Eerste indruk van een aantal 2018 ski's

Vandaag heb ik een aantal 2018 ski’s geprobeerd in Sölden. Prachtig weer. Toestand van de piste: goede sneeuw. In de loop van de dag steeds meer sneeuwhopen. Op het einde van de dag waren het alleen maar sneeuwhopen en kwamen bovenin enkele harde stukken er alweer doorheen. Het gaat puur om een eerste indruk. Sommige ski’s heb ik ook maar één run geskied. Ik ben 1m80, 80kg. Zie hieronder.

In volgorde van proberen:

  1. Salomon QST 92, 1m77. Indoor vond ik m levendig en makkelijk te carven. Nu vond ik m duidelijk te kort, kreeg m niet makkelijk op zijn kant en je moest er best wat energie in stoppen. Langer dan 1m77 was er niet (duh!).
  2. Head Kore 93, 1m80, vier runs en later nog twee. Fijne ski. Misschien een tikkeltje te stijf. Heel makkelijk te carven (de pistenbully was zo vriendelijk een stukje te walsen).
  3. Rossignol Elite HP, 1m66. Vrijwel identiek aan de ST carbon van twee seizoenen geleden. Fijne ski.
  4. K2 Pinnacle 88, 1m84. Nul demping. De punten leidden hun eigen leven. Druk zetten had geen enkele zin. Meteen teruggebracht.
  5. Rossignol Elite All turn, 1m70. Wat een ramp. Totaal geen rebound en geen grip. Het leek wel een dood paard. Of zoals de Rossignol man zei: het is gewoon een k*tski.
  6. Fischer Pro mtn 80 1m73 (?). Ik vond hem veel te stijf voor de sneeuwhopen. Met moeite kom ik m in bedwang houden. (Maar ik hou niet van stijve ski’s, moet ik erbij zeggen).
  7. K2 Pinnacle 95 1m77. Eigenlijk te kort, maar wat een verrassing. Ik vond het een fijne ski. Levendig, grip, makkelijk te carven.
  8. K2 Pinnacle 95, 1m84. Wat een verschil. Zwaar te skiën. Het leek wel een betonblok aan mijn voeten. Ik vond het niet prettig.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik het op het laatst erg moe was.

*bericht bewerkt door DrPhil op 08 nov 2017 20:32

Welke Fischer Pro Mtn was het? De 77? 80? 86?

Nummer 8 snap ik niet. Idem zeg je, maar vervolgens een negatieve ervaring die niet overeenkomt met 7. Dus idem als wat?

Nr 8 is de K2 Pinnacle 95, maar de langere 1m84. Ik zal de tekst even aanpassen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 08 nov 2017 20:40

Leuk @DrPhil! Morgen bij Rossignol nog even een Soul of Sin 7 meepakken. Past denk wel bij je 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Oja, de Black Crow Orbs was uitgeleend en ze hadden alles al ingepakt.
Hoe laat zijn jullie vertrokken?

Leuk om te lezen @DrPhil!
Wat ben je nog meer van plan onder de voetjes te binden?

mama on a mission in the snow

Thx voor de info! Geen verkeerd dagje als ik het zo lees 😃⛷

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Dat weet ik nog niet zo goed. Ik denk dat ik bovenstaande ski’s nog een keer ga proberen, behalve de Fischer. Vaak is een 2e indruk toch anders. Ik zit nu in Neustift. Daar zal de sneeuw anders zijn. Ik heb vandaag ook alleen de kant van de Tiefenbach geskied. Misschien de Soul, zoals @shane voorstelt, maar die lijkt me wel erg breed. Een keer proberen is natuurlijk wel leuk. Nog tips?
Ik moet er natuurlijk ook bij zeggen dat ik de K2’s alleen op de piste heb geprobeerd. De 1m77 is waarschijnlijk veel te kort voor offpiste. De 1m84 skiet dan misschien veel makkelijker. De enige die ik een heel klein stukje offpiste heb geprobeerd is de Kore 93.

*bericht bewerkt door DrPhil op 08 nov 2017 21:23

De Sin is minder breed 98, uit m’n hoofd. Maar kwam vooral omdat je niet van stijf houdt. En omdat de Soul mijn lieveling is natuurlijk 😉.

Overigens op ski’s als de Qst (tail met veel bite), focus je bij het inzetten van de bocht op het peddelen. Je nieuwe binnenski daadwerkelijk volledig ontlasten/ optillen bij aanvang. Dan zul je zien dat ze echt best wel lekker zijn!

I can stick uphill ice, on my saucer...

