autosock versus sneeuwkettingen! Wie wint ?

Graag wat reacties van mensen die ervaring hebben met autosock (heb eentje in de auto maar nog nooit hoeven te gebruiken in onze lage landen). Iemand al gebruikt in de bergen bij sneeuw ? Evenwaardig aan sneeuwkettingen ? Of raden de doorgewinterde skiers mij toch aan om ook maar sneeuwkettingen te kopen ? Dank voor jullie hulp …

Wat ik veelal hoor (en lees) is dat autosock slechter is dan sneeuwkettingen en zelfs je winterbanden minder goed laten presteren! Klinkt ook eigenlijk wel logisch omdat je profiel van je banden niet meer in de sneeuw kan "happen"

Geen ervaring alleen zie ik toch de ketting het vaakst voorbij komen.
Viel me trouwens op dat auto’s met achterwielaandrijving totaal onbestuurbaar de berg afglijden.

Mijn ervaring is met zowel socks als kettingen, met de vrachtwagen, transporter en personenauto (wo 4x4)… in alle gevallen hebben de kettingen vele malen meer grip geleverd dan de socks, al had ik met de socks wel meer grip dan met de ‘kale’ (winter)banden.

I even pee standing sideways...

Een autosock is in mijn ogen een wegrijhulp en geen vervanger van een sneeuwketting. Weliswaar wordt hij in Frankrijk wel gezien als vervanger van de sneeuwketting, maar zodra er gestrooid is met grind zul je je autosock in no-time kapot rijden. Mocht je nog ooit naar Zwitserland of Oostenrijk gaan dan moet je hoe dan ook kettingen hebben omdat daar autosocks niet als volwaardig alternatief worden gezien.

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en dus een setje kettingen nemen. Zo heel veel werk is het ook niet om even kettingen om te leggen mocht het noodzakelijk zijn.

ik zelf rijd met kettingen als het nodig is.
die socks spreken mij niet eens aan.

volgens mij zien sommige landen de socks niet eens als vervanging voor kettingen zegt genoeg lijkt mij…

Seriously snow addicted family!

Kettingen!
En dan gewoon thuis een keer rustig oefenen. De moderne kettingen liggen er echt binnen no-time om!

Autosock is een wegrij-hulpmiddel voor in de sneeuw, geen alternatief voor een sneeuwketting (ijs en sneeuw! slijtvast over minstens 50 km).

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Autosocks een keer in tignes moeten gebruiken en dat ging uitstekend. Geen gekloot met erom leggen, 1 minuut werk en iedereen met ketting was aan het vloeken. Eraf was ook zo gedaan en hup in een vuilniszak. Ik neem ze in ieder geval standaard mee en omdat het omleggen zoveel makkelijker gaat, ben je ook eerder geneigd om dat te doen.

Autosocks een keer in tignes moeten gebruiken en dat ging uitstekend. Geen gekloot met erom leggen, 1 minuut werk en iedereen met ketting was aan het vloeken.

jeroenh op 21 dec. 2011 21:27

Vanochtend voor het eerst kettingen gebruikt en ging echt supereenvoudig. Had mijzelf meer geklooi voorgesteld, maar lager er in no time omheen en ook er zo weer onder vandaan.

Ik kan me voorstellen dat als je in het donker, tijdens een sneeuwbui na een lange rit de kettingen er voor het eerst om gaat leggen, dat je dan niet vrolijk wordt. Neem je thuis op een droge dag de tijd om even te oefenen, dan heb je ze er ter plekke ook met een paar minuutjes om liggen.

Running against the wind

@basso, helemaal eens. Nu is de ene ketting de andere niet en zijn ze bv bij een SUV loodzwaar maar binnen 5 minuutjes leg je beide kettingen er echt wel om als je het thuis geoefend hebt.

Verder altijd handig om een dekentje mee te nemen om op te zitten, werkhandschoenen, een oude jas en een oude doek om de kettingen droog te maken na demontage. Niks zo vervelend om met je mooie ski-jas in die smerige wielkasten te gaan graaien.

Autosocks zijn absoluut geen vervanger van sneeuwkettingen. Mijn idee erover is dat je met een autosock van je zomerband ongeveer een winterband kan maken. Om winterbanden hebben ze weinig zin. Met een autosock kun je inderdaad een beetje wegkomen, maar niet goed tegen een besneeuwde weg omhoog rijden (en naar beneden is dan dus ook geen goed idee)

Overigens zelf ook autosocks gehad, dus ik spreek uit ervaring.

@basso, helemaal eens. Nu is de ene ketting de andere niet en zijn ze bv bij een SUV loodzwaar maar binnen 5 minuutjes leg je beide kettingen er echt wel om als je het thuis geoefend hebt.

Paskal op 22 dec. 2011 10:26

Tja, ik heb geen SUV ;) Maar inderdaad, afgelopen jaar moesten we ze elke dag leggen, ik legde de ketting links, een vriendin legde de ketting rechts, en met een minuutje reden we weer.

Running against the wind

Iedereen al vast bedankt voor de input,kettingen zijn gekocht.
@Geertje : ik zal nu inderdaad maar eens even oefenen !

Autosocks leg je er sneller om dan kettingen, maar ze zijn niet bedoeld voor lange ritten; je mag er namelijk niet harder dan 50 km/u mee. Ik heb zowel kettingen als socks gebruikt. Kettingen voor langere ritten en socks om weg te komen, als ik ergens even geen grip had.

