Het grote Olympische Spelen in PyeongChang topic

Haha, dat is nog eens chauvinisme @Matthias123 😉.

Toch bijzonder dat zo’n groot kampioen het door druk/onzekerheid niet aankan. Je ziet aan alle beelden voor de start al dat hij stuk gaat van de zenuwen.

*bericht bewerkt door Shane op 15 feb 2018 14:22

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Hulst. Je kan rustig uitslapen. Tegenwoordig kun je uitzendingen terugkijken. (;

Alleen jammer dat ze dan de 3e of 4e herhaling uitzenden. Maar goed belangrijk is het allemaal niet.

Hen48

Ik las een mooie tweet:
“De beste schaatser aller tijden die nooit Olympisch goud won op de 10km. Het klinkt als een aflevering van Andere Tijden Sport over 15 jaar.”
Wat had ik het hem gegund. Inderdaad zenuwen, denk ik.
Overigens vind ik het niet groots van Bergsma om meteen het kamp-Kramer te beschuldigen van het lekken van het Anema-nieuws. De krant in kwestie ontkent dat ook.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 feb 2018 16:09

Mooie tweet! En zo is het echt. Bijzonder zuur dat het zo slecht ging. Wel vreemd dat hij met de 10km er zoveel last van had terwijl hij de 5km met overmacht won. Zelfs door aanpassing van zijn schema op het laatste moment. Ondanks het ontbreken van het goud op de 10km mag hij zich een groot sportman en schaatser noemen, bewondering voor!

@carverjordan. En nu de (waarschijnlijk) ware reden. NOS heeft de uitzendrechten niet. Die horen bij Eurosport. We mogen blij zijn dat we via de NOS nog wat zien. Bij ons kunnen we momenteel Eurosport helemaal niet ontvangen.

Hen48

Kramer heeft inmiddels toch verteld dat hij gewoon de echte vorm en de benen niet had en dat hij zelfs op de 5000 m. dank zij zijn kracht en karakter heeft gewonnen maar niet door de goede vorm. Eindelijk blijkt dat ook hij maar een mens is.

Hen48

Iemand die bijna staat te huilen na een gigantische teleurstelling moet je soms met een klein korreltje zout nemen @Hulst. Hij moet voor zichzelf ook een reden hebben, maar aan alles was een totaal gebrek aan overtuiging en vertrouwen te zien.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shame. Gebrek aan overtuiging en vertrouwen vormt dat tesamen wellicht die mindere vorm?

Hen48

Sorry “Shane”, ofschoon klinkt toch niet gek.

Hen48

Sven zal voor zichzelf niet willen toegeven dat hij bezweken aan de druk. Ik denk dat hij dat als een nog grotere nederlaag zou ervaren.
Overigens wil ik er nog op wijzen dat Jorien ter Mors op het OKT opeens geen deuk meer in een pakje boter reed, nadat ze de dag ervoor wel de 1000m had gewonnen (toch?). Dat kwam door een virusinfectie. Ik kan me niet voorstellen dat dat bij Kramer ook speelt maar toch.

Nog even over de mindere conditie van Sven. Zijn trainer Orie meet echt alles. Die laat ze nog rustig een inspanningstest doen op de dag voor de wedstrijd. Omdat hij weet dat dat kan. Daar verbaasde Rintje Ritsma zich pas nog over. Orie was in dit geval niks opgevallen. Dat maakt de reactie van Sven niet heel aannemelijk. Begrijpelijk, dat wel natuurlijk.
Voor mij blijft Sven een van de grootste sportmannen ooit, met een geweldige uitstraling

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 feb 2018 18:20

Dit verlies zal hem alleen maar langer en beter in ons collectieve geheugen zetten, samen met Gerard Kemkers. Ik vind het wel mooi zo een imperfectie op een verder fantastische sport carrière. Ook wel lekker dat die hysterische adoratie van Herbert Dijkstra voor Kramer weer een beetje gereset is. Het is dat Hersman er bij zit om een beetje reflectie aan te brengen, al wil Dijkstra er meestal niets van horen.

Die Dijkstra is een nog veel grote ramp bij de Tour. Het duo slaap&verwekkend.

