advies, winter 2019

We gaan al vele jaren met onze skigroep naar oostenrijk, maar zouden misschien een keer naar Frankrijk willen gaan
onze wensen: meedere appartementen, onder een dak
2 a 3 slaapkamers, in ieder geval geen slaapplaatsen in de woonkamer.
2 badkamers, of 1 en toilet apart.
het aantal personen bestaat uit ongeveer 7 a 8 echtparen, in de leeftijd van tussen 55 en 68 jaar, dus voor ons ook geen stapelbedden😂

vertrek eerste week van maart 2019.
Niemand, van ons is bekent, met een skigebied in frankrijk.
We dachten zo op ongeveer tot 1000km afstand.
wel een sneeuwzeker gebied, met niet al te veel sleepliften.
We zien door de bomen, het bos niet meer.
graag jullie advies.

*bericht bewerkt door marie-louise op 28 jan 2018 21:37

😉 1000km vanaf Dokkum of vanaf Maastricht?? 🤔

Xx10

1000km vanaf arnhem.
Het komt niet zo precies.

*bericht bewerkt door marie-louise op 28 jan 2018 21:56

1000km vanaf Arnhem zit je grofweg op de lijn Chamonix en Chambéry, en alles ten noorden daarvan. De volgende Franse gebieden liggen daar (onder andere) boven: Espace Diamant, Massif des Aravis en Portes du Soleil. Je kunt ook op deze site filteren op Frankrijk en dan “zoek skigebieden op kaart” selecteren.

Alle drie niet zo hooggelegen als de gebieden in bijvoorbeeld de Tarantaise, maar bij sneeuwval uit het noordwesten op de eerste rang dus wat dat betreft redelijk sneeuwzeker. Ook een dorp als Avoriaz is sneeuwzeker door de hoogte.

Kijk eens naar Massif des Aravis en dan met name het filmpje. Rogier geeft aan dat het wel wat weg heeft qua charme van Oostenrijk, dus je kunt Le Grand Bornand of La Clusaz als dorp zeker in overweging nemen.

Edit: iets verder ook geen probleem zie ik in je aangepaste reactie. Dan ook eens kijken naar Les Arcs, La Plagne, La Rosiere/La Thuile of Les Trois Vallees in de Tarantaise, of bijvoorbeeld Valloire-Valmeinier in de Mauriennevallei. Iets hoger dus ook wat sneeuwzekerder en over het algemeen niet veel sleepliften.

*bericht bewerkt door Quick op 28 jan 2018 22:05

Mr. Slow

Le Grand Massif Samoens
domein les fermes de Samoens met grote chalets van max 10 personen.(zelf 5 x verbleven met een groep van 30 skiers)

Born to run. B.S.

Les Châlets du Galibier in het gezellige Valloire is wel een aanrader. Goed geleden met een ( bijna ) privé stoeltjeslift naar het gevarieerde skigebied met weinig sleepliften ( 150km ). Sneeuwzeker door de ligging én hoogte.

Je moet er wel niet gaan voor de après-ski want die is er praktisch niet. Wel heel wat lekkere restaurantjes!

Je kan kiezen tussen één, twee of drie slaapkamers. Vanaf twee slaapkamers heb je ook meteen twee badkamers én een apart toilet.

Wel iets verder ( 1.082km ) maar heel vlot bereikbaar. Enkel de laatste 20km zijn wat lastiger omdat je de col du télégraphe overmoet.

Ik kan je het Grand Massif erg aanraden, zeker alle hoofdliften zijn gewoon allemaal goede stoeltjesliften of af en toe een enkele gondel/cabine. Qua sneeuwzekerheid hoef je je daar voorlopig ook geen enkele zorgen te maken, bovenop ligt er op dit moment ruim 4m sneeuw en komend weekend komt er nog een meter bij met mooie lage temperaturen, dus een lage sneeuwgrens. Laatste jaren is er ook erg geinvesteerd in nieuwe liften en pistes. Qua afstand ligt het grand massif ook ruim binnen de 1000km en het is over bijna alleen maar snelweg erg goed aan te rijden. Vanuit zuidwest Nederland rijden wij het vaak in een uur of 9. Met ruim 260km aan pistes kan je je ook naar hartelust uitleven en er is variatie van groen tot echt diep zwart.

Born to Ride

@marie-louise, ik ben anderhalve week voor het eerst naar het Brandnertal geweest. Dat is me erg goed bevallen, maar dan vooral omdat het gebied erg leuk is voor kinderen.
Als meer ervaren skiër zou er zomaar een wereld voor je open kunnen gaan als je naar Frankrijk gaat. Of… naar Italië! Val Gardena ligt nog geen 1000 km. van Arnhem vandaan en je hebt laatst in de lovende kritieken van @Ruud kunnen lezen dat het toch echt de moeite waard is om die Brennerpas een keer over te gaan. Mooie alternatieven zijn bijvoorbeeld Drei Zinnen of Kronplatz.

