Zijn mijn ski's kapot?

Net even een waxlaagje aanbrengen voor de laatste trip van dit seizoen, schrik ik ineens…
Staalkant lijkt los gekomen van de ski, dat lijkt me niet de bedoeling. Zie onderstaande foto’s.

Nu vraag ik me af… is dit nog skibaar? Is dit nog te redden? De logica in mij zegt dat er nu sneeuw in de kern kan komen en de hele boel kapot gaat, maar is dat ook zo? Of maak ik me druk om niets, en kan ik gewoon nog gaan skiën met deze latten? Ik ga ook nog eens over een paar dagen al, dus heel veel tijd om ze ofwel te laten repareren, ofwel vervangende te kopen, is er niet.

null

null

Jullie input is gewenst!

Allemensen wat zie dat belag er slecht uit. Er is wel meer mis dan alleen die staalkant. Met een beetje wax ga je er niet komen nee ;) denk dat @rogier hier wel antwoord op kan geven.

Welke ski is het?

Het belag heeft inderdaad betere tijden gekend :D Op zich is het niet gek, ze hebben de afgelopen jaren helaas een paar keer mindere condities gezien dus dan heeft de boel wel wat te lijden. Belag is echter wel reparabel, maar die losse staalkant baart me veel meer zorgen.

Welke ski is het?

GiGi op 10 mrt 2018 16:44

Een Nordica Fire Arrow, model 2012 geloof ik.

Je ragt overal doorheen.
Alles kan stuk @Mike123

Oei een staalkant die zo loslaat dat is niet goed… (ski’s hebben onderhoud nodig, regelmatig waxen, dat scheelt echt)

Deze ski zal nu een stuk gevoeliger worden voor impacts van buitenaf. Wat je kunt proberen:

  • ski erg goed drogen
  • ruimte tussen belag en staalkant opvullen met epoxy
  • dit met meerdere lijmklemmen goed dicht drukken zodat de staalkant als het ware in de ski wordt gedrukt…

Garantie tot de voordeur, maar kapotter dan dit zal ie niet worden. En voor hetzelfde geld ski je er nog zo 10 jaar mee :-)

Je kan er ook zo mee skiën… ik ken iemand die heeft zo 3 seizoenen geskied met een Dynastar 4800 welke hetzelfde deed, leek geen vuiltje aan de lucht…

*bericht bewerkt door Rogier op 10 mrt 2018 17:32

Click. Click. Peace

Je ragt overal doorheen.
Alles kan stuk @Mike123

Hooykaas op 10 mrt 2018 17:24

Wat knap dat jij van achter je toetsenbord kan zien hoe ik ski. Compliment!

Oei een staalkant die zo loslaat dat is niet goed… (ski’s hebben onderhoud nodig, regelmatig waxen, dat scheelt echt)

Deze ski zal nu een stuk gevoeliger worden voor impacts van buitenaf. Wat je kunt proberen:

  • ski erg goed drogen
  • ruimte tussen belag en staalkant opvullen met epoxy
  • dit met meerdere lijmklemmen goed dicht drukken zodat de staalkant als het ware in de ski wordt gedrukt…

Garantie tot de voordeur, maar kapotter dan dit zal ie niet worden. En voor hetzelfde geld ski je er nog zo 10 jaar mee :-)

Je kan er ook zo mee skiën… ik ken iemand die heeft zo 3 seizoenen geskied met een Dynastar 4800 welke hetzelfde deed, leek geen vuiltje aan de lucht…

Rogier op 10 mrt 2018 17:31

Thanks voor je advies.
De grap is dat de ski’s juist zeer regelmatig gewaxt worden, dus daar ligt het niet aan. Staalkanten worden ook bijgehouden, alleen het belag is in de tussentijd niet een keer netjes opgevuld.

