Vervanging van mijn oldtimerski. Welke high performance pisteski te kiezen?

Na vele jaren wordt het nu toch echt tijd om mijn oude ski’s te vervangen. Ik heb jarenlang met plezier op mijn Völkl P60 slalom carver (1,70m) geskiet, maar nu raakt de spanning daar toch wel een beetje uit.
Ik ben op zoek naar een nieuwe high performance pisteski. Maar met alle mogelijkheden tegenwoordig kom ik er niet goed uit wat een goede keus is. Daarnaast is mijn budget niet zo groot (300 - 450 euro). Dus dat wordt dan waarschijnlijk een overjarig model.

Ski ervaring: 25 jaar, waarvan 14 jaar wekelijks op de kunstbaan
lengte: 1,78m
gewicht 75 kg
Op de piste, lange en korte bochten

Kunnen jullie mij helpen met kiezen?

Er zijn een heleboel opties. Gezien de lange bochten die je ook makkelijk en stabiel wil skiën, zou ik niet voor een slalomski gaan. Die carven heerlijk kort, maar zijn sub-optimaal in de meeste andere zaken (mijn mening). Een iets langere radius (zeg grofweg 15-20 meter bij een ski op min of meer lichaamslengte) brengt m.i. de meeste veelzijdigheid. Stabiel in lange bochten, rechtdoor, minder zoekerig in zachte sneeuw. In hele korte bochten is het wel harder werken.

Als je een alleskunner zoekt:
Fischer Progressor F19 in 177
Blizzard RC TI in 178
Völkl Code S UVO in 173
K2 Speed Charger in 175

Als je een high-performance (consumenten race) ski wil:
Rossignol Hero Elite LT TI in 176
Völkl Racetiger GS in 175
Elan GSX Fusion (2018!) in 175 (waarschijnlijk buiten budget; overjarige modellen zijn er wel, maar hebben Amphibio, dat moet je liggen)
Head Worldcup Rebels i.Speed in 175 of eventueel de i.Race (iet kleinere radius), ook in 175

Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie! Ik heb wat uitzoekwerk te doen.
Zijn er nog tips voor winkels met overjarig aanbod?

Als je met veel plezier Völkl geskiet hebt zou ik bij Völkl blijven. De Racetiger GS lijkt mij het beste passen en is ook een erg fijne ski. Ik zou hem wel in 180 cm pakken, al kun je aangezien je vwb lengte er tussenin zit ook bij een buitenkansje voor 175 cm gaan.

Op ebay zie ik een ouder model (zelfde als de huidige, andere print) voor 471 euro in 175 cm.

Net iets boven budget, maar dat zou ik niet leidend laten zijn.

Met de Völkl GS heb je echt een hele fijne ski, die breed inzetbaar is.

kijk eens online op bijv Duijvestein in Nederland, die hebben vaak ook nog wel wat overjarig
Of in Duitsland op xspo.de of sport-conrad.com

Gewoon heel specifiek “Völkl Racetiger GS 175” invoeren in idealo.de en je vind daar snel de beste deals. Is een van de betere prijsvergelijkingssites, is mijn ervaring. Scheelt zelf al die websites bekijken.

Super zoekmachine voor Duitsland/Oostenrijk:
http://www.geizhals.de en .at

*bericht bewerkt door Vivace op 09 jan 2018 19:17

Glide on!

Ik heb nu de volgende 2 gevonden die mij erg interessant lijken:
Head WC Rebel i GSR, €399,-: https://www.dewitschijndel.nl/wc-rebels-i-gsr-tfb-ski-s-blac…

Fischer F19, €408,-: https://www.sport-bittl.com/en/fischer-progressor-f-19-ti-17…

Maar ook deze lijken leuk. Klopt dat?
Nordica Dobermann Spitfire TI EVO 17/18 €358: https://www.sport-bittl.com/en/nordica-dobermann-spitfire-ti…
of deze
Völkl Code Uvo orange 16/17 (of red?) voor €398: https://www.sport-bittl.com/en/voelkl-code-uvo-orange-16-17:…

De Code UVO Orange vind ik een stuk minder uitgebalanceerd dan de eerder genoemde Völkl-modellen. Die specifieke Nordica Dobermann heb ik niet geskied. Maar van andere Dobermann-modellen (Spitfire Pro, GS, SL) vond ik dat het erg hard werken is om de ski uit de (gesneden) bocht te krijgen, en veel energie kost om te slippen. Die Dobermann-achterkant is - zoals de naam doet vermoeden - een bijtertje dat niet snel loslaat. Dat moet je fijn vinden. Zeker op kapot geskiede pistes of anderszins ‘lastige’ sneeuw aan het eind van de dag vond ik ze niet heel vergevingsgezind of relaxed te skiën met al wat vermoeide benen.

En zijn deze WC rebels dezelfde als i.speed of i.race, of is dit weer een andere variant?

