Hoe duur is Zwitserland nu echt

WTF die sneeuw, ik flip even helemaal. Ga nu huisje betalen, in Aletsch-Arena, en me verder verheugen.

Hoe Lang = een chinees

*bericht bewerkt door chandler op 07 nov 2017 11:31

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

Jaarpas vier skigebieden Bernerland Jungfrau, Adelboden, Gstaad en Meiringen in voorverkoop tot 15/12 voor 666 CHF omgerekend € 576. Zie https://top4.ski. Ter vergelijk het veelgeprezen dolomiti superski in pre-season (aanschaf tot 23/12) € 800.

Ik ben tot mijn 30e minimaal 1x per jaar naar Zwitserland op wintersport geweest, daarna in minder ivm de Franc die het niet leuk meer maakte. Sindsdien Oostenrijk…
Komende winter wordt het weer Zwitserland, om het landschap, om de sfeer, om de pistes, maar zeker ook om de mensen. Niet om denigrerend over te komen, maar in Zwitserland betaal je ook voor het publiek om je heen. (ja schiet maar)

Nadelen van Zwitserland zijn dat het de laatste jaren is achtergebleven in liften en ontwikkeling voor wbt de accommodaties. Als ik kijk naar de hotels waar ik in Oostenrijk ben geweest, ben ik nog niks vergelijkbaars tegen gekomen in Zwitserland. Ook qua chalets en appartementen is het vooral (echt hele) oude meuk in Zwitserland helaas.

Disturbing the peace since 1975

@havanna
Ik zou een vignet NOOIT met vaseline vastzetten…deze zomer waren we in zwitserland en voor grens krabde de douaniers bij elke auto aan het vignet. Ik weet niet hoe hoog de boetes zijn…

Bij de pizzeria betaalden we 100€ voor 4 cola en 4 pizza…best aan de prijs. Duur land. Salarissen liggen daar veel hoger dan hier.

Huren van ski’s:

Mooi artikel verschenen over het huren van materiaal, bij +/- 20 verhuurders verspreid over het hele land.
Dag, week en jaar prijzen.

https://www.srf.ch/news/schweiz/riesige-preisunterschiede-de…

@lekkerzonnetjeerbij Je zegt “salarissen liggen daar veel hoger”
Inderdaad minimumloon is 3000 Euro
18.04 Euro per uur.

@lekkerzonnetjeerbij Je zegt “salarissen liggen daar veel hoger”
Inderdaad minimumloon is 3000 Euro
18.04 Euro per uur.

Hooykaas op 8 nov 2017 09:07

Ter referentie, dat is meer dan een modaal inkomen in NL…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ja, oude meuk in hotels en appartementen. We vroegen ons af hoeveel opa’s en oma’s er overleden waren: altijd van dat meubilair dat hier naar de kringloop gaat.Vergelijkbare accomodatie in Oostenrijk is veel beter. Verder is boodschappen doen spuugduur, op de piste ook duur eten en inderdaad: de liften zijn hier en daar wel erg oud. Maar ja, die landschappen rondom Grindelwald, Saas Fee moet je wél een keer gezien hebben.

Wij (gezin met 6 kinderen)gaan al jaren naar Zwitserland (Bellwald/Wallis)
Skipas is idd erg prijzig in vergelijking met andere gebieden in Oostenrijk of Frankrijk.
Prijzen voor lessen volgens mij niet.
Skies hebben we zelf of huren we voor de kinderen in Nederland.
Accommodatie (vrijstaand chalet aan de piste) huren we particulier voor 800 euro.
Boodschappen nemen we zoveel mogelijk mee.
Eten/drinken doen we voornamelijk in het chalet.
Wij vinden de kosten wel meevallen op deze manier.
1x een uitstap naar Oostenrijk (Jerzens) en Duitsland (Steibis) gemaakt, maar dit jaar weer gewoon Wallis.

Dit zijn de kosten: (2 vw, 6 kind)
Vignet                       36.50
Overnachting         200.00
Autotrein                   48.60
Huishuur en tax     841.36
Skischool                381.88 (2 kind)
Skipas                      602.52 (1 vw, 3 kind)
Skihuur                     240.00 (4 kind)

Totaal                      2350.86

*bericht bewerkt door Eliza op 08 nov 2017 11:41

Inderdaad minimumloon is 3000 Euro, 18.04 Euro per uur.

