Amerika

Ik ben er niet bang voor dat ik eruit val. Maar ik heb tweetal vrij energie volle kinderen die niet bepaald rustig zitten.
Overigens vindt ik wel relax om een beetje te hangen op de beugel.

May the ski force be with you !!

Maar dan praat je wel als freerider @Arnie777… ik kan me zo voorstellen dat de doorsnee wintersporter of fanatieke pisteskiër (ikzelf) in Europa meer tot zijn recht komt.

Mr. Slow

ik kan me zo voorstellen…fanatieke pisteskiër (ikzelf) in Europa meer tot zijn recht komt.

Quick op 24 okt 2018 14:19

Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Niet dat je in Amerika niet goed kan piste skien, maar sowieso zijn er in Europa ook prima mogelijkheden, en als je over de pistes wil “toeren” dan zijn er ook veel grotere aaneensgesloten skigebieden. Zelfs de grootste Noord Amerikaanse gebieden (Whistler, Park City en Big Sky) bestrijken nauwelijks meer dan 1 vallei. Dus als je alleen op de geprepareerde piste wil skien, dan is het waarschijnlijk zonde van de reis-tijd en -geld.

*bericht bewerkt door Slim op 24 okt 2018 16:12

Maar dan praat je wel als freerider @Arnie777… ik kan me zo voorstellen dat de doorsnee wintersporter of fanatieke pisteskiër.

Quick op 24 okt 2018 14:19

Ik weet dat @Arnie777 als backcountry/freerider inderdaad niet de “doorsnee” wintersporter is, maar dat ben jij, @Quick, als “fanatieke piste skiër” denk ik ook niet.

Zijn de meeste mensen niet wat meer allround geïnteresseerd?

Ik denk ook dat er hier juist een continentaal onderscheid boven komt drijven:

In de Alpen moet je als “FREERIDER” lawine kennis hebben en zelf je route zoeken, dus zorgen dat je niet doodloopt in een dal kom, en uitzoeken hoe je weer terug naar de lift komt.
Dat vraagt inderdaad vaardigheden, en bereidheid om zelf dingen uit te zoeken, die veel vakantiegangers niet hebben.

In Amerika daarentegen, wordt alles binnen de “ski area boundary” voor lawines gecontroleerd, en kom je (over het algemeen) altijd weer bij een lift (of speciale bus) uit. De term “FREERIDERS” is dus niet zo nuttig in Amerika. Beter spreken we dan over “BACKCOUNTRY skiërs”, dus mensendie het skigebied verlaten, net als de Europes “FREEIRDERS”, met alle eigen kennis en verantwoordelijkheid van dien.

Maar in Noord-Amerik kan dus ook Jan-met-de-Pet, “off-piste”, skien. We kunnen dat dan beter “UNGROOMED” noemen, want het kan nog steeds wel een kaal gekapte “skirun” zijn.

Dat je in de Alpen de meeste mensen op de geprepareerde piste ziet, komt dus denk ik niet per se omdat ze niet anders willen, maar omdat ze niet anders kunnen. Wie wil er nu niet het liefste in de Tiefschnee skien?

Ik denk dus, dat Amerika juist een goede bestemming kan zijn voor de “doorsnee” wintersporter, als die eens op een relaxede manier bomen, buckels en poeder wil skien.
Zeker als je kinderen hebt, die willen altijd graag paadjes met bulten en bochten door de bomen skien.

(Niet mijn filmpje of kind)

*bericht bewerkt door Slim op 24 okt 2018 15:43

Redelijk wat filmpjes gekeken en daar zag je inderdaad dat er behoorlijk wat beugels omhoog staan in de lift. Naar mijn idee juist niet cool !!!

CJAHulskamp op 24 okt 2018 13:57

Je hoort ook vaak: “je valt toch ook niet van je stoel”, maar in de laatste paar maanden is mijn oudste(10/11) al 2 keer van haar eet tafel stoel gevallen…

Er zijn ook nog veel liften die überhaupt geen beugel hebben.
In Winterberg hadden we daarentegen een lift waar de beugel automatisch open en dicht ging, dat heb in in Noord-Amerika nog nooit gezien. Hij ging ook echt pas heel laat open, toen ik al bijna met mijn voeten op het platform stond.
Hier staat meestal op de een na laatste paal voor het eind: “raise safety bar”

Ik doe hem zelf ook(bijna) altijd dicht, baat het niet dan schaad het niet, denk ik dan.

