Naar Val Gardena met de trein?

Hallo,
Ik hoor nu en dan verhalen van mensen die per trein gaan skiën. Echter, als ik dan wat opzoekwerk verricht, dan stel ik vast dat ik geen enkele trein vind die vertrekt vanuit Brussel bvb naar Val Gardena… Zijn er mensen die ervaring hebben met de trein om naar Italië te gaan skiën? Kan je wel met de nachttrein naar Italië? ik vind daarover geen duidelijke info (of verouderde sites). Vroeger kon ik opstappen, nachtje slapen in nachttrein (met ligbedden) en dan 's morgens arriveren. Ik zou dit graag opnieuw kunnen doen. Alle tips en hulp welkom!
Bedankt!

Met de nachttrein naar Innsbruck (vanuit Nederland vertrekt de City Nightline, misschien vanuit Brussel ook zoiets?)? Vanaf Innsbruck moet je ofwel een transfer nemen of nog door treinen naar Klausen/Chiusa, het station op de lijn van Bolzano naar Trento, dat feitelijk aan het einde van het Gardena-dal ligt. Vanaf daar zal je ook met de bus of taxi het dal in moeten.

Er zijn makkelijker trein-bestemmingen in de Dolomieten, zoals Kronplatz. Je kan tot in Brunico geraken met de trein. Maar ook weer via Innsbruck en veel overstappen op regionale lijntjes.

Bedankt voor de tips GiGi !!

De citynight line vertrekt niet meer vanuit Nederland 😭.

Vanaf Duitsland gaat wel city night line of. Night jet .

https://www.treinreiswinkel.nl/treinreizen/italie/winterspor…

*bericht bewerkt door miepmiep op 23 aug 2018 18:31

Vanuit Brussel de ICE/Thalys naar Keulen of Frankfurt, dan de nachttrein naar Innsbruck, en dat is dan weer een hub voor de hele regio. Ik heb het vorig jaar zo gedaan en het is me wel goed bevallen.

Het is goed te doen als je gaat naar een gebied vlakbij een station op de lijn naar Innsbruck (o.a. Wilder Kaiser, Zillertal, Stubai, …). Naar Italië lijkt me wel wat moeilijker.

op zaterdagen zijn er speciale thalystreinen naar de Franse alpen , in 6 u van groen naar sneeuw

op zaterdagen zijn er speciale thalystreinen naar de Franse alpen , in 6 u van groen naar sneeuw

Pieter230976 op 23 aug 2018 19:32

Alleen wel optijd boeken . Zit snel vol. Zeker hoogseizoen .

Zijn er mensen die ervaring hebben met de trein om naar Italië te gaan skiën? Kan je wel met de nachttrein naar Italië?

Ja, ondergetekende … 3x met de nachttrein naar Val Gardena

Tot 2 jaar geleden reed inderdaad de genoemde City Night Line vanuit Nederland, helaas is dat niet meer het geval dus zit er nu een overstap in.

Ik weet niet of (en welke) speciale wintersport-treinen er vanuit Belgie rijden, maar met de reguliere spoorwegen is er een optie:

Van Brussel met de ICE naar Keulen, daar overstappen op de Night Jet (opvolger City Night Line) naar München (rijdt dagelijks).
In de wintermaanden (ruwweg Kerst-Maart) rijdt de vrijdag resp. za avond vertrekkende trein naar/van Innsbruck.
In Innsbruck overstappen op de Eurocity naar Bolzano (en wisselend verder); uitstappen in Bressanone/Brixen.
Vandaar met de reguliere bus naar Val Gardena.

Tot 2 jaar geleden vertrok de CNL uit Amsterdam en stapten wij in Innsbruck uit. Wij boekten altijd 1e klas en dan heb je een eigen hut (max 3 pers) met eigen douche/toilet (!) en ontbijt op de kamer. Niet goedkoop, maar zeer comfortabel.
Helaas rijdt die niet meer* en is er voor ons ook een extra traject met overstap in Düsseldorf bijgekomen. En dat vonden we geen succes.
De extra overstap, met name die op de terugreis, valt op een ongelukkig moment (vroeg) waardoor je reis ‘breekt’ en een groot deel van het comfort (slapen, ontbijt) teniet wordt gedaan. Reden voor ons om toch maar met de auto te gaan.