Hooykaas op 8 nov 2017 09:07

Lekker aan het trollen? Kom eens met een bron @Hooykaas

Volgens mij gewoon waar hoor @Sndr, is een paar jaar geleden in een referendum voor gestemd. Los daarvan is het gemiddelde maandelijkse bruto inkomen zo’n 9000 euro. Het ene rijke land is het andere niet zullen we maar zeggen 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Haha volgens mij is er ooit een voorstel geweest in Zwitserland om dat idd door te voeren, maar dat is niet doorgegaan.

Ik vraag me af of er uberhaupt een minimumloon is in Zwitserland. Ik geloof best dat het goed verdienen is in Zwitserland, maar dat zal tot bepaalde branches en levels beperkt blijven toch? Leraren, ambtenaren, programmeurs ed zullen daar toch niet extreem veel verdienen?

  • toch maar ff gegoogled
    https://www.nrc.nl/nieuws/2014/05/18/zwitsers-zeggen-nee-teg…

  • bij salarissen moet je niet naar gemiddelden kijken btw. 1 iemand die een miljoen verdient en 9 mensen die 11.000 verdienen geeft een gemiddeld salaris van ruim 1 ton, terwijl het modale salaris (het meest voorkomende) dan 11000 is…dat zegt veel meer dan het gemiddelde, dat wordt door hoge (bankier) salarissen enorm een kant op getrokken

  • er is weinig te vinden over het modale inkomen in Zwitserland, maar gemiddeld zit op zo’n 6k in dollars, netto, en in nederland op 3k, netto, wat al een stuk hoger is dan het modale salaris, bruto…en wil je de vergelijking echt maken, dan moet je misschien wel kijken naar modale koopkracht; hoeveel bigmacs kan je lokaal kopen, na aftrek van woon en vergelijkbare lasten…

*bericht bewerkt door Roy83 op 08 nov 2017 12:41

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Guys, @Hooykaas heeft het over minimumloon he. Ik heb ook wat gegoogled en lees hier (https://www.ad.nl/nieuws/zwitsers-wijzen-basisinkomen-af~ae8…) dat het referendum over een basisinkomen (ook niet hetzelfde als minimumloon) voor 2.250 euro vorig jaar is afgewezen. En hier (http://www.zwitserlandforum.nl/index.php?link=home/lees.php&…) dat er wel minimumloon bestaat in la Suisse maar dat die per bedrijfstak verschilt. Hoeveel het nou werkelijk is, lees ik nergens, maar @Hooykaas heeft vast een goede bron.

*bericht bewerkt door Sndr op 08 nov 2017 12:51

@Roy83 het modale inkomen in Nederland is bruto circa 36.000. Bruto! Dat is rekening houdend met vakantietieslag nog geen 2800 bruto per maand.

Overigens is het wel degelijk zo, dat Zwitsers met enigzins een opleiding een veelvoud verdienen van het equivalent hier in NL. Het is daar wel stukken minder genivelleerd, dus er lopen mensen relatief voor veel te weinig rond, vandaar ook het referendum.

*bericht bewerkt door Shane op 08 nov 2017 13:00

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Roy83 het modale inkomen in Nederland is bruto circa 36.000. Bruto! Dat is rekening houdend met vakantietieslag nog geen 2800 bruto per maand.

Overigens is het wel degelijk zo, dat Zwitsers met enigzins een opleiding een veelvoud verdienen van het equivalent hier in NL. Het is daar wel stukken minder genivelleerd, dus er lopen mensen relatief voor veel te weinig rond, vandaar ook het referendum.

Shane op 8 nov 2017 12:58

Ja, dat zeg ik toch :p. Het modale bruto salaris in Nl is lager dan het gemiddelde netto salaris in Nl;).

Maar laten er maar geen volledig economisch topic van maken (hoe interessant dat ook is).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ah, ik werd verward door je zinsbouw. Hier een interessante samenvatting van Zwitserse inkomens voor de liefhebber:
https://www.myscience.ch/living/salary/salary_in_switzerland…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ah, ik werd verward door je zinsbouw. Hier een interessante samenvatting van Zwitserse inkomens voor de liefhebber:
https://www.myscience.ch/living/salary/salary_in_switzerland…

Shane op 8 nov 2017 13:48

Als ik het zelf zo terug lees, kan ik dat eigenlijk wel snappen ;). Duidelijke info in die link btw!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ah, ik werd verward door je zinsbouw. Hier een interessante samenvatting van Zwitserse inkomens voor de liefhebber:

https://www.myscience.ch/living/salary/salary_in_switzerland…

Shane op 8 nov 2017 13:48

Als ik het zelf zo terug lees, kan ik dat eigenlijk wel snappen ;). Duidelijke info in die link btw!

