altijd het zelfde gebied? of juist niet!

Laatst had ik een gesprek met een vriend over altijd naar het zelfde skigebied gaan of juist altijd ergens anders heen gaan. Hoe denken jullie daar over? Wat zijn de voor en tegens van beide? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Heel lang enkel naar Jungfrau Region in Zwitserland geweest. Laatste paar jaar ook naar andere gebieden geweest in Frankrijk en Italië. Voor is natuurlijk dat je het gebied waar je altijd komt op je duimpje kent, weet welke pistes en liften je moet nemen of juist moet mijden en op welke tijdstippen ze er het beste bijliggen.

Tegen kan zijn dat je het op een gegeven moment wel gezien hebt en eens iets anders wilt proberen. Maar mijn ervaring is wel dat het gras niet altijd groener is aan de overkant. Zo waren er gebieden die heel goed zijn bevallen, maar waren er ook een aantal gebieden die bij ons wat minder in de smaak zijn gevallen…

Mr. Slow

Verschillende gebieden en bevalt het dan kom ik er vaker.

Ik hou ervan om steeds iets nieuws te proberen.
Merk toch enige verveling als ik 2 keer op de zelfde plek op vakantie ga.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ga nu 7 j naar Les trois vallee ,en elk jaar vind ik iets anders , 600 km pistes heb je wel afwisseling genoeg

Wat @Tiny-M kort zegt is in mijn ogen het beste. Ga af en toe eens naar nieuwe plekken. Dan weet je wat je wel en niet zoekt in een skigebied en wat goed is bevallen kom je dan terug. Ik ben onderhand in veel gebieden geweest, en bevind me in de gelukkige situatie dat ik mijn favo gebieden regelmatig weer kan opzoeken.

Wij wisselen meestal af in 3 gebieden Solden-Obergurgl. Het hele Zillertall dus variatie genoeg. En Skiwelt ook meer als genoeg pistes. Het grootste voordeel vind ik dat je weg kent,als je ergens vaker komt.De leuke hutten weet enz. Meestal ook het zelfde appartement boekt omdat je weet wat je krijgt. Nadeel het verrassings element is er niet meer.

Verschillende gebieden het liefst. De wereld is groot en er is veel te ontdekken. En als je altijd naar hetzelfde gaat, heb je ook altijd dezelfde vakantie. Geen unieke nieuwe herinnering waardoor alles samensmelt…

Na een lange tijd is het wel leuk om eens terug te gaan natuurlijk. Dat doen wij nu ook voor het eerst in 6 jaar.

Ja het kan eens tegen vallen. Maar altijd naar dezelfde valt per definitie (vinden wij!) tegen. Voor ons is vakantie avontuur, en je kan niet een avontuur hebben op een locatie die je al op je duimpje kent.

Voor mij geldt altijd “the best of both worlds”. Dus vaak naar skigebieden die goed bevallen, zoals Les Menuires, Sölden en Lech. Daarnaast voor de variatie veel andere, meestal kleinere, gebieden, waar je je een paar dagen vermaakt. Een soort skisafari dus. Voordeel is afwisseling en minder goede ervaringen worden gemakkelijk gecompseerd door gebieden waar je terug wilt komen.

Wij gaan nu al een aantal jaar met de hele familie naar Nauders. Na een aantal gebieden en hotels geprobeerd te hebben, vonden we in Nauders alles wat deze groep nodig heeft. Dus zullen we er nog wel enkele jaren heen gaan.

We gingen de afgelopen jaren wel maar dan 1 week en dan bezochten we wel altijd andere gebieden, waarvan sommige echt top waren maar daarom niet beter geschikt voor onze familiereis.
We deden dus het beste van beide werelden.

Een berg is een berg en sneeuw is sneeuw. Maar als skileraar is het wel prettig dat je het gebied goed kent.

Skiën. What else.