Wellicht heb ik ergens een keer een serieuze steen meegepakt, Oostenrijk had in januari niet overal goede condities… Ik zal eens kijken of ik met epoxy nog iets kan (en daar nog de tijd voor kan vinden). Inderdaad niets te verliezen. Ik ga het voor de komende trip gewoon proberen en werkt het niet, huur ik daar wel een setje ski’s. Dan kijk ik volgend jaar wel naar wat nieuws.

Je ragt overal doorheen.

Alles kan stuk @Mike123

Hooykaas op 10 mrt 2018 17:24

Wat knap dat jij van achter je toetsenbord kan zien hoe ik ski. Compliment! post]Mike123 op 10 mrt 2018 19:08[/post]

Nou je zegt zelf dat ze te lijden hebben gehad in mindere condities. En de beschadigingen (groeven) kunnen we zelf zien. Dus ja, dat kan je van achter je beeldscherm wel concluderen ja. Het toetsenbord heeft daar verder weinig mee te maken.

Zo heel erg zijn die paar krassen toch niet? Ski’s zijn gebruiksproducten…
Ik heb ski’s die er wel eens slechter uitzien…

Click. Click. Peace

Je ragt overal doorheen.

Alles kan stuk @Mike123

Hooykaas op 10 mrt 2018 17:24

Wat knap dat jij van achter je toetsenbord kan zien hoe ik ski. Compliment!

Oei een staalkant die zo loslaat dat is niet goed… (ski’s hebben onderhoud nodig, regelmatig waxen, dat scheelt echt)

Deze ski zal nu een stuk gevoeliger worden voor impacts van buitenaf. Wat je kunt proberen:

  • ski erg goed drogen
  • ruimte tussen belag en staalkant opvullen met epoxy
  • dit met meerdere lijmklemmen goed dicht drukken zodat de staalkant als het ware in de ski wordt gedrukt…

Garantie tot de voordeur, maar kapotter dan dit zal ie niet worden. En voor hetzelfde geld ski je er nog zo 10 jaar mee :-)

Je kan er ook zo mee skiën… ik ken iemand die heeft zo 3 seizoenen geskied met een Dynastar 4800 welke hetzelfde deed, leek geen vuiltje aan de lucht…

Rogier op 10 mrt 2018 17:31

Thanks voor je advies.
De grap is dat de ski’s juist zeer regelmatig gewaxt worden, dus daar ligt het niet aan. Staalkanten worden ook bijgehouden, alleen het belag is in de tussentijd niet een keer netjes opgevuld.

Wellicht heb ik ergens een keer een serieuze steen meegepakt, Oostenrijk had in januari niet overal goede condities… Ik zal eens kijken of ik met epoxy nog iets kan (en daar nog de tijd voor kan vinden). Inderdaad niets te verliezen. Ik ga het voor de komende trip gewoon proberen en werkt het niet, huur ik daar wel een setje ski’s. Dan kijk ik volgend jaar wel naar wat nieuws.

Mike123 op 10 mrt 2018 19:08

Enne even opvullen met epoxy is zo gedaan en kan het verschil zijn tussen grofvuil en nog een paar seizoen plezier…

Click. Click. Peace

Zo heel erg zijn die paar krassen toch niet? Ski’s zijn gebruiksproducten…

Rogier op 10 mrt 2018 20:25

Dat zeg ik ook niet. Maar het was met alle info (en foto’s) wat raar om heel pissig te reageren op iets wat je prima kan concluderen. Het ging me meer om het gedrag hier op het forum dan om de inhoud. En ja, beiden zijn bepalend voor de kwaliteit van een forum.

Mijn man skiet al weken zo. Laat het steeds opvullen , maar is zo weer zo. Bij hem zit het steeds onder de schoen. Wij houden het erop dat hij meer roetsjt dan ik. Hij heeft het ook bij de vorige skies gehad. Tijdens het skien merkt hij er niets van. Het is een gebruiksvoorwerp, inderdaad.

Xx10

Zorg ervoor dat je de beschadigde staalkant aan de buitenkant hebt. Dan komt er minder belasting op en kun je er nog een paar jaar tegenaan!

@rob64 inderdaad! Hele goede tip!

