Salomon X-drive 80 FS vs K2 Ikonic 80 ti

Hallo allemaal!

Ik was aan het kijken voor een nieuwe set ski’s en kwam toen uit op de Salomon x drive 8.0 fs (model vorig jaar) en de K2 ikonic 80 ti. Ik ski meestal 3 keer per jaar, zowel in dec /Jan als eind maart. Ik vind het belangrijk dat mijn ski goede grip heeft op harde/ijzige pistes en dat deze het lekker doet op verspoorde pistes en slush. Op de x drive heb ik al geskied en vind dit een heerlijke ski die overal doorheen beukt.

Nou heb ik ook gelezen over de K2 ikonic 80 ti en nou lees ik daar nogal verschillende reviews over. Van absolute topski voor ieder terrein tot wat karakterloos.

Heeft iemand ervaring met de K2 ikonic 80 ti (2018)?

Zelf ben ik overigens 1.98 en weeg 90 kg.

Je moet even goed uitkijken over welke modeljaren van de iKonic 80 TI het gaat. Die van dit seizoen (2017-2018; groen-zwart) is een zeer stabiele, veelzijdige ski die echt top is. De oudere jaargangen met dezelfde naam (2015-2016 en 2016-2017; beiden geel-zwart van kleur) vond ik echt dramatisch, slappe hap, pitloos, etc.

De nieuwe iKonic is op zich wel een concurrent van de Salomon, maar ze zijn wel wat verschillend. De Salomon is iets agressiever, preciezer, directer; de K2 is wat allrounder, vergevingsgezinder. Beiden erg stabiel in alle omstandigheden, maar de Salomon heeft op harde pistes iets betere grip.

Dank je GiGi! Is er met mijn gewicht (90 kg) en lengte (1.96) nog verschil tussen deze twee? Wat zou jou keuze zijn?

Ik heb ook beide geskied. Dame 1.75m en 68 kilo. Ik ben meer een technischr skier dan een krachtskier. de K2 vond ik daarom de betere keus voor mij, die vond ik speelser en makkelijker te manipuleren in alle bochtgroottes. De salomon voelde voor mij potiger en ik kreeg er minder respons uit, minder rebound. Ik zou jou denk ik eerder de salomon aanraden.

Dank je GiGi! Is er met mijn gewicht (90 kg) en lengte (1.96) nog verschil tussen deze twee? Wat zou jou keuze zijn?

TNI op 1 mei 2018 16:11

Het is meer afhankelijk van je stijl en voorkeuren dan van je postuur. Wil je iets sportievers, preciezers, ga dan voor de Salomon in 182. Als je juist wat speelses wil voor in minder strakke omstandigheden, dan is de K2 in 184 een goede optie.

Elisabeth en GiGi bedankt voor de info! Ik heb zojuist de X drive 8.0 fs besteld. Hier ben ik al bekend mee en als ik het zo lees past deze ski beter bij mij. Bij Duivesteijn hebben ze nu een mooie aanbieding voor €350,-.

Plaats een reactie