Ben jarenlang naar Nauders geweest
Vond dat een prettig gebied, niet zo mega groot maar dat hoeft voor mij niet

Met de zitski:
3x naar Carezza in Italië geweest
1x naar Warth-Schröcken
En ga komende winter voor de 2de x naar Flachau

Zou heel graag met de zitski een keertje naar Schöneben wil gaan zitskiën
Daar heb je van die mooi brede pistes
Maar zover ben ik nog niet met het zitskiën, dat ik zonder leraar zelfstandig alle liften en pistes kan nemen

Zowel in de zomer als in de winter houdt ik wel van variatie. De wereld is veel te mooi om altijd maar weer naar hetzelfde toe te gaan. Je kan inderdaad wel eens een beetje je neus stoten doordat het iets minder is als dat je had verwacht, maar met goed onderzoek via internet komt ook dat steeds minder vaak voor.

Born to Ride

Vaak naar verschillende gebieden een geweest. Ik heb wel gemerkt dat de plekken die ons het beste bevallen vaker worden geboekt. Meerdere malen respectievelijk Meribel of Courchevel, Laax of Flims, Verbier of Haute Nendaz, Avoriaz of les Gets geboekt. Als je me onder druk zou zetten, zouden we 1 van deze voornoemde plekken weer boeken. We weten dan dat het een prima week zou zijn.

*bericht bewerkt door dokteruk op 08 jul 2018 22:06

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ik wisselde meestal elk jaar af, vind het gewoon leuk om verschillende gebieden te bekijken. Totdat ik vorig jaar naar Italië ging, en daar gaan we het komende seizoen ook weer belanden. Wel op een ander punt van het gebied, zodat het niet precies hetzelfde is.

Voor appartementen die achteraf tegenvallen ben ik niet zo bang. Met internet kun je tegenwoordig alles uitzoeken.

Een berg is een berg en sneeuw is sneeuw. Maar als skileraar is het wel prettig dat je het gebied goed kent.

SkileraarJohn op 8 jul 2018 02:12

Dan sturen we jou dit jaar naar de Ardennen, of Winterberg :-P

Een berg is een berg is natuurlijk wat kort door de bocht. En ik snap dat mensen graag voor veilig gaan en hetzelfde gebied nemen. Al vind ik het zelf leuk om toch elk jaar 1 nieuw gebied te bezoeken.

In de 35jr dat ik nu op wintersport ga heb ik zoveel mogelijk geprobeerd om verschillende gebieden aan te doen. Wel zijn er een paar gebieden die ik vaker heb aangedaan, om verschillende redenen. Val Thorens/Les Trois Vallees ben ik 4x geweest, maar vooral vanwege de omvang en mogelijkheden van het gebied. 8x meerdere weken in Pas de la Casa, Andorra, vriend van mij woonde daar in de winter en had daar 2 kroegen, dus dat was erg gemakkelijk en gezellig! En de laatste 3 seizoen in Mayrhofen, mijn vriendin kan nog niet erg goed skiën, dus voor haar is een vertrouwd gebied makkelijker om zo beter te leren skiën, met behulp van les natuurlijk. Komend seizoen gaan we wellicht eens naar een ander gebied toe. Tignes staat ook op mijn lijstje om weer naar terug te gaan.

*bericht bewerkt door Marijnt op 09 jul 2018 09:52

Voor ons geldt eigenlijk ook dat we beide opties wel wat vinden. We hebben de mogelijkheid om twee keer per jaar op wintersport vakantie te kunnen.

Onze ‘thuishaven’ is Val Thorens. Hier komen we al jarenlang. Hier vinden we alles wat we ons voor een skivakantie wensen. We houden van lange tochten maken en het gebied van Trois Vallees is hiervoor uitstekend geschikt.

Voor de ‘tweede’ vakantie gaan we voor de ‘verandering’ dikwijls naar een ander gebied. Zo zijn we o.a in La Plagne, Les Arcs, Tignes, Sella-gebied geweest. Voor het grote avontuur zijn we in Canada en USA geweest. En de alternatieve skivakantie hebben we in het Finse Levi en Zweedse Are beleefd. We hebben wel gemerkt dat we in kleine gebiedjes met weinig afdalingen snel uitgekeken zijn. En elke dag vele malen dezelfde afdaling maken vinden we niet leuk.

We hebben inmiddels verschillende gebieden gezien en ervaren dat de grotere gebieden ons het beste bevallen. Dus als we maar 1x per jaar op wintersport zouden kunnen, zouden we voor Val Thorens kiezen.