Als lange man(195cm), verzoek ik je wel om, als je de beugel omlaag wil doen, even te wachten tot we ook echt hoog van de grond zijn, zodat mijn skis/knieën niet klem komen tussen beugel en sneeuw.
En heel belangrijk, even vragen/waarschuwen voordat je hem open of dicht doet, zodat ik geen klap tegen mijn hoofd krijg.

Wat ook een heel verschil schijnt te zijn is wat je met je stokken doet. Veel mensen (waaronder ik) gaan er hier op zitten, dat schijnt in Europa erg zeldzaam te zijn.

Hier nog zoo’n “ouwetje” met midden paal en geen beugel, uit 1963:
(Niet mijn video of bekenden)

*bericht bewerkt door Slim op 24 okt 2018 16:08

Een ander aspect van service, maar ook vanwege de angst voor rechtzaken, is de grote hoeveelheid personeel bij de liften. Waar je tegenwoordig in Europa nauwelijks personeel aantreft bij liften, staat in Noord Amerika een groot aantal uiterst behulpzame mensen om een lift te springen.

Vooral bij sleepliften. Dat is vooral komisch. Waarschuwingsborden dat zo’n lift alleen voor experts is en grote hoeveelheden goedbedoelde adviezen. Zoveel dat de gemiddelde Amerikaan hyper nerveus in zo’n lift stapt met als gevolg dat ze, stijf van de zenuwen, er regelmatig weer uitvallen.

Ronaldski op 23 okt 2018 22:40

Er zijn in mijn ervaring in Amerika over het algemeen weinig sleepliften, dus inderdaad, dat leidt vaak tot zenuwen.(alhoewel mijn 7 jarige dochter het vorig jaar super gaaf vond om er voor het eerst een te doen).

Ik zie echter juist meestal weinig personeel bij sleepliften, meestal maar 1 persoon. ook omdat ze meestal hoog boven op de berg staan, dus is het rustig en komen er vooral ervaren skiërs.
Beneden bij de grote liften zie ik meestal veel meer personeel staan. Ik denk niet dat het veel met rechtszaken te maken heeft. De meeste “skistaten” (CO, UT, etc) hebben ijzersterke wetsbescherming voor de skigebieden, vaak zelfs een beetje te veel naar mijn mening.

Als je kleine kinderen hebt moet je vooral ook even vragen of ze de lift wat langzamer laten lopen(als het een vaste lift is) bij het opstappen, vaak doen ze dat uit zichzelf al, maar niet altijd. Het is voor mensen achter je altijd nog beter als de lift even langzaam loopt, dan dat er iemand valt en de lift helemaal moet stoppen.

*bericht bewerkt door Slim op 24 okt 2018 16:06

Een van de redenen dat ik deze thread begon, was dat ik bijvoorbeeld in het lijstje met skigebieden en in forums, veel van de meest interessante gebieden niet tegen kom:

Bijvoorbeeld Brigton en Solitude, net naast elkaar, 45 minuten rijden van het vliegveld in Salt Lake City, dus ‘s ochtends weg vanuit Amsterdam - ‘s avonds naar bed aan de voet van de piste.

Brighton en Solitude zijn klein maar fijn: Veel sneeuw, goede sneeuw kwaliteit.

Brighton heeft heel speels terrein. Wil je je eerste jumps over rotsen maken? dat kan hier prima.

Solitude heeft behalve veel gematigde pistes, ook zeer pittig terein, met een coole “Backcountry” achtige sfeer als je eenmaal boven aan staat, zeker in Honeycomb Canyon.

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/9e92d2905781f08db19b0728...