Een aantal malen per week, oa de genoemde vr/za slag, hangt er een autotransportwagen (6x woordwaarde) achter en kun je je eigen auto meenemen, dat kan echter alleen op het traject Dusseldorf-Innsbruck (als ik het goed heb).

Dienstregeling vind je op http://www.oebb.at.
In Nederland hebben we de Treinreiswinkel, wellicht dat die aan belgie levert of dat er in Belgie iets vergelijkbaar is

Noot:
Er rijden in de wintermaanden ook speciale ski-treinen, die worden echter meestal niet door de reguliere spoorweg maatschappijen als NS, NMBS etc. gereden. Dienstregelingen daarvan zijn vaak lastig te vinden.

Tip:
Mocht je op deze manier gaan reizen:
De dienstregeling zal tzt (ze staan er nu nog niet in) een (relatief) korte overstap in Worgl aangeven (die genoemde EC rijdt vanuit Munchen en haalt onderweg de CNL in). Dat raad ik af.
De CNL is vaak te laat waardoor je die aansluiting mist en Worgl is nu niet een gezellig station om 's morgens vroeg 2 uur op een trein te moeten wachten (EC rijdt om de 2 uur). Dit in tegenstelling van Innsbruck, waar je bij Bakker Lutz eventueel nog een lekker vers broodje met verse koffie kunt nuttigen, je telefoon op kunt laden en gebruik maken van hun wifi netwerk.

Tot zover, als je meer wilt weten hoor ik het wel.

*Er zijn signalen dat de OBB (die exploiteren hem nu, was DB) hem weer in ere wil herstellen, maar dat zal niet voor 2021/22 zijn.

Rob

Zijn er mensen die ervaring hebben met de trein om naar Italië te gaan skiën? Kan je wel met de nachttrein naar Italië?

Ja, ondergetekende … 3x met de nachttrein naar Val Gardena

Tot 2 jaar geleden reed inderdaad de genoemde City Night Line vanuit Nederland, helaas is dat niet meer het geval dus zit er nu een overstap in.

Ik weet niet of (en welke) speciale wintersport-treinen er vanuit Belgie rijden, maar met de reguliere spoorwegen is er een optie:

Van Brussel met de ICE naar Keulen, daar overstappen op de Night Jet (opvolger City Night Line) naar München (rijdt dagelijks).
In de wintermaanden (ruwweg Kerst-Maart) rijdt de vrijdag resp. za avond vertrekkende trein naar/van Innsbruck.
In Innsbruck overstappen op de Eurocity naar Bolzano (en wisselend verder); uitstappen in Bressanone/Brixen.
Vandaar met de reguliere bus naar Val Gardena.

Tot 2 jaar geleden vertrok de CNL uit Amsterdam en stapten wij in Innsbruck uit. Wij boekten altijd 1e klas en dan heb je een eigen hut (max 3 pers) met eigen douche/toilet (!) en ontbijt op de kamer. Niet goedkoop, maar zeer comfortabel.
Helaas rijdt die niet meer* en is er voor ons ook een extra traject met overstap in Düsseldorf bijgekomen. En dat vonden we geen succes.
De extra overstap, met name die op de terugreis, valt op een ongelukkig moment (vroeg) waardoor je reis ‘breekt’ en een groot deel van het comfort (slapen, ontbijt) teniet wordt gedaan. Reden voor ons om toch maar met de auto te gaan.

Een aantal malen per week, oa de genoemde vr/za slag, hangt er een autotransportwagen (6x woordwaarde) achter en kun je je eigen auto meenemen, dat kan echter alleen op het traject Dusseldorf-Innsbruck (als ik het goed heb).