Vele jaren verschillende skigebieden geweest, tot dat er kids kwamen, toen aantal jaren vaste plek in Mayerhofen. Daarna weer verschillende plaatsen geweest, ene keer iets mooier als de andere maar altijd genoten. Nu sinds een aantal jaren onze vaste stek, bevalt ons goed ook voor de kleinkinderen prettig. Het leuke is dat we ondertussen daar ook veel mensen kennen en ik onze gasten de leukste berghutten kan wijzen. Soms ook leuk om ze een dagje mee te nemen het gebied in. Wij kunnen van ons uit ook heel makkelijk naar Alpendorf, Wagrain, Flachau of Gasteinertal in om een dag te gaan skiën.

Dienten Die Alte schule

Aantal jaren achter elkaar exact hetzelfde gedaan, aantal jaren hetzelfde gebied maar ander huis en aantal jaren telkens iets heel anders.
Alles heeft (uiteraard) voor- en nadelen. Ik moet zeggen dat de ‘verrassing’ van een nieuw gebied vaak wel tegenviel. Toch wat te ver lopen, toch niet zo’n fantastisch gebied, toch wat te druk… dat soort dingen.
En als iets wél heel goed bevalt dan weet je precies wat je kan verwachten als je een jaar later weer komt. Ook scheelt het een hoop speurwerk met het boeken en heb je het 12 maanden van te voren al geregeld.
Na een aantal keer gaat het zelfs als ‘thuis komen’ voelen. Nog niet meegemaakt dat we het als ‘saai’ gingen ervaren.
Komend seizoen voor de 3e keer naar hetzelfde. Huis was top en nog niet uitgekeken op het gebied dus we kijken er nu al naar uit…

Als ik iets heel mooi vind, zowel in de zomer als in de winter, dan vind ik het best fijn om nog 1 of 2x terug te gaan. Je kent het gebied (maar nog niet door en door) en je weet grotendeels wat je te wachten staat. Mijn hele leven naar hetzelfde gebied, dat zou ik wat saai vinden.

Afgelopen jaar zijn we voor het eerst naar de Dolomieten geweest en ik denk dat we daar weer heen gaan. De vraag is of het weer Alta Badia wordt, maar dat zou kunnen. Daarvoor 3x naar Cervinia geweest.

Qua zomer hetzelfde, een land of gebied kan zo goed bevallen dat je 2x gaat. Juist omdat je dan vaak iets meer of net iets minder de standaard dingen gaat doen of bekijken. We zijn 2x naar Sicilie geweest, 2x in Zuid Afrika en bijvoorbeeld 2x in Namibie. Elke keer wel een ander deel.

Dus eigenlijk zoals zovelen, een combinatie van nieuw en bekend bevalt me het beste.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Verschillende gebieden en bevalt het dan kom ik er vaker.

Tiny-M op 7 jul 2018 16:56

Idem maar wel enkel in Tirol en voornamelijk Zuid-Tirol.
Nog genoeg te skiën daar voor de rest van mijn leven (ben 50+).
Ik doe ook graag dezelfde piste’s meermaals.

Bla, bla, bla.

Door toeval komen we eigenlijk elk jaar in hetzelfde gebied.
Duitse vrienden (ooit in Costa Rica ontmoet) huren elk jaar voor 6 maanden een appartment in Konigsleiten.
Voor ons voelt het inmiddels na acht jaar als thuis. Daarbij is het samenzijn met onze vrienden ook ontzettend leuk.

En eerlijk gezegd kijk ik er ook elk jaar naar uit. We vinden het er heerlijk!

It is an amazing world

Het liefst een beetje afwisseling maar door jonge kids zijn de eisen wat aangepast ;-)
En door die eisen zijn we wat minder flexibel en komen we de laatste tijd toch steeds uit op hetzelfde chalet
Afgelopen jaar iets anders geprobeerd maar toch niet helemaal bevallen dus komend jaar weer terug.
Als over een jaar of 5 de jongste ook hele dagen mee kan skiën zullen de eisen wel weer aangepast worden en zijn we weer wat flexibeler.

