Hoe zou het nog zijn met.... beginnerski's

Een leuke oplossing: video’tjes van hoe de verschillende niveaus eruit zien en dan de vrienden/familie van de huurder laten aanwijzen hoe hij skiet.

GiGi op 22 dec 2017 12:54

Dat zou helpen. Goed idee. Of jezelf op een telefoonfilmpje van vorig jaar laten zien.

It is an amazing world

Maar toen ik beginner was, was mijn enige voorkeur ‘niet continu op mijn bek gaan.’ En daar had de ski die ik onder de voet had vrij weinig mee te maken, geloof ik. Daarmee wil ik niet zeggen dat elke ski goed is onder de voeten van een beginner, maar dat ik zelf niet zou kunnen zeggen - terugdenkend - of het aan mijn ski’s lag. Mijzelf kennende lag het feit dat is steeds op mijn bek ging aan een volledig gebrek aan talent voor bewegen aan mijn kant, maar natuurlijk ook aan die kl^!@#$%^&te hobbels, ankerlift, etc…

GiGi op 22 dec 2017 12:31

Dit! Handig blog ook Rogier. nou, ik ga er wel uit komen, lekker veel blijven lessen!

Tijd voor een uitpakparty?!

Allemaal leuk en zo, maar ik ga nu voor de derde keer skiën in mijn leven. In winterberg natuurlijk. Of Gerlos. Maar dan ben ik toch zeker geen beginnert meer?!
Dus minimaal die Atomic S9’s onder de voeten. Ziet er gewoon goed uit in de lift en bij de apres ski.

Allemaal leuk en zo, maar ik ga nu voor de derde keer skiën in mijn leven. In winterberg natuurlijk. Of Gerlos. Maar dan ben ik toch zeker geen beginnert meer?!
Dus minimaal die Atomic S9’s onder de voeten. Ziet er gewoon goed uit in de lift en bij de apres ski.

Hessel op 22 dec 2017 13:36

Voor velen maakt het bovendien technisch gezien bar weinig uit of ze voor derde of de tiende week naar Gerlos gaan :)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Is het niet veel simpeler? Tenzij je serieus (minstens) een paar jaar in een skiteam (wekelijks) hebt geoefend ben je beginner. Of recreant, toerist, maakt allemaal niet uit hoe je het noemt. Als je zwemdiploma B hebt en een week per jaar een paar honderd meter de zee in en uit zwemt (of op vakantie elke ochtend tien minuten baantjes trekt), ben je toch ook geen gevorderde (wedstrijd)zwemmer?

*bericht bewerkt door Sndr op 22 dec 2017 14:26

Nee, dat lijkt me dan ook weer wat overdreven @Sndr ;), tenminste als we het over ski’s hebben die bij een bepaald niveau passen. Maar ik ben wel van mening dat wanneer je een ski ontgroeid bent, dat je dat dan echt wel voelt. En met 1 week per jaar uit de middenklasse ski’s groeien is gemiddeld genomen inderdaad niet mogelijk.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Is het niet veel simpeler? Tenzij je serieus (minstens) een paar jaar in een skiteam (wekelijks) hebt geoefend ben je beginner. Of recreant, toerist, maakt allemaal niet uit hoe je het noemt. Als je zwemdiploma B hebt en een week per jaar een paar honderd meter de zee in en uit zwemt (of op vakantie elke ochtend tien minuten baantjes trekt), ben je toch ook geen gevorderde (wedstrijd)zwemmer?

Sndr op 22 dec 2017 14:22

Een paar dingen. Recreant, toerist… ook daarbinnen heb je toch meer en minder gevorderde of vaardige types? En waarom moet het scholing zijn in wedstrijdtechniek? Zo kan iemand met een Landes 1 diploma op zak (en dan kan je best skiën, zeker voor Nederlandse maatstaven) dus nooit boven het niveau van ‘beginner’ uitkomen? De mensen waaraan jij je kinderen toevertrouwt in de les hebben waarschijnlijk minder vaardigheden…

Dat is net zoiets als mensen die roepen ‘alleen wedstrijdskiërs mogen een Atomic-ski onderbinden uit de Redster-serie’. Ja, de wedstrijdski’s heten wel allemaal Redster; maar lang niet alle Redster-ski’s zijn van dat kaliber. Ik noem de 7- en de 5-serie, maar bijvoorbeeld ook de kinderski’s: https://shop.atomic.com/en/products/redster-j2-70-90-c-5-sr-…

*bericht bewerkt door GiGi op 22 dec 2017 15:06

Ik ben het wel een beetje met @Sndr eens dat we te snel het woordje “gevorderd” in de mond nemen. Voor mij betekent dat een skiër die op alle sneeuwsoorten en in alle condities technisch zuiver kan skiën. Een behoorlijk groot deel van de lage landen-skiërs hoort daar niet bij.

