Waarom kiezen skigebieden voor dubbele stoeltjesliften?
Ik ben het al een paar keer tegen gekomen op foto’s en op YouTube en ik begrijp het gewoon niet.
Ik bedoel dit soort liften:
Wat is nou de reden dat een skigebied de keuze maakt om zo’n lift aan te schaffen. Het lijkt in een keer gebouwd te zijn. Met de bouw moeten dus 2 dal en 2 berg stations worden gebouwd, met elk hun eigen motor, personeel etc.
Waarom wordt er niet gewoon een 4 persoons lift gebouwd? Lijkt mij veel goedkoper en praktischer. Ik persoonlijk zou echt niet kunnen bedenken waarom een skigebied voor zo’n lift zou kiezen…
Dus daarom mijn vraag: Waarom maakt een skigebied de keuze om zo’n lift te plaatsen?
Nog nooit gezien in de Alpen. Noord-Amerikaans ding? Ook gezien de loofbomen op de foto’s?
In Scheffau (Skiwelt) vind je zo’ n lift. En in Frankrijk kwam je ze vroeger wel eens tegen. Is inmiddels een achterhaald systeem.
Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat dit systeem altijd een backup heeft: doet de ene het niet meer, dan heb je de andere nog.
Misschien om op rustige momenten maar 1 van de 2 te laten werken?
Om ruziënde familieleden uit elkaar te houden?
Werkt in Scheffau nog steeds perfect .Niet druk 1 lift, drukker beide in bedrijf.
Ooit was er een tijd dat er nog geen koppelbare 8 persoonsliften met lopende band en een capaciteit van 3000+ personen per uur bestonden. In die tijd moest je wat op drukke punten. Volgens mij worden ze nu niet meer zo gemaakt.
Tegenwoordig heb je - volgens mij vooral in Frankrijk (Val Thorens en Tignes?) - wel koppelbare liften met dubbele instap waardoor ze veel meer stoeltjes aan de kabel kunnen hangen. En daarmee de capaciteit boven de 4000 p/u weten te tillen.
Ooit was er een tijd dat er nog geen koppelbare 8 persoonsliften met lopende band en een capaciteit van 3000+ personen per uur bestonden.
77steve op 13 sep 2018 20:47
Maar er waren toch wel 4 persoons liften? dit is 2 keer 2…
Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat dit systeem altijd een backup heeft: doet de ene het niet meer, dan heb je de andere nog.
Arjen2 op 13 sep 2018 18:24
Ja, maar hoevaak gebeurt zo iets? Dan hadden ze toch ook een back-up motor kunnen gebruiken, een boven, een beneden.
Ooit was er een tijd dat er nog geen koppelbare 8 persoonsliften met lopende band en een capaciteit van 3000+ personen per uur bestonden.
77steve op 13 sep 2018 20:47Maar er waren toch wel 4 persoons liften? dit is 2x2
luuk777w op 13 sep 2018 21:14
De lift in Scheffau is 2x4. En stamt uit de tijd dat 8-persoons liften nog niet of nauwelijks bestonden (begin jaren '90). Deze 2x2 liften zullen nog wel ouder zijn lijkt me. 4-persoons liften kwamen pas eind jaren '80 op.
Ooit was er een tijd dat er nog geen koppelbare 8 persoonsliften met lopende band en een capaciteit van 3000+ personen per uur bestonden.
77steve op 13 sep 2018 20:47Maar er waren toch wel 4 persoons liften? dit is 2x2
luuk777w op 13 sep 2018 21:14De lift in Scheffau is 2x4. En stamt uit de tijd dat 8-persoons liften nog niet of nauwelijks bestonden (begin jaren '90). Deze 2x2 liften zullen nog wel ouder zijn lijkt me. 4-persoons liften kwamen pas eind jaren '80 op.
paolie op 13 sep 2018 21:30
Die lift uit de tweede foto is gebouwd in 2001.
Toen waren er al wel 4 persoons liften.
Waar staat deze lift precies?
@paolie Shawnee Mountain Ski Area
Lift D & E: https://www.skiresort.info/ski-resort/shawnee-mountain/ski-l…
Dit zijn vastgeklemde stoeltjes (of te wel niet-koppelbaar)
Dit moet dus een lift zijn uit de tijd dat er nog geen koppelbare liften waren, en geen roltapijtjes om de instap iets te versoepelen. In een dergelijke setting werkt een vierzitter niet, er zou teveel misgaan bij instap en uitstap.
Of er was geen geld voor een dergelijk lift, of men wilde niet een dergelijke grote lift het hele seizoen moeten laten draaien
Ah. Gevonden. Die lift stamt oorspronkelijk uit 1983/1985 en werd in 2001 vernieuwd. http://www.chairlift.org/shawnee.html
Hmmmmm oke…
1982 werd de eerste 4-CLF lift gebouwd, dus dan kan ik mij goed voorstellen dat het niet echt een optie was om voor een 4-CLF te gaan.
