Ervaringen met skiën laatste weken van het seizoen diverse gebieden

We zij in de gelukkige omstandigheid dat we al twee keer konden gaan skiën afgelopen winter, maar een derde keer is wel aanlokkelijk, zeker gezien de perfecte sneeuwomstandigheden dit seizoen.
Vanwege allerlei zaken op de agenda zal het niet eerder dan april zijn dat we nog een weekje weg kunnen, er zijn dan nog wel wat gebieden die tot de mogelijkheden behoren, zoals Zermatt-Breuil Cervinia (vorig jaar al geweest) Sölden (week voor kerst al geweest) en wat Franse gebieden (heb ik niet op zich niet veel mee, maar nooit geprobeerd, kan ook meevallen), Dolomieten ook prachtig, maar lijkt me gezien zuidelijke ligging niet gunstig voor voor april (en dacht dat seizoen daar maar tot ten hoogste 1e week april loopt).
Enkele jaren geleden zijn we begin maart in Ski Arlberg geweest en dit vonden we ook een mooi gebied en zeker de moeite waard om nog eens heen.
Graag hoor ik of er mensen zijn die ervaring hebben met de Sonnenskiwoche (7-13 april) en Schneekristallwoche (14-22 april) in Ski Arlberg.
Zijn alle pisten dan nog geopend en zijn bijvoorbeeld de Weissenring en Run of Fame dan nog te doen?
Suggesties voor andere gebieden zijn ook welkom, het liefst met voors en tegens voor einde seizoen en de sluitingstijd van betreffend gebied.
Ik begrijp uiteraard ook dat e.e.a. afhankelijk is van het weer, krijgen we nog een paar koude aanvallen met sneeuwval in de Alpen is de kans op veel geopende pisten en liften groter dan wanneer het vanaf nu weken aan een stuk rond de 20 graden al worden…
Maar gezien de sneeuwhoeveelheden van afgelopen seizoen lijkt me dat het sneeuwdek niet meteen verdwenen is, ook al is het enige tijd wat warmer.

Ik vind de weken die je noemt wel erg riskant, zeker (zoals je zelf al aangeeft) als je richting de Dolomieten wilt.

Zelf gaan we altijd nog een midweek in de 3e/4e week van maart, meestal Zwitserland. In die periode, een enkele keer daargelaten, altijd nog even lekker kunnen skien (soms zelfs nog een flink vers pak). Later vinden we een te groot risico, deze periode is nog te overzien.
Mijn ervaring is dat veel gebieden in de periode die jij noemt al dicht zijn.

Rob

Wil je in die periode nog veel kilometers maken dan zou ik, zeker dit jaar, echt de hoge Franse gebieden aanraden. Met het immense pak sneeuw dat er nu ligt ga je in bijvoorbeeld een Tignes, Les Arcs en Trois vallees nog geweldige condities vinden. Wil je echt moderne liften en uitdagende pistes dan zou ik voor Tignes gaan. In Tignes ligt nu in het dal op 1550m nog altijd 2,50m sneeuw, bovenin zelfs bijna 4 meter. Dit geeft gegarandeerd goede condities tot begin mei.

Born to Ride

Mijn ervaring is dat in April ski arlberg nog prima te doen is, beide keren zo goed als alles open (waaronder een vrij sneeuwarme winter), sowieso alle belangrijke verbindingen maar ook praktisch alle dalafdalingen. Natuurlijk op zuidhellingen naast piste veel groen richting dal en smiddags pap op dalafdalingen maar ook beide keren verse sneeuw en alle verbindingen open. St Anton heeft in die periode ook weisse rausch (allerlaatste weekend als ik het goed herinner), leuk evenement als je helemaal op het einde gaat

*bericht bewerkt door michielr op 05 mrt 2018 20:35

Bedankt voor het meedenken, eerst eens kijken hoe het weer zich ontwikkelt, en eventueel wat agendapuntjes verschuiven…

Plaats een reactie