Iemand ervaring met de Blizzard RC TI

Volgens mij kan dat wel kloppen. Jij hebt (had) toch een Xdrive FS? Die beiden ski’s konden qua karakter denk ik ook niet verder uit elkaar liggen ;)

elisabeth101 op 5 sep 2018 21:02

Ik heb ze op een warme dag met (later) verspoorde pistes geskied. Ik kreeg ze bijna niet de bochten in, en makkelijk tussen de sneeuwhopen zat er al helemaal niet bij. Zelfs de Dobermann’s ski ik in die omstandigheden makkelijker.

Aangekomen en reeds uitgetest in Snow Valley. Fantastische ski. Enorm veelzijdig. Alles wat er hier over gezegd wordt, klopt ook echt.
Een vraag wel. Op de handleiding van de binding staat dat als je vastklikt er een zwart lijntje moet verschijnen op een wit venstertje. Dat is bij mij niet het geval. Het lijntje komt als ik wil klikken, maar als ik echt klik is het weer voorbij. Is dit dan slecht afgesteld of…?

Dan moet inderdaad de voordruk van de binding worden aangepast. Ga ermee naar een skiwinkel, die doen zoiets voor je voor een fooi.

Dan moet inderdaad de voordruk van de binding worden aangepast. Ga ermee naar een skiwinkel, die doen zoiets voor je voor een fooi.

GiGi op 8 sep 2018 21:45

Dacht al zoiets. Morgen in orde maken.

Zou de Blizzard RC Ti een goede opvolger zijn voor mijn Salomon Aeromax ski’s? Die zijn al van 2009 dus veronderstel dat er wel wat verbetering mogelijk is.

Kan zelf aardig skiën (+/- 25jaar ervaring, heel de reeks van EFS), en ski als ik alleen ben vrij sportief, maar met vrouw en kind toch wat rustig cruisen. Heb wat moeite om korte carve-bochten te maken (wil me toch amuseren als ik met vrouw en kind ski) met de Salomon’s en vraag me af of de Blizzard RC Ti een goede keuze zou zijn.
Of beter toch kijken naar Fischer The Curve TI of Elan Amphibio 14?
b.t.w. ben 170cm lang.

dmoorc op 14 jan 2018 13:24

Ben ook nog steeds benieuwd welke ski je nu het beste kunt kiezen als je twijfelt tussen de volgende skies;

-Blizzard RC ti
-Fischer the Curv ti
-Fischer progressor F19

Tips en adviezen zijn erg welkom!

P.S: ben 1.83m, weeg 83kg, ski enkel piste en niveau tussen 6 en 7 (dichter bij 7)

Erik85 op 5 sep 2018 14:27

Iemand hier toevallig nog advies/tips voor de juiste aankoop?

De Blizzard RC TI is speelser dan de Progressor F19 en de Curv TI (in die volgorde)
De RC TI is het minst lijnvast van de drie, de Curv TI het meest (maar het ontloopt elkaar nauwelijks)
De Progressor is het beste in lastige en zachte sneeuw.

De Curv TI en de Blizzard hebben als langste maat 178; de Progressor komt ook nog in 182 (zou mijn advies zijn op basis van je postuur, en zeker als je wat meer snelheid en techniek hebt dan de gemiddelde vakantieskiër).

Dit is allemaal op basis van mijn persoonlijke ervaring met deze drie ski’s.

Bedankt wederom voor deze info!

Voor wie nog een RC TI zoekt… Bij xspo.de is ie al weer uitverkocht op de 160 na. Afgelopen zaterdag stonden overigens nog 3 paar (160, 166 en 172) bij Daka Amersfoort (voorheen Wim Jaquet). Prijs: € 649,99 waar nog 20% korting af gaat. Staan daar fysiek in de winkel, vandaag nog gecheckt. Ze staan niet op hun website zag ik.

Voor wie nog een RC TI zoekt… Bij xspo.de is ie al weer uitverkocht op de 160 na. Afgelopen zaterdag stonden overigens nog 3 paar (160, 166 en 172) bij Daka Amersfoort (voorheen Wim Jaquet). Prijs: € 649,99 waar nog 20% korting af gaat. Staan daar fysiek in de winkel, vandaag nog gecheckt. Ze staan niet op hun website zag ik.

GiGi op 11 sep 2018 23:10

I know 😉. Ik hoop ze eind dit jaar nog te kunnen testen. Zal m’n ervaring wel delen.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Ik heb hier een paar in 166, mocht iemand er een keer een rondje op willen maken in zoetermeer dan kan dat. Dat geldt ook voor de k2 ikonic 80ti in 170.