Dienstregeling vind je op http://www.oebb.at.
In Nederland hebben we de Treinreiswinkel, wellicht dat die aan belgie levert of dat er in Belgie iets vergelijkbaar is

Noot:
Er rijden in de wintermaanden ook speciale ski-treinen, die worden echter meestal niet door de reguliere spoorweg maatschappijen als NS, NMBS etc. gereden. Dienstregelingen daarvan zijn vaak lastig te vinden.

Tip:
Mocht je op deze manier gaan reizen:
De dienstregeling zal tzt (ze staan er nu nog niet in) een (relatief) korte overstap in Worgl aangeven (die genoemde EC rijdt vanuit Munchen en haalt onderweg de CNL in). Dat raad ik af.
De CNL is vaak te laat waardoor je die aansluiting mist en Worgl is nu niet een gezellig station om 's morgens vroeg 2 uur op een trein te moeten wachten (EC rijdt om de 2 uur). Dit in tegenstelling van Innsbruck, waar je bij Bakker Lutz eventueel nog een lekker vers broodje met verse koffie kunt nuttigen, je telefoon op kunt laden en gebruik maken van hun wifi netwerk.

Tot zover, als je meer wilt weten hoor ik het wel.

*Er zijn signalen dat de OBB (die exploiteren hem nu, was DB) hem weer in ere wil herstellen, maar dat zal niet voor 2021/22 zijn.

RCGrootveld op 24 aug 2018 14:14

Jammer dat onze buren niet willen in zien dat er genoeg klandizie is en was … 😭. Mis die trein echt

Jammer dat onze buren niet willen in zien dat er genoeg klandizie is en was … 😭. Mis die trein echt

miepmiep op 26 aug 2018 22:10

Inderdaad, hoewel het niet alleen een klandizie kwestie was.
De gebruikte rijtuigen waren aan het einde van hun technische levensduur en moesten dus vervangen worden. DB zag daar geen brood in (geen core-business), dus schrapten ze de zaak.

ÖBB heeft de zaak nu overgenomen, maar agv materieelgebrek ingekort vanaf Düsseldorf, daarentegen wel met een autotransporter erachter (3x week).
ÖBB heeft ziet er dus, itt DB, wel heil in en heeft zelfs nieuw materieel besteld, dit rolt rechter pas na 2020 uit de fabriek. Het is niet uitgesloten, dat de verbinding ex Amsterdam dan ook weer wordt hersteld. Tot die tijd is het behelpen met overstap in Düsseldorf.
Heen niet zo’n issue, gewoon een lange stop in Düsseldorf inplannen en daar wat eten. Terug breekt je reis op.
Overwegen voor 2019 de dagtrein naar München met aansluitend groepstransfer, anders wordt het weer de auto.

Rob

58 jaar geleden kon je nog met de trein direct naar Val Gardena ;)

null

Mooie plaat @J-W. Weet je toevallig waarom die spoorlijn is geseponeerd?

Mr. Slow

Mooie plaat @J-W. Weet je toevallig waarom die spoorlijn is geseponeerd?

Quick op 27 aug 2018 11:16

Ik heb ergens begrepen dat er weer wordt nagedacht om weer een spoor(?)lijn te openen in Val Gardena. Nu even geen bron beschikbaar helaas…

Die geruchten gaan al een paar jaar.

May the ski force be with you !!

Mooie plaat @J-W. Weet je toevallig waarom die spoorlijn is geseponeerd?

Quick op 27 aug 2018 11:16

Met de opkomende komst van de auto was de spoorbaan niet meer rendabel. In 2015 is er ooit geopperd om weer een treinaansluiting te maken.

May the ski force be with you !!

Mooie plaat @J-W. Weet je toevallig waarom die spoorlijn is geseponeerd?

Quick op 27 aug 2018 11:16

Met de opkomende komst van de auto was de spoorbaan niet meer rendabel. In 2015 is er ooit geopperd om weer een treinaansluiting te maken.

