Fooi skileraar

Hmmm…het is nog nooit in me opgekomen om de ski leraar fooi te geven. Heb dat ook nog nooit iemand zien doen. Volgend jaar maar eens over nadenken

Ik werk af en toe als kliminsctructeur, en de laatste jaren lopen de fooien echt terug. Misschien nu de economie aantrekt dat het weer oploopt, geen idee.

Wel is mijn ervaring dat je meestal alleen iets krijgt als de groep het écht leuk gehad heeft. En dat klopt in mijn ogen met fooi, je moet iets extras doen om fooi te krijgen …

Totaal niet aan gedacht. Eigenlijk wel een goed idee, als de lessen echt heel leuk waren. Fooi geven zit niet zo in mijn systeem denk ik.

Tegelijk vind ik de lessen zelf echt al vreselijk duur. 600 euro voor de kinderen, 200 euro voor mezelf. Wij hebben de verdere vakantie toch echt wel op het budget gelet hoor. Het groeit hier ook niet bepaald aan een boom. Idd zelf koffie mee, goedkoopste gerechten in een restaurantje, kamperen ipv duur hotel of appartement. Nog eens een stevig bedrag aan fooi voor 3 leraren hakt er dan wel in.

Wanneer geef je dan een fooi? Ik zie met die groepslessen van mijn kinderen daar eigenlijk helemaal geen reden voor. Dit jaar zaten mijn kinderen in een groepje van 8-9 kinderen. Wij brachten ze weg. Leraar zei hoi. Bij het ophalen vroeg ik altijd even hoe het gegaan was en dan zeiden ze goed. Nooit iets persoonlijks of zo. Daar was het ook te druk voor met al die kinderen en ouders.

Maar waarom zou ik dan een fooi moeten geven? Ze deden hun werk. Mijn kinderen zijn betet gaan skiën maar ze hebben geen band met de skileraar gekregen.

Ik zie hier veel mensen zeggen dat leraren iets extra moeten doen om fooi te verdienen.

Dan is het voor de skileraars en - leraressen onder ons misschien wel interessant om een antwoord te krijgen op deze vraag: Wat moet een skileraar of -lerares volgens jou doen om fooi te verdienen?

*bericht bewerkt door Arnh op 08 mrt 2018 08:43

@Arnh

Gewoon PROBEREN met de kinderen om te gaan alsof het je eigen (klein) kinderen zijn. Lief , attent en begripvol meedenken en - doen op HUN niveau.
Niet alleen de technische kant van 't skiën belichten , ieder kind is uniek ,… zoals de bergen zitten er toppertjes en valleitjes tussen :)
Van mij zal je dan sowieso 'n fooi krijgen!!!

Born to run. B.S.

Ik zie hier veel mensen zeggen dat leraren iets extra moeten doen om fooi te verdienen.

Dan is het voor de skileraars en - leraressen onder ons misschien wel interessant om een antwoord te krijgen op deze vraag: Wat moet een skileraar of -lerares volgens jou doen om fooi te verdienen?

Arnh op 8 mrt 2018 08:43

Tja dit is zo persoonlijk. Fooi is onder andere cultuur. Er wordt hier al gezegd dat Duitsers fooi geven veel normaler vinden. Misschien dat er ook wel een verschil is tussen Nederlanders boven / onder de rivieren? Sommige mensen vinden dat ze compleet in de watten gelegd moeten worden en dan nog geven ze geen fooi want ‘het is toch je werk, ik krijg ook niks’. Tja de ik cultuur hè.

Fooi is daarnaast enorm willekeur zo lijkt t.
De postbode krijgt nooit fooi, de krantenbezorger gaat aan t eind van t jaar langs de deuren voor een fooi. Waar kijk je dan naar? Salaris? Allemaal lastig.

Ik ben sociaal aangelegd, kan me snel verplaatsen in de situatie van een skileraar. En dus geneigd naar een fooi. Maar ik zal alleen fooi geven als ik een goed gevoel heb overgehouden aan de dienst.

Hoe? Persoonlijk contact werkt bij mij. Dus bijvoorbeeld niet Hoi, en dan beginnen met de les, maar hoi Gaston, leuk dat je er weer bent. Dat soort kleine dingen kan mij al over de streep trekken.

Nu veel mensen amper nog cash op zak hebben lijkt fooi steeds minder te worden. Ik wil soms wat geven maar heb dan niks van cash. Dat is vervelend. Lastig op te lossen ook voor de pin-generatie

*bericht bewerkt door Gaston op 08 mrt 2018 09:23

Tijd voor een uitpakparty?!