Voordat onze dochter skiede, ruim 20 jaar in verschillende gebieden geweest.
Echter vanaf haar 5e jaar zijn we, door het fantastische Kinderland, in Fiss beland. Hier komen we nu 10 jaar en zeggen ieder jaar dat het echt de laatste keer is! Echter maken we toch ieder jaar maar weer een voorreservering bij vertrek. En uiteindelijk veranderen we die dan niet meer.
We hebben het geluk dat we met kerst ook altijd gaan skiën en dan nemen we wel ieder jaar een ander gebied.
Dus voor beide opties is wat te zeggen.

Ik moet ook zeggen: Als een gebied echt eens tegenvalt, krijg je ook sneller de neiging om voor “safe” en bekend te gaan.

Wij gingen altijd naar andere gebieden. Maar hebben nu 2x gehad dat een (oostenrijks) gebied tegenviel. Dus nu kiezen we toch eigenlijk standaard Frankrijk. En dit jaar gaan we met een groep, dus ook voor “safe” en voor ons een bekend gebied gekozen.

@Waah Beetje off-topic misschien maar welke gebieden vielen tegen? En wat is op ‘safe’ spelen in FR? (En waarom?)

Click. Click. Peace

@Waah laat me raden, het overbevolkte SFL?

Born to Ride

@Matthias123 als wij gaan is het superrustig overal, dus ook in Saint Francois. (en raden? :-P dat heb je gewoon uit mijn profiel kunnen plukken). Druk was het absoluut niet 2e/3e week januari zijn sowieso altijd rustig… In de vakanties geloof ik wel dat het superdruk is. Had ook wel naar Valloire gewild bijvoorbeeld, maar heb nu eenmaal rekening te houden met het budget van de rest.
@Rogier Wagrain viel wat tegen, maar dat was ook het weer/de enorme hoeveelheid sneeuw. 30CM sneeuw op de piste is een paar uurtjes leuk… maar niet dagenlang. Verder vond ik het gebied te uitgerekt. Leuk als je een auto hebt, maar die hebben wij niet op wintersport. Konigsleiten was leuk voor Après Ski, maar veel drukker dan ik gewend ben. Wel mooi gebied maar zou niet in Konigsleiten gaan zitten. dan liever centraler gelegen.

Maar er zijn zeker wel mooie, rustigere gebieden in Oostenrijk. Maar meestal zijn de pistes lang niet zo glooiend en breed als de Franse Alpenweides. En dat is toch lekkerder cruisen. En aangezien mijn vriendin prima kan boarden, maar best angstig is voor steile stukken heeft Frankrijk de voorkeur.

Maar Frankrijk is zeker niet heilig. Flaine viel mij enorm tegen. 1 verbindingslift naar de rest van het gebied die laat of niet open gaat. De dalafdaling is megadruk en erg onhandig voor mensen die minder ervaring hebben en je kan niet met de bus van Flaine naar de andere gebieden of terug.

Uiteindelijk kan je denk ik niet zeggen dat een “land” echt beter is. Wel de gebieden en het type pistes dat je zoekt. Voor de één kan dat niet zwart genoeg. De ander heeft liever relaxte brede pistes. En weer een ander een dik funpark.

Maar ik blijf erbij: ik wil toch elk jaar een nieuw gebied zien, of op zijn minst een plaats. Het plan is nog om dit jaar ook naar Les Trois Vallees te gaan, maar dan niet naar Val Thorens. Die engelse studenten was ik snel zat… Maar in Meribel wil ik nog wel zitten. Heb de linkerkant van Meribel en dus ook Couchevel nog niet gezien. (en Meribel heeft een ziek hoge half-pipe, dat speelt ook wel mee) dus dat is dan toch nog een “nieuw” gebied.

Maar ik moet ook nog eens naar Italië. Hoor ik toch ook goede verhalen over… En Japan lijkt me ook vet om eens heen te gaan :-P je moet iets te dromen houden.

*bericht bewerkt door Waah op 02 aug 2018 14:23

Ligt Flachau in Frankrijk? ;-)

Click. Click. Peace

Ligt Flachau in Frankrijk? ;-)

Rogier op 2 aug 2018 13:50

Whaha, Flaine! heb het even verbeterd :-P in my defence, de eerste helft is gelijk :-p

Plaats een reactie