waarschuwing overkopen skipas

Wij zijn afgelopen maandag bij de kassa benaderd door een nette Nederlandse mevrouw die op de deze morgen een skipas had gevonden in het dorp. Wij mochten die skipas best overnemen omdat zij al een skipas had aangeschaft de dag eerder en dus was voorzien. De pas was geldig voor 4 dagen en ze vroeg er €50,00 voor. Wij dachten een koopje te hebben en kochten de skipas dus van haar. Wij direct daarna de lift in en alles leek prima. Tot een kleine 3 kwartier later de pas het opeens niet meer deed. Wat bleek, de pas was geblokkeerd. Degene die de pas had verloren was naar de kassa gegaan met zijn/haar aankoop/betaalbonnetje met daarop het bewijs dat ze een pas had gekocht en dat deze was verloren. Daarop kunnen ze bij het liftbedrijf zien om welke pas het gaat en deze kunnen ze dan direct blokkeren waarna ze een nieuwe pas kunnen verstrekken aan degene die de skipas had verloren. Hieruit kan ik dus iedereen adviseren 1. Koop nooit een zogenaamd gevonden skipas over. 2. Bewaar altijd je aankoop/kassabonnetje. Wel moet ik zeggen dat de mevrouw waarvan we de skipas kochten een heel nette eerlijke mevrouw was. We kwamen haar namelijk in de loop van de week weer tegen op de piste en ze wou direct de €50,00 terug betalen, wij hebben toen door haar eerlijke en goede reactie maar €40,00 terug gevraagd en we hebben er samen weer wat van geleerd. Toch wou ik dit verhaal even op dit forum plaatsen zodat iedereen weet dat ze op moeten passen met overkopen van skipassen.

Benny

Ze kan best net gewest zijn deze mevrouw, maar eerlijk is wat anders ze had hem ook bij de lift kunnen afgeven.

Mevrouw geeft aan dat ze een skipas gevonden heeft en wil deze doorverkopen.

Dat vind ik helemaal niet netjes. Hoe kom je erop. Je geeft zo’n pas toch gewoon af.

Voordat we verzeilt raken in een discussie of die mevrouw wel of niet netjes was. Ik bedoelde ermee dat ze een gewoon normaal voorkomen had, gewoon nederlands sprak (geen oostblok type was) en dat ze later zo sportief was om het geld terug te geven,. niet meer en minder. Mijn moraal van het verhaal is dat je je kassabonnetje goed moet bewaren en geen pas moet overkopen. punt.

Benny

goed punt. punt ;-)

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Dit soort situaties is wel erg jammer altijd! In dit geval voor jou, maar enkele weken terug zat ik in het andere schuitje. Mijn vader was ziek geworden, dus nog een skipas voor 2 dagen die niet meer gebruikt ging en kon worden. Er stonden diverse borden om te waarschuwen voor deze situaties, dus ik kon de pas niet meer kwijtraken. Begrijpelijk, maar helaas! Jammer dat we tegenwoordig niet meer gewoon op de eerlijkheid van anderen kunnen vertrouwen. Maar dat is niet een discussie die zich tot dit forum beperkt :-)

Nou Benny, ik vind zowel jou als die ‘nette’ mevrouw fout bezig. Jullie zijn beiden in de wetenschap dat het om een verloren eigendom gaat en het komt blijkbaar bij jullie beiden niet op om de pas af te geven. Uit eigen winstbejag, ik vind dat verwijtbaar en terecht dat je je neus stoot. Degenen die jij nu probeert te waarschuwen zullen uit hetzelfde hout zijn gesneden als ze wat hebben aan dit advies.

Dit soort situaties is wel erg jammer altijd! In dit geval voor jou, maar enkele weken terug zat ik in het andere schuitje. Mijn vader was ziek geworden, dus nog een skipas voor 2 dagen die niet meer gebruikt ging en kon worden. Er stonden diverse borden om te waarschuwen voor deze situaties, dus ik kon de pas niet meer kwijtraken. Begrijpelijk, maar helaas! Jammer dat we tegenwoordig niet meer gewoon op de eerlijkheid van anderen kunnen vertrouwen. Maar dat is niet een discussie die zich tot dit forum beperkt :-)

LuukOudshoorn op 5 mrt 2017 15:39

Met een doktersverklaring krijg je je geld terug van de resterende dagen.

Een skipas is vaak niet overdraagbaar. Dat staat ook vermeld in de kleine lettertjes.
Of je het wel of niet eerlijk vind Is een andere discussie.

Nu gaat het om een skipas maar wat nu als het om een gevonden bankpas/creditcard gaat. Word die dan ook doorverkocht??

Übung macht den meister!!!

Sorry hoor, maar zaken als:

  • Passen zijn persoonlijk en niet overdraagbaar, dus ook niet als je hem gevonden hebt
  • Met een doktersverklaring krijg je de resterende dagen terug
  • Passen zijn genummerd en kunnen bij verlies geblokkeerd worden
  • Steeds meer skigebieden maken de eerste keer een foto
  • Veel passen zijn zichtbaar gecodeerd, bv met M/V etc (zoals in Selva)
    mag je in mijn optiek zo langzamerhand als ‘algemeen bekend’ veronderstellen …
Rob

Het valt nog mee dat ze je niet opgepakt hebben wegens medeplichtigheid aan heling. Doorverkoop van gevonden voorwerpen valt doorgaans onder heling namelijk.

Voor hetzelfde geld is de pas gestolen uit een jas die in de garderobe hing bij een restaurant. En wie weet betaalde de “nette” mevrouw het geld terug om te voorkomen dat er aangifte tegen haar werd gedaan.

Gezien het eerlijke berouwvolle verhaal van de topicstarter wil ik niet natrappen. Ik denk wel dat we het advies kunnen uitbreiden naar de aloude wijsheid “koop niets van onbekenden op straat en koop niet van vreemden aan de deur”, het is altijd een verrassing achteraf wat er niet klopte met de aankoop, bij gestolen goederen zit je als bezitter al snel in het verdachtenbankje en bewijs dan maar eens dat een onbekend persoon de werkelijke dief is geweest.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@Benny

Als ze nieuwe fietsen weg halen uit jouw zaak en iemand vindt ze…

Vind je het dan ook normaal dat iemand ze ver onder de gebruikelijke prijs koopt of verkoopt?

Je zou je moeten schamen.

Plaats een reactie