pijn middelste teen

hallo, Ik hoop dat iemand dit probleem herkent en een oplossing ervoor weet. Ik krijg sinds een paar jaar bij het skiën enorme pijn in mijn linker voorvoet en dan vooral met uitstraling naar mijn middelste teen. Dit is een heel specifieke pijnplek dus. Alsof daar geen bloed meer stroomt met een tintelende pijn. Het begin na ongeveer een uur skiën en wordt daarna steeds erger. Ik weet niet of dit een doorgezakte voet is? Als ik mijn schoenen los maak tijdens de pauzes of in de lift en het bloed weer gaat stromen doet dat ook behoorlijk pijn. En na een dag skiën blijft het zeker nog ong. 2 a 3 uur lang pijn doen. Ik ski al 30 jaren en had er vroeger nooit last van. Ik ben nu over de 50 en misschien speelt mijn leeftijd ook mee. Het is eigenlijk pas begonnen toen ik nieuwe schoenen heb laten aanmeten bij een echte bootfitter in Brummen (Edelweis), omdat mijn man daar heen ging voor zijn nieuwe schoenen. Daarna skiede ik voor het eerst met pijn en de schoenen voelden ook echt veel te klein, maar dat hoorde juist zo volgens de bootfitter. Volgens hem skiet iedereen op de grote schoenen. Na diverse aanpassingen door hem werd het echter niet beter. Bij het lopen op gewone dagelijkse schoenen heb ik nergens last van overigens. al heb ik sinds een aantal jaren wel een maat grotere schoenen nodig, dus wellicht is mijn voet verbreed met de jaren.
Vorig jaar heb ik opnieuw dure (zwarte) schoenen van Strolz laten aanmeten bij Austria Sport in Malden, waarbij ik ze uitgebreid over mijn probleem met linkervoet heb verteld. Helaas heeft dit op geen enkele manier geholpen. Met deze schoenen heb ik hetzelfde probleem en ook nog dat ze zo strak zijn dat ik ze pas na zeer veel moeite aankrijg, wat een crime. Ik twijfel nu of ik terug ga naar Malden voor een aanpassing of dat ik beter naar een podoloog kan gaan eerst en dan met die aangepaste zooltjes naar Austria? Ik ben benieuwd of iemand deze specifieke pijn in middelste teen herkend?

Als er al zoveel aan je schoenen gesleuteld is zou ik eerst eens langs een podoloog gaan, en ligt het aan je voet en krijg je last als die in een te nauwe schoen zit.

Dienten Die Alte schule

Nou. Als het probleem pas is ontstaan na de schoenfitting in Brummen, lijkt de conclusie duidelijk: het ligt aan de schoen. Je schrijft ook dat hij te klein aanvoelt. De nieuwe schoenen zijn zo strak dat je ze nauwelijks aankrijgt. Dat klinkt ook niet goed. Het klinkt als twee eigenwijze bootfitters.
Ik ben geen arts, maar het klinkt als een afgeknelde zenuw (of ader) ergens anders (net als bij een hernia - uitstralingspijn elders).

*bericht bewerkt door DrPhil op 24 jan 2018 16:25

Een mogelijke oorzaak is dat je aan het klauwen bent met je tenen omdat je voet niet goed ondersteund is een daardoor behoorlijk kramp krijgt. Een inlegzool zou daarbij kunnen helpen, maar ik zou verwachten dat een bootfitter daarover al gesproken zou hebben…

Skischoenen mogen (moeten) nauw aansluiten zonder knelpunten. Een doorgezakte voet durft daarbij nog wel eens voor vreemde problemen zorgen.

Een afspraak bij een podoloog is alvast geen slechte volgende stap.

*bericht bewerkt door Morzel op 24 jan 2018 16:25

Patrick Rademakers in Brummen komt uit de race-wereld en schijnt wel eens te vergeten dat niet iedereen een racer is… geen eigen ervaring mee, maar dat hoor ik wel vaak.

Er kwam onlangs een topic voorbij waarbij werd aangegeven hoe de skischoen vastgezet dient te worden, de laagste 2 buckels, op jouw wreef, alleen vast, niet aangetrokken, bovenste 2 buckels, om jouw enkels goed vast opdat jouw voet niet beweegt in de schoen. Misschien heb jij de laagste 2 buckels te strak vastgemaakt? Succes in elk geval met het vinden van de oplossing.

Jeetje klinkt vervelend zeg!