Click. Click. Peace

Verliest de ski zo niet een deel van zijn stijfheid?

Die stijfheid komt niet door de staalkant. Dus als het alleen de staalkant is die een klein beetje loskomt zul je dat niet merken…

Click. Click. Peace

Helaas zijn er stenen die zichzelf verstoppen onder een dun laagje sneeuw. Dus een steen raken is niet per definitie de schuld van de skiër.

Je ragt overal doorheen.

Alles kan stuk @Mike123

Hooykaas op 10 mrt 2018 17:24

Wat knap dat jij van achter je toetsenbord kan zien hoe ik ski. Compliment! post]Mike123 op 10 mrt 2018 19:08[/post]

Nou je zegt zelf dat ze te lijden hebben gehad in mindere condities. En de beschadigingen (groeven) kunnen we zelf zien. Dus ja, dat kan je van achter je beeldscherm wel concluderen ja. Het toetsenbord heeft daar verder weinig mee te maken.

GiGi op 10 mrt 2018 19:25

Wie de bal kaatst…

Heeft het ook te maken met de ski’s opbergen in de zomer; te veel uitdrogen of te warme ruimte bijv.? Waar en hoe kun je het beste je ski’s opbergen?

Mijn man skiet al weken zo. Laat het steeds opvullen , maar is zo weer zo. Bij hem zit het steeds onder de schoen. Wij houden het erop dat hij meer roetsjt dan ik. Hij heeft het ook bij de vorige skies gehad. Tijdens het skien merkt hij er niets van. Het is een gebruiksvoorwerp, inderdaad.

xx10 op 10 mrt 2018 21:09

Trapt hij z’n binding los door met de andere ski er op te stampen??

Tuurlijk zijn ski’s en snowboards gebruiksvoorwerpen maar heb het idee dat sommige het verschil niet weten tussen gebruiken en misbruiken.

Heb zelf een slalom snowboard en die is al zeker 10 jaar oud. Word wekelijks indoor gebruikt en ook enkele malen in de alpen. Mijn board ziet er beter uit dan menig ski of board waar 1 of 2 weken mee geskiet/board is. (misschien ben ik wel te zuinig op mijn spullen)

Übung macht den meister!!!

Heeft het ook te maken met de ski’s opbergen in de zomer; te veel uitdrogen of te warme ruimte bijv.? Waar en hoe kun je het beste je ski’s opbergen?

Frank66 op 11 mrt 2018 09:21

Dat lijkt me vooral belangrijk voor de kwaliteit van het belag. Ik bewaar ze altijd goed gewaxt.

Nou je zegt zelf dat ze te lijden hebben gehad in mindere condities. En de beschadigingen (groeven) kunnen we zelf zien. Dus ja, dat kan je van achter je beeldscherm wel concluderen ja. Het toetsenbord heeft daar verder weinig mee te maken.

GiGi op 10 mrt 2018 19:25

Ik denk dat Hooykaas wel wat nuance kan toepassen. Actie, reactie. Dat ik zelf aangeef dat ze wel wat te lijden hebben gehad, betekent niet dat ik loop te rausen. Maar soms heb je wel condities met een dunne sneeuwlaag, kapotte pistes, of onverwachte stenen. Dan kun je nog zo netjes skiën en proberen er omheen te laveren, dat lukt nou eenmaal niet altijd. Dan loop je schade op, c’est ça. Het is dan nogal kort door de bocht om te stellen dat iemand ‘ragt’, dat impliceert dom en lomp gebruik. Het is echter niet altijd zwart/wit.

De kwaliteit van een forum is afhankelijk van de gebruikers. Maar dan siert het de gebruikers ook om voorzichtig te zijn met voorbarige conclusies. Dat vereist wel een beetje nadenken bij wat je post, maar soms is het makkelijker om korte oneliners online te kieperen en dan af te wachten wat er gebeurt.

Ik heb er nog eens over nagedacht @Mike123
Je zal het er toch mee moeten doen.

Plaats een reactie