Geen dashcam op wintersport door Duitsland

M.i. een idiote benadering maar voor iedereen met een dashcam, kan aardig in de papieren lopen in Duitsland:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/425827/duitse-rechter-dashca…

We hebben allemaal onze mond vol over camera’s langs/boven de weg die onze privacy zouden schenden, maar op het moment dat we zelf kunnen filmen is die privacy (in dit geval die van anderen) ineens niet meer zo belangrijk…
Komt een beetje over als met twee maten meten (zoals wel vaker gebeurt).

Maar goed, het lijstje met verboden:
= Radar detectors (bijna overal)
= Flitser waarschuwingen (in elk geval CH)
= Radarspots in de navigatie (idem)
mag voor D dus worden uitgebreid met
= Dashcam

Daarbij worden veel DC’s vooral gebruikt om anderen te laten zien hoe je tussen een paar vangrails door rijdt, het liefst met de actuele snelheid in beeld.

Daarbij schuilt er in het gebruik van DC’s het risico, dat men de grenzen van weggedrag opzoekt want alles staat toch op video.

Al met al vind ik het niet zo’n idiote benadering.
Alleen zou het mooi zijn als dit soort zaken op Europees niveau geregeld zouden worden, maar zover zijn we helaas nog niet.

Rob

Is niet meer dan logisch. Indien die dingen correct gebruikt worden is het fantastisch. Jammer genoeg gebruikt de meerderheid het voor idioot gedrag, Je mag in Duitsland ook geen foto`s nemen van prive woningen, bouwwerven, etc… zonder toestemming. Daarom heb je ook geen google street view in Duitsland / Oostenrijk.

Toch heb ik ook een camera op mijn auto staan, zolang het op eigen grond is mag dit gewoon, wel even aangeven dat er gefilmd wordt. Voor zover ik weet mag dit ook als je de auto op de openbare weg hebt staan (wel gericht op jouw auto).

Die beelden waar jij het over hebt is met name in Rusland, daar is het (bijna) verplicht voor je verzekering. En gezien de beelden, snap ik dit vanuit de verzekeraars.

Is niet meer dan logisch. Indien die dingen correct gebruikt worden is het fantastisch.

Eens, als ze alleen gebruikt zouden worden tbv bewijsvoering zou dat prima zijn.
Je zou de dan zo kunnen maken, dat ze bv alleen de laatste minuut vasthouden en automatisch stoppen bij een botsing.
Net als dat bij de cockpit voice recorders van vliegtuigen gebeurt, die houden alleen de laatste periode (afh. type) vast.

Rob

Voor zover ik weet mag dit ook als je de auto op de openbare weg hebt staan (wel gericht op jouw auto).

Ben toch benieuwd hoe jij een op je auto gemonteerde camera op je auto wilt richten.

Rob

Ik laat mij niet bang maken door de Telegraaf of wie ook. De camera blijft en als je mij onder het oog van de camera schade toebrengt en daarover liegt, dan is het gedaan met je privacy. Of de rechter je nou gelijk geeft of niet.

Net als de inbreker die thuis op “bezoek” komt. Die staat de volgende dag in volle glorie op het internet :)

Is niet meer dan logisch. Indien die dingen correct gebruikt worden is het fantastisch. Jammer genoeg gebruikt de meerderheid het voor idioot gedrag, Je mag in Duitsland ook geen foto`s nemen van prive woningen, bouwwerven, etc… zonder toestemming. Daarom heb je ook geen google street view in Duitsland / Oostenrijk.

Joy85 op 2 okt 2017 15:03

Google streetview werkt ook in Duitsland. Wel kan je eisen dat jou woning volledig ge-blurd (goed nederlands?) wordt op de foto.

Weer zo’n gevalletje hete soep. Gewoon laten hangen dat ding, en gaan. Ik heb in al die jaren buitenlandtripjes nog nooit gedoe gehad met een radardetector, dashcam of flitsinfo. Niet in Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland. Terwijl ik in Zwitserland de flitsapp regelmatig pontificaal op het dashboard in zicht had bij de grensovergang.

Ik laat mij niet bang maken door de Telegraaf of wie ook. De camera blijft en als je mij onder het oog van de camera schade toebrengt en daarover liegt, dan is het gedaan met je privacy. Of de rechter je nou gelijk geeft of niet.

