ski's voor beginner/gemiddelde skier

afgesplitst van: https://www.wintersport.nl/forum/topic/39713

Ik ben op zoek naar geschikte ski’s. Ik heb de afgelopen 2 jaar het ski-virus opgelopen. Ik ben het eerste jaar een week geweest (8d), en afgelopen jaar weer, plus een weekendje Winterberg daarvoor, en een weekendje Gerlos erna. Ik ski dus nog niet zo lang.

Ik vind het niet erg om te ‘moeten werken’ op de skies. Ik heb 2 weken terug in Winterberg 3 dagen op Rossignol 8X Oversize Radical WC gestaan, het laatste weekend vorig jaar in Gerlos 3 dagen op gehuurde Fisher RC4 WC. Beide skis waren denk ik veel te stijf voor mij. Maar ik heb er geen moeite mee gehad qua conditie om daar van 9 tot 17u op te staan. Ik houd er dus wel van om er wat kracht in te stoppen. Wel waren deze ski’s blijkbaar (nog) niet geschikt voor mij…

Ik ga komend jaar minimaal 2x een week, daarnaast mogelijk nog 1/2x een lang weekend. Ik vind rode pistes lekker. Zwart (brede) gaat prima, mits het niet te hobbelig is. Ik haat buggels echter. Ik ben 1m83 en 92kg, 29 jaar. Ik heb Nordica Speedmachine 70 schoenen. Deze zitten voor zover ik kan beoordelen prima… :-)

Ik ben wel een ‘ragger’ met skien, ik houd van snelheid maken en met een lekker vaartje de piste af te gaan. Voor mij komt dit zeer snel over, ik wordt echter geregeld ingehaald door de echt snelle jongens… ^_^
Ik heb de afgelopen 4 jaar vooral op de piste gezeten (eerste 2 jaar boarden). Het laatste weekend in Gerlos waren de pistes vooral smorgens kneiterhard. Dit vond ik heerlijk; lekker blazen en lange bochten carven (dat ging wel aardig op die Fishers, zeker de laatste dag).

De doelstelling is dus vooral on-piste, kilometers maken. Ik denk alleen dat als we de mogelijkheid krijgen, we ook de optie zullen benutten om ofpiste te gaan. Dit moet dus niet totaal onmogelijk zijn (ondanks mijn erg beperkte techniek).

Ik had vorig jaar ski’s met een lengte van 165 (dacht ik). Ik heb de Rossignols geprobeerd op 170, en vooral korte bochten draaien vond ik erg lastig. Ook middellange bochten kon ik daarop niet zo lekker kanten, wat vorig jaar op de 165 Fishers wel lukte.

Ik twijfel nu dus over type ski (sport of all-mountain) en over lengte. Ik heb geen voorkeur voor een merk. Ik had de volgende ski’s op de shortlist staan:

  • elan amphibio waveflex 12 of 14
  • fischer progressor 900 of 9+

Ik twijfel daar nu echter over, net nog uitgebreid wat tests zitten lezen, en nu weet ik het helemaal niet meer… ;-)

Gewoon testen/huren op locatie, bij aankoop betaal in de meeste gevallen niets voor het huren/testen.

Ik ben drie jaar geleden begonnen en ski inmiddels 3x per jaar. Heb veel kracht in mijn benen vanuit andere sporten en zou mezelf dan ook vooral als een ragger omschrijven. Ik ben 1 88 en 92kg.

Deze week heb ik na een flinke zoektocht de atomic nomad smoke (1.71) gekocht. Deze ski is erg allround en is tegelijkertijd vergevend doordat hij vrij breed is onder de schoen. Hij is verder niet al te stijf zodat de enthousiaste maar niet al te technische skier zoals ik voldoende geholpen wordt om zo hard als hij kan naar beneden te komen :)

Overigens geen die ski, heb ze voor 300e gekocht.

Succes met de zoektocht!

Beide ski’s zijn zeer goede ski’s, dit zijn al high-end piste ski’s voor de betere piste skiër. Dit zijn zeker ski’s waar je op kan doorgroeien tot je expert bent.