(Niet mijn video’s)
@undefined

@undefined
@undefined

*bericht bewerkt door Slim op 24 okt 2018 16:51

Twee andere resorts die interessant kunnen zijn vanuit Nederland zijn Powder Mountain in Utah, en Grand Targhee in Wyoming(maar je komt er alleen vanuit Idaho…)

Powder Mountain is heel erg leeg. De sneeuw blijft er niet altijd perfect bewaard, dus misschien het beste als er koud weer of verse sneeuw is voorspeld.

https://familyskitrips.com/rockies/utah/powder/

Vanuit Salt Lake City, kun je als je meer tijd hebt, naar Grand Targhee rijden.
Dit gebied licht aan de west kant van het Teton gebergte, je komt er dus vanuit Idaho.(5 uur rijden vanaf SLC).
Niet het meest steile terrein, maar wel heel veel sneeuw(zeker vroeg in het seizoen), en lekker rustig.

http://www.powderhounds.com/USA/Wyoming/GrandTarghee.aspx…

Aan de andere kant van de pas vind je het beroemde Jackson Hole. Ik zou dit niet als eerste bestemming kiezen in Noord Amerika. de reden dat het zo beroemd is is vanwege het alpine karakter van het resort. Maar, dat kun je in de Alpen, zoals @Arnie777 ook al zegt, nog wel beter vinden. Als je het wil combineren met Grand Targhee, zeker een aanrader, maar anders zou ik vanuit Nederland eerder overwegen om het dichter bij (het vliegveld) in Colorado of Utah te houden.

*bericht bewerkt door Slim op 24 okt 2018 16:46

Hier een vergelijk qua formaat:

Park City vs Trois Vallees:
http://mapfrappe.com/?show=55873

Big Sky vs Cortina D’Ampezzo:
http://mapfrappe.com/?show=55874

*bericht bewerkt door Slim op 24 okt 2018 17:12

Natuurlijk kan je je op basis van de vele enthousiaste verhalen blind sparen op de Champagne Powder. Door de hoogte en droogte kom je in de Rockies vaak goede sneeuw tegen, maar de werkelijkheid is dat de kans op champagne powder niet giga groot is. Feit is wel dat een fors aantal “pistes”,niet of nauwelijks wordt geprepareerd. En dat is natuurlijk fun.

Ronaldski op 23 okt 2018 22:40

Je slaat de spijker precies op z’n kop.
De kans op een poederdag is in de beste resorts volgens bestsnow, 10-20%, dat betekent dus dat je gemiddeld, in 10 skidagen 1 of 2 poederdagen hebt. Dat komt overeen met mijn ervaring. Maar, het is niet altijd “champagne powder”.

Als je de beste sneeuw wilt hebben zoek je dus een een gebied dat veel sneew krijgt, hoog gelegen is en veel noord hellingen heeft.
Ook de tijd van het jaar dat je gaat speelt mee. In het vroege seizoen (kerst) is de sneeuwdiepte vaak nog laag, dus off-piste is lastiger. Aan het eind van het seizoen (eind Maart), is de zon zo sterk dat ook bij koud weer de sneeuw heel snel zwaar word op zuid en oost hellingen,

Het veiligst zit je dus midden tot eind februari.

Als je echte “Tieffschnee” wil skien, speelt ook nog mee hoe druk het in een bepaalt gebied is. Alta en Snowbird krijgen weliswaar heel veel poedersneeuw, maar er skien ook ontiegelijk veel poederjagers, dus het is wel snel verspoord.

*bericht bewerkt door Slim op 24 okt 2018 17:07

Maar dan praat je wel als freerider @Arnie777… ik kan me zo voorstellen dat de doorsnee wintersporter of fanatieke pisteskiër (ikzelf) in Europa meer tot zijn recht komt.

Quick op 24 okt 2018 14:19

Absoluut. Dit klopt helemaal. Ik ben dan ook geen piste tijger, dus kan dat perspectief niet over brengen. Maar voor de Freeriders/backcountry skiers kan ik dat dan wel weer.

Enne, lekker bezig @Slim, complimenten voor wat ik lees! Ik zal morgen ff wat langer inhoudelijk reageren, maar dit moest ik even kwijt!

Freeride = Life

Maar dan praat je wel als freerider @Arnie777… ik kan me zo voorstellen dat de doorsnee wintersporter of fanatieke pisteskiër (ikzelf) in Europa meer tot zijn recht komt.

Quick op 24 okt 2018 14:19

@Quick Absoluut. Dit klopt helemaal. Ik ben dan ook geen piste tijger, dus kan dat perspectief niet over brengen. Maar voor de Freeriders/backcountry skiers kan ik dat dan wel weer.