Nou. Als het probleem pas is ontstaan na de schoenfitting in Brummen, lijkt de conclusie duidelijk: het ligt aan de schoen. Je schrijft ook dat hij te klein aanvoelt. De nieuwe schoenen zijn zo strak dat je ze nauwelijks aankrijgt. Dat klinkt ook niet goed. Het klinkt als twee eigenwijze bootfitters.
Ik ben geen arts, maar het klinkt als een afgeknelde zenuw (of ader) ergens anders (net als bij een hernia - uitstralingspijn elders).

DrPhil op 24 jan 2018 16:23

Hier heb ik ook wel eens van gehoord.
Ik denk dat een podoloog je kan helpen om van de pijn af te komen en je echt goede zooltjes aan te meten.
Daarnaast denk ik dat terug gaan naar je Boot fitter ook wel aan te raden is: dit is namelijk gewoon een slecht passende schoen met veel pijn tot gevolg! Het zou z’n beroepseer te na moeten zijn om je zo door te laten skiën.

Succes ermee!

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Wat voor flex heb je @Sabby? Te stijf kan zorgen voor te weinig Vorlage en pijn richting de voorvoet en tenen. @GiGi hierboven lezend zou dat kunnen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Patrick Rademakers in Brummen komt uit de race-wereld en schijnt wel eens te vergeten dat niet iedereen een racer is… geen eigen ervaring mee, maar dat hoor ik wel vaak.

GiGi op 24 jan 2018 16:25

Patrick heeft inderdaad wel een voorkeur voor heel goed zittende schoenen (die veel mensen inderdaad misschien wel aan de strakke kant vinden), maar hij luistert ook echt goed en ik weet zeker dat hij er alles aan doet om dit soort klachten te herstellen.

Maar zoals ik het lees zijn die schoenen al weer verleden tijd en is het probleem er met die strolz schoenen ook?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mijn podoloog heeft pas nieuwe zooltjes voor mijn normale schoenen gemaakt. Zooltjes voor skischoenen is niet haar vak en ik kan ze ook niet in mijn skischoenen gebruiken. Heb ook een brede linkervoet (platvoet) en pijn aan de bal onder mijn voet, in combinatie met een pijnlijke teen naast mijn grote teen. Is artrose, waar weinig aan te doen valt. Het vreemde is dat ik er bij het skien nooit last van heb, zelfs niet vandaag, waarbij ik van 9.00 tot 16.00 heb geskied. De bootfitter zal zijn werk beter moeten doen, als het al op te lossen is.

Hen48

Vriend van me heeft duizenden euro’s uitgegeven aan skischoenen. Bleef echter pijn aan derde teen houden. Dit totdat hij erop werd gewezen dat zijn pijn weleens kan worden veroorzaakt door een neurom van morton. Dat was inderdaad het geval. Hij krijgt nu cortisonen spuit voordat hij gaat skiën. Wellicht eens uit laten zoeken of dit de oorzaak kan zijn.

Hoi Sabby,
Ken iemand die een vergelijkbaar probleem heeft, en het blijkt een afgeklemde zenuw te zijn. Voor je nog verder met bootfitting en aanverwante gaat zou ik eerst eens een onderzoekje laten doen door een orthopedist (als dat nog niet gedaan hebt).
Het is blijkbaar een zeer vervelende, zeurende pijn.
Hopelijk geraakt het opgelost zodat je ten volle terug kan genieten.

Zoals ik in andere topics over soortgelijke onderwerpen al aangegeven heb: ik werk in de voeten-zorg. Mijn advies: podotherapeut (ja, dus geen podoloog) contacteren, uitgebreid voeten onderzoek laten doen en afhankelijk van wat daar uit komt retour naar de bootfitter.
Gezien de beschreven klachten lijkt mij 'n Mortons Neurose een goede kandidaat. Onderliggende oorzaak kan een combinatie van (te) strakke schoen met te weinig ondersteuning onder de middenvoet zijn. Kortom: zool aanpassen en eventueel de schoen voor wat wijder laten trekken/duwen.
Je bent niet de eerste en zeker niet de enige met deze klachten, maar ik heb het idee dat bootfitters nog altijd niet (goed) genoeg op de hoogte zijn van mogelijke voetafwijkingen. Daarom, eerst goed laten onderzoeken door iemand die er wel voor geleerd heeft.