Van lengte zou ik ze iets korter (7-15 cm) nemen dan je eigen lengte, dit draait een stuk makkelijker en maakt de ski meer wendbaar.

Beide merken staan ook gekend voor zeer kwalitatieve ski’s.
Om ski’s te kopen is het nog altijd het best om deze ski’s even te testen. Ga gewoon de lokale shop binnen in het skigebied en zeg dat je graag een week ski’s wil kopen en test iedere dag of halve dag een andere ski, de ski die je het meest bevalt koop je.
Is de ski te duur om nieuw te kopen, koop dan een ski die uit de verhuur komt en waar er maar enkele weken op geskied is.

Wat moet ik controleren bij aankoop van 2dehands ski’s:

-Belag
Kijk bij het kopen naar de onderkant van de ski’s of ze blinkend zwart zijn = gewaxt en dat er geen krassen in zitten. Je moet een mooie structuur van fijne lijntjes in de ski kunnen zien.

-Kanten
Kijk ook of de kant mooi recht is zonder beschadiging en vergelijk de dikte van de kant met de kant van een nieuwe ski, zo zie je ook hoeveel kant er nog op zit. Probeer zeker nog te streven naar meer dan de helft kant van wat er oorspronkelijk op zat.

-Bovenkant
Die paar krassen op bovenkant maken echt niets uit de onderkant en de kanten van je ski zijn 10 maal zo belangrijk.

-camber of voorspanning
ook belangrijk maar moeilijk om na te gaan tenzij je een identiek nieuwe ski hebt is de voorspanning of camber te controleren. eens de voorspanning uit de ski is, skiet de ski niet meer zo levendig, je krijgt dan bijna geen rebound van de ski terug.
De voorspanning valt te controleren door de ski plat op de grond te leggen en te kijken hoe hoog de ski onder binding van de grond komt. Het is belangrijk om dit te vergelijken van dezelfde ski’s want dit kan sterk vershillen van type ski!

Als je echt koopjes wil doen van ski’s die uit de verhuur komen, koop die op het eind van het seizoen, Eind april.

Hier nog wat reviews van ski’s die volgens mij geschikt zijn voor u.

Elan amphibio waveflex 12

Elan Waveflex 14 model vorig jaar maar vergelijkbaar met de amhibio 14

Fischer progressor 8+ = fischer progressor 800

fischer progressor 9+ = Fischer progressor 900

Blijf niet alleen bij deze merken test zeker ook eens andere merken zoals: Rossignol, Dynastar ,Head, Blizzard,Nordica,Völkl,Atomic,Salomon,K2,…

@Bram als jij idd de niet Ti versie van de smoke hebt op 172cm en 92kg weegt dan is dit wel een heel slappe ski voor je omschrijving.

@bartus, tja…wat is slap? Ik ben pas kort aan het skiën en weliswaar enthousiast naar zeker nog geen goede technische skiër. OP dit moment denk ik zelf het meeste te hebben aan een vergevende ski…gezien de zeer positieve rechters die de ski krijgt lijkt hij me een prima optie voor een mooie prijs.

Ik begrijp dat hij me de Ti had aanbevolen?

Ik zou idd voor de Ti uitvoering gegaan zijn. Ik ben zelf een ervaren skiier en heb na vorig jaar op de crimson Ti geskied te hebben dit jaar zelf een paar blackeye Ti’s gekocht. Dit is voor mij een lekker pittig skietje met mijn 65 kg en zou daarom voor jouw ook goed te handelen moeten zijn aangezien je ruim 25 kg meer weegt.

Ik denk inderdaad dat ik op de Ti versie zou kunnen skiën. Was eigenlijk van plan om dit jaar nog te huren en op die manier wat verschillende ski’s uit te proberen. Kwam nu echter deze ski’s tegen terwijl ik net op internet de reviews gelezen had. Het prijsplaatje (gecombineerd met een beetje hebberigheid) hebben ervoor gezorgd dat ik ze direct heb meegenomen.

