Hoe lang zijn jouw stokken? Test.

1.90m en ik stel mijn stokken op 1.17m in voor skiën. Volgens 0.69x1.90m, zou dat 1.311m moeten zijn. Dat is echt veeeeel te lang. Voor prikken, touren, lopen etc is langer wel fijn en stel ik ze meestal op 1.25m in.
Hoe korter je stokken hoe dieper je gaat om bochten te maken, dus dat lijkt me mooi gegeven.

Ik ben zo ongeveer 1.93 en heb stokken van 1.25, in vergelijking met de rest is dit een beetje kort? Maakt het nog uit hoe je skiet, lange of korte bochten?

Joostw op 27 jan 2018 21:34

Ik ben 194 en heb 120 stokken. :-)
Korte stokken dwingen tot een actievere danwel agressievere ski houding.
Te lange stokken zetten je “teveel” rechtop.
Ik voel me het best bij deze lengte althans.

Ooit de 90 graden methode geprobeerd tot mijn Oostenrijkse lerares zei:”stokken te lang, je staat te recht op!” Ik zweer nu bij iets kortere stokken 😉

SpeederG1974 op 27 jan 2018 22:45

Precies, slimme lerares… ;-)

Click. Click. Peace

Toch vind ik de 90 graden methode beter. Het gaat immers om houding en niet primair om lichaamslengte. Maar wel een correcte houding :)

*bericht bewerkt door Martin7182 op 28 jan 2018 20:01

Ik heb even wat grafieken gemaakt.

We zien dat de afwijking vaak negatief is (korter dan berekend) voor langere mensen. Onder de 170 klopt de berekening meer.

Een beter formule zou volgens Excel zijn: stoklengte [cm] = 0.574*(lichaamslengte [cm]) + 18.8

Dit bij een polynoom van de graad 1 (rechte lijn).

null

190 en stokken van 130 ( iets te lang voor mij vind ik, denk dat ik nieuwe ga kopen van 125)

Born to run. B.S.

197 en stokken van 135. Nog geen cm verschil ten opzichte van de berekening.

U only live ones

Lengte 180cm, (verstelbare) stokken 115cm.
Beter iets korter nemen, bij juiste stokinzet neig je naar een betere heupknik. Bij te lange stokken ga je eerder leunen.

It's all about the turns duuuuuude!

Lengte 172cm, stokken van 120cm.
Iets te lang, maar nooit ‘last’ hiervan gehad.

Stay frosty

Bij 175 stokken van 120 en slalomstokken van 125.

Een langere slalomstok @Hessel? Dat is wel uitzonderlijk of niet?

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane Niet als je goed wilt afzetten bij de start. En het is een beetje persoonlijke voorkeur. Ook genoeg slalommers die het bij een kortere stok houden.

Plaats een reactie