We zouden kunnen spreken over “ervaren” skiërs voor diegenen die aardig kunnen skiën, maar technisch nog niet je dat zijn…

Ski’s en schoenen worden hier op het forum door een select groepje ook altijd veel te stijf en vaak te lang geadviseerd…

Ik zat al een tijdje op je te wachten @RRski haha 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het probleem @Morzel is dat de rest dan beginner is en dat is voor het bepalen van de juiste ski natuurlijk niet waar. Immers, ik zelf ben de beginners ski echt wel een beetje ontgroeid, maar vind mezelf in de buckels toch echt wel een houten klaas.
Bovendien, wat is technisch zuiver? Ik heb vrienden die naar eigen zeggen heel goed zijn in de buckels, nouja de rest kun je wel raden denk 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane: zeg ik niet net dat er een categorie “ervaren” bestaat die wat mij betreft tussen “beginner” en “gevorderd” mag geklasseerd worden?😛

In het Frans spreken ze ook over skieur confirmé. En Als je daar gepaste ski’s wil krijgen is je ESF-indeling geen slechte manier.

Ja, maar wat is dan weer ervaren? Ik ken er oh zo veel die al schoudersmijtend aan hun 25e jaar gaan beginnen 😉.

*bericht bewerkt door Shane op 22 dec 2017 19:58

I can stick uphill ice, on my saucer...

In het Engels heb je ‘beginner’, ‘intermediate’, ‘advanced’ en ‘expert’. Maar hoe dan ook: al die woorden zijn erg ruim interpreteerbaar. Daarom ook mijn voorstel voor die video (of een concrete beschrijving van wat je ziet bij een bepaald niveau). Dan heb je in ieder geval niet met semantiek te maken. En een ander je niveau laten inschatten haalt denk ik voor een groot deel de angel uit het zelfoverschattingsprobleem.

Ski’s en schoenen worden hier op het forum door een select groepje ook altijd veel te stijf en vaak te lang geadviseerd…

RRski op 22 dec 2017 18:40

Helemaal waar!
Ik ben deze week een paar nieuwe ski’s gaan testen, afgaande op wat sommigen beschrijven als ok maar uitdagend voor recreanten… één set heb ik na twee uur teruggebracht :-)… (edit: ik heb ze gehuurd voor een volledige dag)
Ik ga één advies van @hooykaas nog eens meenemen in maart omdat ik ze niet kon proberen in Ischgl en anders koop ik gewoon een nieuwe set van de ski’s waarop ik al een paar jaar heerlijk ski.

*bericht bewerkt door hanss op 22 dec 2017 20:59

En als je iemand zou vragen of die voornamelijk gesneden bochten kan en wil skieen? Zo nee, dan een ski die niet erg stijf is. Goed voor beginners en waarschijnlijk ook mensen die rustig willen cruisen.

Zo ja, dan verder vragen naar SL, GS, etc.

En als je iemand zou vragen of die voornamelijk gesneden bochten kan en wil skieen? Zo nee, dan een ski die niet erg stijf is. Goed voor beginners en waarschijnlijk ook mensen die rustig willen cruisen.

Zo ja, dan verder vragen naar SL, GS, etc.

phicoh op 22 dec 2017 20:50

Persoonlijk zou ik het omdraaien. Als iemand vooral gesneden bochten wil maken: een ski die goed buigt en zo dus op niet al te hoge snelheid nog steeds mooie ronde bochten snijdt. Mensen die vooral geslipt skiën hebben vaak liever een wat stijvere ski met een grote radius (is mijn ervaring met veel skiërs die geslipt, klassiek, skiën). Ook dan kan een ski nog zo stijf zijn dat je er elke bocht zowat overheen valt, de zogenaamde baksteen.

En dat allemaal in het Frans.

En als je iemand zou vragen of die voornamelijk gesneden bochten kan en wil skieen? Zo nee, dan een ski die niet erg stijf is. Goed voor beginners en waarschijnlijk ook mensen die rustig willen cruisen.