O, misschien dat ik die Sin ook wel heb zien staan. Ik zal er zeker naar kijken.
Ski je ook offpiste met jouw Soul, met je knie? Of alleen op de piste?

*bericht bewerkt door DrPhil op 08 nov 2017 21:50

En even voor de duidelijkheid: het is alleen echt mijn indruk, in de sneeuwomstandigheden vandaag. Andere mensen zullen dat misschien heel anders ervaren. Ik heb kennelijk @hulst er boos mee gemaakt.

Heb je nog een jongedame bij je @DrPhil?

(P.s. goeie bril heb je👍🏼)

mama on a mission in the snow

Nee, daar heb ik die bril just voor gekocht 😁

O, misschien dat ik die Sin ook wel heb zien staan. Ik zal er zeker naar kijken.
Ski je ook offpiste met jouw Soul, met je knie? Of alleen op de piste?

DrPhil op 8 nov 2017 21:43

Ik ski er uiteraard ook wel wat off piste mee, niks bijzonders overigens. Probeer altijd onder de 30 graden te blijven. Maar ik ski er ook best graag mee op de piste, zeker indien verse sneeuw of dikke pap.

I can stick uphill ice, on my saucer...

En even voor de duidelijkheid: het is alleen echt mijn indruk, in de sneeuwomstandigheden vandaag. Andere mensen zullen dat misschien heel anders ervaren. Ik heb kennelijk @hulst er boos mee gemaakt.

DrPhil op 8 nov 2017 21:54

Wellicht komt dat doordat je de ski’s niet L3V getest hebt 😜

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 08 nov 2017 22:13

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Mmm, ik heb de Fischer pro MTN 80 op het verlanglijstje.
Had een allemansvriend verwacht, maar blijkbaar toch niet.
@Gigi ga jij de ski nog testen?

Fun Lovin' Skier

Ik vermoed door mijn beoordeling van de Pro Mtn80. Weet iemand wat het verschil is tussen de Motive 80 en de Pro Mtn 80? @fls70: ik heb hem alleen geskied in zware sneeuwhopen. Dat zegt misschien weinig. Er kwamen toevallig ook een paar mensen The Curv terugbrengen. Ze waren er erg lovend over. Ik vermoed dat ik daar mijn nek op zou breken in die sneeuwhopen.
De laatste run zat ik met een oudere slanke mevrouw in de lift met een paar Head monster 88. Aardige vrouw. Ze knalde er zo op naar beneden.

*bericht bewerkt door DrPhil op 08 nov 2017 22:54

DrPhil. Ik …boos? Kan me de tijd niet herinneren. Dat L3V klopt natuurlijk wel.

Hen48

Nuja @Hulst, je was in ieder geval niet onder de indruk van zijn skitest??

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik heb te weinig technische kennis om daarop inhoudelijk te reageren. Ik ken mijn beperkingen. Wat ik wel constateer is dat het door de omstandigheden best een worsteling is geweest en lastig om eerlijke resultaten papier te zetten. Dit laat onverlet dat ik wel jaloers ben wat de heren zich allemaal kunnen permiteren, nu de winter in feite nog moet starten. Hopelijk komt dit wel goed over, het wordt tijd om naar bed te gaan.

Hen48

@DrPhil ik heb vorig jaar de Fischer Motive 80 geskied.

Ik vond het een vrij zware ski (zowel letterlijk als figuurlijk: je hebt er wat kracht/techniek voor nodig), maar wel erg comfortabel: hij ploegde zonder moeite door slush en over buckels. Hij voelde erg zeker

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Moet ik toch weer reageren. Ik heb zelf de Motive 80 en heb er vorig jaar in L3V een week op geskied in allerlei omstandigheden. Kennelijk was/is mijn kracht en techniek voldoende. Zwaar vind ik hem absoluut niet.

Hen48

Moet ik toch weer reageren. Ik heb zelf de Motive 80 en heb er vorig jaar in L3V een week op geskied in allerlei omstandigheden. Kennelijk was/is mijn kracht en techniek voldoende. Zwaar vind ik hem absoluut niet.

Hulst op 8 nov 2017 23:54

Hm, ik moet zeggen dat ik ook niet veel referentiemateriaal heb, maar de ski’s die ik verder die week heb geskied (Volkl Kink, Rossignol Sin 7, Head Absolut Joy) voelden ivm de degelijke Allmountains een heel stuk lichter ;). Miss hoort een Allmountain wel zo hoor en ik vond het niet per se vervelen (Ik vond het een hele fijne ski voor de omstandigheden toen: veel slush en buckels, maar ik moest er wel een beetje voor werken ;))

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

@Gigi ga jij de ski nog testen?