Geen ervaring alleen zie ik toch de ketting het vaakst voorbij komen.
Viel me trouwens op dat auto’s met achterwielaandrijving totaal onbestuurbaar de berg afglijden.

Snowfever op 21 dec. 2011 12:04

Liggen die kettingen dan op de voorwielen ofzo??
Bij achterwielaandrijving moeten ze ook wel achter gemonteerd worden. Dan heb je geen last.

Autosocks leg je er sneller om dan kettingen, maar ze zijn niet bedoeld voor lange ritten; je mag er namelijk niet harder dan 50 km/u mee. Ik heb zowel kettingen als socks gebruikt. Kettingen voor langere ritten en socks om weg te komen, als ik ergens even geen grip had.

Hans op 23 dec. 2011 15:30

Met kettingen zou’k ook niet harder dan 50 km/u gaan ;-).

Het énige voordeel van sokken dat ik kan bedenken is dat je, moest je eens door een tunnel rijden, je niet direct je sneeuwkettingen af moet halen als die wat langer is.

Maar om eerlijk te zijn, sneeuwsokken vs kettingen is geen echte vergelijking. Ik zou mezelf helemaal niet goed voelen op winterreis zonder kettingen terwijl sneeuwsokken voor mij hooguit iets dikkere sokken zijn om aan m’n voeten te trekken ;-).

"…"

Liggen die kettingen dan op de voorwielen ofzo??
Bij achterwielaandrijving moeten ze ook wel achter gemonteerd worden. Dan heb je geen last.

Pat op 23 dec. 2011 22:50

Sneeuwkettingen worden op de aangedreven wielen gelegd:

  • voorwielaandrijving = vooras
  • achterwielaandrijving = achteras
  • vierwielaandrijving = afhankelijk van type vierwielaandrijving (daar zijn grote verschillen!) – check handleiding of contacteer dealer (en laat hem met een document zijn antwoord staven!!!)

Zodra je een berg oprijdt is de belangrijkste functie aandrijving, en dan zit je dus "goed".

Zodra je een berg afrijdt is het niet meer zo eenduidig. De belangrijkste functies bergaf zijn dan afremmen & sturen. Hoe de verdeling dan net ligt tussen voor- en achterwielen hangt ook van auto tot auto af:

  • situatie 1: kettingen op vooras. Versterkt stuurmogelijkheden. Versterkt remkracht op vooras. Voordeel: je kan nog relatief goed insturen en je auto zal (met een goede remkrachtverdeler) relatief stabiel rechtuit remmen. Nadeel: remmen in een bocht, of wanneer je niet mooi rechtuit rijdt, wordt een heel pak gevoeliger omdat je achteras minder remkracht kan opbouwen en in plaats van je vooras wil komen rijden. Grote verschillen maken je voertuig een stuk instabieler. Sommige auto’s blijven relatief stabiel, andere niet.
  • situatie 2: kettingen op achteras. Versterkt remkracht op achteras. Voordeel: als je remt, ga je vooral rechtuit remmen. Twijfel: je remt niet noodzakelijk sneller dan wanneer je kettingen vooraan lagen. Je achteras heeft meestal een relatief beperkte remkracht in vergelijking met je vooras. Nadeel 1: insturen gaat moeilijk gebeuren want je vooras wordt niet ondersteund. Nadeel 2: je vooras gaat aan remkracht inboeten.

Algemeen:

  • in Kühtai heb je elk jaar in het begin van het seizoen de kans om eens "officieus" op een parcours te oefenen waar ook wat bergop/bergaf in zit (officieel is dat een evenement georganiseerd door een constructeur die 4x4 wil verkopen). Met een instructeur hebben we daar alles eens geprobeerd.
  • gevolg: ik heb nog maar één keer bergaf sneeuwkettingen gelegd, en dan daadwerkelijk op m’n achteras … ook al heb’k een voortrekker. Rekening houden met beperkte remkracht = vanaf het begin van de afdaling de snelheid zwaar binnen de perken houden.

Lars,

Dit is een waardevol verhaal! Prima dat je het gedeeld hebt!

Volg mij op Twitter @SkieurVT

graag gedaan.

In zekere zin kan je het vergelijken met die grappige spelletje die je in een skischool hebt… bindt twee mensen achter elkaar vast en de achterste moet proberen de voorste af te stoppen (regelrechte folterpraktijken voor je bovenbenen :p). Rechtdoor krijg je iemand nog relatief goed stil als hij niet te snel skiet, bochten maken is wat anders :).

En vandaag dus eens geoefend. Na 2 keertjes gaat het inderdaad zeer snel om de kettingen om te leggen. Ben er klaar voor (denk ik). Vraag me alleen nog af waarom er nog maar zo weining % pistes van 3V open is …Maar we komen pas 31ste aan

Ik heb een bandenmaat waar geen (betaalbare) kettingen voor zijn. Toch twijfel ik of de sportsokken wel een oplossing zijn…

Heb socks voor een mercedes 220 CDI . Vorig jaar december 2010 geraakte ik niet op de oprit van mijn woning ( nochthans geen steile helling , slechts één heel klein beetje hellend) socks gemonteerd ( ging heel vlug) en even later stond ik op de oprit zonder problemen.
Nu andere mercedes gekocht , andere bandenmaat . Dus wie interesse heeft in de "oude" sock NR 62
Geschikt voor o.a bandenmaat 205/50 , 215/50 enz…
Slechts éénmaal gebruikt zoals hierboven beschreven. Nadien oprit sneeuwvrij gemaakt en socks niet meer nodig gehad.
Conclusie Tevreden van de socks.

Plaats een reactie