verkeerde prijsofferte

Hallo,
een vraagje.
Begin maart ben ik beginnen zoeken voor een skivakantie de volgende carnaval vakantie 2018.
Dit deed ik door locale info tourisme bureaus aan te spreken.
Enkele dagen later kreeg ik via het tourisme bureau enkele aanbiedingen.
Eén daarvan sprak mij wel aan en ik schreef het betreffende hotel persoonlijk aan met in attach de aanbieding en voor hoelang deze aanbieding geldig blijft.
Daarop kreeg ik het antwoord tot eind april.
De laatste week van April stuurde ik dus een definitief antwoord naar het hotel om te zeggen dat we de aanbieding accepteren.

Nu kreeg ik een bericht terug dat er blijkbaar een missing is geweest ivm de prijs (Ze hebben een prijsaanbieding van laagseizoen ipv hoogseizoen doorgespeeld).
Ze gaan contact opnemen met het plaatselijk info bureau en zien wat er voor ons nog kan gebeuren.

Nu wacht ik in spanning af natuurlijk maar ik vroeg mij toch af wat in zo een geval onze rechten/plichten zijn?

Alvast bedankt,

Gerrit

Mijn gezond verstand zegt dat jij ‘ja’ hebt gezegd tegen die specifieke aanbieding. Als men na jouw acceptatie van de aanbieding de prijs verandert, doen ze je volgens mij feitelijk een andere aanbieding, die jij weer opnieuw mag accepteren of afwijzen. Volgens mij is dus het enige waartoe je verplicht bent het bedrag in de aanbieding die je hebt geaccepteerd.

Maar nogmaals: dat zegt mijn gezond verstand. Of de boekings- of reserveringsvoorwaarden die redenering volgen, weet ik natuurlijk niet.

*bericht bewerkt door GiGi op 09 mei 2017 08:28

@GiGi
Bedankt. Vraag is natuurlijk of zij wel het recht hebben nu nog de prijs aan te passen? Weigeren zal ik altijd kunnen (zeker zolang nog niets is betaald (eg: voorschot)) en dan nog ben je enkel je voorschot kwijt.
Ik was wel gebrand op deze vakantie en nu terug iets vinden zoveel maand later terug op het jaar en voor een drukke periode volgend jaar :-(

Het klinkt alsof dit gewoon kan. Je hebt infeite en reclame binnengehad en die kunnen niet kloppen. Zolang het geen officiele offeret was kunnen ze er heel makkelijk onderuit. Ook onder de offertes zelf kunnen ze zelfs nog uit, trouwens. Helaas, niet handing, niet netjes maar het kan gewoon.

In welk land was dit?

Click. Click. Peace

@Rogier
Oostenrijk (Montafon)
Zoals gezegd wacht ik nu hun antwoord af wat er gaat gebeuren. Zoals gezegd in mijn eerste post gaan ze contact opnemen met het info tourisme bureau om te zien wat er kan gebeuren voor ons. Dus zo te zien zijn ze er zich wel van bewust van de spijtige vergissing die is gebeurd en willen ze precies wel tegemoet komen op de één of andere manier.

Dat zou heel erg mooi zijn als het hen lukt! Maar (helaas voor jou) zijn ze niets verplicht. Alleen zou het wel slim zijn (bedenk alleen deze slechte reclame op deze site al…)

Hou ons op de hoogte.

Click. Click. Peace

Het feit dat ze eerlijk zijn over de fout + aangeven samen te kijken voor een oplossing, Zou ik persoonlijk kijken wat daar uit komt en in gesprek blijven. Eventueel een tegenbod doen.
Iedereen maakt fouten. Als ik je verhaal zo lees is er geen opzet in het spel.

echte mannen lopen naar boven,

Waar is het? Als de Oostenrijkse hotelvoorwaarden van toepassing zijn, kan je tot 3 maanden voor het daadwerkelijke verblijf van beide kanten nog annuleren. Dus “overeenkomsten” met hotels etc. zijn tot die tijd zo zacht als boter. Dus gewoon kijken of je in goed overleg tot een mooie oplossing voor beide partijen kan komen.

