Fooi skileraar

Ik heb ooit fooi gegeven omdat de ‘drang’ er gewoon was!
Mijn zoon kreeg -buiten de skiles- tijdens lift -en haltemomenten info mee over weerfenomenen, dieren, bergredding, lawinegevaar, beleefdheid op de piste, filosofische inzichten enz…
Hij keek naar die man op, tot en met, en kon iedere ochtend haast niet wachten om naar de les te gaan.
Mijn dochter daarentegen kreeg datzelfde jaar tot vervelens toe te horen dat ze ‘weeral de laatste was’ en dat ‘iedereen op haar moest wachten’ terwijl haar monitor elke dag anderhalf uur middagpauze nam ipv een uurtje.
Diezelfde monitor troepte tijdens het lesgeven geregeld samen met de monitrice van een paar niveau’s hoger, wat ook al niet bevorderlijk was.
Ik heb dat wel persoonlijk besproken maar fooi zit er dan geenszins in.

Nooit over nagedacht om de skileraar fooi te geven. Ook nooit gezien dat de skileraar fooi kreeg.

Eigenlijk is het ook een raar fenomeen, want de ene dienstverlener geef je fooi en de ander krijgt niets.

Ook na het lezen van dit onderwerp heb ik niet direct iets van ‘dat moet ik volgend jaar wel doen’. De argumenten daarvoor overtuigen mij niet. Dat weinig verdienen speelt volgens mij niet in Italië, dat we het makkelijk kunnen betalen vind ik ook geen argument (dan ben je net zo lang aan het uitdelen totdat je het niet meer kan betalen). Maar echt rationeel is dat niet, want zoals gezegd: het blijft een raar fenomeen.

Nooit een fooi gegeven aan de skileraar van de kinderen. Ook nooit geweten dat dat wel werd gedaan, totdat ik een paar jaar geleden zag dat het wel werd gedaan. Nog steeds doe ik het niet. Mijn man werkt in de kerstvakantie altijd twee weken als skileraar en inderdaad je hoeft het niet te doen om er rijk van te worden. Maar wanneer je als student een seizoen les geeft en hiermee iedere week 5-6 dagen onder de pannen bent haal je toch een behoorlijk salaris binnen hoor. Voor een paar euro per dag heb je een kamer in het appartementencomplex voor skileraren en als je geluk hebt dat je een overblijfgroep hebt krijg je zelf gratis eten. De winst zit hem volgens mij in het extra skiën tijdens de dagen dat je geen les geeft en een hele leuke periode en ervaring in de bergen, waarbij je uiteindelijk meer verdient als wanneer je in een supermarkt werkt. Tenzij je iedere avond flink aan de aprês-ski gaat…dan hou je niet veel over.

Maar goed wie weet dit jaar dat ik er eens bij stil sta om het wel te doen. We geven de buschauffeur die ons iedere dag heen en weer rijdt wel een fles schnapps aan het eind van de vakantie, terwijl die ook gewoon zijn werk doet.

Wij hebben de snowboardleraar van onze kinderen wel een fooi (en een blik ozo originele stroopwafels 😂) gegeven. De leraar in kwestie heeft onze kids echt met veel geduld en plezier een niveau hoger gebracht. Natuurlijk is dat zijn werk, maar het was duidelijk dat hij het ook met erg veel plezier deed. Ik was erg blij dat de kids met plezier naar de les gingen en elke dag weer een nieuwe ervaring kregen. Hij heeft er mede voor gezorgd dat ze allebei uitkijken naar de volgende vakantie in de sneeuw.
Als ik merk dat iemand zijn werk met passie doet, dan geef ik vaak ook een fooi.
Aan het eind van het schooljaar maak of geef ik ook altijd een kadootje aan de juf… Kwestie van mijn waardering uitdrukken.