Mocht Italië echt out of the question zijn dan denk ik inderdaad dat je met het Grand Massif een goede keuze zou maken, anders misschien Avoriaz in de Portes du Soleil. Wel even oppassen dan bij de Mur Suisse ;-)

@Forza, inderdaad brandnertal is inderdaad een leuk gebied vooral voor kinderen. Maar we komen er al zo lang met de skigroep, dat we wel eens iets anders willen proberen. In brandnertal konden we altijd prima uit de voeten. We zijn geen kilometervreter meer😂😂 @VDG_1979
Les chalets de Galibier, ziet er heerlijk uit, maar ik zie alleen maar 2 kamer appartementen, dus met maar 1 slaapkamer, dan zouden we met de groep minimaal 6 appartementen moeten nemen. Ik ga nog zoeken in dit gebied. Want dit is denk ik wel iets voor onze groep.
dankje wel voor de tip. Nog 1 vraag ( mischien een hele domme) maar wat moet ik me voorstellen, bij een slaapnis. Een soort bedstee😂😂😂

Dat is Frans voor: we doen alsof er een soort van extra slaapkamer is, maar die is er niet. Net als dat ze vaak in de gang stapelbedden hebben.

Gelukkig zijn er in Frankrijk tegenwoordig ook genoeg luxe accommodaties. In Morzine kun je via bijvoorbeeld abritel aardig wat ruime huizen vinden. Portes Du Soleil ligt wat lager, maar afhankelijk van de periode zou ik me er niet zo druk over maken.
Via Sunweb zie ik regelmatig ook mooie appartementen in Samoëns, Grand Massif met zwembad erbij.

Link naar 3-kamer appartement :
https://wintersport.sunweb.be/frankrijk/galibier_thabor/vall…

Zoals overal in Frankrijk is het wel best om de maximale capaciteit met twee personen te reduceren om toch wat ruimte te hebben. Verwacht wel geen grote luxe in deze appartementen.
@Tiny-M : meestal is dat zo idd. Toch schade en schande ondervonden :-(. We hebben twee weken geleden echter een short-ski in Valloire gedaan en hebben daar verbleven. Een 2-kamer appartement type C bij Sunweb was bij ons effectief wel met twee slaapkamers ( alhoewel ik het zelf niet echt verwacht had ).

Veel succes nog in je zoektocht! Er komt zeker iets leuk uit de bus!

Hallo Marie Louise, ik merk dat je met veel vragen zit, zelf organiseer ik al meer dan 30 jr reizen met vrienden, jong en oud.
Soms 40 en dit jaar maar 8. Als je wilt kan je me mailen naar beste.bod@live.nl
dan zal ik contact met je opnemen.

@annettevandijk hartelijk dank voor je aanbod.
maar wij komen er met de groep wel uit. Met hulp van bovenstaande reacties, lukt het wel
Valloire spreekt mij erg aan. Heb ook een leuk fimpje voorbij zien komen.

dank voor jullie reacties. Mocht iemand nog DE ideale appartementen voor ons weten.
alle ideen zijn van harte welkom.

*bericht bewerkt door marie-louise op 29 jan 2018 17:48

kijk ook eens naar La toussuire en st.Francois Longchamp.
Accomodatie aan de piste.Voor de deur je skietjes aan en weer uit.
Sunweb of Bizz travel hebben leuke gezellige onderkomens…

Ik zou hier ook eens naar kijken: https://wintersport.sunweb.nl/frankrijk/le_grand_massif/samo…
prachtig appartement, ruimte genoeg, wij hadden een appartement met 3 slaapkamers en 2 badkamers. Het zijn mooie chalets en op loop afstand naar het gezellige oude centrum. Naar de ski lift kun je ook lopend, maar er stopt ook een bus vlak voor de deur. De pistes vonden we erg mooi en onderweg waren er genoeg goede en gezellige restaurantjes te vinden. Echt een aanrader, het was voor een deel van onze groep ook de eerste keer Frankrijk en die waren zeer positief verast!

Die hierboven zaten wij inderdaad ook. Top accommodatie.

Chalets de Flambeau in Val Cenis heeft hele mooie appartementen met 2 of 3 echte slaapkamers. Mooi skigebied met nog redelijk originele dorpjes en gunstig geprijsd!
Valloire is trouwens ook een erg mooi gebied!

Chalets de Flambeau in Val Cenis heeft hele mooie appartementen met 2 of 3 echte slaapkamers. Mooi skigebied met nog redelijk originele dorpjes en gunstig geprijsd!
Valloire is trouwens ook een erg mooi gebied!

paolie op 29 jan 2018 19:00

Nadeel van val Cenis is wel dat het behoorlijk wat verder rijden is dan de gebieden in de Haute Savoie. Reken 1,5 a 2u extra.

