Een toename in diefstal op de piste (Bron rtlnieuws)

Zag dit voorbij komen bij Rtl nieuws, gewaarschuwd mens telt voor 2 dus bij deze blijf goed op je materiaal letten dit seizoen ;)

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/toename-diefstal-tijdens-…

In de Alpen worden steeds vaker ski’s en snowboards gestolen. Ze pikken de duurdere en nieuwere ski’s eruit. “Deze dieven gaan heel gericht te werk”, zegt directeur Bert Romani van de Nederlandse Ski Vereniging.

Ze zoeken plekken uit waar veel geoefende skiërs zijn, zegt Romani tegen de Telegraaf. “Heel vervelend. De lokale politie kan op de pistes weinig uitrichten.”

Reisverzekeraars ontvangen steeds meer claims over gestolen skimateriaal. Volgens een woordvoerder van Europeesche Verzekeringen is het een trend van vorig jaar die doorzet. Vorig jaar steeg het aantal claims al met 20 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Nu zou het verder stijgen.

‘Houd materiaal in zicht’
Romani adviseert in de krant om de ski’s en snowboards zoveel mogelijk in het zicht te houden. Ook zijn er skislots en raadt hij een kluis te huren als dat kan. Wie zijn of haar ski’s achterlaat, kan ze het beste niet als paar weg zetten, ‘maar als onpaar met een reisgenoot’. Losse ski’s zijn volgens hem minder aantrekkelijk dan een compleet paar.

Voor boarders heb ik ook een tip: Zet je voorste binding goofy en de achterste regular. Het carved wat minder, maar je board wordt minder snel gestolen.

Tukker(ik)

Gewoon je ski’s aanhouden. Probleem opgelost.

Ieder jaar hetzelfde sensatiebericht in komkommertijd.

Voor boarders heb ik ook een tip: Zet je voorste binding goofy en de achterste regular. Het carved wat minder, maar je board wordt minder snel gestolen.

Tukker op 2 jan 2018 09:49

Thanks voor de tip! Snap niet dat ik hier nog niet opgekomen ben. En ik maar lopen rommelen met mn fietsslotje aan m’n plank.

Voor boarders heb ik ook een tip: Zet je voorste binding goofy en de achterste regular. Het carved wat minder, maar je board wordt minder snel gestolen.

Tukker op 2 jan 2018 09:49

Dit gaat niet echt op in dit geval. Hier gaat het om bendes die een bestelbus vlak bij het skirek hebben staan en gewoon alles pakken wat ze kunnen pakken, die gaan echt niet kijken hoe de bindingen staan.

Born to Ride

Ik probeer ze opslot te zetten aan een rekje/hekje met een safeman skislot (iets steviger dan de meeste skisloten, zonder te groot en zwaar te zijn). Soms lukt dat niet en dan zet ik ze vast met skies van vrienden en dergelijke. Is toch was lastig naar beneden skieen met zo een pakket. Maar meestal stop ik niet zo vaak bij restaurants en dergelijke.

Ik ben misschien te goed van vertrouwen en zet mn skis altijd gewoon (langs die piste) bij een hutte neer en ga dan koffie drinken. Is dat echt zo riskant?

Bij een apres ski hut in bv een dorp zou ik het niet doen: daar heb je idd de kans van bestelbusjes.

En weet iemand of zoiets gedekt wordt soor een (reguliere) skireisverzekering, mocht het toch mis gaan?

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Men moet de dieven aanpakken Ipv mensen bang te maken… Is weer koren op de molen van verzekeraars… Dieven naast piste neerschieten en schansje van maken voor trick jumpies

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

misschien even turven: als je ski’s ooit gestolen werden (echt gestolen, niet verwisseld, later weer terug) waar was het dan? op de piste bij een terras/hut? uit de skistal/lockers? bij dat apres-ski-tentje aan de hoofdstraat? of zijn er nog meer varianten?

Ik ben misschien te goed van vertrouwen en zet mn skis altijd gewoon (langs die piste) bij een hutte neer en ga dan koffie drinken. Is dat echt zo riskant?

Bij een apres ski hut in bv een dorp zou ik het niet doen: daar heb je idd de kans van bestelbusjes.

En weet iemand of zoiets gedekt wordt soor een (reguliere) skireisverzekering, mocht het toch mis gaan?

Quisa2 op 2 jan 2018 10:50

Beetje afhankelijk hoe makkelijk je erbij kan. Is het langs een gondel zou ik het per definitie niet los laten staan net als beneden in een dorp. Bij hogere tentjes waar je alleen skiën/boardend kan komen zet ik hem niet altijd vast.

Slotje gaat ook niet alles tegen, maar types die gewoon een rek leeghalen of mensen die per ongeluk verkeerde ski’s (gebeurt nog weleens met mensen die ski’s huren) meenemen sluit je zo wel uit.