*bericht bewerkt door Ward2 op 10 jan 2018 09:24

De Worldcup Rebels-lijn bevat de i.SL (SL), i.Speed (GS) en i.Race (er tussenin qua radius), de i.SLR en i.GSR (softe versies van resp. de i.SL en de i.Speed) en de i.Speed Pro (stevigere versie van de i.Speed, met raceplaat ook). Daarnaast zitten hier ook nog de echte worldcup modellen in, die zijn aangeduid met de suffix ‘RD’ (Race Department). Dat zijn de echte FIS-ski’s.

Daarnaast heb je dan weer de Supershape-lijn, waar ook een i.Speed versie in zit. Lekker verwarrend, ik weet het. Maar de Worldcup Rebels hebben een doodshoofd als symbool erop staan en zijn wit (behalve de i.Race), de Supershapes zijn zwart.

Al die verschillende WC modellen maakt het inderdaad wel verwarrend.

Van de (binnen mijn budget passende) modellen die ik online gevonden heb, zou dan de Fischer F19 dus het beste passen?
De overige modellen zijn allemaal nog wel een stukje duurder

Ik zou voor die Fischer of de Head i.GSR gaan ja.

Als je het hebt over high performance ski’s, vind ik de F19 niet in dat rijtje thuis horen.

Prima piste ski, maar erg licht, gewoon voor de gemiddelde wintersporter.

Zou eerder naar de Ispeed of Ispeed Pro van Head kijken, Volkl Racetiger GS, of Fischer RC4 Worldcup oid.

Als je van de beuk erin gooien houdt kun je met de Dobermann’s wel uit de voeten, maar als je ze niet stevig aanpakt luisteren ze slecht naar je. Wel superstabiel, maar absoluut niet speels is mijn ervaring (maar kan ook onvoldoende techniek zijn).

Volgens mij zijn naast de Racetigers en Head Rebels i-Speed de Salomon X-race SW’s ook een goede middenweg. Beetje zoals de Fischer RC4 Worldcup RC.

Als ik de recensies lees van de F19 dan ben ik bang dat deze inderdaad misschien wat te licht is.
Ga ik dat ook merken bij de Head WC Rebels i.GSR t.o.v. de i.Speed of i.Race?

De i.GSR is wel lichter (of vooral softer). Ik denk dat je met jouw ervaring rustig kan kiezen uit de ‘zwaardere’ modellen uit het tweede rijtje uit mijn eerste reactie.

als je geïnteresseerd bent in Fischer, kijk dan eens op de site van Sport-stelzl.at
Zelf heb ik goede ervaringen met deze shop.
Heb zelfs betere prijzen gekregen dan op de site (na infoaanvraag via mail).

Die Rc4 superior pro lijkt mij wel een mooie. Zal daar eens wat recensies van opzoeken. Klopt het wel dat hier bij staat model 2017/2018?
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat tegenwoordig de Curv modellen de opvolgers zijn van de Superiors.

Die Rc4 superior pro lijkt mij wel een mooie. Zal daar eens wat recensies van opzoeken. Klopt het wel dat hier bij staat model 2017/2018?
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat tegenwoordig de Curv modellen de opvolgers zijn van de Superiors.

De laatste dagen heb ik op basis van jullie adviezen en hoop informatie doorgelezen. Mijn voorkeur gaat uit naar de volkl speedwall gs of de de rossignol hero elite.
Helaas heb ik deze nog niet binnen mijn budget kunnen vinden, dus heb ik ook nog even verder gekeken.
Wel binnen budget zie ik de volkl racetiger rc of sc uvo. En de Fischer progressor rc.
Wat zijn jullie ervaringen met deze modellen? Die ik daarmee echt en stap terug ten opzichte van de eerst genoemde modellen?

Heb je een linkje naar de Fischer Progressor RC? Dat model kan ik namelijk niet, en lijkt een samenstelling van de RC4 Worldcup RC en een Progressor (interessante combi, maar die bestond nog niet, dacht ik).

De Racetiger RC en SC ken ik wel (hoewel deze vrij verschillend zijn, omdat het een slalom-geometrie vs GS-geometrie is en dus best verschillend in dat opzicht al). Die vind ik toch een stuk minder subtiel en uitgebalanceerd dan de SL en GS. Je kan ook even zoeken op skibuy.at, waar ski’s tweedehands worden verkocht door Sport Nenner op de Hintertux. Een slag goedkoper dan nieuw, maar dus wel gebruikt. Ik heb overigens prima ervaringen met hun ski’s; daar kan je rustig nog jaren op door.

Oeps, ik heb nu zoveel types de laatste dagen voorbij zien komen dat ik ze nu door elkaar haal. ☺
Ik bedoelde de rc4 superior pro

of ff geduld hebben. zag dar er nieuwe hero’s uit gaan komen, dus er zullen komend seizoen best wat mette gebruikte exemplaren op de markt komen :)

Edwin van Riel

Ja dat geduld had ik ook al bedacht. Maar ik merk dat ik het daar nog best lastig mee heb. 😁

Plaats een reactie