Mijn vrouw staat het hele jaar voor de klas. Zal toch eens navragen of ze ook geen fooi krijgt. Ik zie er namelijk nooit iets van.

RFKANGOO op 5 mrt 2018 15:11

Daar is op veel scholen de Meesters- en Juffendag voor in het leven geroepen (basisonderwijs). Er wordt met een vrijwillige bijdrage van de ouders een (best wel aardig) cadeau door de Klassenouders geregeld. Ik ben zelf klassenmoeder en dat komt meestal neer op iets twv zo’n 80-100 euro.

Daarnaast kopen ouders vaak vlak voor de schoolvakantie nog een aardigheidje of maken de kinderen een mooie tekening ofzo, dus er is zeker wel aandacht voor.

Andereja op 6 mrt 2018 11:26

Dit is een leuke vergelijking.Zelfs als de leerkracht een cadeau van 100 euro krijgt op zo n dag,dan betekent dat dus dat de ouders een “fooi” van 0.13 euro per kind per week over hebben voor de inzet van die leerkracht,ervan uitgaand dat er gemiddeld 20 kinderen in een klas zitten :D

Ik zie hier veel mensen zeggen dat leraren iets extra moeten doen om fooi te verdienen.

Dan is het voor de skileraars en - leraressen onder ons misschien wel interessant om een antwoord te krijgen op deze vraag: Wat moet een skileraar of -lerares volgens jou doen om fooi te verdienen?

Arnh op 8 mrt 2018 08:43

Wat voorbeelden:

  • Heel heel vroeger toen ik klein was had mijn skileraar een fles drinken (ik denk appelsap oid) in een almhutje liggen en daar stopten we af en toe. Alle kindjes op een rij en als vogeltjes hun snaveltjes open waar de skileraar dan een slokje drinken gaf… Was mijn eerste jaar skien en zal het nooit vergeten. Die leraar zou van mij dus een fooi krijgen.
  • Vrij recent, onze dochter van 7 heeft een leuke skilerares die bij een training voor het avondskien een knieblessure oploopt. Op de dag van de ‘wedstrijd’ van de skiklas van onze dochter staat ze met krukken in de rulle sneeuw wel ‘haar’ klasje aan te moedigen. Ook een fooi.
  • Andere vakantie, na twee dagen in een groep besluit de skileraar zonder enige uitleg de boel om te gooien en moet met een paar kinderen ‘leuren’ om een passend nieuw klasje te vinden. Geen fooi.
  • Een paar jaar gelden had de skileraar de weerberichten goed gevolgd en tijdig bigfoots voor zijn klasje gereserveerd op de dag waar het koud was en sneeuwde. Ook een fooi.

Dit zijn misschien de meer uitgesproken situaties, maar het kan zo simpel zijn: Maak het een beetje persoonlijk, kijk of het in die paar dagen lukt om je kids een beetje te leren kennen, deel eens een snoepje uit in de lift… De kinderen om 10u mee de lift in nemen en skien en oefeningen doen is ‘je werk’, het gaat om de spreekwoordelijke ‘slagroom op de taart’ die een skileraar kan toevoegen. Voor mij bepaalt dat grotendeels of en hoeveel fooi ik aan het eind van de week in de handen druk.

Toch is het leuk om de kinder skilerares als je tevreden bent en je kind is weer veilig beneden en hebben wat geleerd die week 50 Euro fooi te geven. How cares Je leeft maar één keer. Nederlander zijn altijd zo zuinig toch. Het mag nooit wat kosten.

null

Toch is het leuk om de kinder skilerares als je tevreden bent en je kind is weer veilig beneden en hebben wat geleerd die week 50 Euro fooi te geven. How cares Je leeft maar één keer. Nederlander zijn altijd zo zuinig toch. Het mag nooit wat kosten.

null

Hooykaas op 8 mrt 2018 14:58

Doe dat dan ook bij de receptie van je hotel, de schoonmakers, de skiverhuur, de skilift-bediende etc. etc…

het mag best wat kosten, maar waarom de skileraar wel, en de liftbediende niet?

IMHO verdienen ze prima. Als ze iets bijzonders doen, of de kinderen vinden het echt fantastisch, no problemo. Maar voor iets standaards ga ik geen fooien uitdelen. Dat doen ze bij mij ook niet namelijk. Je loon is je beloning.