Roy83 op 8 nov 2017 14:43

Het moet me toch nog even van het hart dat volgens Wikipedia (ik zeg het er maar bij) het gemiddeld inkomen in NL juist lager is dan het modaal. Modaal wordt namelijk gecorrigeerd voor toeslagen e.d.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ow daar kan ik me wel iets bij voorstellen, met al die toeslagen die er zijn, hypotheekrente aftrek ed…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Resumerend voor @Hooykaas en @Sndr. Nee, het minimuminkomen is er nog niet ingevoerd, ondanks meerderr referenda. Wel is het zo dat het modale inkomen (Jan Modaal zeg maar) (2015) 6189 frank bruto per maand is. Grofweg 2.2 x van dat in NL anno 2017. Slechts 10% van de Zwitsers verdiende anno 2010 minder dan 4000 CHF bruto per maand. De armoedegrens is vastgesteld op 2300 CHF per individu en 3900 voor een gezin. Slechts 3,5% van de bevolking valt in deze categorie. Als hogeropgeleide verdien je er al gauw meer dan 10.000 CHF (normale salarissen, geen directeuren/eigenaren).

Dus nee, het minimuminkomen is niet vastgesteld, maar de 3000 is zeer reeel op basis van de lonen in de rest van het land. Dus ondanks de feitelijke onjuistheid vind ik “trollen” een volkomen onterechte beschuldiging.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Sndr doe eens gek.
Verkoop je huis zeg je spaarrekening op in NL. Doe je auto weg.
En ga naar Zwitserland. Ga voor het grote Expat inkomen.Koop een nieuwe auto met alleen 6% belasting en ga wonen vlakbij een skigebied zodat je elke week kan skiën met een goedkope seizoen pas.
Wij komen graag bij je logeren 😃😃
(Grapje)

Wat kost dat biertje nou in Zwitserland? ;)

@Sndr doe eens gek.
Verkoop je huis zeg je spaarrekening op in NL. Doe je auto weg.
En ga naar Zwitserland. Ga voor het grote Expat inkomen.Koop een nieuwe auto met alleen 6% belasting en ga wonen vlakbij een skigebied zodat je elke week kan skiën met een goedkope seizoen pas.
Wij komen graag bij je logeren 😃😃
(Grapje)

Hooykaas op 8 nov 2017 18:42

Haha, yr welcome, maar het wordt wel Italië. Nog goedkoper ook 😃.

Wij skiën al een aantal jaar in Veysonnaz (Wallis) en qua prijs al regelmatig het vergelijk gemaakt met vrienden die naar Oostenrijk of Frankrijk gingen. Uiteindelijk maakten we allemaal ongeveer gelijke kosten alleen was de verdeling anders. Wij eten bijv niet 2x buiten de deur maar lunchen op de berg en dineren thuis. Daarnaast geven wij minder uit aan apres ski (kennen ze daar niet zo) maar meer aan andere posten.
De skipas voor dit gebied is nagenoeg even duur of zelfs goedkoper dan in andere gebieden. Boodschappen zijn qua prijs wisselend; vers vlees, kaas en groente is duur. Koop je echter houdbare producten, brood of wijn dan valt het reuze mee. Shampoo en verzorgingsproducten zijn wel weer heel duur. Gevolg: wij nemen basisboodschappen en shampoo mee :-) overigens valt op alle boodschappen nog wel wat te besparen als je naar de Lidl of aldi gaat.
Eten op de berg is duur maar vaak wel heel lekker, en ach, op vakantie moet je gewoon genieten is ons motto. Wel is de verhouding zoek; 18chf voor een matige pizza op een zelf service terras maar ook 25 chf voor een heerlijke croute of fondue in een a la carte restaurant met fenomenaal uitzicht… Drankje op de berg ook prima betaalbaar; 4€ gemiddeld voor wijntje dus dat is nietzo gek.
Accomodaties zijn duur maar als je met een groep gaat vaak ook wel weer oke.
Lessen zijn niet voordelig maar daarop is wel te besparen door tijdig te mailen met de skischool en te onderhandelen over de prijs.
Skihuur weet ik zo niet want wij hebben onze eigen spullen. Skionderhoud is wel prijzig en kan je eigenlijk beter voor vertrek in NL laten doen.