Ik zou het ook uit principe al niet doen. Anders gezegd: waarom wel? Omdat ie al weinig salaris krijgt? Dan moet ie ander werk gaan zoeken. Ik betaal al voor een dienst, waar dat dan ook voor is. Geen reden om dan nog eens extra te gaan geven. Ik vind het niet erg als ze fooi bij het salaris zouden bijrekenen. Wat ze ook doen in restaurants in de VS, volgens mij. Net als dat je in restaurants, kroegen of festivals wel eens van die mensen bij de toilletten hebt en dan gaan drammen om 50 cent. Als ik bij mensen de haag kom knippen krijg ik ook geen 10 euro extra. Een kop koffie (dranke) kan er nog wel vanaf ;)

Not all who wander are lost

Als je hovenier bent bij particulieren heb je geen enkel recht om te klagen @Edwin. 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

ik geef altijd fooi, meestal 15 euro per kind. Waarom? Dat kreeg ik vroeger ook als ik op het terras werkte en dat vond ik toen leuk En de juf voor de klas? Die krijgt op het eind van het jaar een mooie bos bloemen, meestal geven we die zo dat de andere ouders het niet zien.

Als je hovenier bent bij particulieren heb je geen enkel recht om te klagen @Edwin. 😉

Shane op 5 mrt 2018 20:07

Ik zal ook niet gaan klagen ;). Over het algemeen kom ik overigens niet bij particulieren. Vooral bedrijven e.d (Defensie, Provinciehuis, Landal, Tennet, vereniging van eigenaren en meer in die richting)

Not all who wander are lost

Als je hovenier bent bij particulieren heb je geen enkel recht om te klagen @Edwin. 😉

Shane op 5 mrt 2018 20:07

Ik zal ook niet gaan klagen ;). Over het algemeen kom ik overigens niet bij particulieren. Vooral bedrijven e.d (Defensie, Provinciehuis, Landal, Tennet, vereniging van eigenaren en meer in die richting)

Edwin. op 5 mrt 2018 20:24

Haha, nog erger dus 👍😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

Grappig hoe verschillend gedacht wordt over fooi geven. Ieder moet maar doen waar hij/zij prettig bij voelt.

Wij geven altijd een fooi (een tientje per leraar) (en liefst onopvallend in de handen van de skileraar/skilerares drukkend) bij het afscheid en het bedanken voor de goede zorgen (=5 dagen skiles). Waarom ? Tot nu altijd enthousiaste kinderen gehad die zeer te spreken waren over hun leraren. Ik kan mij voorstellen dat als de kinderen negatief zouden zijn we minder geneigd zouden zijn een fooi te geven, maar tot nu altijd positieve ervaring gehad met enthousiaste leraren.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Voor ons is de fooi een blijk van waardering en een extraatje bovenop ‘dank je wel’ zeggen. Ik geef daarbij eerlijk toe dat fooi geven bij mij wel degelijk in m’n systeem zit en dan niet alleen bij goede bediening in de horeca.

In veel landen is het hartstikke normaal om de pompbediende (ja, die bestaan nog) een fooi te geven als hij je auto tankt en eventueel een wisser over je ramen haalt. De bezorger van je pizza, pasta, sushi, shoarma en wat dies meer zij krijgt ook altijd wat. Als ik op vakantie een zeilbootje of surfplank van het hotel leen voor een uurtje krijgen de jongens wat. En ja, als onze kinderen een week skiles hebben gehad en daar enthousiast over zijn, dan krijgt de skileraar/lerares ook een fooi.

De argumenten dat het allemaal al duur genoeg is, dat ze er zelf voor kiezen, toch al salaris krijgen… Allemaal waar en geen speld tussen te krijgen. Maar toch geef ik ook volgend jaar weer een fooi.

Het beroep van skileraar lijkt volgens mij redelijk op dat van een duikinstructeur (wat ik ruim een jaar ben geweest op Curaçao). Een leuk baantje, maar je krijgt er geen reedt voor betaald. Een fooi is dan leuk maar het is zeker geen verplichting!