In principe wordt diefstal wel vergoed, maar ik vraag me af of ze niet moeilijk gaan doen over het onbeheerd achterlaten. Heb ik gelukkig geen ervaring mee.

Bij een vriend van me zijn ze wel eens gestolen, lang geleden. Bij mijn vrouw 2 jaar terug had iemand de verkeerde skies meegenomen. Die kreeg een belletje van de verhuur dat ze teruggebracht waren.

Het is in beide gevallen erg vervelend.

De kans dat iemand per ongeluk het verkeerde snowboard meeneemt is bij mij niet zo groot. Ik heb een vrij unieke combi van board en bindingen denk ik. Maar stelen kan altijd. Misschien is een slotje geen slecht plan.

*bericht bewerkt door Taan op 02 jan 2018 11:23

Ben ik nu zo verdorven dat ik denk dat een deel van die stijging is dat mensen claimen bij de verzekeraars omdat men nieuw materiaal wil en dus de spullen eigenlijk helemaal niet gejat zijn?

Ben ik nu zo verdorven dat ik denk dat een deel van die stijging is dat mensen claimen bij de verzekeraars omdat men nieuw materiaal wil en dus de spullen eigenlijk helemaal niet gejat zijn?

Berkelse-Geert op 2 jan 2018 11:31

Ja.

En misschien ook wel realistisch. ;)

Al krijg je voor ouwe meuk geen geld voor nieuw spul van de verzekering.

Die zullen er vast tussen zitten, net als met tablets, tels en zonnebrillen het geval is.
Ik ga niet aan een slotje beginnen, ik ga me aan dat slotje ergeren waarschijnlijk en het alsnog niet gebruiken. Daarbij lees ik regelmatig dat die slotjes dienst weigeren. Dit onderwerp is laatst al eens ergens voorbij gekomen hier namelijk.

Ik ben misschien te goed van vertrouwen en zet mn skis altijd gewoon (langs die piste) bij een hutte neer en ga dan koffie drinken. Is dat echt zo riskant?

Bij een apres ski hut in bv een dorp zou ik het niet doen: daar heb je idd de kans van bestelbusjes.

En weet iemand of zoiets gedekt wordt soor een (reguliere) skireisverzekering, mocht het toch mis gaan?

Quisa2 op 2 jan 2018 10:50

Boven op de berg kan je niet zo heel veel gebeuren. Natuurlijk, het kan, maar ze kunnen ook je huis leegroven tijdens de vakantie, je kan een ernstig ongeval krijgen, zowel op de piste als onderweg, met een beetje pech verslik je je op vrijdag in een graatje en kom je zo om het leven.

Volgens mij kun je beter zonder al die zorgen leven. Je krijgt toch je portie ellende wel, dan kun je tussendoor tenminste genieten van het leven.

Die zullen er vast tussen zitten, net als met tablets, tels en zonnebrillen het geval is.
Ik ga niet aan een slotje beginnen, ik ga me aan dat slotje ergeren waarschijnlijk en het alsnog niet gebruiken. Daarbij lees ik regelmatig dat die slotjes dienst weigeren. Dit onderwerp is laatst al eens ergens voorbij gekomen hier namelijk.

Userd op 2 jan 2018 11:39

Sloten smeren helpt een hoop; niet alleen skisloten. Ik smeer al mijn sloten.

Het is echt een ontzettend kleine moeite om ze even vast te zetten.
Mijn carbon stokken, dat is een groter probleem.

Wie zijn of haar ski’s achterlaat, kan ze het beste niet als paar weg zetten, ‘maar als onpaar met een reisgenoot’.
Dit doen wij dus al jaren en is volgens mij de meest ideale en makkelijkste oplossing.

Wie zijn of haar ski’s achterlaat, kan ze het beste niet als paar weg zetten, ‘maar als onpaar met een reisgenoot’.
Dit doen wij dus al jaren en is volgens mij de meest ideale en makkelijkste oplossing.

Supercross op 2 jan 2018 12:05

Van mij is een onpaar ski’s weleens gejat, voor de supermarkt in het dorp. Het andere onpaar stond er nog… Moest voor mijn verzekering de ene resterende ski opsturen, was een mooi tafereel in het postkantoor.

Stond ook in de Telegraaf:
http://www.telegraaf.nl/nieuws/1490964/criminele-bendes-op-r…

Met name deze quote van een gedupeerde verbaasde mij:
“We waren in het dal even aan het lunchen. Onze eigen gloednieuwe ski’s van een kleine duizend euro stonden keurig in de rekken. Toen we na een halfuurtje terugkwamen, bleken ze verdwenen.”