*bericht bewerkt door Clau123 op 03 dec 2017 12:19

Resumerend voor @Hooykaas en @Sndr. Nee, het minimuminkomen is er nog niet ingevoerd, ondanks meerderr referenda. Wel is het zo dat het modale inkomen (Jan Modaal zeg maar) (2015) 6189 frank bruto per maand is. Grofweg 2.2 x van dat in NL anno 2017. Slechts 10% van de Zwitsers verdiende anno 2010 minder dan 4000 CHF bruto per maand. De armoedegrens is vastgesteld op 2300 CHF per individu en 3900 voor een gezin. Slechts 3,5% van de bevolking valt in deze categorie. Als hogeropgeleide verdien je er al gauw meer dan 10.000 CHF (normale salarissen, geen directeuren/eigenaren).

Dus nee, het minimuminkomen is niet vastgesteld, maar de 3000 is zeer reeel op basis van de lonen in de rest van het land. Dus ondanks de feitelijke onjuistheid vind ik “trollen” een volkomen onterechte beschuldiging.

Shane op 8 nov 2017 17:12

Interessante getallen, alleen zeggen ze alleen maar iets over de oorzaak waarom CH voor ons zo ‘duur’ is.
Of men in CH nu echt zoveel beter af is, kun je je uit dit soort cijfers niet echt opmaken.
Het gaat er niet om hoeveel geld er binnen komt, maar om wat je er mee kunt doen.

Ze mogen dan misschien 2x zoveel verdienen, voor boodschappen bij de lokale supermarkt betalen ze ook het dubbele.

Rob

OK @RCGROOTVELD

Dus we zijn beter af in NL… met die achterlijke belastingen en dito regeringen
stel je verdient in NL 100K
zou dan CH 200K zijn
stel je geeft in NL 10K aan boodschappen uit
in CH zou dat dan 20K zijn.
Je houdt in NL 90K over en in CH 180K ?

Deze discussie is nog zinlozer dan dat hij debiel is…
Sluit me aan bij Clau123…

Het is vakantie…rien ne va plus…het geld is niet meer van U

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

OK @RCGROOTVELD

Dus we zijn beter af in NL… met die achterlijke belastingen en dito regeringen
stel je verdient in NL 100K
zou dan CH 200K zijn
stel je geeft in NL 10K aan boodschappen uit
in CH zou dat dan 20K zijn.
Je houdt in NL 90K over en in CH 180K ?

Deze discussie is nog zinlozer dan dat hij debiel is…
Sluit me aan bij Clau123…

Het is vakantie…rien ne va plus…het geld is niet meer van U

chandler op 6 dec 2017 09:46

Eigenlijk zou een betere vergelijking van 100K in NL (lees: hoge functie) misschien wel 400K of meer in Zwitserland zijn. Ga je namelijk kijken naar de hogere inkomens dan gaat het pas echt uit de pas lopen. ;)

Overigens zijn woningen in Zwitserland niet exorbitant duurder (zeker niet als je oppervlakten gaat bekijken en de bizarre prijzen in bepaalde steden buiten beschouwing laat) en auto’s zijn er gewoon goedkoper :)

I can stick uphill ice, on my saucer...

@lekkerzonnetjeerbij Je zegt “salarissen liggen daar veel hoger”

Inderdaad minimumloon is 3000 Euro
18.04 Euro per uur.

Hooykaas op 8 nov 2017 09:07

Ter referentie, dat is meer dan een modaal inkomen in NL…

Shane op 8 nov 2017 09:27

En dan ook ter referentie… kosten van levensonderhoud liggen in lijn met het inkomen.
Een vriendin is recentelijk verhuisd naar Zwitserland (fysiotherapeute), prima inkomen, maar mega-veel kwijt aan huur en dagelijks leven.

It is an amazing world

Dus we zijn beter af in NL… met die achterlijke belastingen en dito regeringen

Het is toch altijd weer frappant om te zien hoe individuen afgeven op Nederland, haar belastingen, regeringen etc. en daarbij de indruk wekken dat we in een k… wonen terwijl op basis van wetenschappelijke onderzoeken (dus op basis van feiten en cijfers) blijkt dat we zo ongeveer in een paradijs wonen …

Rob

Overigens zijn woningen in Zwitserland niet exorbitant duurder (zeker niet als je oppervlakten gaat bekijken en de bizarre prijzen in bepaalde steden buiten beschouwing laat) en auto’s zijn er gewoon goedkoper :)

Shane op 6 dec 2017 10:00

Kijk ik kennelijk bij andere makelaars dan jij …
En die auto, ach … alsof dat het belangrijkste in het leven is.

Rob

Plaats een reactie