Heeft iemand ergens in Nederland of op een webshop in Europa de Blizzard RC Ti gezien, lengte 172? Ik heb begin deze week gebeld naar Daka Amersfoort, en ondanks een ietwat onkundig personeelslid stonden ze daar volgens hem niet meer (alleen Quattros).

Heeft iemand daarnaast al ervaring met de Firebirds? Dit zijn volgens mij de opvolgers. De prijzen lijken online bij xspo.de mee te vallen (399), vergeleken met de prijs van de oude bij Daka.

*bericht bewerkt door harmltc op 13 sep 2018 10:39

Heeft iemand ergens in Nederland of op een webshop in Europa de Blizzard RC Ti gezien, lengte 172? Ik heb begin deze week gebeld naar Daka Amersfoort, en ondanks een ietwat onkundig personeelslid stonden ze daar volgens hem niet meer (alleen Quattros).

harmltc op 13 sep 2018 10:34

Ik heb afgelopen dinsdag contact gehad met Renke de Boer van Daka (via het Facebook-account van Daka Racedepartment, waar hij de man achter is). Renke heeft mij gezegd dat er op dat moment nog 3 exemplaren waren in totaal (waaronder een paar in 172). Ik heb er zelfs een foto van, gedateerd op die dag. Dus ik zou Daka nog eens bellen, vragen naar Renke de Boer of naar Hans Vial. Die weten doorgaans waar ze het over hebben. Die zijn ook niet te beroerd om dat paar apart te zetten voor je.

null

Ik heb de Firebirds nog niet geskied (november pas), maar ik verwacht dat de verschillen met de oude RC TI echt minimaal zullen zijn (meer cosmetisch dan wat anders). Ik zou zelf de gok durven wagen.

*bericht bewerkt door GiGi op 13 sep 2018 10:48

Heeft iemand ergens in Nederland of op een webshop in Europa de Blizzard RC Ti gezien, lengte 172? Ik heb begin deze week gebeld naar Daka Amersfoort, en ondanks een ietwat onkundig personeelslid stonden ze daar volgens hem niet meer (alleen Quattros).

Heeft iemand daarnaast al ervaring met de Firebirds? Dit zijn volgens mij de opvolgers. De prijzen lijken online bij xspo.de mee te vallen (399), vergeleken met de prijs van de oude bij Daka.

harmltc op 13 sep 2018 10:34

Geen idee wie Grassi Sport is, maar op Ebay:

https://www.ebay.de/itm/Skifahren-race-Schnitzen-BLIZZARD-RC…

Nog 2 paar van 172

Weet iemand wat het verschil is tussen Firebird TI en Firebird TI S? Op de site van Firebird zie ik de S variant niet staan. Wel zie ik dat er een Firebird TI en een Firebird RC TI is. Enige verschil is de raceplate op de RC.

https://www.xspo.world/artikel/blizzard-firebird-ti-white/an…

https://www.xspo.world/artikel/blizzard-firebird-ti-s-black/…

http://www.firebirdrace.com/firebird-skis/

Tussen de Firebird Race TI (opvolger van de RC TI) en de Firebird TI is inderdaad de binding en binding-interface het verschil. Zoals ik het begrijp is de lat hetzelfde (maar verkrijgbaar in verschillende kleuren). In november zal ik nog eens navragen en zelf uitvinden of er andere verschillen zijn.

Weet iemand wat het verschil is tussen Firebird TI en Firebird TI S? Op de site van Firebird zie ik de S variant niet staan. Wel zie ik dat er een Firebird TI en een Firebird RC TI is. Enige verschil is de raceplate op de RC.

https://www.xspo.world/artikel/blizzard-firebird-ti-white/an…

https://www.xspo.world/artikel/blizzard-firebird-ti-s-black/…

http://www.firebirdrace.com/firebird-skis/

harmltc op 13 sep 2018 12:08

Daar heb ik mijn Blizzards vandaan. Goede communicatie, prima levering.
Je mag ook een bod doen om mijn RC TI (172 cm)…dan stap ik over naar de firebird ;-)

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Tussen de Firebird Race TI (opvolger van de RC TI) en de Firebird TI is inderdaad de binding en binding-interface het verschil. Zoals ik het begrijp is de lat hetzelfde (maar verkrijgbaar in verschillende kleuren). In november zal ik nog eens navragen en zelf uitvinden of er andere verschillen zijn.