Maar dan snap ik niet helemaal waarom er in 2001 niet gewoon een 4-CLF of 4-CLD lift voor in de plaats is gekomen.
De lift is namenlijk geheel vervangen, niet alleen vernieuwd.
“These two double chairs were installed in 2001 and share towers.
They replaced the original D & E Borvig chairs from 1983/85.”
Artikel uit 2001:
http://www.dcski.com/articles/view_article.php?article_id=33…
"Shawnee Mountain will unveil two new lifts this winter and a refurbished lodge. $1.5 million in improvements also includes additional inventory for the resort’s rental shop and improvements to snowmaking.
The new Partek Double-Double chairlifts are replacing the older two Lookout Lifts. Side by side and stretching 3,200 feet from the base area to the summit, the new twin lifts are state-of-the-art and share the same double-double tower system. Combined capacity for the new lifts is 2,400 skiers per hour."
Het gaat dus echt om vervanging, niet vernieuwing.
Zo te lezen hebben ze de bestaande liftpalen hergebruikt (laten staan). Zal wel voordeliger zijn geweest dan een volledig nieuwe lift.
Je hebt een backup als één lift in storing staat. Dat is vooral handig als er bijvoorbeeld geen dalafdaling is.
De aandrijving hoeft maar half zo zwaar te worden uitgevoerd.
De liften kunnen beide op een andere snelheid draaien (beginners/gevorderden).
Als mensen niet naast elkaar willen zitten, gaat er nu maar één leeg stoeltje omhooggevallen ipv drie.
Uitstappen gaat makkelijker.
Belasting op de liftpaal wordt beter verdeeld.
Hmmmmmmm oke…
Tja, daar zit allemaal ergens wel wat in, maar toch worden ze tegenwoordig niet meer gebouwd zo ver ik weet.
Naja, ik snap nu ergens wel waarom er destijds toch voor zo’n lift is gekozen.
Bedankt allemaal!
Tegenwoordig heb je - volgens mij vooral in Frankrijk (Val Thorens en Tignes?) - wel koppelbare liften met dubbele instap waardoor ze veel meer stoeltjes aan de kabel kunnen hangen. En daarmee de capaciteit boven de 4000 p/u weten te tillen.
77steve op 13 sep 2018 20:47
In Tignes/ Val Claret is (ik meen) de Bollin ook dubbele instap, maar daar hangen de stoeltjes niet naast elkaar maar achter elkaar (koppelbaar). Wat daar ook is, is dat de ene kant maar tot het ‘middenstation’ gaat en de andere kant wel helemaal naar boven.
Veel mensen onderschatten wel eens wat het kost om een lift draaiende te houden, niet alleen aan personeel een energieverbruik, maar ook aan bijvoorbeeld maintenance & onderdelen die vervangen moeten worden.
Als je die kosten kan terugdringen en nog steeds voldoen aan de vraag van de klant, heb je een directe gunstige impact op je kosten en bijgevolg ook je winst.
Dit is uiteraard niet enkel van toepassing op skiliften, maar kan je in het dagelijkse leven vaker tegen komen zonder dat je er bij stil staat. voorbeeld: nog nooit gemerkt dat in sommige openbare toiletten er systematisch enkele deuren op slot blijven? Zo lang er geen files komen durven toiletdames al wel eens enkele deuren op slot houden omdat ze die dan ook niet/minder weer moeten reinigen… (niet 100% zelfde situatie, I know, maar maakt het wel een ‘praktisch’ voorbeeld :p )
@Bchs
“praktisch” in ieder geval , vooral in 'n Autohof wanneer je met 2 op toilet moet en er is maar 1 hokje open . :)
@Bchs
dan58 op 14 sep 2018 10:56
“praktisch” in ieder geval , vooral in 'n Autohof wanneer je met 2 op toilet moet en er is maar 1 hokje open . :)
Exact! :D daarom ook mijn “en nog steeds voldoen aan de vraag van de klant” :p
@Bchs maar wanneer het druk is, heb je twee keer zo veel personeel en stroomkosten…
@Bchs maar wanneer het druk is, heb je twee keer zo veel personeel en stroomkosten…
luuk777w op 14 sep 2018 17:10
op die piekmomenten heb je inderdaad meer mensen nodig, maar vergeetniet dat het, afhankelijk van gebied, drukte,… Perfect mogelijk is dat je voor 90% van de tijd toekomt met de capaciteit van 1 lift… of misschien was dat wel het geval toen de lift gebouwd werd… Dan kom je op het eind van de rit nog steeds goedkoper uit.
Hangt gewoon helemaal af van de specifieke business case.
In Alta Badia de Cherz 1 en 2
@Bchs
Ja, maar dan konden ze toch veel beter voor een 3-CLF gaan…
En is het niet wat zonde om een lift te bouwen voor maar 10% van het seizoen?