In eerste instantie in Brummen ook te kleine schoenen aangemeten gekregen.
Goed opgelost met een maat groter. Deze winter (misschien vergelijkbaar?) last gekregen van pijn in de voorvoet, achter de 1 a kleinste teen. In eerste instantie voelde het aan als een vouw in een sok en uit de schoen als een opkomende blaar. Geen roodkleuring.
Bij de lokale skishop in Les Menuires (in La Sapiniere) hebben ze nieuwe zooltjes gemaakt, waarbij ik bij het “op druk zetten” een stuk schuim onder de pijnlijke plek op de voet had. Hierdoor ontlasting van de pijnplek in de nieuwe zool.
Heeft geweldig gewerkt, want geen last meer gehad.
N=1 (ervaring van 1, geen absolute waarheid)

Toen ik je verhaal las moest ik gelijk denken aan een Morton neuralgie. Je kan inderdaad een podotherapeut hiervoor bezoeken. Verder om je vakantie te redden is adequate pijnstilling nog mogelijk. Bij uitzondering is een lokale injectie met corticosteroïden mogelijk.
Klinkt als een medisch probleem uitgelokt door strak zittend schoeisel.

Toen ik je verhaal las moest ik gelijk denken aan een Morton neuralgie. Je kan inderdaad een podotherapeut hiervoor bezoeken. Verder om je vakantie te redden is adequate pijnstilling nog mogelijk. Bij uitzondering is een lokale injectie met corticosteroïden mogelijk. Kijkeens op https://www.thuisarts.nl/morton-neuroom/ik-heb-morton-neuroo…
Klinkt als een medisch probleem uitgelokt door strak zittend schoeisel.

Het is pas ontstaan ná de bootfitting in Brummen…

Ai wat vervelend! Bootfitting, niet mijn keuze, hoor er veel slechte verhalen over en buiten dat is het duur. Mijn vrouw heeft afgelopen jaar ook nieuwe schoenen laten aanmeten en kreeg alleen maar pijnklachten. Ik zou het nog eens op je oude schoenen proberen en als de pijnklachten dan weg zijn terug naar de winkel en echt goed advies vragen, maar vooral kiezen voor een schoen die meteen goed zit ipv alles aan te laten meten!

Ik denk eigenlijk dat een goede bootfitter een morton neuroom wel herkent. Ik heb klachten gehad die daar iets op leken en zowel in Brummen als in IJburg was dat een van de eerste dingen die ze checkten…(ik heb dat niet overigens).

En dat je bij een bootfitter echt te kleine schoenen krijgt, dat vind ik wel bijzonder. Het is aan de ene kant enorm maatwerk en zelf voelen, maar de lengte, breedte en hoogte van je voet zijn dan weer redelijk objectief vast te stellen, en een shellfit geeft ook echt wel een duidelijk idee.

Een afspraak met een podotherapeut is misschien geen slecht idee, al weet ik niet of ze heel veel kunnen doen aan skiklachten (maar of je wel of geen neuroom hebt, dat weten ze zo).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ai wat vervelend! Bootfitting, niet mijn keuze, hoor er veel slechte verhalen over en buiten dat is het duur. Mijn vrouw heeft afgelopen jaar ook nieuwe schoenen laten aanmeten en kreeg alleen maar pijnklachten. Ik zou het nog eens op je oude schoenen proberen en als de pijnklachten dan weg zijn terug naar de winkel en echt goed advies vragen, maar vooral kiezen voor een schoen die meteen goed zit ipv alles aan te laten meten!

Puckster op 25 jan 2018 07:39

Ik denk dat er helaas heel veel verschillende niveaus van bootfitting zijn. In de grote sportwinkels noemen ze het al bootfitter als je naar een workshop ‘binnenschoen verwarmen’ bent geweest, terwijl je aan de andere kant van het spectrum mensen hebt met een echte podotherapeutische achtergrond, of een echte ski achtergrond.

Echt Bootfitten is volgens mij ook de beste passende schoen nog beter maken. Het is enorm balen als je dure schoenen koopt, die laat fitten en je hebt nog klachten, maar er zijn gelukkig heel veel mensen die uiteindelijk heel tevreden zijn (na soms wel trial en error).