Enne, lekker bezig @Slim, complimenten voor wat ik lees! Ik zal morgen ff wat langer inhoudelijk reageren, maar dit moest ik even kwijt!

Arnie777 op 25 okt 2018 00:41
Freeride = Life

Maar dan praat je wel als freerider @Arnie777… ik kan me zo voorstellen dat de doorsnee wintersporter of fanatieke pisteskiër (ikzelf) in Europa meer tot zijn recht komt.

Quick op 24 okt 2018 14:19

@Quick Absoluut. Dit klopt helemaal. Ik ben dan ook geen piste tijger, dus kan dat perspectief niet over brengen. Maar voor de Freeriders/backcountry skiers kan ik dat dan wel weer.

Enne, lekker bezig @Slim, complimenten voor wat ik lees! Ik zal morgen ff wat langer inhoudelijk reageren, maar dit moest ik even kwijt!

Arnie777 op 25 okt 2018 00:41
Arnie777 op 25 okt 2018 00:41
Freeride = Life

Wow, daar ging even wat fout… Er mogen er een paar weg @Moderator

Freeride = Life

Wij zijn echte piste-skiers en houden er van om lange dagtochten te maken. Onze ‘thuishaven’ Trois Vallees is daar uitermate voor geschikt. We houden er niet zo van om in een klein gebied steeds dezelfde afdalingen te doen.

Daarom hebben tijdens onze roadtrips in USA en Canada ook in diverse gebieden geskied.
Maar de door ons bezochte gebieden waren groot en meer dan uitdagend genoeg om er meerdere dagen op de pistes door te brengen.

En als bonus hebben we na sneeuwrijke dagen ook nog de mogelijkheid gehad om ‘in het terrein’ te skieen. In Europa gaan we nooit ‘off-piste’ omdat we de kennis niet hebben en de risicos’s niet willen opzoeken. Maar in USA / Canada is het mogelijk om ‘veilig’ in diverse ‘back-bowls’ door de verse sneeuw te skieen. De ‘extreme’ backbowls hebben we natuurlijk overgeslagen. Die zijn voor de echte ‘free-riders’ Ook hebben we ‘tree-runs’gemaakt. Niet van die steile stukken waar je echt tussen de bomen moet slalommen, maar meer secondair aan de piste waar je op dezelfde snelheid tussen kleine en grote groepjes bomen met voldoende tussenruimte je weg moet zoeken. Heel leuk om te doen.

In de gedeelten waar we in de ‘back-bowls’ en tussen de bomen hebben geskied zouden in Europa waarschijnlijk extra pistes gemaakt zijn.

Om de roadtrip betaalbaar te houden hebben we op strategisch gelegen plaatsen overnacht. Hierdoor moesten we met de auto 15 tot 45 minuten rijden om in een skigebied te komen. In Europa zouden we dat nooit doen, maar daar vond ik het juist leuk. Daarom was het ook een ‘roadtrip’ :)

In Silverthorn (USA) hadden we een hotel vlak bij een Designer Outlet Mall.
s Avonds voordelige merkkleding kopen (70% korting) is ook een leuke manier om te ‘apres-skieen’

*bericht bewerkt door zenith op 25 okt 2018 13:26

In vorige reacties kom ik diverse skigebieden in Utah tegen met over het algemeen een positieve kwalificatie. Ik heb een aantal maal in Park City Mountain en The Canyons geskied en geboard (niet in Deer Valley - dat heb ik geboycot omdat je er niet mocht boarden). Ik heb ook Snowbasin en Alta gezien en die gebieden vond ik zo op het oog tegenvallen. Hoewel ik zelf de 70 gepasseerd ben, vond ik die gebieden een ontzettend suf imago hebben. Alleen senioren die nog net niet in de base lodge zaten te Rummicubben. Omdat ik er niet geskied of geboard heb, heb ik misschien een verkeerd oordeel van beide gebieden. Heeft één van jullie ervaring met Snowbasin en Alta?

