sneeuwketting huren of kopen

Beste lezers

ik zit al een tijdje te twijfelen of ik nu zelf sneeuwkettingen ga kopen voor mijn auto of toch ga huren aangezien ik ze maar 1 week per jaar gebruik is kopen eigelijk overbodig.
maar wat is jullie ervaring of advies hier in

komen hier wel eens koopjes voorbij.

May the ski force be with you !!

Als je een beetje gangbare bandenmaat hebt, kun je voor 15 euro prima setjes op marktplaats vinden. Daar kun je niet tegenaan huren.

Don`t eat yellow snow

Zou inderdaad proberen tweedehands iets op de kop te tikken. Kun je ook altijd weer doorverkopen, mocht je van auto wisselen.

Mr. Slow

Huren is relatief duur. Als je een gebruikte set kan vinden en die weer vervolgens door kan verkopen, dan heb je het er doorgaans al de eerste week makkelijk uit.

Marktplaats idd. Ik heb nog n mooi setje te koop maar dan moet je ff kijken of de bandenmaat overeenkomt.

Advies: kijk goed naar het type auto en ruimte in de wielkast. Sommige sneeuwkettingen zijn makkelijker met omleggen. Voor mij de reden om ze nieuw te kopen omdat ze tweedehands niet te krijgen waren. Al meerdere keren gebruikt in de afgelopen vier jaar, dus …

Piste riderrrrr

Bij Halfords koop je voor een paar tientjes (weekje huur) een spikplinternieuwe set. Bovendien is de kans groot dat ze om je volgende winterbandjes ook gewoon weer passen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

De echte vrek koopt ze vlak van tevoren en brengt ze terug als achteraf blijkt dat ze niet nodig waren.
2e hands kost ook bijna niets. Als je ze niet meer nodig hebt verkoop je ze gewoon weer voor dezelfde prijs.

Bij Halfords koop je voor een paar tientjes (weekje huur) een spikplinternieuwe set. Bovendien is de kans groot dat ze om je volgende winterbandjes ook gewoon weer passen.

Shane op 13 dec 2017 20:00

Waar? Kun je me ff een adresje geven??

[Edit]
Sorry, ik zie nou dat die keten een doorstart heeft gemaakt. De vestiging hier bij ons is nooit meer terug gekomen, vandaar mijn reactie.

*bericht bewerkt door interjrs op 13 dec 2017 20:50

Welke maat zoek je? Ik heb nog een ongebruikte set liggen .

Bij Halfords koop je voor een paar tientjes (weekje huur) een spikplinternieuwe set. Bovendien is de kans groot dat ze om je volgende winterbandjes ook gewoon weer passen.

Shane op 13 dec 2017 20:00

Dat hangt een beetje af van de maat… ;)

De echte vrek koopt ze vlak van tevoren en brengt ze terug als achteraf blijkt dat ze niet nodig waren.
2e hands kost ook bijna niets. Als je ze niet meer nodig hebt verkoop je ze gewoon weer voor dezelfde prijs.

Martin7182 op 13 dec 2017 20:48

Dat kopen en terugbrengen vind ik zo laag, zo walgelijk… Misbruik maken van de service.

De echte vrek koopt ze vlak van tevoren en brengt ze terug als achteraf blijkt dat ze niet nodig waren.

2e hands kost ook bijna niets. Als je ze niet meer nodig hebt verkoop je ze gewoon weer voor dezelfde prijs.

Martin7182 op 13 dec 2017 20:48

Dat kopen en terugbrengen vind ik zo laag, zo walgelijk… Misbruik maken van de service.

DSvier op 13 dec 2017 21:30

Waarom? De Anwb adverteert er zelfs mee

De echte vrek koopt ze vlak van tevoren en brengt ze terug als achteraf blijkt dat ze niet nodig waren.

2e hands kost ook bijna niets. Als je ze niet meer nodig hebt verkoop je ze gewoon weer voor dezelfde prijs.

Martin7182 op 13 dec 2017 20:48

Dat kopen en terugbrengen vind ik zo laag, zo walgelijk… Misbruik maken van de service.

DSvier op 13 dec 2017 21:30

Waarom? De Anwb adverteert er zelfs mee

Hessel op 13 dec 2017 21:42

Als de anwb zegt dat je ze terug mag brengen als je ze niet nodig had, dan is het gebruik.

Waar ik op doel is hetzelfde geintje uithalen bij de winkelier die niet zo’n actie heeft.

Je hebt wel gelijk hoor DSvier, ik zou het zelf ook niet doen. Je kunt beter voor het kleine bedrag een nieuw of tweedehands setje kopen, dat kost ook maar 1 keer tijd.