Mijn ervaring met toeristenbureaus is ook dat ze de prijzen vaak wat rooskleuriger voorspiegelen dan als je daadwerkelijk tot boeken over gaat. Hoe dat kan weet ik niet (al heb ik wel vermoedens), maar het is wel echt iets waar ik tijdens het boeken al rekening mee hou.

@Rogier
voor alle duidelijkheid het gaat hier niet over reclame op hun site enzo.
Ik heb gewoon de locale instantie (hoe noemen jullie dat) aangesproken. In mijn geval had ik dus gewoon het info tourisme bureau
aangesproken in montafon met de vraag of er kamers beshikbaar waren voor x personen voor periode y.
Aan de hand daarvan heb ik enkele prijsoffertes gekregen.
Eén ervan sprak mij wel aan en heb daartoe het desbetreffende hotel aangesproken met de offerte in attach met de vraag hoelang
deze offerte nog geldig blijft.
Als antwoord heb ik gekregen tot eind april zonder dat er al sprake was van enig misverstand ivm de prijs.

De laatste week van April heb ik dan toegezegd en gevraagd om te confirmeren. Daarop kreeg ik dan als spijtig antwoord
dat er blijkbaar een vergissing is begaan ivm de prijs. Ze gingen contact opnemen met het locale infoburea en de rest van het verhaal ken je :-)!

Ik hou jullie zeker op de hoogte van het verloop.

mvg,

@Gerrit Dat klopt maar zolang jij geen ja hebt gezegd kunnen zij alles aanpassen. Ze kunnen namelijk ook hun kamers verhuren of niet meer beschikbaar hebben.
Zoals hierboven gezegd zelfs met reservering kunnen ze er nog onderuit…

Click. Click. Peace

Wij hebben het meegemaakt: een prijsherziening maanden na betaling van het voorschotfactuur zelfs, bij een touroperator… het begon met een verdacht lage prijs op een groot appartement in Frankrijk aan de piste .

Geboekt in mei 2017, voorschotfactuur gehad en betaald. We zagen dat alle appartementen van hetzelfde complex in no time waren uitgeboekt. In september zou de afrekening volgen, maar pas in die maand werden we op de hoogte gebracht dat de vermelde prijzen niet klopten en dat we konden kiezen: of annuleren zonder kosten of het hogere bedrag (lees 5-voud) betalen. In de kleine lettertjes van hun contract staat: “prijzen zijn bindend onder voorbehoud van een kennelijke materiële vergissing”.

Voor ons geen probleem want de prijs was echt verdacht laag en we hielden rekening met een mogelijke annulatie, maar dan hadden ze ons dat wel kunnen zeggen in het voorjaar bij de boeking. Nu moesten we in september nog op zoek naar een appartement met 6 slaapkamers voor de krokus 2018. Uiteindelijk hebben we dan toch het beoogde appartement geboekt mits commerciële korting.

Volgens de Oostenrijkse verhuurvoorwaarden kunnen ze tot 3 maanden voor afreizen kosteloos annuleren zonder opgaaf van reden.

Een reply gekregen van het hotel. Ze verontschuldigen zich voor de verkeerde prijs die ze hebben opgesteld en stellen een 10% reductie voor. We gaan dus op zoek naar iets anders!

Een reply gekregen van het hotel. Ze verontschuldigen zich voor de verkeerde prijs die ze hebben opgesteld en stellen een 10% reductie voor. We gaan dus op zoek naar iets anders!

Gerrit op 10 mei 2017 13:01

Hoe groot wat het verschil dan, gezien het feit dat je die 10% korting niet accepteert?

Algemeen:
In het algemeen is het zo, dat men van een aanbod terug mag komen als je redelijkerwijs had kunnen weten dat het niet klopt.

Daarom kun je meestal het beste direkt boeken als een aanbod je bevalt en zonodig annuleren.
Helaas is Oostenrijk op dat vlak wat minder klantvriendelijk als omliggende landen.

Rob

@RCGrootveld
oorspronkelijk hadden we ongeveer 400 euro half pension per persoon.
Nu was het 780 half pension per persoon. Dus met 10% korting is het nog steeds rond de 700Euro.