GiGi op 13 sep 2018 12:11

@GiGi, als de lat hetzelfde is, wat doet een andere binding /binding-interface dan precies? Merk je dat echt als non-prof ?

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

De DIN-range maakt dat als je met een DIN van 6 of lager skiet je de lichtere binding wil; als je met een DIN van boven de 7 skiet de zwaardere. De versie met raceplaat zal ook stijver zijn en meer dempen dan de andere. Maar dit zijn slechts theoretische en algemeen geldende observaties. Er zal ook een prijsverschil zijn.
Kortom: je krijgt opties om te kiezen (en mogelijk de bijbehorende keuzestress)…

EDIT: de huidige RC TI heeft ook geen raceplaat. Ik denk dat qua gedrag (stijfheid, directheid, demping) de oude versie dus meer vergelijkbaar zal zijn met de Firebird TI. De Firebird Race TI komt daar dan dus wat ‘boven’, de Competition komt dáár weer ‘boven’ (zelfde raceplaat en binding, maar extra carbon in de lat en een volledige sidewall i.p.v. een partiële).

*bericht bewerkt door GiGi op 13 sep 2018 14:47

Dan is die 290 euro voor de RC ti toch echt een koopje geweest 😃

Inmiddels ook 2 ski vakanties geboekt naar Schladming en St. Christina, tijd om ze eens lekker uit te proberen!

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 21 sep 2018 21:45

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ik heb mijn Blizzard RC Ti in 166 model 2018 te koop gezet op marktplaats. Misschien zoekt iemand, of iemands vriendin nog een fijne ski voor een leuk prijsje :D Voor geïnteresseerden: stuur me een pm!

https://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skien-en-langl…

Na drie dagen. Nieuw record? 😉

Nope geen record 😂

De ski’s deze week max aan het uitproberen en kan het alleen maar eens zijn met de positieve geluiden over deze ski. Zelfs op de volledig besneeuwde pistes doet hij wat je wil.

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/536d175fbb574447c2474ecd...

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 02 jan 2019 20:39

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

De ski’s deze week max aan het uitproberen en kan het alleen maar eens zijn met de positieve geluiden over deze ski. Zelfs in de volledig besneeuwde pistes doet hij wat je wil.

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/536d175fbb574447c2474ecd...

Jeffvdv op 2 jan 2019 20:31

@Jeffvdv; klopt helemaal ;-) ik ben stiekem ook al naar een potentiële opvolger aan het kijken…maar nog geen idee wat. Iemand suggesties??

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Goed om te horen, nog twee weken en dan mogen die van mijn ook op een echte berg gaan glijden.

@ReneG Gewoon lekker hierop blijven skiën! Ik vind het altijd prachtig en interessant om al die info over de verschillende ski’s te lezen. Je trapt er doorheen, draait niet lekker, te licht, te weinig drijfvermogen, etc.

Vervolgens kom je in het eerste de beste skigebied en zie je het grootste gros van de skiërs gewoon lekker op van die oude ski’s naar beneden racen met een techniek waarvan wij alleen maar kunnen dromen. Vervolgens gaan ze op hun race ski’s nog even keurig offpiste onder de stoeltjeslift door…

Met andere woorden: Ja, ik vind nieuw materiaal leuk en vervang het ook regelmatig maar uiteindelijk voegt het allemaal niet zo veel toe en is het pure luxe haha.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@Jeffvdv
Helemaal mee eens. Ik vind het wel leuk om 1 dag wat ski’s uit te proberen die me obv reviews aanspreken. Vorig jaar de Dynastar speedzone 7 en Rossignol hero elite LT, dit jaar hopelijk de Volkl Deacon 74 en Racetiger SL.

@jeffvdv @Shaak27; klopt helemaal…zoeken, speuren en kijken naar nieuwe dingen is iets wat ik graag doe ;-)

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

De nieuwe Firebird Competition, Race of TI zijn niet de opvolgers van de RC TI (in gedrag, handling, veelzijdigheid, skigemak). Dat verklap ik alvast.

De nieuwe Firebird Competition, Race of TI zijn niet de opvolgers van de RC TI (in gedrag, handling, veelzijdigheid, skigemak). Dat verklap ik alvast.

GiGi op 3 jan 2019 17:59

@GiGi; dat dacht ik al. Interessant dat een opvolger in dezelfde lijn zoveel gaat verschillen.

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Plaats een reactie