Click. Click. Peace

Mijn skies gingen niet uit bij een zeer flinke klap. Goed om te weten voor de volgende keer, ik had er al een wat minder gevoel bij, volgende keer naar mijn gevoel luisteren

Voor de personen die Nederlandse vertaling willen lezen:
https://skiinformatie.nl/onderzoek-skibindingen-gaan-vrouwen…

Nu ben ik eigenlijk ook wel benieuwd hoe het komt dat vrouwen meer blessures oplopen… Heeft het ermee te maken dat vrouwen minder kracht in hun knieën hebben en dus sneller de controle kwijt zijn? Uit het Duitse onderzoek wordt het volgens mij niet helemaal duidelijk…

@Rogier120 Nee. DIt heeft niets met spier-kracht te maken. Bij gelijk niveau en gelijk gewicht zal een vrouw een iets lichtere instelling van de ski hebben.

Vrouwen hebben iets zwakkere pezen en banden dan mannen. (Logisch: tijdens zwangerschappen moet dit op kunnen rekken) En daarmee zijn ook kniebanden minder sterk.

Click. Click. Peace

@Rogier Duidelijk! Op z’n zachtst gezegd opvallend dat men er in Oostenrijk zo lang voor nodig heeft om zich dat te bedenken…

Vind ik eigenlijk ook bijzonder, omdat dit in Frankrijk bij de basiskunde/kennis hoort van een ski-man. Normaal gesproken heeft men dit soort zaken in Oostenrijk juist zo goed voor elkaar.

Click. Click. Peace

He, opvallend zeg! Op mijn eerste tripje naar Oostenrijk effectief lelijk gevallen met/door niet loslatende ski m’n knie verdraaid, ligamenten verrokken. Nu in Frankrijk gehuurd en paar keer gevloekt dat ze loslieten bij een klein hoopje sneeuw of een plotse beweging (elke dag toch een keer of 2 dichter met m’n neus bij de sneeuw gekomen dan de bedoeling was), maar uiteindelijk liever zo dan telkens een schok in de toch al zwakkere knie. Verder telkens in Belgie gehuurd, gingen ook mooi op tijd los.

Stel je ze dan best ook wat minder hard af als je bv knieproblemen hebt?

@Elienc Ja!

Click. Click. Peace

Plaats een reactie