Het blijft uiteindelijk erg moeilijk om skien te simuleren in de winkel. Ook zijn heel veel mensen echt te grote schoenen gewend. Dat zit comfortabel maar als je dan eenmaal op echt goed zittende schoenen hebt geskied, dan weet je hoeveel fijner dat is…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Na vele jaren, met skieen, en lopen, altijd kramp. En dat werd met de jaren erger.
menig podoloog bezocht, en na vele modellen zooltjes, ook van een orthopedisch schoenmaker. Ook met de skischoenen, van alles geprobeerd, zooltje, verwarming, in de schoenen . Ach noem maar op. In december 2016, was de maat vol!
we zaten met vrienden in de cabinelift, en de tranen liepen over mijn wangen, en wist niet meer waar ik het zoeken moest.
in januari, naar de orthopeed, en ben ik maart, aande linker geopereerd, en in juni aaan de rechter. Wat vrij uitzonderlijk is, beide voeten. Afgelopen december weer wezen skieen, en wat een verademing, hele week geskied zonder pijn. Zelfs lopen in normale schoenen zonder kramp. Ik heb zeker 25 jaar zere voeten gehad, en steeds weer andere zooltjes geprobeerd, tot dat eindelijk, die opthopeet zei, dit kan niet langer. En hij heeft uit beide voeten een behoorlijk prop zenuwen uitgehaald. Ik had dit eerder moeten doen. Maar een podoloog, zei,

laat het niet opereren, want het komt na een half jaar zo terug. Had ik toen maar niet naar hem geluisterd, had me jaren pijn gescheeld.

we gaan jn maart weer een week, en tussen door misschien nog winterberg, ik moet een hoop inhalen😂😂😂

mocht je denken, dat ook jij, een neuroom hebt, ga dan naar een orthopeet, hij kan het direct constateren.

*bericht bewerkt door marie-louise op 25 jan 2018 10:56

ha allemaal, dank jullie wel voor alle goede adviezen, echt super fijn! Zo’n Morton neuroom lijkt inderdaad wel erg op mijn symptomen en pijn. Het voelt in elk geval niet als kramp. Ik ga inderdaad thuis langs een podotherapeut en/of een orthopeed om dit eerst te laten onderzoeken. Gelukkig heb ik er naast het skiën weinig last van, dus een operatie is dan wel mijn laatste redmiddel. Maar toch ook fijn om te weten dat evt. ook een corticosteroïden injectie voor het skiën tot de mogelijkheden behoort. Dit probleem is echt wel ontstaan door de eerste gebootfitte en te strakke schoenen een paar jaar geleden, echt balen, had ik dat maar nooit gedaan. En toen ik daarna vorig jaar met dit verhaal en beschrijving van de pijn, bij Austria sport kwam, werd het niet herkend. En die Strolz schoenen waren ook eens nog peperduur en zijn nog strakker dan die uit Brummen. ik had er ook nog verwarming bij genomen in de hoop dat dat zou helpen, omdat het misschien door de kou kwam. Ik ben helemaal klaar met die bootfitters eigenlijk. Helaas heb ik mijn oude schoenen niet meer. Ik heb net simpele schoenen van Atomic, Life fit met zo’n rubberen stukje om uit te dijen aan de zijkanten vooraan gehuurd voor morgen, de laatste skidag. Ik ben benieuwd hoe dat voelt; ik krijg ze in elk geval veeeel makkelijker aan:)

Ik kan me voorstellen dat je baalt en hoop dat je morgen nog een fijne skidag hebt!

Ik ben wel benieuwd of je in Brummen (of in Malden) nog terug bent geweest en wat ze toen zeiden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb ook de Life Fit gehad (en nu als reserveschoen). Prima, comfortabele schoen. Maar die zijn heel breed! 104mm, of zelfs 106 (door dat rubber stuk), meen ik. Heb je zo’n brede voeten?

@sabby
Je zou kunnen proberen, de middelste teen, aan de ander te tapen. Helpt wel, al is het maar tijdelijk. Maar mocht je een morton neuroom hebben, is dit een tijdelijk oplossing

Ik ben (nog) niet teruggeweest naar Malden. Naar Brummen ben ik in het begin jaren geleden dus, wel terug geweest en hoewel Patrick inderdaad alleraardigst is, bleven die schoenen ook na aanpassingen, niet fijn zitten. Ik ga nu eerst naar een podotherapeut om te kijken wat het nu precies is. En DrPhil: ja mijn linkervoet is ook breder geworden dan de rechter. Ik moet zeggen dat nu ik thuis ben, ik die teen bij sommige van mijn gewone en strakkere schoenen toch ook wel een beetje voel.

Plaats een reactie