CJAHulskamp op 27 aug 2018 12:58

Daar is hier nog een topic over geweest. Dat terug vinden zal niet eenvoudig zijn…

Zijn er mensen die ervaring hebben met de trein om naar Italië te gaan skiën? Kan je wel met de nachttrein naar Italië?

Ja, ondergetekende … 3x met de nachttrein naar Val Gardena

Tot 2 jaar geleden reed inderdaad de genoemde City Night Line vanuit Nederland, helaas is dat niet meer het geval dus zit er nu een overstap in.

Ik weet niet of (en welke) speciale wintersport-treinen er vanuit Belgie rijden, maar met de reguliere spoorwegen is er een optie:

Van Brussel met de ICE naar Keulen, daar overstappen op de Night Jet (opvolger City Night Line) naar München (rijdt dagelijks).
In de wintermaanden (ruwweg Kerst-Maart) rijdt de vrijdag resp. za avond vertrekkende trein naar/van Innsbruck.
In Innsbruck overstappen op de Eurocity naar Bolzano (en wisselend verder); uitstappen in Bressanone/Brixen.
Vandaar met de reguliere bus naar Val Gardena.

Tot 2 jaar geleden vertrok de CNL uit Amsterdam en stapten wij in Innsbruck uit. Wij boekten altijd 1e klas en dan heb je een eigen hut (max 3 pers) met eigen douche/toilet (!) en ontbijt op de kamer. Niet goedkoop, maar zeer comfortabel.
Helaas rijdt die niet meer* en is er voor ons ook een extra traject met overstap in Düsseldorf bijgekomen. En dat vonden we geen succes.
De extra overstap, met name die op de terugreis, valt op een ongelukkig moment (vroeg) waardoor je reis ‘breekt’ en een groot deel van het comfort (slapen, ontbijt) teniet wordt gedaan. Reden voor ons om toch maar met de auto te gaan.

Een aantal malen per week, oa de genoemde vr/za slag, hangt er een autotransportwagen (6x woordwaarde) achter en kun je je eigen auto meenemen, dat kan echter alleen op het traject Dusseldorf-Innsbruck (als ik het goed heb).

Dienstregeling vind je op http://www.oebb.at.
In Nederland hebben we de Treinreiswinkel, wellicht dat die aan belgie levert of dat er in Belgie iets vergelijkbaar is

Noot:
Er rijden in de wintermaanden ook speciale ski-treinen, die worden echter meestal niet door de reguliere spoorweg maatschappijen als NS, NMBS etc. gereden. Dienstregelingen daarvan zijn vaak lastig te vinden.

Tip:
Mocht je op deze manier gaan reizen:
De dienstregeling zal tzt (ze staan er nu nog niet in) een (relatief) korte overstap in Worgl aangeven (die genoemde EC rijdt vanuit Munchen en haalt onderweg de CNL in). Dat raad ik af.
De CNL is vaak te laat waardoor je die aansluiting mist en Worgl is nu niet een gezellig station om 's morgens vroeg 2 uur op een trein te moeten wachten (EC rijdt om de 2 uur). Dit in tegenstelling van Innsbruck, waar je bij Bakker Lutz eventueel nog een lekker vers broodje met verse koffie kunt nuttigen, je telefoon op kunt laden en gebruik maken van hun wifi netwerk.

Tot zover, als je meer wilt weten hoor ik het wel.

*Er zijn signalen dat de OBB (die exploiteren hem nu, was DB) hem weer in ere wil herstellen, maar dat zal niet voor 2021/22 zijn.