In vorige reacties kom ik diverse skigebieden in Utah tegen met over het algemeen een positieve kwalificatie. Ik heb een aantal maal in Park City Mountain en The Canyons geskied en geboard (niet in Deer Valley - dat heb ik geboycot omdat je er niet mocht boarden). Ik heb ook Snowbasin en Alta gezien en die gebieden vond ik zo op het oog tegenvallen. Hoewel ik zelf de 70 gepasseerd ben, vond ik die gebieden een ontzettend suf imago hebben. Alleen senioren die nog net niet in de base lodge zaten te Rummicubben. Omdat ik er niet geskied of geboard heb, heb ik misschien een verkeerd oordeel van beide gebieden. Heeft één van jullie ervaring met Snowbasin en Alta?

Ronaldski op 25 okt 2018 14:04

Haha, smaken verschillen!
Als je het hebt over apres-ski of winkelen, dan is er inderdaad(nagenoeg) niets te doen in Little Cottonwood Canyon (Alta en Snowbird). Er zijn natuurlijk wel een paar bars en restaurants, maar veel is het niet.
Ik vindt het juist fantastisch dat er vlakbij een miljoenenstad, nog een bijna kompleet onbebouwde bergvallei ligt:

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/3496955e3108582da5b8805c...
https://cdn.wintersport.nl/forum/22/f4fc6a5911728ed9460a5f8b...

*bericht bewerkt door Slim op 25 okt 2018 15:07

@ronaldski, als we het over het skien zelf hebben, dan staat Little Cottonwood canyon juist bekend als een van de meest ‘hardcore’ bestemmingen:

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/b2ade19800ad0223106f1b53...
. Dit komt uit hun reclame campagne)
undefined

undefined

En hier Alta:
!undefined
undefined

*bericht bewerkt door Slim op 25 okt 2018 15:21

…de mogelijkheid gehad om ‘in het terrein’ te skieen. In Europa gaan we nooit ‘off-piste’ omdat we de kennis niet hebben en de risicos’s niet willen opzoeken. Maar in USA / Canada is het mogelijk om ‘veilig’ in diverse ‘back-bowls’ door de verse sneeuw te skieen. De ‘extreme’ backbowls hebben we natuurlijk overgeslagen. Die zijn voor de echte ‘free-riders’ Ook hebben we ‘tree-runs’gemaakt. Niet van die steile stukken waar je echt tussen de bomen moet slalommen, maar meer secondair aan de piste waar je op dezelfde snelheid tussen kleine en grote groepjes bomen met voldoende tussenruimte je weg moet zoeken. Heel leuk om te doen.

zenith op 25 okt 2018 13:24

TIP nummer 1:
Als je eigen skis smal zijn, met lekker veel camber, en je wilt tussen de bomen skien, huur dan eens een paar skis. Iets breeds(>105mm) en met flink tip en tail rocker.
De eerste keer dat mijn vrouw en ik same met een ander stel les namen, doken we ook de poeder tussen de bomen in:
Iedereen viel, behalve ik! Terwijl op de piste daarvoor, het bij mij juist het minste ging. Ik had mijn metier gevonden! Tot de ski instructeur er fijntjes op wees dat ik flink bredere en gerockerde skis had en de rest smalle piste latten ;-(
De volgende dag huurden ze allemaal brede allmountain skis en bungelde ik weer achteraan de groep waar ik hoorde ;-)

En als bonus hebben we na sneeuwrijke dagen ook nog de mogelijkheid gehad om ‘in het terrein’ te skieen.

zenith op 25 okt 2018 13:24

Overigens kun je in veel gebied van Colorado, Montana en Utah ook nog prima offpiste skien als het niet recent gesneeuwd heeft. Tenminste, zolang het niet te laat in het seizoen is, en je hoog en op het noorden zit. Dat is nu juist een van de pluspunten van veel gebieden in de Rockies ten opzichte van veel Alpen of west-kust gebieden: redelijk stabiel weer, met weinig kans op warme lucht instroom of regen.

In februari trips ski ik eigenlijk bijna elke dag wel wat op ongeprepareerde pistes, soms is het beter en soms marginaal, maar bijna altijd wel te doen.
Dit noemen we in het Engels “snow preservation”. Met andere woorden, hoe voelt de sneeuw aan die er al een tijdje ligt.

Verder komt ook het woord freerider al weer voorbij. Als dat in Amerika überhaupt al gebruikt wordt, dan doelt men daarmee op mensen die van kliffen afspringen en extreme couloirs skien, a la de Freeride World Tour. Beetje steiler tussen de bomen is echt geen “freeriding”.

