Welke all-mountain ski?

Na jaren geskied te hebben op Atomic ST’s en SL’s wil ik nu ook eens een uitstapje naast de piste kunnen maken. Heb flink rondgesurfd, wat testen gelezen en ik denk dat een all-mountain ski wel wat voor mij is. Voor mezelf heb ik een top drie samengesteld (in willekeurige volgorde): Fisher Motive 80, K2 AMP Rictor en de Völkl RTM 84. De laatste is wat duurder, maar dat maakt niet zo heel veel uit als de ski ook beter is. Zijn er mensen die ervaring met (één van) de genoemde ski’s hebben? Ik zou het graag lezen om te helpen een goede keuze te kunnen maken. Ook een eerste advies qua lengte van de ski (ben 184cm en 83kg) is zeer welkom. Mijn vriendelijke dank alvast!

Nordica Fire Arrow 80 (of 80 Pro)

Ik zou zelf breder gaan dan 80mm onder de voet.
Het verschil is anders vrij klein met je bestaande ski’s. En voor uitstapjes buiten de piste is een beetje meer drijfvermogen geen overbodige luxe.

Denk aan 90-100 mm. Klinkt als een enorme stap, maar valt in de praktijk heel erg mee.

Ben zelf van 66mm reuzeslalomski’s naar 110 mm gegaan. En als de sneeuw slechter is, zacht en bulten, dan pak ik zelfs voor op de piste de 110 mm latten. Daar kan je ook mee door de buckels, alleen kost dat meer energie…

Kijk ook eens uit naar de dynastar legend serie.

Ik heb zelf de legend mythic rider nu is dit de sultan 95 denk ik.
Deze ski doet echt alles van hard carven op de piste tot heupdiepe poeder skiën.
Deze ski blijft ook stabiel op alle snelheden, kortom een heerlijke ski.

Van lengte zou ik voor u rond de 190 cm nemen.

Omdat mijn Atomic GS9’s door een bindingfout afgeschreven waren, heb ik op de Atomic Smoke TI geskied. Wou ook eens richting all mountain proberen en de ski beviel me goed.
Om zelf aan te schaffen zou ik richting blackeye /crimson gaan.

Ik heb “blind” de Fischers Motive 80 via een webshop in Duitsland gekocht en er vorige week in Avoriaz super op geskied. In de ochtend ijzig, geen enkel probleem, en later in de middag soms dikke vla, ook geen probleem. Helaas was er geen goede sneeuw om ze naast de piste te proberen. Voor mij was de breedte onder de voet van 80 mm nieuw, maar dit maakte de ski niet onwendbaar, integendeel. Goed op de kanten skiën is wel nodig. Ik kom van slalom ski’s af (Atomic ST en SL) die ik altijd geskied heb in 160 a 165 cm. De Motive’s heb ik gekocht in 175, maar 182 had ook best gekund.
Almetal zijn de allmountains een goede keus geweest,ook voor het korte bochten werk. Bij het lange bochten werk, ook op hoge snelheid, geven de ski’s veel vertrouwen!
Kijken of er in april nog ergens verse sneeuw valt…

Geef je fouten toe voordat een ander ze overdrijft.

Plaats een reactie