Zo ja, dan verder vragen naar SL, GS, etc.

phicoh op 22 dec 2017 20:50

Persoonlijk zou ik het omdraaien. Als iemand vooral gesneden bochten wil maken: een ski die goed buigt en zo dus op niet al te hoge snelheid nog steeds mooie ronde bochten snijdt. Mensen die vooral geslipt skiën hebben vaak liever een wat stijvere ski met een grote radius (is mijn ervaring met veel skiërs die geslipt, klassiek, skiën). Ook dan kan een ski nog zo stijf zijn dat je er elke bocht zowat overheen valt, de zogenaamde baksteen.

GiGi op 22 dec 2017 20:55

Ik dacht naief, geneden bochten, dus veel rebound en lekker stijf.

Maar zo wordt in het inderdaad wel ingewikkeld. Ik vraag me af of een verhuur zelfs met video’s dan met de juiste ski aan zullen komen.

Carven op lekker slappe ski’s 😏🙃😂😱🤢🤡😈👍

Ik vraag me af of een verhuur zelfs met video’s dan met de juiste ski aan zullen komen.

phicoh op 22 dec 2017 21:22

Dat heeft te maken met het kunnen doorvertalen van wensen van klanten naar de juiste ski’s. Daar zijn ook grote verschillen tussen de verschillende shops. Hoewel ik juist denk dat het voor beginners (echt mensen die nog in ploeg aan het skiën zijn, toewerkend naar de eerste parallelle bochten) het makkelijkst zou moeten zijn om het juiste setje uit het rek te pakken… Dus als - zoals in het geschetste beeld in de openingspost van dit topic - het juist voor díe doelgroep misgaat, dan denk ik persoonlijk dat de ski’s waar diegene op staat niet gehuurd zijn, maar gekocht. Een keus die dan denk ik is gebaseerd op wat je ooit graag wil kunnen en niet wat nu het niveau is.

*bericht bewerkt door GiGi op 22 dec 2017 21:27

Carven op lekker slappe ski’s 😏🙃😂😱🤢🤡😈👍

DrPhil op 22 dec 2017 21:26

Carven moet je niet verwarren met racen. Carven wil niet meer zeggen dan: een gesneden bocht skiën waarin geen zijwaartse component zit en de hele taillering door hetzelfde spoor loopt (één spoor per ski;)). Dat kan met stijve ski’s, maar net zo goed met minder stijve (stijfheid in de lengte). Die zaken zijn op zich niet aan elkaar gekoppeld.
Om een ski te carven, moet je de ski kunnen buigen. Dat gaat bij minder stijve ski’s makkelijker dan bij stijve ski’s. Dus kan je met minder energie dezelfde bocht carven als bij een stijve ski met verder dezelfde geometrie.

Dus ik snap denk ik de emoji’s niet.

*bericht bewerkt door GiGi op 22 dec 2017 22:13

Ja, het is algemeen bekend dat slappe ski’s goed snijden op harde pistes. En natuurlijk snijden ze ook prima op hogere snelheid.

En als je iemand zou vragen of die voornamelijk gesneden bochten kan en wil skieen? Zo nee, dan een ski die niet erg stijf is. Goed voor beginners en waarschijnlijk ook mensen die rustig willen cruisen.

Zo ja, dan verder vragen naar SL, GS, etc.

phicoh op 22 dec 2017 20:50

Persoonlijk zou ik het omdraaien. Als iemand vooral gesneden bochten wil maken: een ski die goed buigt en zo dus op niet al te hoge snelheid nog steeds mooie ronde bochten snijdt. Mensen die vooral geslipt skiën hebben vaak liever een wat stijvere ski met een grote radius (is mijn ervaring met veel skiërs die geslipt, klassiek, skiën). Ook dan kan een ski nog zo stijf zijn dat je er elke bocht zowat overheen valt, de zogenaamde baksteen.

GiGi op 22 dec 2017 20:55

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Voor gesneden bochten is een goede torsiestijfheid belangrijk, en die vind je meestal bij latten die stijver zijn en meer rebound hebben. In eerste instantie moet je dan opteren voor een lat die torsiestijf is, en de algemene stijfheid en rebound kiezen die past bij je gewicht en skistijl (sportiviteit, snelheid, kantenhoek).

Om een ski te carven, moet je de ski kunnen buigen. Dat gaat bij minder stijve ski’s makkelijker dan bij stijve ski’s. Dus kan je met minder energie dezelfde bocht carven als bij een stijve ski met verder dezelfde geometrie.

Dat klopt ook niet helemaal. Om een ski te carven moet die de krachten over de hele lengte van de kant in de sneeuw kunnen zetten. Het is het doel van de voorspanning van een ski (en de stijfheid die daarmee samenhangt) om die gelijkmatig te verdelen. Als deze niet stijf genoeg is voor de combinatie gewicht+snelheid+kantenhoek, gaat een te groot deel van de krachten door het stuk onder de voet op de sneeuw gezet worden, en gaan punt en hiel klapperen.