Ik was altijd erg blij met Amerikaanse klanten, die tipten er vrolijk op los. Nederlanders vrijwel nooit, ik denk dat ik het 1 of 2x heb meegemaakt in 13 maanden tijd.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Mijn vrouw staat het hele jaar voor de klas. Zal toch eens navragen of ze ook geen fooi krijgt. Ik zie er namelijk nooit iets van.

RFKANGOO op 5 mrt 2018 15:11

Daar is op veel scholen de Meesters- en Juffendag voor in het leven geroepen (basisonderwijs). Er wordt met een vrijwillige bijdrage van de ouders een (best wel aardig) cadeau door de Klassenouders geregeld. Ik ben zelf klassenmoeder en dat komt meestal neer op iets twv zo’n 80-100 euro.

Daarnaast kopen ouders vaak vlak voor de schoolvakantie nog een aardigheidje of maken de kinderen een mooie tekening ofzo, dus er is zeker wel aandacht voor.

Nooit een fooi gegeven aan de skileraar van de kinderen. Ook nooit geweten dat dat wel werd gedaan, totdat ik een paar jaar geleden zag dat het wel werd gedaan. Nog steeds doe ik het niet. Mijn man werkt in de kerstvakantie altijd twee weken als skileraar en inderdaad je hoeft het niet te doen om er rijk van te worden. Maar wanneer je als student een seizoen les geeft en hiermee iedere week 5-6 dagen onder de pannen bent haal je toch een behoorlijk salaris binnen hoor. Voor een paar euro per dag heb je een kamer in het appartementencomplex voor skileraren en als je geluk hebt dat je een overblijfgroep hebt krijg je zelf gratis eten. De winst zit hem volgens mij in het extra skiën tijdens de dagen dat je geen les geeft en een hele leuke periode en ervaring in de bergen, waarbij je uiteindelijk meer verdient als wanneer je in een supermarkt werkt. Tenzij je iedere avond flink aan de aprês-ski gaat…dan hou je niet veel over.

Maar goed wie weet dit jaar dat ik er eens bij stil sta om het wel te doen. We geven de buschauffeur die ons iedere dag heen en weer rijdt wel een fles schnapps aan het eind van de vakantie, terwijl die ook gewoon zijn werk doet.

APeters op 5 mrt 2018 19:36

Ik verdiende in Serfaus ongeveer 1000 euro netto per maand, een paar jaar geleden. Dat was meer dan ik ergens anders verdiende.
Daarvoor werkte ik 6 dagen, de eerste 3 dagen rond 09:00 op de berg en de laatste 3 dagen wat later waardoor je zelf nog een uurtje kon skien voordat de les begon.
Middagpauze was 10 kinderen eten geven, met overvolle dienbladen heen en weer lopen, kinderen uit en aankleden, laten plassen enz.
Ja zelf kreeg je dan ook gratis eten, gefrituurde ongezonde zooi, maar wat je wel at want je had honger!

Rond een uur of half 4 werden ze weer opgehaald en zat je werkdag er op. Behalve op vrijdag want dan had je nog een prijsuitreiking waar je naar toe moest.

Op zaterdag altijd vrij en kon je zelf skien.
5 dagen werken kwam bijna nooit voor.
Onderdak was gratis en verder had ik weinig vaste lasten dus van die 1000 euro kon ik best goed rondkomen.

Verder heb ik een super tijd gehad hoor!

*bericht bewerkt door Anna86 op 06 mrt 2018 11:34

We geven de buschauffeur die ons iedere dag heen en weer rijdt wel een fles schnapps aan het eind van de vakantie, terwijl die ook gewoon zijn werk doet.

APeters op 5 mrt 2018 19:36

Ben ik de enige die het redelijk bizar vind dat je een buschauffeur een fles sterke drank cadeau doet? :/

*bericht bewerkt door Arnh op 06 mrt 2018 12:55

We geven de buschauffeur die ons iedere dag heen en weer rijdt wel een fles schnapps aan het eind van de vakantie, terwijl die ook gewoon zijn werk doet.