Er gaat niets boven de sneeukettingen als laatste bagage onder de achterklep leggen en op je gemak naar het witte goud afreizen in de wetenschap dat je alles bij je hebt :)

Ik gok zomaar, gezien hij er over inzit, dat het geen bijzonder grote sloffen zijn… @DSvier 😉

*bericht bewerkt door Shane op 13 dec 2017 22:58

I can stick uphill ice, on my saucer...

Gewoon goeie kettingen kopen. Voor de prijs moet je het in vergelijking met de rest van het budget niet laten. Waarschijnlijk kost de brandstof voor een enkele reis naar de Alpen meer dan de kettingen.

En als je ze toch blijkt nodig te hebben, heb je maar beter kettingen die je makkelijk kan omleggen dan ga je ook veel sneller geneigd zijn om ze om te doen op het juiste moment.

De echte vrek koopt ze vlak van tevoren en brengt ze terug als achteraf blijkt dat ze niet nodig waren.

2e hands kost ook bijna niets. Als je ze niet meer nodig hebt verkoop je ze gewoon weer voor dezelfde prijs.

Martin7182 op 13 dec 2017 20:48

Dat kopen en terugbrengen vind ik zo laag, zo walgelijk… Misbruik maken van de service.

DSvier op 13 dec 2017 21:30

Waarom? De Anwb adverteert er zelfs mee

Hessel op 13 dec 2017 21:42

Als de anwb zegt dat je ze terug mag brengen als je ze niet nodig had, dan is het gebruik.

Waar ik op doel is hetzelfde geintje uithalen bij de winkelier die niet zo’n actie heeft.

DSvier op 13 dec 2017 22:02

Ik heb afgelopen maart gebruikt gemaakt van deze ‘aanbieding’ en het werkte prima.
Heb ze op vrijdag opgehaald, E50,- betaald en maandag week later kreeg ik E25,- terug.
( we reden met een geleende auto anders had ik ze gehouden )
overigens staat marktplaats idd vol met kettingen, maar of die ook daadwerkelijk goed zijn etc betwijfel ik bij sommige. het fijne aan het ‘gehuurde’ stel is da ze nieuw zijn.

Ik heb afgelopen maart gebruikt gemaakt van deze ‘aanbieding’ en het werkte prima.
Heb ze op vrijdag opgehaald, E50,- betaald en maandag week later kreeg ik E25,- terug.
( we reden met een geleende auto anders had ik ze gehouden )
overigens staat marktplaats idd vol met kettingen, maar of die ook daadwerkelijk goed zijn etc betwijfel ik bij sommige. het fijne aan het ‘gehuurde’ stel is da ze nieuw zijn.

Jobbert op 14 dec 2017 08:40

Ok, maar dat is dan wel een hele andere situatie.

Er zijn dus ook kennelijk mensen die ergens kettingen kopen, meenemen en dan na afloop als ze niet nodig waren terugsturen voor volledig geld terug. En dat is in mijn ogen misbruik. Het retourrecht is bedoeld om iets te beoordelen en niet voor dit soort flauwekul. Kwestie van fatsoen vind ik.

Huren kan ideaal zijn als je van plan bent om op korte termijn een andere auto te kopen. Echter, vaak passen de kettingen op een volgende auto, tenzij je echt van hatchback naar SUV gaat o.i.d.

Als je koopt is mijn advies om dan wel te investeren in een goed merk kettingen en die goedkope bouwmarkt dingen links te laten liggen. Koop een ketting die je makkelijk omlegt en er weer afhaalt. Je ziet toch elk jaar weer mensen tijden kloten in de sneeuw met die goedkope dingen, moeten naspannen, etc.
Zelf heb ik kettingen van Weissefels (Clack & Go) met automatische spanners. Die liggen er in een paar minuten om en ook zo weer vanaf. Er zijn meer merken met zelfspanners…
En op een hele wintersportvakantie kan een investering van +/- 100 euro ook niet spelbreker zijn toch? Je doet er tenslotte een aantal jaren mee.

Gewoon goeie kettingen kopen. Voor de prijs moet je het in vergelijking met de rest van het budget niet laten. Waarschijnlijk kost de brandstof voor een enkele reis naar de Alpen meer dan de kettingen.

En als je ze toch blijkt nodig te hebben, heb je maar beter kettingen die je makkelijk kan omleggen dan ga je ook veel sneller geneigd zijn om ze om te doen op het juiste moment.

