Portes du Soleil of Alp d'Huez

Waar zou jij voor kiezen en waarom?
Ik kom er niet uit.

Hangt af van de periode (Alp d’Huez is wat sneeuwzekerder denk ik, in ieder geval hoger) en van het gezelschap (PDS is toch - op een paar pistes na - wat gemoedelijker in mijn herinnering) en van de sfeer (Huez bijna alles boven de boomgrens, de meeste dorpjes in PDS wat authentieker).

Ligt er aan wat je wil. Alpe d’Huez is over het algemeen wat sneeuwzekerder, pakt wel veel zon mee door de zuidwestelijke ligging. Maar het kan er ook flink spoken i.v.m. wind en koude, zeker in januari. Een groot gebied, vooral geschikt voor gevorderden omdat het merendeel van de interessante pistes rood en zwart zijn. De meeste zwarten zijn ongeprepareerd en de Sarenne is een van de bekendste/beroemdste wél geprepareerde zwarte pistes van de Alpen (en ook de langste).

Portes du Soleil is wat charmanter, wat meer oude dorpjes. Ook een stuk groter, maar het ligt wel lager. Voordeel is dat je veel tussen de bomen kunt skiën. Eigenlijk twee totaal verschillende gebieden qua lay-out en sterke/zwakke punten. Wat zoek je precies?

Mr. Slow

Ik hou van lekkere lange uitdagingen (rood en zwart), maar ben inderdaad bang voor kou (laatste week van januari) en wind is wel een goede, die was ik vergeten. AdH.
PDS is tussen bomen, wat beter is qua tempertuur en met zicht as het sneeuw, maar kortere stukken heb ik het idee. Dus geen lange tochten en minder uitdaging.
Ik denk dat het gaat liggen aan de andere mensen in het reisgezelshap. Dit jaar het ene gebied, volgend jaar het andere gebied.

*bericht bewerkt door Anneloes op 19 dec 2017 21:58

Sowieso Alpe d’Huez het is 1 van mij favoriete gebieden. Door de hoogte erg sneeuwzeker, mooie lange afdalingen met veel afwisselingen. Vooral aan de randen van het gebied heb je echte parels van pistes. Daarnaast kan je heel het gebied prima door zonder sleepliften wat ik als boarder een groot pluspunt vind.

PdS heeft veel (erg) oude liften, sommige zijn volgens mij zelfs nog door Napoleon aangelegd ;) daarnaast heeft het een aantal erg onhandige verbindingen en is het door de hoogte niet altijd even lekker qua sneeuw. En wat ze daar snel eens moeten verbeteren is de bewegwijzering. Als je er niet bekend bent heb je al snel een verkeerde piste te pakken en kom je uit op een plek waar je totaal niet moet wezen. Dit kan eind van de middag soms voor flink wat stress zorgen als je op tijd een lift moet halen en je komt door een misser bij 1 van de vele tergend langzame liften uit. Ja het gebied heeft mooie pistes, landschappen en dorpjes als pluspunt maar dat compenseert het voor mij absoluut niet genoeg.

Born to Ride

@Anneloes Wellicht wel minder uitdaging, maar de tochten in PdS zijn wel langer dan in AdH.

Ik zou persoonlijk voor AdH gaan. Vind 250km voor een week meer dan prima (gebieden met nog veel meer km vind ik niet noodzakelijk). Alleen hopen dat je wat mooi weer hebt want met een week sneeuwval en mist zie je amper iets en wil vooral de lift naar Pic Blanc nog wel eens sluiten. Succes!

PdS ligt dan wel weer een stuk dichterbij qua reistijd.

*bericht bewerkt door Quick op 19 dec 2017 22:00

Mr. Slow

Trois Vallees biedt misschien het beste van beiden? Genoeg dorpjes om te verblijven en genoeg opties qua skiën van elk soort.

Alp d’Huez vond ik een saai gebied en snel pap.
Portes de Soleil heeft veel oude pistes en is weinig sneeuwzeker, is sommige dorpen ligt haast nooit sneeuw.
Ga dan liever naar Serre Chevalier.

Grappig, er zijn inderdaad oudere liften in PDS, maar laatste jaren ook eea vernieuwd. Heb het in ieder geval niet als storend ervaren (vergeleken sommige andere gebieden), maar hangt misschien ook af van welk deel je in pds zit. Tochten kun je in ieder geval zat maken kilometers piste genoeg. AdH nog niet geweest, dus kan ik niet over oordelen. Wat ik ervan gezien heb, spreekt me dan weer niet aan.

Over de sneeuwzekerheid in pds: ja het gebied ligt vrij laag, met een warmere winter kun je pech hebben dat het regent. Daarentegen pakt het vanuit zowel noord als west sneeuw mee en ligt er nu zeker al ruim genoeg. Zou me voor eind januari in ieder geval geen zorgen maken.