Born to Ride

Les Trois Vallées: In Les Menuires kan ik Les Chalets du Soleil aanraden. Ze hebben zowel traditionelere als moderne appartementen. Je kunt er vast meerdere op één verdieping of naburige aanvragen. Vrijwel geen gedoe met stapelbedden en gunstig gelegen ten opzichte van de pistes.

Paradiski: In Peisey-Vallandry zijn diverse nieuwere chaletcomplexen met meerdere appartementen of zelfstandige chalets. Chalets de Bellecote hebben een zeer gunstige ligging. Informeer voor de mogelijkheden bij: enquiries@pvr-rentals.com Door Britten gerund, maar met voldoende Franse charme.

Bennie’s tip:
Espace San Bernardo: In Les Eucherts staan meerdere chalet-stijl appartementencomplexen. Het gebied leent zich uitstekend voor gemoedelijke skitochten en de doorsteek naar Italië kan tegen die tijd ook zonder vervelende sleeplift. Ik heb in Le Refuge verbleven, maar alle omliggende complexen bieden ook chaletappartementen en liggen dicht bij de piste. Oriënteer je hier https://goo.gl/maps/jUCMehvF8sC2 en google de diverse complexen voor boekingsinformatie. Helaas is zowat elk complex van een andere beheergroep wat een makkelijk boekingsoverzicht wat minder maakt. Wellicht helpt dit portal: http://reservation.larosiere.net/

*bericht bewerkt door Bennie op 29 jan 2018 21:11

Net terug uit Les Menuires (Trois Vallees). Na 10 jaar nog niet alles gehad. Sneeuwzeker met ontelbaar aantal uitstekend geprepareerde pistes (ruim 600 km) Allemaal stoeltjesliften en 6 persoons- tot 150 persoons cabines. Accomodaties bij alle organisaties naar ook via bureau du toerisme particuliere adressen beschikbaar. Liever in dorp zonder hoogbouw kies je Saint Martin de Belleville of le Bettex.

Hen48

Chalets de Flambeau in Val Cenis heeft hele mooie appartementen met 2 of 3 echte slaapkamers. Mooi skigebied met nog redelijk originele dorpjes en gunstig geprijsd!

Valloire is trouwens ook een erg mooi gebied!

paolie op 29 jan 2018 19:00

Nadeel van val Cenis is wel dat het behoorlijk wat verder rijden is dan de gebieden in de Haute Savoie. Reken 1,5 a 2u extra.

Matthias123 op 29 jan 2018 19:02

Nog geen 10 minuten langer rijden dan Valloire, maar je hoeft geen lastige col over. En je bent er sneller dan de meeste grote gebieden in de Tarentaise.

Chalets de Flambeau in Val Cenis heeft hele mooie appartementen met 2 of 3 echte slaapkamers. Mooi skigebied met nog redelijk originele dorpjes en gunstig geprijsd!

Valloire is trouwens ook een erg mooi gebied!

paolie op 29 jan 2018 19:00

Nadeel van val Cenis is wel dat het behoorlijk wat verder rijden is dan de gebieden in de Haute Savoie. Reken 1,5 a 2u extra.

Matthias123 op 29 jan 2018 19:02

Nog geen 10 minuten langer rijden dan Valloire, maar je hoeft geen lastige col over. En je bent er sneller dan de meeste grote gebieden in de Tarentaise.

paolie op 29 jan 2018 20:36

Dat wel, maar ook die gebieden liggen gewoon beduidend verder dan 1000km vanaf Arnhem.

Born to Ride

@matthias123 : klopt, de hele 60km of 6% meer. Lijkt me niet echt onoverkomelijk. Wij gaan straks met de krokus opnieuw die kant uit : na Valloire met de vrienden nu naar Val Cenis met het gezin. Ik blijf het een prachtige omgeving vinden in de Tarentaise…

Nu, ik ben zeker dat TS met haar groep een leuk gebied gaat vinden!
@paolie : nog geheimtips voor Val Cenis? Laat anders gerust komen 🧐!

Val Cenis ligt op 1100km (veel snelweg) en Bourg St. Maurice (Centraal Tarentaise) een twintigtal kilometers dichterbij. Echter tot aan de skigebieden is dit dan ook 1100km.
Punt is dat dit gewoon goede gebieden zijn, en de concurrentie noordelijker alleen Le Grand Massif en Portes du Soleil zijn. De rest heeft iets te veel sleepliften om serieus mee te dingen.
In de praktijk - zeker als je buiten de hoogseizoensweken of over Frankrijk gaat - is de reistijd niet veel langer dan de gebieden onder München. Dit omdat je lekker door kan rijden.

*bericht bewerkt door Bennie op 29 jan 2018 21:35

@VDG_1979 het restaurantje aan de Arcellepiste is erg goed en niet druk. En de pistes boven Termignon zijn geweldig!

Plaats een reactie