APeters op 5 mrt 2018 19:36

Ben ik de enige die het redelijk bizar vind dat je een buschauffeur een fles sterke drank cadeau doet? :/

Arnh op 6 mrt 2018 12:55

Ach, gelukkig wel aan het einde van de vakantie, op naar de volgende groep :)

Edwin van Riel

Wij hebben de leraar van onze zoon (4 jaar) 15 euro fooi gegeven, en hij heeft door de weeks nog eens een biertje gehad in de “apres ski” tent bij de skischool. Waarom? Onze zoon (en zijn Nederlandse vriendje) liepen helemaal weg met hem, ook een dag waren we veel te vroeg (sliepen iets buiten het dorp en niet op de tijd gelet) en was geen probleem, hij kon gewoon wel helpen opbouwen en een beetje spelen etc. En ja, dat is deels zijn werk, maar hij had het erg goed gedaan dat het die 15 euro meer dan waard was.

We geven de buschauffeur die ons iedere dag heen en weer rijdt wel een fles schnapps aan het eind van de vakantie, terwijl die ook gewoon zijn werk doet.

APeters op 5 mrt 2018 19:36

Ben ik de enige die het redelijk bizar vind dat je een buschauffeur een fles sterke drank cadeau doet? :/

Arnh op 6 mrt 2018 12:55

Jup, al dat politiek correcte gedoe allemaal…
Ja, het zou bizar zijn als hij die achterover slaat en dan de bus naar huis rijd, maar verder is zoiets een prima bedankje.

We geven de buschauffeur die ons iedere dag heen en weer rijdt wel een fles schnapps aan het eind van de vakantie, terwijl die ook gewoon zijn werk doet.

APeters op 5 mrt 2018 19:36

Ben ik de enige die het redelijk bizar vind dat je een buschauffeur een fles sterke drank cadeau doet? :/

Arnh op 6 mrt 2018 12:55

Een fles is geen literfles, maar een klein flesje als aardigheidje. Misschien overbodig, maar hij heeft ons wel 2 weken lang heen en weer gereden en in de voorjaarsvakantie zouden we weer komen dus voor 3 weken een flesje schnapps van een paar euro vind ik dan niet heel bizar.

Maar het is een keuze, je hoeft het niet te doen natuurlijk.

We geven de buschauffeur die ons iedere dag heen en weer rijdt wel een fles schnapps aan het eind van de vakantie, terwijl die ook gewoon zijn werk doet.

APeters op 5 mrt 2018 19:36

Ben ik de enige die het redelijk bizar vind dat je een buschauffeur een fles sterke drank cadeau doet? :/

Arnh op 6 mrt 2018 12:55

Een fles is geen literfles, maar een klein flesje als aardigheidje. Misschien overbodig, maar hij heeft ons wel 2 weken lang heen en weer gereden en in de voorjaarsvakantie zouden we weer komen dus voor 3 weken een flesje schnapps van een paar euro vind ik dan niet heel bizar.

Maar het is een keuze, je hoeft het niet te doen natuurlijk.

@Farid en anderen.

Zelf afgelopen krokus weer les gegeven in Oostenrijk. Zelf zou ik ook nooit fooi gegeven hebben. Het zit niet in de Nederlandse cultuur.
Vorige week zei een Duitse collega van mij dat hij niet snapte wat hij fout deed in de lessen toen hij geen fooi kreeg.
Voor onder andere de Duitsers en Oostenrijkers is het veel normaler om fooi te geven. het schijnt zelf zo te zijn dat 10% van de prijs normaal is… Verder voelt het voor hen ook dat ze iets fout hebben gedaan wanneer ze het niet krijgen.
Van alle lessen die ik gegeven heb ik de sneeuw heb ik van Nederlanders nooit fooi gekregen. Tot het gesprek met die collega ook nooit bedacht dat het “normaal” is om fooi te geven. Van Duitse gasten heb ik dan wel fooi gehad, maar dit was dan wel afhankelijk van “hoe leuk” de kinderen het gehad hebben.