Morzel op 14 dec 2017 00:01

Ik heb er van Dunlop voor 30 euro (nieuw) en die leg ik er in minder dan 5 minuten op. werken prima en gaan al 8 jaar mee. (5 tal keer gebruikt) Ik denk wel dat Dunlop ook geen slecht merk is, heb daar ook goedkope reiskoffers van en die gaan ook al jaren mee…

Ik heb thuis twee sets liggen die beide niet passen om mijn banden. De maat staat er in ieder geval niet op, dus dat ga ik ook niet riskeren.
Paar jaar geleden een Fransman gezien die ze om zijn remschijven gewikkeld kreeg omdat ze niet de goede maat waren…
Beide sets heb ik een keer gebruikt, kwamen van de Lidl en deden precies waar ze voor nodig waren. Een keertje thuis omleggen kan ik wel iedereen aanraden, scheelt een hoop gepruts in de kou. En als je weet dat het gaat sneeuwen terwijl je auto buiten staat, leg ze er maar alvast onder in plaats van je auto uit te moeten graven.

Ik heb thuis twee sets liggen die beide niet passen om mijn banden. De maat staat er in ieder geval niet op, dus dat ga ik ook niet riskeren.
Paar jaar geleden een Fransman gezien die ze om zijn remschijven gewikkeld kreeg omdat ze niet de goede maat waren…
Beide sets heb ik een keer gebruikt, kwamen van de Lidl en deden precies waar ze voor nodig waren. Een keertje thuis omleggen kan ik wel iedereen aanraden, scheelt een hoop gepruts in de kou. En als je weet dat het gaat sneeuwen terwijl je auto buiten staat, leg ze er maar alvast onder in plaats van je auto uit te moeten graven.

Defwout op 14 dec 2017 14:37

Met alleen sneeuw kom ik doorgaans prima zonder kettingen gedraaid…

Wij hebben hier ook nog een setje ongebruikte sneeuwkettingen liggen…

Toen ik vorig jaar op zoek was naar kettingen heb ik gemerkt dat er wel een enorm verschil zit in gebruiksgemak van sneeuwkettingen (zeker als je dat nog niet in de vingers hebt). Bedenk daarbij dat je deze vaak ofwel s’nachts of in een sneeuwbui moet aanbrengen en je dan niet een uur op je buik in de moddersneeuw wil gaan vloeken dat je ze niet goed opgelegd krijgt.

Zelf heb ik het geluk gehad om tweedehands (zelfspannende) kettingen te kopen (type Weissenfels Clack & Go prestige M44, slechts 1x gebruikt) en dat heeft me uiteindelijk slechts 35 EUR gekost (met wel 2x 1 uur autorit om ze te gaan halen). De normale winkelprijs is 130 EUR!
Ik moet er wel bijvertellen dat ik deze reeds in oktober gekocht had (en met de recente sneeuwval is de markt van vraag en aanbod niet altijd in jouw voordeel).

Glide on!

Echter, vaak passen de kettingen op een volgende auto, tenzij je echt van hatchback naar SUV gaat o.i.d.

Sheila op 14 dec 2017 10:20

Dit is echt onzin. Heeft met de bandenmaat te maken. Niet met type auto.

*bericht bewerkt door Patrick71 op 15 dec 2017 21:58

Piste riderrrrr

idd, het lijstje van van bandenmaten waarvoor mijn sneeuwkettingen geschikt zijn, is best kort.
Daarom dat er ook 13 verschillende maten bestaan van hetzelfde type sneeuwkettingen.

Elk nadeel heeft zijn voordeel: dit is ook meteen de reden waarom er zoveel tweedehands sneeuwkettingen te vinden zijn (zeker in België met al zijn leasingwagens die om de 3 à 4 jaar van eigenaar wisselen).

Glide on!

idd, het lijstje van van bandenmaten waarvoor mijn sneeuwkettingen geschikt zijn, is best kort.
Daarom dat er ook 13 verschillende maten bestaan van hetzelfde type sneeuwkettingen.

Elk nadeel heeft zijn voordeel: dit is ook meteen de reden waarom er zoveel tweedehands sneeuwkettingen te vinden zijn (zeker in België met al zijn leasingwagens die om de 3 à 4 jaar van eigenaar wisselen).

Vivace op 15 dec 2017 22:12

Inderdaad. Ik spreek uit ervaring

Piste riderrrrr

Echter, vaak passen de kettingen op een volgende auto, tenzij je echt van hatchback naar SUV gaat o.i.d.

Sheila op 14 dec 2017 10:20

Dit is echt onzin. Heeft met de bandenmaat te maken. Niet met type auto.

Patrick71 op 15 dec 2017 21:58

Heb het vaak zat meegemaakt dat je de zelfde auto hebt maar dat de ene (af-fabriek) een bredere band heeft dan de andere waardoor je toch weer nieuwe kettingen kan aanschaffen.
Maar als je ze niet verkoopt kom je vroeg of laat wel weer in het bezit van een auto met diezelfde maat.

Übung macht den meister!!!

Gewoon goede kopen, goed is belangrijk vind ik.
Als je op wintersport kunt, zal het ook niet op de paar tientjes meer aan komen, toch :-)

Plaats een reactie