Net als de inbreker die thuis op “bezoek” komt. Die staat de volgende dag in volle glorie op het internet :)

Martin7182 op 2 okt 2017 21:27

Tja, met het risico dat jij een poosje later voor de rechter mag verschijnen om je te verantwoorden voor ‘voor eigen rechter spelen’.

Rob

Terecht deze uitspraak. Al dat filmen van anderen. Nou nog dat de rechters ook de overheden op de vingers gaan tikken. Want dat zijn de grootste privacyschenders!

Want dat zijn de grootste privacyschenders!

DSvier op 3 okt 2017 10:53

En jawel, daar is het dan: Het P-woord

Dat hele gez… over privacy begint zo langzamerhand tegen ons te werken, alleen wil het grote publiek dat nog niet inzien.
Maar ik wijk af, dus laat het hier verder bij.

Rob

Want dat zijn de grootste privacyschenders!

DSvier op 3 okt 2017 10:53

En jawel, daar is het dan: Het P-woord

Dat hele gez… over privacy begint zo langzamerhand tegen ons te werken, alleen wil het grote publiek dat nog niet inzien.
Maar ik wijk af, dus laat het hier verder bij.

RCGrootveld op 3 okt 2017 12:07

Wat gek, dat ik het over privacy heb ik een topic dat gaat over een uitspraak van de Duitse rechter die een privacyschending constateert…

Overigens werkt dat gezeik over privacy helemaal niet, want de sleepwet komt eraan.

Al is er niets afwijkends aan daar je schouders over op te halen.

Want dat zijn de grootste privacyschenders!

DSvier op 3 okt 2017 10:53

En jawel, daar is het dan: Het P-woord

Dat hele gez… over privacy begint zo langzamerhand tegen ons te werken, alleen wil het grote publiek dat nog niet inzien.
Maar ik wijk af, dus laat het hier verder bij.

RCGrootveld op 3 okt 2017 12:07

Wat gek, dat ik het over privacy heb ik een topic dat gaat over een uitspraak van de Duitse rechter die een privacyschending constateert…

Overigens werkt dat gezeik over privacy helemaal niet, want de sleepwet komt eraan.

Al is er niets afwijkends aan daar je schouders over op te halen.

DSvier op 3 okt 2017 19:22

Ik doelde op de “Privacyschenders”…

Rob

Ik laat de dashcam gewoon zitten in het buitenland. Als je een boete krijgt voor die dashcam, is dat waarschijnlijk peanuts vergeleken met de verhaalbare schade

May the ski force be with you !!

Ik laat de dashcam gewoon zitten in het buitenland. Als je een boete krijgt voor die dashcam, is dat waarschijnlijk peanuts vergeleken met de verhaalbare schade

CJAHulskamp op 3 okt 2017 21:49

Je kunt natuurlijk ook proberen te voorkomen dat er uberhaupt schade ontstaat …
Je mag dan een camera hebben, als je het nodig hebt is het leed al geschied.

Rob

Dashcams in Duitsland zijn gewoon toegestaan. De media weet weer eens niet waar de klepel hangt.

Het punt is dat je een dashcam niet continu aan mag hebben staan om het overige verkeer in de gaten te houden. Als je opnamen van de weg maakt met als doel de weg en de omgeving in beeld te brengen, dan mag je de beelden zelfs zo op YouTube & Co plaatsen. Als je echter als doel hebt om het weggedrag van anderen te registreren, dan is het niet meer toegestaan, zonder het onherkenbaar maken ervan.

En nu komt het springende punt: Als je met de beelden van je dashcam gelijk probeert te halen na afloop van een ongeluk, dan kan dat een schot in eigen doel worden. De politie neemt weliswaar de beelden aan, en je zou m.b.t. het ongeluk ook nog gelijk kunnen krijgen (als de rechter de beelden überhaupt toelaat), maar de boete voor privacyschennis kan nog hoger uitvallen, zolang je niet net (zoals de vrouw in het voorbeeld) een gering inkomen hebt. Elke rechter beoordeeld de zaak weer anders. Sommige rechters laten beelden van dashcams principieel niet toe als bewijslast, andere weer wel. En soms komen er dan twee rechtzaken: Een voor het ongeluk en de ander voor de privacyschennis.

Op dit hele gebeuren staat één veilige uitzondering: Als je de dashcam kort voor het ongeluk aanzet, dan zijn de beelden geheel legaal, omdat je het verkeer niet continu in de gaten houdt. Opzich natuurlijk een bizarre regel, omdat ongelukken meestal onverwacht gebeuren, maar toch… Als je bijv. bij glad weer iemand van achteren hard ziet aankomen en je kunt inschatten, dat hij of zij dadelijk op je bumper zal knallen, dan mag je een video starten.

