Eerste indruk van een aantal 2018 ski's

@Shane had hier pas een pleidooi voor brede ski’s. Na vandaag kan ik daar in meegaan. Op de Kore en de QST werd ik helemaal niet moe. De (te) korte QST zou een goede ski zijn als je niet meer de conditie hebt voor een stijvere of langere ski, maar toch een een supermakkelijk draaiende ski wil die ook makkelijk door de pap en de sneeuwhopen loopt. Op ijs kun je er waarschijnlijk niks mee (zeker niet in die korte lengte), maar voor de rest kan het een echte uitkomst zijn. Ik had echt geen zicht toen ik m skiede, en dat was geen enkel probleem. Ik had er echt plezier op. Voor mij persoonlijk was de Kore de winnaar, vanwege zijn grotere inzetbaarheid.

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 nov 2017 18:02

@DrPhil Mijn voorkeur gaat ook uit naar bredere ski’s en met mijn gewicht ook graag stijver. Ik wil hiermee niet zeggen dat breed beter is, maar in de condities waar jij in hebt geskied zeker prettiger. Als de pistes wat harder zijn is smaller en korter bij voorbaat fijner, want op brede latten moet je ff iets harder werken.

When life gets too complicated.... SKI

@alex, ja, maar dat vind ik juist zo sterk aan met name de Kore. Ik had het idee dat ik met een ski van 74mm of zo skiede. Echt super makkelijke kantenwissel. Dat gold natuurlijk ook voor de QST, maar die heeft een grotere rocker (en 3cm korter) dus die draait al als je er naar kijkt.
Er zaten echt wel harde stukken tussen. De 7a was gewoon een enge glijbaan. (Al vraag ik me af of dat niet de zwarte 7b was - maar die was dicht).
De blauwe 6 was bovenin flink afgeschraapt (en bepaald niet blauw).
Dat gezegd zijnde, kan ik me goed voorstellen dat je een stijvere ski wil.

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 nov 2017 18:17

Dat gezegd zijnde, kan ik me goed voorstellen dat je een stijvere ski wil.

DrPhil op 10 nov 2017 18:06

Die heb ik daarom dus ook 😂 Voor het touren heb ik een iets minder stijve (en dat bedoel ik niet dubbelzinnig 😜)

When life gets too complicated.... SKI

Welke heb je?

@DrPhil kwam die man uit het wijze oosten van Rossignol die zei dat het k*t ski’s waren die je getest had?

Geen idee, hoezo? (Hij zei het echt!)

Welke heb je?

DrPhil op 10 nov 2017 18:15

Amplid Alter Ego 185cm voor op de piste
Atomic Automatic 102 180cm voor offpiste / touren

When life gets too complicated.... SKI

Nee ik heb namelijk zoon idee wie die persoon is geweest en ga er morgen even langs m’n ski’s laten slijpen…

Nou, ik ben benieuwd. Hij herinnert het zich vast wel. Hij wilde die ski ook eerst niet uitlenen 😁

O ik ben er nog eentje vergeten! De Salomon XDR 88, 1m79. Due heb ik als 2e geskied, na de Kore. Best een aardige ski. Vond hem niet erg licht aanvoelen en vooral een beetje saai. Na de Kore vond ik hem niet interessant, dus ik heb hem na 1 afdaling alweer teruggebracht. Dus ik kan er eigenlijk niet veel over zeggen.

Leuk om te lezen @DrPhil! De nieuwe stijl allmountain ski’s zoals de Kore en de Qst lijn zijn gewoon heerlijk in dergelijke condities als je de power niet meer hebt, of de hogere school techniek ontbeert. Ze maken het gewoon makkelijker! En ijs, tsja dat heb ik al zo vaak gezegd, ik moet de eerste niet-expert/racer nog tegenkomen die daar lekker soepel op de kanten vanaf komt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke ski’s de andere deelnemers hebben geskied?

Uiteindelijk lijst van geskiede ski’s:

Blizzard Rustler 11
Fischer Progressor F18
Head Supershape i.Rally
Head Kore 105
Head Kore 93
K2 iKonic 80 TI
K2 Pinnacle 105
K2 Pinnacle 95
K2 Speed Charger
K2 Turbo Charger
Rossignol Hero HP
Rossignol Pursuit 800 TI-CAM
Stöckli Laser AX
Völkl Code L Pro
Völkl Code S

Plus nog een handvol ski’s die ik al eerder eens geskied had.

