eBay shop

Käufer trägt die unmittelbaren Kosten der Rücksendung der Waren

Het staat er toch heel duidelijk. Veel succes met je rechtszaak in Duitsland.

DrPhil op 16 dec 2017 16:45

Je bedoelt de zaak (die er niet gaat komen) tussen een verkopende partij en Mastercard?! Je hoeft je gelijk niet te halen, als consument heb je dat al. Zeker als de waar niet voldoet aan de beschrijving.

Voldoen de (tweedehands) ski’s niet aan jouw verwachtingen, maar klopt de beschrijving wel, dan zou je inderdaad mee moeten/mogen betalen aan de retourkosten. In alle andere gevallen valt er geen uitzondering te maken op jouw recht als consument. Al zetten ze op hun site dat je eerst een dansje moet doen.

Sneeuwbaard op 16 dec 2017 17:01

Even kijken of ik het begrijp. Dus MasterCard gaat jou de kosten van terugzending vergoeden?
Daar moet ik erg om lachen 😁
Zoniet, waar wil je de kosten dan gaan verhalen?

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 dec 2017 17:56

Even kijken of ik het begrijp. Dus MasterCard gaat jou de kosten van terugzending vergoeden?

DrPhil op 16 dec 2017 17:20

Mastercard keert de kosten direct aan mij uit en gaat de schade voor mij verhalen bij de verkoper.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 16 dec 2017 18:06

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Shane = drPhil?
Retourneren is geen service waarbij men keuzes heeft of voorwaarden kan stellen. Het moet zelfs actief aangeboden worden. Ook kopersbescherming is een vastgelegd recht, dat maar heel weinig uitzonderingen kent.

Userd op 16 dec 2017 15:34

Ja idd ik bedoeld post van DrPhil. Shane was n ander topic ;)

Je hebt gelijk wat betreft die vastgelegde regels alleen zijn er ook verkopers die zich daar helaas niet aan houden. Bvb gewoon niet meer reageren. En zie dan je geld maar eens terug te krijgen. In theorie zou het makkelijk moeten zijn maar in de praktijk valt het tegen. Daarom dus goed filteren, vooral op ebay. Ik google bvb vaak de naam van een webshop alvorens ik iets koop. Zo af en toe kom je wel eens wat louche dingen tegen.

elisabeth101 op 16 dec 2017 17:15

Dat is natuurlijk sowieso verstandig 👍

@sneeuwbaard, winkel is verplicht bij volledige retourzending jou de aankoopkosten, verzendkosten en evt betaalkosten terug te betalen. Retourzenden is in principe voor eigen rekening, al hebben de meeste winkels daar wel een geschikte regeling voor.

@Userd. In geval je gebruikt wilt maken van je wettelijke bedenktijd en je een goed product terug wilt zenden, mag en zal de verkopende partij de retourkosten inderdaad verhalen op de koper (mits dit is opgenomen in de voorwaarden, anders draaien ze alsnog op voor de retourkosten!)

Indien het gaat om een defect of verkeerd omschreven product, dan is de verkopende partij altijd verantwoordelijk voor alle kosten. Bij het kopen van tweedehands materiaal zal er uiteraard altijd een discussie kunnen ontstaan wanneer iets defect of verkeerd is omschreven. Als consument mag je wel verwachten als er een gebruikte set wordt aangeboden waar maar twee dagen op is geskied, je dan een setje met minimale (technische) beschadigingen mag verwachten. Koop je een set die een heel seizoen bij de verhuur heeft gestaan, kan de staat van volledig ontbonden tot gloednieuw zijn. Op zo’n punt kan discussie ontstaan of de beschrijving dan wel of niet afdoende is geweest.

Zo ver ik weet keren de CC-maatschappijen bij geschillen allemaal eerst uit richting de klant en gaat daarna pas de kosten verhalen.
Ik meen dat ik zó goed verzekerd/beschermd ben via m’n CC dat ik gekocht materiaal tot 180 dagen na aankoop zelfs vergoed krijg als ik het zelf zou slopen.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 16 dec 2017 18:41

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@sneeuwbaard, klopt helemaal en dat moet ook nog eens duidelijk te lezen zijn, alleen opnemen in voorwaarden is niet voldoende, en bevestigd worden na bij aankoop.
Ik doe mijn aankopen overigens meestal via PayPal gekoppeld aan cc, werkelijk nog nooit gezeur gehad.