Meer info:
https://www.adac.de/infotestrat/adac-im-einsatz/motorwelt/da…

Als je een boete krijgt voor die dashcam, is dat waarschijnlijk peanuts vergeleken met de verhaalbare schade

CJAHulskamp op 3 okt 2017 21:49

Precies dat kan met een aardig inkomen dus verkeerd uitpakken. Het zou enorm vervelend zijn als je €5.000 schade hebt, maar de boete €10.000 zou bedragen. ;) Maar het is al vervelend genoeg als dashcambeelden überhaupt niet voor de rechter zouden worden toegelaten, geheel los van een eventuele boete.

Persoonlijk zie ik het gebruik van een dashcam een beetje als gokken: Je kunt gelijk krijgen, zonder boete. Je kunt ongelijk krijgen, zonder boete. Je kunt gelijk krijgen, met boete. Je kunt ongelijk krijgen, met boete. In hoeverre je dan een dashcam wilt gebruiken kan een ieder voor zich beslissen.

Ik heb in al die jaren buitenlandtripjes nog nooit gedoe gehad met een radardetector, dashcam of flitsinfo. Niet in Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland. Terwijl ik in Zwitserland de flitsapp regelmatig pontificaal op het dashboard in zicht had bij de grensovergang.

Mike123 op 3 okt 2017 08:01

Als je de Zwitserse grens passeert staat daar de douane en niet de politie. Ook al zouden ze een radardetector herkennen, mogen ze de zaak niet handhaven. Dat mag alleen de politie. Bovendien is ook in Zwitserland een dashcam niet principieel verboden, omdat je ook de weg en omgeving puur als roadtripfilm in beeld zou willen brengen.

*bericht bewerkt door Frans op 04 okt 2017 12:24

Als je de Zwitserse grens passeert staat daar de douane en niet de politie. Ook al zouden ze een radardetector herkennen, mogen ze de zaak niet handhaven. Dat mag alleen de politie.

Dan kom jij kennelijk of op andere grensovergangen dan ik of op andere tijdstippen, want ik heb het toch regelmatig meegemaakt dat ze er beiden stonden. Sterker noch, in relatie tot Schengen en de huidige dreigingen staat er volgens mij vaker politie dan douane.

Verder heeft douane soms meer bevoegdheden dan alleen het controleren op in/uitvoer. Of dat voor CH geldt, weet ik niet.

Rob

Als je met de beelden van je dashcam gelijk probeert te halen na afloop van een ongeluk, dan kan dat een schot in eigen doel worden. De politie neemt weliswaar de beelden aan, en je zou m.b.t. het ongeluk ook nog gelijk kunnen krijgen (als de rechter de beelden überhaupt toelaat)

Je loopt nog een risico: De kans dat de beelden tegen je gebruikt worden, bv omdat je reglementair misschien denkt in je recht te staan, maar dat de rechter daar anders over denkt, bv omdat uit de beelden blijkt dat je je weggedrag onvoldoende hebt aangepast aan de situatie.

Rob

Ik laat de dashcam gewoon zitten in het buitenland. Als je een boete krijgt voor die dashcam, is dat waarschijnlijk peanuts vergeleken met de verhaalbare schade

CJAHulskamp op 3 okt 2017 21:49

Je kunt natuurlijk ook proberen te voorkomen dat er uberhaupt schade ontstaat …
Je mag dan een camera hebben, als je het nodig hebt is het leed al geschied.

RCGrootveld op 4 okt 2017 11:11

Klopt !!! Schade altijd te voorkomen. Toch heeft de camera al in NL zijn nut gehad. Dus om nu alles de demonteren voor ik DE in ga zie ik niet zitten.

May the ski force be with you !!

[Google streetview werkt ook in Duitsland. Wel kan je eisen dat jou woning volledig ge-blurd (goed nederlands?) wordt op de foto.[post]sneeuwzeker op 2 okt 2017 22:54

Heum, als je nu surft naar google maps is de functie street view uitgeschakelt hoor…Probeer maar. De enige plaatsen waar het nog kan is in grootsteden met beelden van meer dan 5 jaar oud…

Dan kom jij kennelijk of op andere grensovergangen dan ik of op andere tijdstippen, want ik heb het toch regelmatig meegemaakt dat ze er beiden stonden. Sterker noch, in relatie tot Schengen en de huidige dreigingen staat er volgens mij vaker politie dan douane.