Ga je daar allemaal reviews van schrijven?

Niet van allemaal denk ik. Een aantal van deze ski’s zijn nieuwe versies van ski’s waarvan ik al ooit een review heb gemaakt. Dat bestaande review zal ik dan updaten als er een significant verschil te melden is (bijvoorbeeld de Rossignol Pursuit 800 TI-CAM). Over sommige ski’s zal ik geen review schrijven omdat ik denk dat de doelgroep zeer klein is (Völkl Code L Pro) of omdat ik er - denk ik - niet een representatief beeld van heb kunnen krijgen.

Ik vond het sowieso lastig om in deze omstandigheden een representatief beeld te krijgen. Hoewel er alweer snel harde stukken doorheen kwamen. Maar dat waren toch maar kleine stukjes, het waren toch vooral sneeuwhopen. En het viel me op dat ik met slecht zicht (geen diepte) beter ski dan met zicht. Misschien omdat ik dan veel rustiger ski. Maar dat beïnvloedt mijn beeld dan natuurlijk. Ik vond de QST 92 in 177 bij slecht zicht echt fantastisch skiën, echt een funski. Ik heb nog nooit zo makkelijk een rode piste met sneeuwhopen en harde stukken geskied. Maar hoe hij op harde pistes skiet? Geen idee.
Wat vond je van de Kore 93?

En hoe ging het met je been?

En hoe ging het met je been?

DrPhil op 12 nov 2017 23:01

Goed. Uiteindelijk alleen de dag van de val zelf niet meer kunnen skiën. Alle daaropvolgende dagen wel gewoon (donderdag met pijnstillers, daarna niet meer).

Gelukkig maar. Wat vonden je reisgenoten van het testevent?
Ik vind Stubai wel een veel mooiere gletsjer om te testen dan Sölden. Veel afwisselender. Wel een chaotische organisatie met inschrijven. En veel drukker.
Wat vond je nou van de Kore 93?

Ik vind de Stubaier Gletscher ook een stuk veelzijdiger en diverser dan Sölden. En verder, als je eenmaal je testkaart hebt, gaat het allemaal prima vind ik. Volgens mij vonden mijn reisgenoten het ook erg geslaagd. Maar dat moet je ze zelf vragen.

Je wilt niet zeggen wat je van de Kore 93 vond, begrijp ik?
Je hoeft het van mij geen fijne ski te vinden, hoor.

*bericht bewerkt door DrPhil op 13 nov 2017 16:04

Wie zegt dat ik het een slechte ski vind? Ik ben nog druk bezig mijn indrukken te verwerken en vast te leggen.

@GiGi: Ik ben zeer benieuwd naar je reviews over deze 3 ski’s:

  • Fischer Progressor F18
  • Head Supershape i.Rally
  • Stöckli Laser AX

Ik zou het erg fijn vinden als je van deze 3 ski’s gedetailleerde reviews zou kunnen schrijven.
Alvast bedankt ;)

Head Kore 93 gekocht.

Lekker Phil!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Vraagje, iemand nog op de Atomic Redster G9 of S9 geskied? Zoja, hoe bevallen deze racebakken?

Vraagje, iemand nog op de Atomic Redster G9 of S9 geskied? Zoja, hoe bevallen deze racebakken?

Tim. op 18 nov 2017 21:38

Ik heb ze beiden geskied. En of ze bevallen is behoorlijk persoonlijk. Ikzelf zou ze niet kopen, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat ik in beide categorieën al een lekkere ski heb. Had ik nog niks en zou je me voor Sinterklaas een setje G9 en S9 geven, dan zou ik niet piepen.

Kort gezegd: ze zijn minder stijf en vooral minder zwaar (te skiën, ook) dan de Doubledecks die ze opvolgen. Ze skiën mooi rond, maar je voelt wel echt dat het full-camber is en dat ze een stuk liever snijden dan slippen. Op zich niet zo vreemd allemaal, maar veel concurrenten van andere merken zijn iets veelzijdiger voor gebruik als algemene pisteski. Veel andere modellen slippen wat makkelijker en zijn op andere sneeuw dan strak en hard wat meer ‘easy going’ zonder in te boeten aan stabiliteit of precisie.

Plaats een reactie