Meer dan een skipas prijs verschil … dus zeker te duur!

in of excl skipas?

echte mannen lopen naar boven,

excl skipas

Hmm lastig, Kan hier geen mening over hebben

echte mannen lopen naar boven,

@RCGrootveld
oorspronkelijk hadden we ongeveer 400 euro half pension per persoon.
Nu was het 780 half pension per persoon. Dus met 10% korting is het nog steeds rond de 700Euro.

Meer dan een skipas prijs verschil … dus zeker te duur!

Gerrit op 10 mei 2017 14:41

Inderdaad een flink verschil, bijna het dubbele.
Maar eerlijk gezegd: € 400 pp voor een week HP in een hotel in Oostenrijk is onrealistisch laag.
Dus had je kunnen weten dat dit niet klopte, temeer daar bijna alle hotels hun prijzen gewoon op hun site hebben staan.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat waarschijnlijk ook.

Dus, hoewel heel vervelend, ben ik van mening dat ze in hun recht staan.
Uiteraard was het slechts een offerte, dus hoef jij daar niet in mee te gaan.

Succes met het vinden van een offerte.
€ 780 voor een week HP vind ik overigens niet abnormaal, uitgaande van een middenklassehotel (3*) in een redelijk gebied.

Rob

@RCGrootveld
Toch schandalig dat die prijzen zo immens moeten verschillen tussen laag en hoogseizoen! Had op de moment van ontvangen vd offerte ook alleen maar de prijs vanaf gezien op hun site en ben niet verder gaan doorklikken :-( VANAF is dus heel belangrijk. Vind het spijtig dat ze daar ook zo een groot verschil in maken, natuurlijk voer voor een andere discussie, maar het maakt het eigenlijk een beetje unfair tov de mensen die enkel tijdens vakantie kunnen gaan :-( Langs de ene kant doen ze er in Oostenrijk alles aan om het zo kindvriendelijk mogelijk te maken en langs de andere kant maken ze het heel duur :-(
Heb idd al offertes binnen terug van om en bij 400€ half pension de man maar idd weer in de verder afgelegen gebieden (Tirol - Zillertal) en minder hoog terug …

Zolang we niet weten om welke accomodatie het gaat kunnen wij niet roepen of iets te duur of te goedkoop is.
Luxe heeft ook een prijs. Zelf heb ik ook wel eens in een vakantie periode in oostenrijk gezeten voor een gelijkwaardig bedrag.
En in maart ook eens voor een ( te laag) bedrag op HP + skipas. Andere kant ook wel eens veel duurder gezeten omdat men wilde dat er een sauna en bubbelbad in zat.

Dat de prijs soms 2x zo duur kan zijn is normaal. Iets met vraag en aanbod.
Dat het oneerlijk is ben ik met je eens. Heb geen kids, een baan wanneer ik bepaal wanneer ik vrij heb. En dat scheelt gewoon enorm veel aan centen wat vakanties betreft.

echte mannen lopen naar boven,

hoge prijzen hoogseizoen en lage prijzen laagseizoen is een kwestie van hoge vraag naar acco’s in het hoogseizoen en lagere vraag in het laagseizoen. Het eerste hotel dat zijn prijzen gelijk trekt, zal direct uitgeboekt zijn in de schoolvakanties en geen kamer meer verhuurd krijgen in het laagseizoen.

*bericht bewerkt door Fotsirk op 11 mei 2017 09:23

@Fotsirk
daar ben ik het niet mee eens! Zelf als de prijzen gelijk zijn in laag en hoog en ik kan kiezen wanneer ik kan gaan zal ik dan nog steeds kiezen om te gaan in de minder drukkere periode. Het is niet dat de prijzen in het hoogseizoen ineens hetzelfde zouden zijn als het laagseizoen ik dan ook maar in het hoogseizoen zou gaan. Als ik kan kiezen kies ik de minst drukke periode onafhankelijk van de prijs dan…

@Gerrit heel veel mensen (met kinderen tussen 6 & 18j) kunnen niet kiezen om buiten de schoolvakanties te gaan, dus in die periodes is de vraag gigantisch en kunnen eigenaars bijgevolg ook hogere prijzen vragen: de klant betaalt die toch.
In het laagseizoen is het een ander verhaal: niet alle acco’s raken volzet, dus de klanten hebben de keuze om een goedkopere acco te kiezen. Als de eigenaars dan een te hoge prijs vragen, zullen ze minder verhuren.