Ik hoor hier alleen voorbeelden van kids?! Nemen de volwassenen op dit forum geen lessen?

Even een zijsprongetje. De indoor-skileraren in Nederland. Verdienen die ook geen fooi??

Tijd voor een uitpakparty?!

Voor volwassen mensen die les krijgen (3 dagen bijvoorbeeld) ligt het iets anders. Als je tevreden bent en je hebt wat geleerd mag je best als blijk van waardering 15 Eiro fooi geven voor een biertje.
Bij schoonmakers liftbediende receptie doe ik het niet.
Bij indoor/rollerbaan leraren ook niet.
Moeten ze maar in de bergen gaan werken 😂😂😂

Even een zijsprongetje 😃 @Gaston
Waarom zou je in Godsnaam In een hal gaan werken als je heerlijk in de zon met prachtig uitzicht in de bergen met goede sneeuw je beroep kan uitoefenen.
Nooit begrepen overgens.

Voor volwassen mensen die les krijgen (3 dagen bijvoorbeeld) ligt het iets anders. Als je tevreden bent en je hebt wat geleerd mag je best als blijk van waardering 15 Eiro fooi geven voor een biertje.
Bij schoonmakers liftbediende receptie doe ik het niet.
Bij indoor/rollerbaan leraren ook niet.
Moeten ze maar in de bergen gaan werken 😂😂😂

Hooykaas op 8 mrt 2018 15:39

Het is hun baan als skileraar om mij wat te leren, daar worden ze ook voor betaald en daar zit an sich niets aan fooiwaardigs in. Doen ze dat voor mijn gevoel heel leuk/fijn/goed/speciaal/… dan kan er prima een blijk van waardering gegeven worden. En ja, dat geldt ook voor de indoorleraar. En vwb dit:

Even een zijsprongetje 😃 @Gaston
Waarom zou je in Godsnaam In een hal gaan werken als je heerlijk in de zon met prachtig uitzicht in de bergen met goede sneeuw je beroep kan uitoefenen.
Nooit begrepen overgens.

Hooykaas op 8 mrt 2018 15:47

het bijbaant net even wat lekkerder als je geen reistijd van 8u hebt.

Ik heb zelf nooit bedacht dat een fooi logisch was na de skiles. Heb er, alles lezende, ook wel gemengde gevoelens bij. Op de kinderopvang, op school, op de voetbalclub etc. in Nederland is fooi geven ook ongebruikelijk. Zeker als het de kinderen betreft zou ik niet een cultuur willen stimuleren waarin de houding van de skileraar/lerares tegenover haar/zijn leerlingen afhankelijk zou zijn van een eventuele extra beloning achteraf. Of het waar is dat in sommige landen skileraren slecht worden betaald weet ik niet, maar áls het waar is, dan moet je dat systeem zeker niet in stand houden door dan maar fooi te geven!

*bericht bewerkt door joepert op 08 mrt 2018 16:39

Zelf veel les gegeven, zelf nooit echt veel fooi gehad. Mijn mooiste fooitjes vond ik altijd de zelfgemaakte tekeningen en persoonlijke attenties.
Collega-leraren die het vaak over fooi hadden kregen het juist wel veel…Heb ook weleens mijn bedenkingen over gehad hoe ze het voor elkaar kregen. 1 van de trucjes was om bij de groepsindeling de potentiële fooigevers maar te selecteren. Als deze fooilustige leraren geen fooi kregen aan het einde van de week, werd achter de rug van de klant gezegd dat ie een krent was. Deze zelfde leraren stonden in de kroeg bekend als meedrinkers die zelf beroerd waren om zelf een drankje weg te geven…tja wie is nou de krent

Wij geven altijd 20 euro aan de skileraren van de kids. Zeker mijn zoontje van 7 is niet makkelijk in het gareel te houden, dus daar moeten ze wel wat extra moeite voor doen. Maar wij geven ook steeds 20 euro aan de poetsvrouw van onze kamer. Die mensen verdienen echt weinig, hebben een zware job en zijn supervlij met 20 euro want ik denk dat ze dat zelden krijgen

@koenbali
Als we dat allemaal zouden doen zou het leven er voor iedereen een stuk vriendelijker op worden. Mee eens?

Mijn vrouw staat het hele jaar voor de klas. Zal toch eens navragen of ze ook geen fooi krijgt. Ik zie er namelijk nooit iets van.