@RR: Ik wil eigenlijk niet weer gaan huren. Ik heb voorgaande keren niet goed bijgehouden wat ik nou in de verhuur had (stom dus eigenlijk!). Maar ik vind het wel een vorm van kapitaalvernietiging… :-P
Ik ga nu nog 2x een week, en in ieder geval 1 weekend. Het is dan maar te hopen dat ik iets huur wat ook het kopen waard is. En de huurprijs van alle uitjes, daar koop je een goede set ski’s voor, die vervolgens daarna nog meerdere jaren mee kan.

Ben nu aan het kijken naar een goedkope aanbieding van de Elan Amphibio’s 12 Waveflex of de 82XTI. Die laatste zou wat meer allmountain moeten zijn, de site geeft echter aan dat deze voor gevorderden skiërs is. Reviews geven juist echter aan dat dit een ‘doorgroei’ ski is, vergevingsgezind en dergelijke.
Ik zit alleen te twijfelen naar de juiste lengte. Beide ski’s zijn leverbaar in 168cm en 176 cm. Ik neig zelf naar de 168cm, omdat ik altijd kleine ski’s gehad heb. Volgens de verschillende berekeningen zou ik echter beter naar de 176cm kunnen kijken.

Ik heb de keuze uiteindelijk gemaakt. Het zijn de Amphibio 12 waveflex geworden, maatje 168cm.

Ik vraag me alleen af of ik niet een maatje groter had moeten bestellen (176cm), ik ben zelf dus 183cm.

Even antwoord op een reactie van Greenberg vanuit het verkooptopic van de Rossignol:

Ik ken je natuurlijk niet persoonlijk maar ik ski zelf de amphibio 82 xti; dus weet een beetje waar ik het over heb. Als je op de site van Elan kijkt zie dat er voor deze ski nog steeds zeer gevorderd staat; dit i.t.t. jouw ervaringen tot nu toe. Er op beneden komen is natuurlijk geen probleem maar op kunnen skiën kan kan wat anders zijn. Misschien heb je geluk doordat je bv wat waarder bent; i.i.g. veel succes/plezier er mee!

Greenfield op 23 jan. 2012 15:09

Ik heb begrepen in de verschillende tests dat de Amphibio Waveflex 12 en 14 en de 82XTI allemaal redelijk vergevingsgezind zijn. Daarnaast spreekt mij het asymmetrische aspect wel erg aan. Ik ben daarom uiteindelijk van de verschillende testen uitgegaan, en ik heb daarom de 12 gekozen omdat dit de minst stijve variant was.
Alle testen geven aan dat deze serie ski’s ook voor minder gevorderde skiërs geschikt zijn, en dat je qua niveau hier aardig in kan doorgroeien.

Ik heb de keuze uiteindelijk gemaakt. Het zijn de Amphibio 12 waveflex geworden, maatje 168cm.

Ik vraag me alleen af of ik niet een maatje groter had moeten bestellen (176cm), ik ben zelf dus 183cm.

Steffen op 23 jan. 2012 11:56

Goede ski denk ik voor je…
Heb zelf op de WaveFlex 12 gestaan…
Vond deze te slap voor mezelf, maar ski dan ook al 20 jaar (2 weken p/j minimum)…

Je kan ze best aardig nog op snelheid skien, maar zijn wel redelijk "easy"…

Qua lengte… dat is ook persoonlijk, ben zelf 1.78 en sta op 1.70…

Hoop dat je er veel plezier van zal hebben!!

Zelf heb ik ook de elan amphibio waveflex 12.
Weet niet hoe hij is, maar ski nu 6 jaar.
Dit is mijn eerste set wat ik heb gekocht, eerst altijd huur spullen gehad.
Ik heb er Nordica sportmachine 90/100 flex schoenen bij.
Ben 68 kilo en 177 cm lang.
ik heb voor de 168 cm gekozen ivm dat het een rocker/camber is.

Plaats een reactie