Inderdaad, aanbieders hebben in het laagseizoen moeite om hun hotels vol te krijgen… De winst moet gemaakt worden in de vakantieweken, en in sommige gebieden bieden ze buiten het seizoen zelfs onder de kostprijs aan, dit om het verlies in die weken niet te hoog te laten oplopen…

Click. Click. Peace

@Gerrit:
Tja, het komt allemaal op het zelfde neer: Marktwerking, vraag en aanbod zeg maar.
Zolang er meer dan genoeg mensen bereid zijn om die prijzen te betalen, zal dat zo blijven.
En zoals elders gezegd, de volgeboekte topweken moeten de minder drukke weken compenseren.
Het eindplaatje (over een seizoen/boekjaar genomen) dient uiteindelijk een positief resultaat laten zien; dus spreid je de zaak.
Volkomen normale en gezonde bedrijfsvoering die je overal tegenkomt

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 11 mei 2017 13:28

Rob

Over een heel ander “produkt” maar wel een soortgelijk issue is als zaak bij het Gerechtshof in 's-Hertogenbosch geweest. Ik weet dat dit geen Oostenrijks recht is maar dit enkel ter info en als leidraad hoe in het Nederlands recht hiertegen wordt gekeken.

In de zaak betrof het de aanbieding van een televisie voor 99E op internet waarbij de aanbieder abusievelijk de prijs voor de bijbehorende wandsteun heeft vermeld in plaats van de juiste prijs voor de televisie.

Het Hof stelde de vraag of de consumenten op het moment dat zij de televisie bestelden voor 99E – dus op het moment dat zij via internet de bestelling deden – onder de gegeven omstandigheden er redelijkerwijze vanuit mochten gaan dat dit aanbod juist was. Met andere woorden konden consumenten inschatten of de 99E wel de juiste prijs was. Dit was duidelijk niet het geval aangezien op dat moment soortgelijk televisie tussen de 700E en 1300E kostten.

Kort door de bocht oordeelde het Gerechtshof dat er geen sprake was van een geldige rechtshandeling, in casu dus geen geldig aanbod.
@RCGrootveld zit denk ik dus in de goede richting.

@RCGrootveld zit denk ik dus in de goede richting.

Jornese op 11 mei 2017 16:38

Dank, mijn betoog was ook gebaseerd op een vergelijkbare case uit de detailhandel waar ik ooit een aantal jaren in gewerkt heb en waar een collega winkel mee geconfronteerd werd.
Hij bleek inderdaad in zijn recht te staan, want de klant had kunnen weten dat het niet klopte.

Voorbeeld:
Als een filmpje (ja, over die tijd spreek ik) wat voor 8.95 staat geprijsd terwijl het eigenlijk 9.95 moet kosten, moet je het de klant voor de prijs op het etiket leveren.
Als een camera in de etalage staat voor 199.= terwijl dat dingen overal 1199 kost hoef je dat niet.

Rob

@Fotsirk
daar ben ik het niet mee eens! Zelf als de prijzen gelijk zijn in laag en hoog en ik kan kiezen wanneer ik kan gaan zal ik dan nog steeds kiezen om te gaan in de minder drukkere periode. Het is niet dat de prijzen in het hoogseizoen ineens hetzelfde zouden zijn als het laagseizoen ik dan ook maar in het hoogseizoen zou gaan. Als ik kan kiezen kies ik de minst drukke periode onafhankelijk van de prijs dan…

Gerrit op 11 mei 2017 09:51

Vergelijk:
Normloon voor jouw vak is 50 /u.

  • Het ene bedrijf is bereid je 75 /u te betalen
  • Het andere bedrijf is bereis je 45 /u te betalen
    Voor wie ga je werken?

*bericht bewerkt door moderator op 11 mei 2017 22:21

Rob

Plaats een reactie