RCGrootveld op 24 aug 2018 14:14

Super bedankt voor de uitgebreide uitleg! Is dus idd niet meer evident de slaaptrein. Vorig jaar zijn we met de auto gegaan en hebben we overnacht in Stuttgart, om dan de zaterdagochtend in Stuttgart te vertrekken en 8u onderweg te zijn voor de resterende 400 km… wat een files… daarom zocht ik voor een alternatief… maar blijkbaar zal het meest voor de hand liggende zijn om terug de files te trotseren…

Je tijdstip van rijden proberen aan te passen. Stuttgart is net een rotstuk. Eigenlijk kan je beter overnachten na Ulm, ergens langs de A7 (als je over de Fernpas rijdt). Dan is het normaal nog een uur of 3-4 rijden naar Val Gardena. En als je zorgt dat je voor 8 uur 's morgens de Fernpas op rijdt, valt het meestal nog wel mee met de drukte (in vergelijking met later op de ochtend). Ja, dan heb je een kort nachtje, maar ik denk dat lang in de file staan voor het hele gezin meer energie kost.

Of juist het tegenovergestelde:
Overnachten in Ulm (wij zitten meestal in Ibis), vervolgens de volgende morgen rustig ontbijten en achter de grote meute aan rijden ipv er proberen voor te blijven (dat probeert iedereen namelijk).
Verder nemen wij altijd de route via Lindau.
Is een stuk om, maar rijdt iha een stuk rustiger en je hoeft geen pas over.

Rob

[post] Super bedankt voor de uitgebreide uitleg! Is dus idd niet meer evident de slaaptrein. Vorig jaar zijn we met de auto gegaan en hebben we overnacht in Stuttgart, om dan de zaterdagochtend in Stuttgart te vertrekken en 8u onderweg te zijn voor de resterende 400 km… wat een files… daarom zocht ik voor een alternatief… maar blijkbaar zal het meest voor de hand liggende zijn om terug de files te trotseren…[post]Wimeco op 31 aug 2018 16:27[/post]
Inderdaad, daarom zijn wij na jaren vorig jaar weer eens met de auto gegaan, in 2 dagen met overnachting in Worms (ongepland later vertrokken, anders had het Ulm geweest).

Wat we dit jaar doen, weten we nog niet; hangt af van wat de rest van onze groep doet.

Rob
Super bedankt voor de uitgebreide uitleg! Is dus idd niet meer evident de slaaptrein. Vorig jaar zijn we met de auto gegaan en hebben we overnacht in Stuttgart, om dan de zaterdagochtend in Stuttgart te vertrekken en 8u onderweg te zijn voor de resterende 400 km... wat een files... daarom zocht ik voor een alternatief... maar blijkbaar zal het meest voor de hand liggende zijn om terug de files te trotseren...[post]Wimeco op 31 aug 2018 16:27[/post] Inderdaad, daarom zijn wij na jaren vorig jaar weer eens met de auto gegaan, in 2 dagen met overnachting in Worms (ongepland later vertrokken, anders had het Ulm geweest).

Wat we dit jaar doen, weten we nog niet; hangt af van wat de rest van onze groep doet.[post]RCGrootveld op 31 aug 2018 19:16

Files ontwijken misschien als voor jullie opties is om van zondag tot zondag te gaan ?
Wij gaan met de trein of de bus naar Frankrijk , ook met 2 kids .

Ik hoor altijd op radio en TV dat op die drukke zaterdagen rondom de krokus de files om een uur of 10 beginnen en tot soms wel 's avonds duren. Dan lijkt me laat vertrekken niet erg handig. Tenzij echt een dag later inderdaad.
Ikzelf heb overigens nooit problemen gehad op zware wisseldagen (de zaterdag tussen Kerst en Oud & Nieuw bijvoorbeeld). Mits je maar vroeg genoeg bent. Het is dat of op zondag aankomen, wat verblijf-technisch weer lastig is meestal. En ik zal wel veel geluk gehad hebben, maar ik heb nog nooit meer dan 10 minuten vertraging gehad op de Fernpas. En die heb ik ook met flinke sneeuwval gereden en dus ook op dat soort drukke dagen. En ja, je moet wel plannen. Als je daar niet van houdt en alles liever laat gebeuren, dan moet je op andere dagen reizen dan op zaterdag.

*bericht bewerkt door GiGi op 31 aug 2018 19:37

Plaats een reactie