Bart Veldkamp gaf zojuist op TV overigens exact de situatie rond Anema weer, althans zoals ik het ook las. Had met matchfixing geen moer te doen, in het beste (of slechtste) geval damage control voor de Franse schaatsploeg hun budget…VIER jaar geleden.

*bericht bewerkt door HN65 op 15 feb 2018 18:49

Dat is wel waar @HN65, het maakt het verhaal rondom de legende alleen maar bijzonderder.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Bart Veldkamp gaf zojuist op TV overigens exact de situatie rond Adema weer, althans zoals ik het ook las. Had met matchfixing geen moer te doen, in het beste (of slechtste) geval damage control voor de Franse schaatsploeg hun budget…VIER jaar geleden.

HN65 op 15 feb 2018 18:24

Ik hoorde ook dat hij als tegenprestatie zou hebben toegezegd dat hij Nederland toch zou laten winnen, ook als er een Nederlander zou vallen. Dat zou natuurlijk wel matchfixing zijn.
Desalniettemin idd commotie om niks.

Ja dat is waar, maar dat was duidelijk niet de intentie. Wel bizar dat zo een NOC/NSF dit niet gewoon direct openbaar heeft gemaakt in 2014 na de spelen. Het gaat eigenlijk nergens meer over idd.

Die Anema heeft sowieso al een klap van de molen gehad… herinnert iemand zich nog dat tenenkrommende interview bij de Amerikaanse televisie tijdens de OS van Sotsji? Dat hij zei dat Amerikanen er niks van konden en dus maar hun eigen sporten hadden verzonnen… tenenkrommend.

Mr. Slow

Dat was ik inderdaad vergeten @Quick. Net even teruggekeken. Zwaar gestoord die man.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@HN65: als de trainer van de tegenstander komt zeggen dat ze niet op volle kracht zullen rijden, impliceert dit dat jouw team tijdens die wedstrijd hun krachten kan sparen voor de volgende wedstrijden. Zelfs met de overmacht die oranje anders ook zou gehad hebben, hoort de term wedstrijdvervalsing daar echt wel thuis…

Dit gezegd zijnde is (vanuit het Belgisch perspectief bekeken) Anema echt niet de enige vreemde snuiter in het Nederlandse schaatswereldje ;-).

Ook jij hebt gelijk @Morzel maar ik probeerde aan te geven dat Anema niet vanuit die gedachte handelde. En hij was al helemaal niet bezig om het NLse team te helpen. Vreemde snuiters (prachtig woord) maken wel dat het leuk blijft. Een Ghanees die skeleton kiest, de Jamaicaanse bobslee, prachtig. Als iedereen in het gareel kneiterhard presteert wordt het snel saai. Daarom is onverwacht verlies ook zo mooi in topsport (Kramer, Fourcade)

Op de pistes vannacht toch ook weer wat opzienbarende uitslagen… Wel weer hele gave races :)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Shiffrin wint niet de slalom en een Noor wint niet de Super-G. Ook best verrassend. Overigens zijn beide podia biet zo gek, gezien de prestaties canndit seizoen. Alleen een paar (gedoodverfde) favorieten presteren niet als verwacht.

Zo te zien is de wind ook weer terug?

Shiffrin, verliest a la Sven…

Zou Hirscher zichzelf ook zo gek maken en er niks van bakken op de slalom?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wat een klein verschil voor Holdener zeg. Jammer. Persoonlijk wel blij dat Shiffrin niet weer gewonnen heeft.

En Feuz zilver op de Super-G is ook wel verrassend.

Mr. Slow

Skiën die gasten (m/v) nu op ski’s die wij ook in de winkel kunnen kopen, of zijn dit toch wel helemaal op maat gemaakte (verstevigde, flexibele, lichtere, zwaardere) varianten van commerciële ski’s?

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Op maat gemaakt zijn ze niet, maar ze zijn vaak ook niet vrij verkrijgbaar voor consumenten. Bij sommige gevallen moet je een wedstrijdlicentie laten zien om ze te kunnen krijgen. En sowieso zijn ze gewoon meestal niet via normale kanalen (retailers) te krijgen.

Commerciële ski’s zijn soms afgeleid van de FIS worldcup modellen, maar zeker niet andersom.

dank je

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Plaats een reactie