Ja, dan ben je echt heel naïef (om het woord dom niet te gebruiken).
Vanaf een berghut is het vrij lastig om ski’s te stelen. De dief moet dan of zelf lopend naar boven zijn gekomen, of hij moet de gestolen ski’s onder z’n arm meenemen. Meerdere paren stelen wordt al helemaal lastig. Maar mensen kunnen zich nog steeds vergissen, en onbedoeld de verkeerde ski’s meenemen (moet wel precies passen, maar zou kunnen). Om dat te voorkomen is simpelweg omwisselen van ski’s met je skimaatje(s) meestal al voldoende.
Maar beneden kan praktisch iedereen met een beetje kwade zin ermee weglopen of wegrijden! Triest natuurlijk, maar het is gewoon zo. Dus in het dal zeker op slot zetten!

*bericht bewerkt door Jay op 02 jan 2018 12:31

@DrPhil Carbon stokken altijd meenemen.Nooit achterlaten.

Ski’s 10 meter uit elkaar wegzetten.

@DrPhil Carbon stokken altijd meenemen.Nooit achterlaten.

Ski’s 10 meter uit elkaar wegzetten.

Hooykaas op 2 jan 2018 12:45

Ik neem mijn stokken idd altijd mee naar binnen. Maar. Met het Safeman slot kun je ze strak tegen de ski aantrekken. Het kan dus wel. Overigens kan ik carbon stokken van harte aanbevelen.
Kent iemand speciale sloten voor je stokken?

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 jan 2018 12:51

ik heb ook wel een skislotje maar telkens als ik het meeneem moet ik constateren dat je ze niet echt goed vast kunt zetten in zo’n rek op de piste. Hooguit een beetje bij elkaar frummelen en als je je best doet haal je ze toch zo weg, er is te weinig ijzer om ze aan vast te zetten. ‘Gekruist wegzetten’ is bij ons favoriet. en nooit in het dorp laten staan.

Ik denk dat je vooral moet zorgen dat jouw ski’s niet het meest aantrekkelijk zijn om te stelen:

  • niet als paar wegzetten
  • niet helemaal vooraan zetten

In het dal wordt het een ander verhaal, zodra er een busje bij kan komen wordt het al lastiger…Dan is een slotje wel handig, of gewoon op de berg lunchen als dat kan :). Aan de andere kant sta ik zelf ook niet met de ski’s in de hand bij de kassa van de skipassen in de rij (en dat is meestal bij een parkeerplaats)…

Ik zou heel graag willen weten in welk soort gebieden de meeste ski’s gestolen worden. Ook denk ik dat er (helaas) een aanzienlijk fraude aandeel zal zijn (hetzij niet gestolen, hetzij veel goedkoper etc).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ski slotjes? Waar gaat dit over… Ik heb nog nooit iets vast gezet… Waanzin. Ik welke gebieden vinden die diefstallen plaatsen??? Niet de skier heeft een taak… De overheid moet die boeven vangen en opsluiten… Je ski’s separaat op terras neerzetten… Kom op het is vakantie

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

Misschien kan wintersporters.nl een gedupeerden register module op de site maken?
Bijvoorbeeld dat je in je profiel kunt aangeven wat, waar en wanneer er iets van je gestolen is.
Geeft leuke cijfers bij zo’n bericht.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ski slotjes? Waar gaat dit over… Ik heb nog nooit iets vast gezet… Waanzin. Ik welke gebieden vinden die diefstallen plaatsen??? Niet de skier heeft een taak… De overheid moet die boeven vangen en opsluiten… Je ski’s separaat op terras neerzetten… Kom op het is vakantie

chandler op 2 jan 2018 16:54

Jij sluit ook je huis niet af als je weggaat? Laat de sleutel in het contact van je auto?

Running against the wind

Weet je ik heb gewoon hekel een preventie mentaliteit en aan gepeupel dat jat. Ik vraag me af of het verhaal serieus is. Rtl blabla nieuws. Ik zet nooit spullen in rek aan slot. Basta. Vergelijking met huis gaat te mank om verder op te reageren. Buiten het feit dat ook daarvoor geldt. De kut overheid waar we bakken belasting heen dragen moet… Dieven vangen en lang op sluiten. En verzekerings fraudeurs zijn de laagste soort dieven

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

Ski slotjes? Waar gaat dit over… Ik heb nog nooit iets vast gezet… Waanzin. Ik welke gebieden vinden die diefstallen plaatsen??? Niet de skier heeft een taak… De overheid moet die boeven vangen en opsluiten… Je ski’s separaat op terras neerzetten… Kom op het is vakantie

chandler op 2 jan 2018 16:54

Jij sluit ook je huis niet af als je weggaat? Laat de sleutel in het contact van je auto?

basso op 2 jan 2018 17:06

Je kan zelfs een bekeuring krijgen als je je auto laat warmdraaien en zelf binnen zit te wachten.
Uitlokking van diefstal noemen ze dat.

Let ook op dat de skidepots bij de hotels/appartementen op slot gaan. Daar word ook vaak uit gejat.

Übung macht den meister!!!

@chandler Ooit gehoord van ‘de gelegenheid maakt de dief’?

Mr. Slow

Plaats een reactie