Toen ik in Konigsleiten als kinderskileraar werkte, ontving ik af en toe fooi. Als ik het weer eens gekregen had, was ik er altijd superblij mee! Want als skileraar verdien je inderdaad gewoon slecht. Je krijgt inderdaad ’ gratis’ middageten, maar je zit van het uur dat je in het restaurant zit met 15-20 kinderen (samen met je collega) maar een kwartier echt relaxt, want daarvoor moet je zorgen dat iedereen een bordje heeft, het vlees gesneden wordt als je kinderen van 4 jaar hebt en iedereen te drinken heeft. Om nog maar te zwijgen van alle uit- en aankleedrituelen en het verplichte wc-bezoekje voor elk kind. Dan is je pauze rap voorbij. Ik kreeg daar 40 euro per dag, dat waren alleen de uren die je werkelijk les gaf. Het opbouwen en afbreken van kinderland op de piste deed je allemaal in je eigen tijd. De uren dat ik les gaf was het altijd erg hard werken met de kinderen, wat we meestal met plezier deden! Dan is het echt ontzettend fijn dat je wat fooi krijgt aan het eind van de week, als de ouders merken dat de kinderen het echt leuk gehad hebben en goed geleerd hebben, zodat ze aan het eind van de week soms wel van de rode piste kunnen met hun ouders!

Nooit fooi gegeven in de tijd dat de kinderen lesten. Nooit bij stilgestaan dat men dat bij een skileraar/lerares wel doet. Over het algemeenI vind ik dat mensen al een salaris krijgen en niet ieder beroep krijgt fooi. Ik vind het raar om het ene beroep wel fooi te geven en het ander niet.
Daarbij kreeg de leraar van mijn kinderen,elke ochtend €10 voor de lunch van de kinderen die overbleven. Het geld dat niet opgemaakt werd was ws voor de leraar. En voor €10 aten mijn kinderen toentertijd absoluut niet. Een bord friet met skiwasser. Dus ze hebben toch wat extra’s gekregen😁

laco op 5 mrt 2018 17:36

Helaas klopt dit niet, en gaat als dat geld naar de skischool. In de skischolen die ik ken moet je het aantal leerlingen dat overbleef doorgeven. hiervoor moest per leerling 10 euro worden betaald door de ouders, 1 euro hiervan ging naar de leraar, en de maaltijd die de kinderen kregen kost ca 5-6 euro (vaak werd er met bonnetjes gewerrkt. maw je kreeg 100 bonnetjes vd skischool leverde je er 50 in moest je 50x9 euro afdragen aan de skischool, verloor je bonnetjes dan was je ook nog eens de lul). Kortom je verdiende met 8 kids, 8 euro per dag voor een uur extra werk tijdens de lunch.

Bijna iedereen vindt dat men te weinig betaald krijgt voor het werk dat men verricht, 99% van die mensen krijgen ook geen fooi.

Dat skileraren relatief weinig betaald krijgen heeft ermee te maken dat het werk leuk is en men slechts een beperkte opleiding(cursusje anwarter van een paar dagen) nodig heeft. Dus er is een gigantisch aanbod.

Salaris in mijn tijd (2000-2009)

55-60 euro per dag (landes leraar) = 4 uur les geven + ca 2x 1 uur administratie/melden/overleg/indeling etc
1 euro per kind extra (kinderbetreung) lunch
1.50 a 2 euro per verkochte foto (vd fotgraaf)

over tip/drink geld/fooi, van mij hoefde het niet kan mij voorstellen dat het al duur zat is. I

Echt een cultuur dingetje: Duitsers vaak wel iets van Fooi, Nederlanders sporadisch!

(Heb echt bij de verkeerde skischool gewerkt: 6 dagen in de week van 8.00u -16.30 gewerkt, skischool hield van extra activiteiten voor de kids na de skiles, en echt niks extra’s voor tussen de middag alleen het eten wat de kids ook kregen 🤔! En op de zaterdag op zoek maar een wasserette en de supermarkt= Voor €700p-m incl slaaphok met 5personen)

Maar genoot van de blije gezichten en het dagelijks met mijn voeten in de sneeuw staan!

