Het actuele weer in Winterberg (deel 2)

Wij gaan vanaf woensdag vijf dagen. Heeft er iemand een tip qua gebied om met een kindje heen te gaan die voor het eerst op de latten staat? Twee of drie liften lijkt me voldoende, maar het liefst blauwe pistes. En het liefst niet te druk… ;) We zitten net onder Altrastenberg.

Alvast bedankt!

Het skigebied van Altastenberg is de plek waar wij en onze dochter (+ vriendjes en vriendinnetjes van haar) het geleerd hebben.

http://www.ski-altastenberg.de/

Altastenberg heeft veel blauwe pistes en veel van deze pistes komen uit op de blauwe dalafdaling langs de beek. Maximaal is dan een ruim 1 km lange afdaling mogelijk.

Als jullie niet veel afdalingen gaan maken koop dan een puntenkaart. Wel veel afdalingen, dan een Wintersportarena "Sauerland-Card" (vanaf 3 dagen). Deze pas geldt voor 7 skigebieden. Je kunt dan vrij kiezen tussen de skigebieden in Altastenberg, Winterberg, Neuastenberg, Züschen, Willingen, Bödefeld en de Sahnehang. Ieder van deze skigebieden heeft minimaal 1 oefenpiste.

Ik heb een zojuist een video samengesteld, om enigzins een beeld te geven hoe een vriendje van mijn dochter binnen één dag leert skiën in Altastenberg:

Het eerste echt goede ski weekend is altijd zeer druk. Zal volgende week ook zo zijn. Op werkdagen is het rustig. De Kappe is aan te bevelen, veel rustiger en de mooiste pistes met het meeste hoogteverschil

Bedankt Paul, ziet er goed uit! Ik ben nog nooit in deze omgeving geweest, heb er zin in.

Maar mijn dochter is 3,5, dus een gebied met een of twee liften is meer dan genoeg (zeker een puntenkaart idd). Ik verwacht namelijk dat het daar minder druk is, maar misschien is dat juist niet het geval?

Ik zet de Kappe en Altrastenberg op mijn lijstje om in het weekend te gaan skieen met mijn vriend.

Als je de Schwedenhang neemt in Altastenberg heb je één lift tot je beschikking + de Schwedenhutte bovenaan de piste (de houten blokhut in de video). Deze piste ligt niet direct aan alle andere pistes gekoppeld. Het is daar zelfs in het weekend rustig genoeg.

Als het te koud wordt staat in de Schwedenhutte in mooie grote houtkachel te branden en kun je je lekker opwarmen (ook handig met natte handschoenen en kleding. En met een lekker zonnetje is het terras met uitzicht over de piste aan te bevelen.

Morgen ochtend even een dagje naar Altastenberg,
de spieren een beetje losmaken.
Ik verwacht geen grote drukte, redelijk weer, en aardig goede sneeuw.
Ik nl. dat Winterberg zelf wel druk wordt.

Loat goan

Ik denk dat winterberg morgen wel meevalt. Voor altastenberg is P4 een aanrader. Zo het gebiedje in zonder lopen. Net ff wat rustiger dan in het dorp. Je moet alleen de piste westfalenhang 2 naast de lift mijden die is ijzig en met stenen.
De afdalingen rond de westfalenlift 1 zijn erg goed met name de zwarte fis slalom abfahrt.

afgelopen zaterdag weer in de skiliftkaroussel geweest en het was idd druk!

Was te verwachten natuurlijk maar blijft jammer.

Sneeuw was wel perfect en het weer was ook super.

Deze keer 3 personen meegenomen die er nog nooit waren geweest (alpen gangers) en die waren toch wel behoorlijk enthousiast! er werd al geroepen we gaan nog een keer maar dan door de week.