Maar is er inderdaad niet een goede reden om juist nog naar andere gebieden te kijken met jouw wensen?

Trois Vallees biedt misschien het beste van beiden? Genoeg dorpjes om te verblijven en genoeg opties qua skiën van elk soort.

GiGi op 19 dec 2017 22:00

Eens met Gijs! Voor het authentieke lekker in Saint Martin de Belleville gaan zitten, midden in het prachtige L3V gebied…

Mocht je toch voor AdH kiezen, dan weet ik nog een heel mooi en goedkoop appartement in Vaujany, voorzien van gratis overdekte parkeergarage, op loopafstand van de grote gondel en midden in het dorp…

En ik sluit me aan bij @Tiny-M qua PDS, de oude liften zijn vooral omgeving Chatel, richting Morzine. De kern van het gebied omgeving Avoriaz heeft prima liften, als skiër echt geen problemen gehad daarmee.
Daarnaast vond ik Chatel echt een leuk dorpje. Pijnpunt ja het gebied ligt wat lager maar dus ook warmer en wind heb ik nooit ervaren in de 2 jaren dat ik er was. Leuke tochten gemaakt, inderdaad lekker vaak tussen de bomen. En je bent er op 8 uurtjes.

Heb geen ervaring met Alp D’huez

Tijd voor een uitpakparty?!

PdS kent zeker de nodige langere en uitdagende pistes. Vooral de zwarte pistes en skiroutes boven Les Prodains ( Hauts Forts). Steil en 1100 meter hoogteverschil. Een aantal pistes boven pre la joux en la linga (Chatel) zijn redelijk lang. Ook de Chamossiere boven Morzine biedt genoeg uitdaging. Liften zijn hier prima. Tragere liften heb je vrijwel alleen in het Zwitserse deel en ten noorden van Chatel. Daarnaast is PdS gezellig en super uitgestrekt. Voor januari (ook bij minder zicht) een prima bestemming en er ligt nu al een prima basis qua sneeuw. Wat dat betreft is dit een geschikt jaar om naar PdS te gaan.

@Harm Ben wel benieuwd naar dat appartementje in Vaujany. PM? :)

Mr. Slow

@Harm Ben wel benieuwd naar dat appartementje in Vaujany. PM? :)

Quick op 20 dec 2017 11:01

Komt eraan…

@Harm Ben wel benieuwd naar dat appartementje in Vaujany. PM? :)

Quick op 20 dec 2017 11:01

Mag je mij ook doorgeven ;)

Het is alp d’huez geworden. Dank voor de reacties! @Harm toevallig nu een appartement in Vaujany geboekt maar kunnen een upgrade krijgen voor Oz en Oisans.
Trois vallees (val thorens) al 2x geweest, nu tijd voor iets nieuws.

*bericht bewerkt door Anneloes op 21 dec 2017 16:00

Heb een vraag die wat off topic is: maar heeft er iemand ervaringen met Vaujany eind maart, is de dalafdaling Fare dan nog geopend, en nog kans op sneeuw in het dorp of door de ligging onmogelijk?

Heb een vraag die wat off topic is: maar heeft er iemand ervaringen met Vaujany eind maart, is de dalafdaling Fare dan nog geopend, en nog kans op sneeuw in het dorp of door de ligging onmogelijk?

Chris. op 21 dec 2017 20:02

Daar is helemaal niets over te zeggen. Dit jaar was hij eind maart gesloten en in april is hij door de vele sneeuwval toen weer geopend.

Born to Ride

Dit is weersafhankelijk en in de praktijk dus moeilijk te voorspellen.

Zo heb ik vorig jaar (met nieuwjaar) Alp d’Huez van in de verte kunnen “bewonderen” vanaf Les 2 Alpes en toen was dat skigebied vooral heel groen met witte strepen van de pistes met kunstsneeuw waar Les 2 Alpes merkelijk meer pistes met echte sneeuw had (dalafdaling naar het dorp was wel met kunssneeuw + Valée Blanche was nog volledig gesloten door sneeuwgebrek).

Vaujany ligt volgens mij wel aan de Noord-kant dus zal het wel langer goed blijven, maar de hoogte van slechts 1250 meter is natuurlijk niet top.
In Val Thorens had je natuurlijk veel meer zekerheid om te kunnen skieën tot aan je appartement.

Glide on!

Het is alp d’huez geworden. Dank voor de reacties!
@Harm toevallig nu een appartement in Vaujany geboekt maar kunnen een upgrade krijgen voor Oz en Oisans.
Trois vallees (val thorens) al 2x geweest, nu tijd voor iets nieuws.

Anneloes op 21 dec 2017 15:56

Oz is in veel gevallen ski-in ski-out maar ik vind Vaujany een leuker dorpje als ik eerlijk ben. Heb in beiden een weekje verbleven. Kost je 1 lift extra om in Alpe d’Huez te komen. Neemt niet weg dat Oz ook prima is… :)

Plaats een reactie