*bericht bewerkt door An32 op 07 mrt 2018 13:57

Geen idee of alle Belgen dit doen, maar van ons krijgt de skileraar altijd een fooi. Meestal een 15 à 20€. Je geeft duizenden euro’s aan een skivakantie, dan zal een bedrag gelijk aan een paar pinten bier het ook niet meer maken. De meeste skileraars zijn jonge mensen/studenten die een klein duwtje in de rug wel kunnen gebruiken. Idem voor obers, gidsen, chauffeurs,…

Bijna iedereen vindt dat men te weinig betaald krijgt voor het werk dat men verricht, 99% van die mensen krijgen ook geen fooi.

Dat skileraren relatief weinig betaald krijgen heeft ermee te maken dat het werk leuk is en men slechts een beperkte opleiding(cursusje anwarter van een paar dagen) nodig heeft. Dus er is een gigantisch aanbod.

RRski op 7 mrt 2018 12:50

Hiermee zou je ook kunnen stellen dat omdat het leuk is de skischool eigenaren misbruik maken en mensen uitbuiten.

Geven jullie, degene die dus nooit fooi geven en/of dit niet nodig vinden, ook nooit fooi aan iemand in de bediening of een kroeg bij het afrekenen? Dat geloof ik nl niet, en eigenlijk is dat gek. De verantwoordelijkheid die je iemand geeft om een week met je kind op stap te gaan voelt toch waardevoller dan iemand die je 2 Weizen en 2 Aperol serveert.

Als ik het hier zo lees krijgt een skileraar dus gemiddeld tussen de 8 euro en 10 euro per uur en gratis verblijf+ 1 gratis maaltijd.Dat is vergelijkbaar of zelfs meer dan wat een gemiddelde jobstudent verdient,en de meeste (Nederlandse en Belgische) skileraren zijn toch wel een soort jobstudenten,aangezien het niet hun vaste baan is in ieder geval.Ik denk dat de grote meerderheid vindt dat ie te weinig verdient omdat ze er elke dag een serieus bedrag doorjagen in de après ski,dat is tenminste toch wat ik afgelopen vakantie gezien heb,en dan dronken de skileraren daar ook nog eens aan halve prijs 😀

Geen idee of alle Belgen dit doen, maar van ons krijgt de skileraar altijd een fooi. Meestal een 15 à 20€. Je geeft duizenden euro’s aan een skivakantie, dan zal een bedrag gelijk aan een paar pinten bier het ook niet meer maken. De meeste skileraars zijn jonge mensen/studenten die een klein duwtje in de rug wel kunnen gebruiken. Idem voor obers, gidsen, chauffeurs,…

Piron op 7 mrt 2018 14:31

Ik heb er geen probleem mee om een fooi te geven als ik heel tevreden ben,maar je redenering van jonge mensen/studenten die wel een duwtje in de rug kunnen gebruiken kan je dan ook doortrekken naar de rekkenvullers,kassiers en andere jonge mensen/studenten die je gegarandeerd nooit een fooi zal geven

*bericht bewerkt door Elsvr op 07 mrt 2018 14:43

Ik heb er geen probleem mee om een fooi te geven als ik heel tevreden ben,maar je redenering van jonge mensen/studenten die wel een duwtje in de rug kunnen gebruiken kan je dan ook doortrekken naar de rekkenvullers,kassiers en andere jonge mensen/studenten die je gegarandeerd nooit een fooi zal geven

Elsvr op 7 mrt 2018 14:42

Klopt. Maar ik heb het gevoel dat skileraren net zoals obers, pizzabezorgers,… net een iets onzekerder bestaan leiden. Contracten zijn meestal onbestaande, je wordt betaald op basis van je prestaties, maar je bent daarbij afhankelijk van de omstandigheden: weer, vakanties,… Het is misschien ook een manier om dankjewel te zeggen voor een persoonlijke dienst, voor een interactie tussen mensen.

*bericht bewerkt door Piron op 07 mrt 2018 15:49

Plaats een reactie