RFKANGOO op 5 mrt 2018 15:11

Daar is op veel scholen de Meesters- en Juffendag voor in het leven geroepen (basisonderwijs). Er wordt met een vrijwillige bijdrage van de ouders een (best wel aardig) cadeau door de Klassenouders geregeld. Ik ben zelf klassenmoeder en dat komt meestal neer op iets twv zo’n 80-100 euro.

Daarnaast kopen ouders vaak vlak voor de schoolvakantie nog een aardigheidje of maken de kinderen een mooie tekening ofzo, dus er is zeker wel aandacht voor.

Andereja op 6 mrt 2018 11:26

Dit is een leuke vergelijking.Zelfs als de leerkracht een cadeau van 100 euro krijgt op zo n dag,dan betekent dat dus dat de ouders een “fooi” van 0.13 euro per kind per week over hebben voor de inzet van die leerkracht,ervan uitgaand dat er gemiddeld 20 kinderen in een klas zitten :D

Elsvr op 8 mrt 2018 09:35

Vind dat dus ook nogal een verschil met 10-50 euro per kind per week wat sommige hier normaal schijnen te vinden.

Übung macht den meister!!!

Het gaat niet om de hoogte van het bedrag maar om een blijk van waardering. Leuk om te geven en leuk om te krijgen.
En persoonlijk is mij die fooi meer dan waard als mijn kind het veilig en leuk gehad heeft.En om dan aan het eind van de week te bedanken en weg te lopen vindt ik een beetje kaal.Als je begrijpt wat ik bedoel.

Fooi is iets wat ik alleen geef bij een uitzonderlijke prestatie…

heb dit jaar dus 20 euro gegeven aan de ski lerares waar mijn dochter 2 keer les bij gehad heeft… ze had angst voor de stoeltjeslift en deze lerares heeft er voor gezorgd dat ze de laatste dag heerlijk geskied heeft!

Ik heb haar 20 euro gegeven bij de lunch om op mijn kosten te lunchen… ze vond het totaal niet nodig maar pas na aandringen van mij nam ze het aan… Dit had ik niet gedaan als er geen “bijzondere” prestate geleverd was…

Het gaat niet om de hoogte van het bedrag maar om een blijk van waardering. Leuk om te geven en leuk om te krijgen.
En persoonlijk is mij die fooi meer dan waard als mijn kind het veilig en leuk gehad heeft.En om dan aan het eind van de week te bedanken en weg te lopen vindt ik een beetje kaal.Als je begrijpt wat ik bedoel.

Hooykaas op 9 mrt 2018 07:13

Bedanken is wat dat betreft toch ook een blijk van waardering?ik vind het een beetje de verkeerde kant op gaan als iemand zich alleen maar gewaardeerd gaat voelen als ie daar extra voor betaald wordt…
Je waardering voor iemand laten blijken kan toch op zoveel meer manieren,zelfs met woorden,maar dat is duidelijk niet meer van deze tijd…

*bericht bewerkt door Elsvr op 09 mrt 2018 11:49

Daar heb je zeker gelijk. Toen de schoolleraar van mijn zoontje ziek was met buren out heeft hij een tekening gemaakt voor de leraar die ik heb doorgemaild en dat heeft die enorm geapprecieerd. Neemt niet weg dat ik ook een boekenbon geef op het einde van het jaar

@Elsvr, Het zal ook vaker meer te maken hebben met het goede gevoel voor de gever dan van de ontvanger.

@Elsvr je kan ook een doos bonbons geven. Maar als de leraar/lerares al overgewicht heeft zal men er niet zo blij van worden.😜

@Elsvr, Het zal ook vaker meer te maken hebben met het goede gevoel voor de gever dan van de ontvanger.

Userd op 9 mrt 2018 12:03

@Elsvr, Het zal ook vaker meer te maken hebben met het goede gevoel voor de gever dan van de ontvanger.

Userd op 9 mrt 2018 12:03

Er is niets mis mee om zelf een goed gevoel te hebben als je anderen iets geeft. Veel studies over geluk tonen immers aan dat je gelukkiger kan worden als je anderen iets geeft

@Elsvr je kan ook een doos bonbons geven. Maar als de leraar/lerares al overgewicht heeft zal men er niet zo blij van worden.😜

Hooykaas op 9 mrt 2018 12:04

En als je de skileraar/es geld geeft zuipen ze het 's avonds weer op. Weet niet of je bij die gedachten nou zo blij word :p

Übung macht den meister!!!

😃😃 @RFKANGOO
@Userd dat is het eigenlijk ook.
Je krijgt er een goed gevoel van.

Plaats een reactie