*bericht bewerkt door Userd op 16 dec 2017 18:46

Mooi, die theorie allemaal. De praktijk is helaas weerbarstiger.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 dec 2017 19:17

Ik weet trouwens pas sinds dit jaar dat je met Ideal geen kopersbescherming hebt. Wist ik veel. Denk dat heel veel mensen dat niet weten. Ik betaal nu met Paypal en so far so good.

Ik weet trouwens pas sinds dit jaar dat je met Ideal geen kopersbescherming hebt. Wist ik veel. Denk dat heel veel mensen dat niet weten. Ik betaal nu met Paypal en so far so good.

elisabeth101 op 16 dec 2017 19:21

Hangt af van wat jij onder kopersbescherming vindt vallen, je hebt gewoon je rechten. Dus ook @dr Phil, nee dus maar je zal het toch wel beter weten, vermoed ik.

Recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende zaken.

Hangt af van wat jij onder kopersbescherming vindt vallen, je hebt gewoon je rechten. Dus ook @dr Phil, nee dus maar je zal het toch wel beter weten, vermoed ik.

Userd op 16 dec 2017 19:52

Kunnen jullie ook normaal tegen elkaar praten. Het is hier toch geen kleuterklas.

Met paypal en creditcard kun je een claim indienen en je geld terug krijgen als bvb een product niet geleverd is of beschadigd is of anders is dan beschreven. Bij Ideal kan dit niet. Hier staat het wel duidelijk uitgelegd voor wie dat interessant vindt.
https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/online-betalen…

Klopt, zijn dan ook services van betreffende bedrijven, iDEAL is een bankbetaalsysteem.

Hangt af van wat jij onder kopersbescherming vindt vallen, je hebt gewoon je rechten. Dus ook @dr Phil, nee dus maar je zal het toch wel beter weten, vermoed ik.

Userd op 16 dec 2017 19:52

Kunnen jullie ook normaal tegen elkaar praten. Het is hier toch geen kleuterklas.

Met paypal en creditcard kun je een claim indienen en je geld terug krijgen als bvb een product niet geleverd is of beschadigd is of anders is dan beschreven. Bij Ideal kan dit niet. Hier staat het wel duidelijk uitgelegd voor wie dat interessant vindt.
https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/online-betalen…

elisabeth101 op 16 dec 2017 20:02

Dat heeft er mee te maken dat aan deze manieren van betalen een ‘gratis verzekering’ hangt, die u de zorgen (gedeeltelijk) weg nemen bij een conflict. Dit is een extra service en heeft niets met wederzijdse wettelijke verplichtingen te maken bij een koopovereenkomst. Ideal zorgt alleen voor een veilige manier van betalen. Wettelijk gezien blijft de overeenkomst tussen koper en verkoper exact het zelfde, alleen stellen deze partijen (CC, paypal) u vaak eerst schadeloos voordat zij voor het geld weer gaan verhalen bij de verkoper.

Zolang u niet te maken krijgt met een échte oplichter, kunnen veel conflicten onderling worden opgelost, alleen loopt u het risico dat u dan bijvoorbeeld lang moet wachten op teruggave van uw geld of dat er een discussie ontstaat over de eventuele verzendkosten bij een RMA-procedure. Omdat het meestal weinig tot niets extra kost om ‘verzekerd’ te betalen is dit, zeker bij een onbekende partij, een zeer verstandige keuze.

/edit: wat @Userd dus hierboven al zei, maar minder woorden voor nodig had :P

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 16 dec 2017 21:57

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Bedankt voor de toelichting Sneeuwbaard. Zo leer je nog s wat.

Meld je (gratis) aan bij PayPal voor retourkosten vergoeding: https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/refunded-returns…
Dan heb je 12x per jaar recht op vergoeding van je retour verzendkosten tot een max van €30,- per keer.
Al verschillende malen gebruik van gemaakt.

Plaats een reactie