RCGrootveld op 4 okt 2017 12:53

Aan de Zwitserse grens staat de Grenzwache (GWK). Deze hebben zowel de taken van de grenspolitie (immigration) als douane (customs), wat in Zwitserland dus in één korps gecombineerd is en een onderdeel uitmaken van de algehele Zwitserse douane (EZV). Aan de Duitse kant van de grens kan zowel de Zoll (goederencontrole) als de Bundespolizei (paspoortcontrole) staan. Aangezien Zwitserland in principe een Schengenland is, mogen paspoortcontroles alleen sporadisch plaats vinden.

De normale politie komt er hoogstends in speciale gevallen voor extra ondersteuning aan te pas, maar nooit voor eigen controles. Daartoe zijn ze simpelweg niet bevoegd. Het uitvoerende orgaan van grenscontroles is de GWK in CH of in Duitsland de Zoll met eventuele Bundespolizei.

https://www.ezv.admin.ch/ezv/de/home/die-ezv/organisation/gr…

*bericht bewerkt door Frans op 04 okt 2017 16:21

Laatste 4 keer is mijn paspoort gecontroleerd aan de Zwitserse grens. Dus ik val niet in categorie “Sporadischs” 😂

May the ski force be with you !!

Oelala… zie jij er crimineel of gevaarlijk uit?! :p Mij vragen ze komende vanuit Frankrijk ook wel eens naar m’n paspoort en/of rijbewijs. Komende vanuit Duitsland is het nooit een probleem.

Ik zal er ook wel crimineel uitzien, want ik wordt ook regelmatig (Ik denk 70% van de tijd) gecontroleerd. En krijg vragen als ‘wat moet jij/jullie met 4 paar ski’s’. Of auto vol met skispullen, skischoenen op de achterbank: "Wat komen jullie hier doen… "
De st bernard col is vaste prik daar ben ik volgens mij altijd aangehouden als ik via de tunnel ga. Via de col nog nooit.

*bericht bewerkt door Rogier op 04 okt 2017 16:31

Click. Click. Peace

Oelala… zie jij er crimineel of gevaarlijk uit?! :p Mij vragen ze komende vanuit Frankrijk ook wel eens naar m’n paspoort en/of rijbewijs. Komende vanuit Duitsland is het nooit een probleem.

Frans op 4 okt 2017 16:23

Laatste keren Idd vanuit Frankrijk

May the ski force be with you !!

Beter een camera dan niks. Na een ongeval heb je dan zelf tenminste de keuze of je iets met de beelden doet of niet. Je hebt in ieder geval bewijsmateriaal in handen.

Ik zal er ook wel crimineel uitzien, want ik wordt ook regelmatig (Ik denk 70% van de tijd) gecontroleerd. En krijg vragen als ‘wat moet jij/jullie met 4 paar ski’s’. Of auto vol met skispullen, skischoenen op de achterbank: "Wat komen jullie hier doen… "
De st bernard col is vaste prik daar ben ik volgens mij altijd aangehouden als ik via de tunnel ga. Via de col nog nooit.

Rogier op 4 okt 2017 16:30

Ik neem aan dat je altijd netjes door hebt mogen rijden. Waarom vragen ze dat? Je zou ook kunnen denken waar ze zich mee bemoeien :P. Bedoel, je gaat gewoon op pad de bergen in.

Not all who wander are lost

Ik heb altijd door mogen rijden, soms wel eens 30 minuten op een paspoort controle moeten wachten. Ach, hoort er een beetje bij.

Click. Click. Peace

Laatste 4 keer is mijn paspoort gecontroleerd aan de Zwitserse grens. Dus ik val niet in categorie “Sporadischs” 😂

CJAHulskamp op 4 okt 2017 16:21

Kijk ik niet vreemd van op.
Zet je skibril dan ook af ;-)

Ik laat de dashcam gewoon zitten in het buitenland. Als je een boete krijgt voor die dashcam, is dat waarschijnlijk peanuts vergeleken met de verhaalbare schade

CJAHulskamp op 3 okt 2017 21:49

Als die schade ontstaat in Oostenrijk of Duitsland mag je de dashcambeelden waarschijnlijk niet eens gebruiken bij de bewijsvoering.

Plaats een reactie