Daarnaast mn schoonzusje les gegeven in boarden en we hebben er een verslaafde bij! :)

Het blijft toch altijd maf zo’n winterwonderland op 3 uurtjes.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Beste allen,

De condities klinken goed!
Ik ga as donderdagavond rijden met 2 vriendinnen. We hebben de auto geleend van mijn vader, volvo cross county. We hebben alleen geen winterbanden, wel sneeuwkettingen. Denk je dat we goed aan zullen komen, of ligt er veel sneeuw/gladheid op de wegen? Alvast bedankt voor de tips.

Beste allen,

De condities klinken goed!
Ik ga as donderdagavond rijden met 2 vriendinnen. We hebben de auto geleend van mijn vader, volvo cross county. We hebben alleen geen winterbanden, wel sneeuwkettingen. Denk je dat we goed aan zullen komen, of ligt er veel sneeuw/gladheid op de wegen? Alvast bedankt voor de tips.

Anne op 30 jan. 2012 14:37

Als de omstandigheden erom vragen heb je in DE winterbanden nodig. Lokalewegen zijn nog steeds besneeuwd en dus loop je kans een boete tekrijgen en bij een aanrijding ben je minimaal mede schuldig.

@anne… niet doen. tis niet alleen je eigen veiligheid maar ook die van anderen.

ik was blij dat ik ze er zaterdag onder had.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Anne:
doe geen domme dingen! Je bent op weg voor wintersport en je bent verplicht je aan te passen aan de winterse omstandigheden. Niet doen en buiten dat ben je strafbaar, niet verzekerd meer en direct verantwoordelijk, ook al ben je niet schuldig.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@Anne:

zoek op google even naar:

anwb winterbanden duitsland

dan zie je meteen de juiste regels, neem het risico niet!

Via Booking.com heb ik een hotel geboekt voor de week van 12 tot en met 17 februari. Nu gaan we puur voor het skien.

Ik kan tot morgen kostenloos annuleren dus mijn grote vraag is: Denken jullie dat er in de betreffende week geskiet kan worden?

Als ik met mijn lekenogen naar de situatie kijk zie ik dat er nu sneeuw ligt en dat het blijft vriezen. Dan zouden de kanonnen hun wel werk wel moeten en zou er sneeuw moeten liggen.

Ik ben geneigd om het er gewoon op te gokken, wat is jullie advies?

Als je al ziet dat ze hier tot en met volgende week temperaturen voorzien way below vriespunt, dan weet ik niet hoe het fout zou gaan op 12/02.
Wij hebben weekje vanaf 19/02 geboekt en heb er het volste vertrouwen erin.

Heb ik wel een vraagje;

Zou het in de weekdagen ook te druk zijn (krokus)?

Mijn ervaring met de voorjaarsvakantie van vorig jaar was dat het in alle skigebieden waar wij geweest zijn (Altastenberg 1x, Winterberg 2x en Willingen 2x) prima te doen viel. We hebben geen enkele dag langer dan 2 minuten hoeven te wachten.

Even een vraagje,we komen Vrijdag met een grote groep een dagje naar Winterberg.Wie weet is er nog wat te doen in op de piste’s van Winterberg

@allen. Condities zijn top en blijven dat dus met deze temp ook nog wel zo.

Vraag me wel af waarom je boekt en dan wil annuleren?

@Rick
Als het nog snel 20 graden wordt, met 200 mm regen, dan niet. Anders wel

Morgen dagje winterberg, moet goed te doen zijn met drukte toch?

ik wil doodgraag een dagje naar Winterberg… het enige struikelbok momenteel is dat ik 2 winterbanden moet aanschaffen. Minimum 200eur extra kwijt! Dit terwijl ik Erg twijfel of de auto volgende winter nog zal rijden… Beetje zonde maar er zit niets anders op vrees ik … :/

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

@Sander als je door de week gaat heb je echt de meest rustige pistes. Geen zorgen dus!