FLS70 op 8 nov 2017 22:36

Dat heb ik vorig jaar al uitgebreid gedaan, zowel op de piste, als in buckels als in 40 cm vers. Review vind je op mijn eigen site.

Als ik naar de afbeeldingen kijk lijkt het erop dat de tail stevig is en niet zomaar loslaat? @GiGi
Dat kan het gevoel van een zwaarder te skien ski geven.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Vandaag niet getest. Ze vonden mijn rijbewijs onvoldoende betrouwbaar. Oostenrijkers mochten wel met hun rijbewijs volstaan.
Toen de hele dag met een Fischer Progressor F18 geskied. Wat een fijne ski. Veel stukken naast de piste gegaan, was soms best diepe sneeuw (mijn stok verdween soms voor de helft). En op de harde stukken overal grip.
Ik vond het weer zwaar skiën vandaag. Mijn knieën maakten overuren. Buckels is niet erg, maar al die hopen…
Het mooie weer en de goede sneeuw maakten veel goed. Prachtige dag.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 nov 2017 17:12

Leuk @DrPhil. beetje raar dat jouw rijbewijs niet volstaat maar het zou ook kunnen omdat je daarop niet met je nieuwe goggle op de footoo staat😎
Je hebt iig toch weer een mooie ski dag te pakken😃 Hoe kwam je dan aan die F18? Stiekem uit het rek weggenomen?😋

LA NORMA😍☃️

Van die hopen heb ik doorgaans alleen maar last als ik onvoeldoende snelheid heb. Of mijn skies niet lekker op hun kant heb staan waardoor deze hapt. Ik heb een ouder model Motive 80 en vind hem juist heel erg lekker skien wanneer de omstandigheden wat zwaarder worden. Nu kan ik natuurlijk geen oordeel geven over de nieuwste generatie. Veel plezier daar @DrPhil

Je weet niet wat je niet weet.

@Robbert-010: ik heb de Motive 80 uit 2013 een week geskied. Dat vond ik een fijne ski.

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 nov 2017 14:56

Vandaag de tweede indruk. Omstandigheden: grootste deel van de dag een waterig zonnetje. Soms goed zicht, soms nauwelijks reliëf te onderscheiden. Op sommige pistes al stenen te zien of harde stukken (afgeschraapt). De steilere rode pistes hadden flinke sneeuwhopen. De pistes helemaal rechts waren vooral weer hobbelig. De volgende ski’s geprobeerd:

  1. Head Kore 93, 1m80. Wat een fijne ski is dat. Ik werd er helemaal niet moe op, ondanks alle hobbels. Hij loopt er zo overheen. En wat een geweldige demping. Een onverwachte bult die ik niet had gezien en waar ik met flinke snelheid overeen ging: alsof er een schokdemper in zat.
  2. Salomon QST 92 1m77. De langere variant was er alweer niet, dus dan maar weer de 1m77. Eigenlijk te kort. Maar wat een funski met dit weer. Toen ik hem skiede was het zicht grotendeels weg. Rode pistes met flinke sneeuwhopen: appeltje eitje. Echt met het grootste gemak. Ook vergevingsgezind. Ik maakte een flinke fout, normaal zou dat een flinke val zijn geweest maar ik kon op tijd herstellen. Op ijs zal hij wel flink tekort komen, maar met dit weer en deze sneeuw: wat een gemak. Net een grote snowblade. Zo zie je maar hoe een tweede indruk kan verschillen.
  3. Rossignol Hero Elite HP, 1m66. Een slalomski. Vond ik hem de vorige keer prettig skiën, nu kon ik er niks mee. Hij carvet wel heel makkelijk, maar in de sneeuwhopen en het beroerde zicht kon ik er niet mee uit de voeten.
  4. K2 Pinnacle 95, 1m84. Net als de vorige keer vond ik hem niet prettig skiën. De punten leidden hun eigen leven. Het is gewoon niet mijn ski, denk ik.
    Ik heb de ski’s nu wat langer geskied, vooral de Kore en de QST. Daar heb ik vooral rode afdalingen mee geskied. Door het matige zicht ben ik nu op de piste gebleven. Bij het eerste uitstapje buiten de piste viel ik om en toen was ik 5 minuten bezig om weer op te staan. Erg vermoeiend want mijn stokken schoten steeds helemaal in de sneeuw. Toen dus maar op de piste gebleven.

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 nov 2017 17:58

Plaats een reactie