Als iemand aangeeft vooral gesneden bochten te skiën, dan heeft ie een (torsie-)stijvere ski nodig. Omgekeerd adviseren lijkt me vreemd.

*bericht bewerkt door Morzel op 23 dec 2017 00:06

Daarom staat in mijn tweede post hierover ook dat ik met de stijfheid de stijfheid over de lengte bedoel. En dat is echt wat anders dan torsie-stijfeid. Daar heb ik het niet over gehad.

Ik heb deze week nog een Nederlandse jongen terug gestuurd naar de skiwinkel. In de gondel raakten we aan de praat en hij gaf aan het gecontroleerd bochten skiën moeilijk te vinden (was zijn 2e week). Vorig jaar ging het beter zei hij. Toen ik hem daarna zijn ski’s zag aanklikken, zag ik daar de Fischer - RC4 (die mooie rode Curv GT geloof ik). In mijn optiek een echte expert ski. Toen heb ik hem geadviseerd om terug te gaan naar de verhuur en een wat soepelere ski te vragen. In de apres ski enkele dagen later sprak ik hem en kreeg ik direct een biertje van hem vanwege de supertip :)

Ergo, de verhuurders kijken niet naar het niveau, maar puur het aantal sterren dat iemand huurt. Op basis daarvan geven ze een ski mee. Zonde eigenlijk, want hiermee verpesten ze het ski plezier van vooral de beginnende skiërs.

Een GT in je tweede skiweek… goed dat je hem hebt terug gestuurd.

Daarom staat in mijn tweede post hierover ook dat ik met de stijfheid de stijfheid over de lengte bedoel. En dat is echt wat anders dan torsie-stijfeid. Daar heb ik het niet over gehad.

GiGi op 23 dec 2017 00:21

Er zijn maar weinig ski’s die slap zijn in de lengte en toch torsiestijf.
En in de verhuur hebben ze die ook al niet.
Ik moet toch wel lachen hoe je je eruit probeert te draaien 😁

*bericht bewerkt door DrPhil op 23 dec 2017 01:52

Zijn er eigenlijk voorbeelden van ski’s met te weinig torsiestijfheid om te kunnen carven? Lijkt me persoonlijk niet. De input/druk die je kunt geven bepaalt welke stijfheid je uiteindelijk nodig hebt, maar op de kant kunnen ze allemaal. Zoals ik al eerder zei, als je een ski overklast, dan weet je dat echt wel.

Ik denk overigens wel dat er een onderscheid gemaakt moet worden bij het rutschen. @GiGi, jij kijkt vooral naar de correcte wedeltechniek, waarbij weinig taillering en stijfheid gevraagd worden, maar voor velen betekent rutschen de tails wegdrukken/schoppen om de bocht in te zetten. De meest geziene vakantie techniek zeg maar. Een te stijve lat met veel grip is hier bepaald geen goede tool voor lijkt me.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Een paar ski’s die meer dan voldoende torsie-stijfheid hebben, maar in de lengte echt niet erg heftig zijn: Fischer Progressor F17, Head Worldcup Rebels i.GSR, K2 Charger. Dat zijn voorbeelden die ik zelf heb geskied, er zijn er vast meer. Ik vermijd hier (en de hele tijd al) bewust het woord ‘slap’; dat reserveer ik graag voor ski’s die ook qua torsie en in andere aspecten niet passen bij het niveau, postuur en tempo van de skiër in kwestie (ski’s waar hij/zij continu ‘doorheen trapt’, zeg maar).

Want dat punt is terecht al vaker gemaakt: een ski moet sowieso passen bij de skiër die erop staat. Waar dit hele topic om is begonnen. Je kan een veel te stijve ski onder hebben of - misschien niet als beginner - ook een ski die te weinig steun biedt om met vertrouwen de berg af te komen. Maar alles wat daar tussen zit, dat is nog altijd een vrij grote range van ski’s. En daarbinnen denk ik inderdaad dat je met een minder stijf exemplaar makkelijker bochten snijdt dan met een stijver exemplaar, waarbij je voor dezelfde buiging van de ski veel meer energie erin moet stoppen (via snelheid, steilheid, massa, bij trappen). Bij geslipte bochten (kort wedelen of lange luie geslipte bochten die ikzelf veel ski) waardeer ik juist meer de steun die een stijvere ski me geeft, en vind ik het een stuk minder erg als een ski niet zo makkelijk buigt.

Plaats een reactie