Pistes lagen er afgelopen zaterdag heerlijk bij maar wel enorm druk (in het weekend dus)

Voor mij wel de laatste keer dat ik in het weekend geweest ben. Weet nu weer waarom ik altijd door de week ging.

Have fun!

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Sven, op marktplaats 2 bandjes op de kop tikken…

staan er genoeg op zonder velg voor een paar tientjes

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Sven, op marktplaats 2 bandjes op de kop tikken…

staan er genoeg op zonder velg voor een paar tientjes

Jeroen op 31 jan. 2012 13:34

'k heb een nogal aparte bandenmaat… 185 55 r15 h86.
Een maatje die je amper vindt…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

@Sven: even bij een bandenhandel langs gaan voor een offerte of gewoon de vraag stellen.
Zij zullen dan ook vergelijkbare maten aanbieden. Het is niet zo dat je persé 185-55 R15 moet hebben. De 185-55 staat voor een breedte-hoogte verhouding en zou bv 195-60 kunnen zijn. R15 blijft natuurlijk wel hetzelfde. Succes

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@Sander als je door de week gaat heb je echt de meest rustige pistes. Geen zorgen dus! Pistes lagen er afgelopen zaterdag heerlijk bij maar wel enorm druk (in het weekend dus) Voor mij wel de laatste keer dat ik in het weekend geweest ben. Weet nu weer waarom ik altijd door de week ging. Have fun!

Jeroen op 31 jan. 2012 13:33

thanx!

ff boardje warm rijden voor alp d’uez

ik wil doodgraag een dagje naar Winterberg… het enige struikelbok momenteel is dat ik 2 winterbanden moet aanschaffen. Minimum 200eur extra kwijt! Dit terwijl ik Erg twijfel of de auto volgende winter nog zal rijden… Beetje zonde maar er zit niets anders op vrees ik … :/

Sven op 31 jan. 2012 13:01

Je kan ook de trein pakken?

De trein naar Winterberg is alleen een optie als je daar een dag reistijd voor uittrekt. Je hoeft niet te verwachten dat je op de dag waarop je met de trein reist nog op de ski’s kan staan. Tenzij je vroeg vertrekt uit Nederland of België. Dan kun je in de namiddag nog 3 uurtjes skiën.

Onderstaand is de beste verbinding:

Utrecht Centraal Mi, 22.02.12 ab 07:32 15 ICE 121 Intercity-Express
Bitte reservieren, Bordbistro
Oberhausen Hbf Mi, 22.02.12 an 08:58 13

Umsteigezeit 18 Min. Umsteigezeit anpassen

Oberhausen Hbf Mi, 22.02.12 ab 09:16 6 ERB89873 eurobahn
Fahrradmitnahme begrenzt möglich
Dortmund Hbf Mi, 22.02.12 an 09:57 16

Umsteigezeit 44 Min. Umsteigezeit anpassen

Dortmund Hbf Mi, 22.02.12 ab 10:41 2 RE 10959 Regional-Express
Fahrradmitnahme begrenzt möglich
Winterberg(Westf) Mi, 22.02.12 an 12:27 1

http://www.deutschebahn.com

@Sven: even bij een bandenhandel langs gaan voor een offerte of gewoon de vraag stellen.
Zij zullen dan ook vergelijkbare maten aanbieden. Het is niet zo dat je persé 185-55 R15 moet hebben. De 185-55 staat voor een breedte-hoogte verhouding en zou bv 195-60 kunnen zijn. R15 blijft natuurlijk wel hetzelfde. Succes

Greenfield op 31 jan. 2012 14:00

Ff pietje precies modus: dan wordt het dus 195/50/15
Tweede getal is het percentage van de breedte die de hoogte aangeeft. Ga je breder dan moet het percentage lager zijn anders kom je niet goed uit met de rolomtrek.
Beter is nog een maat smaller. Kijk dan naar 175-60-15

Hoe is Het weer momenteel in winterberg?

Plaats een reactie