Behalve de door @Zenith genoemde “naast de piste” stukjes, zijn er ook zat pistes met (stukken) buckelpiste er in, en genoeg hellingen waar je in behoorlijk dicht bos je weg moet zoeken, maar wel op een gematigde (blauwe of zelfs groene) helling. Om te kunnen tree-skien in Amerika hoef je echt geen extreme skiër te zijn, een beetje buckel ervaring is wel fijn als het niet net gesneeuwd heeft.

Ook open ongeprepareerde hellingen zijn vaak heel gematigd, kijk maar eens naar de achtergrond van deze foto in Steamboat(CO):

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/9b97ceee6e13d2cda1f00885...

En hier de Milicent kant van Brighton(UT)(niet mijn foto):
Kijk maar eens goed ingezoomd: Veel leuke rotsen om tussendoor te skien of overheen te springen, zo makkelijk(net meer dan blauw) of moeilijk(kliffdrops) als je wil.

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/9ecb4ce66957aa659aa54b48...

Ook veel verder weg bowls zijn vaak helemaal niet zo extreem, maar alleen vanwege de afstand en ongeprepareerde sneeuw zo gemarkeerd(hangt wel van het gebied af! Kicking Horse bijv schijnt er stief gewaardeerd te zijn).

*bericht bewerkt door Slim op 25 okt 2018 16:13

Hier een goed overzichts artikel van Utah:

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/6bba7a541f604d7f31f42030...

undefined

En van diezelfde site Colorado:

https://www.snowpak.com/colorado

En hier een beschrijving van Grand Targhee:

http://www.powderhounds.com/USA/Wyoming/GrandTarghee.aspx…

Mooi uitgebreid verhaal inmiddels ! Nog een paar tips en opmerkingen.

Wij zaten een aantal keer in Keystone Colorado. Vlakbij het al genoemde Silverthorn. Voordeel: toch al een skigebied op loopafstand (minder groot dan Breck en Vail, maar super op poederdagen) en goed betaalbaar. De afstanden zijn al eens beschreven, maar wij hebben dat zeker niet als onprettig ervaren. Via de Swann Mountain binnenweg sta je in 20 minuten op de parkeerplaats van Breck. In 15 minuten bij Arapahoe Basin en Vail bereik je in 45 minuten. Wij gaan vaak met een wat groteren groep (diverse families) en het leuke is dat in de Alpen alleen de wat betere skiers zich off piste wagen, maar dat hier iedereen mee kan: het terrein en de sneeuw zijn zo anders dat elk niveau skier zijn juiste weg door de diepe sneeuw kan vinden…

@ Slim: jammer van de “verkeerde” (als dat al kan daar natuurlijk) skipas gekozen te hebben. Copper Mountain is aardig, maar vergeleken met Breck, Vail en Keystone toch wat beperkt omdat de varieteit van pistes en terrein gewoonweg minder interessant is. De andere hebben net wat meer u,itfaging, bossen, hoogteverschil, klffen etc etc. Copper doet qua gebied wat Europees aan.

Als iemand overigens zou moeten kiezen tussen grote gebieden in de Usa of Canada (dus Whistler, dat is enige grote gebied)’ kies dan voor de Usa: skien in Whistler is net alsof je in L3V skiet. Ga je voor de poederervaring, dan kun je beter in Canada starten in Calgary en inderdaad de wat kleinere gebieden afrijden en in een dag of wat 3 of 4 gebieden pakken.

Voordeel van Canada: rechtstreeks vliegen en Colorado altijd overstap. Maar… Zoals Hulskamp gaat ervaren, met LH via Frankfurt prima te doen omdat je geen overstap un de USA hebt…

Ben benieuwd wat er nog meer geschreven gaat worden over dit onderwerp, want skien aan de andere kant van de plas is echt een fantastische eravaring!

Paulr

@Slim.
Bedankt voor alle info. Ik had nog een opmerking over de laatste foto van je uitgebreide reactie van 25 oktober. Ik had geen zin om het hele stuk aan te halen. Het gaat om de foto tussen de volgende tekst:
“En hier de Milicent kant van Brighton(UT)(niet mijn foto):
Kijk maar eens goed ingezoomd: Veel leuke rotsen om tussendoor te skien of overheen te springen, zo makkelijk(net meer dan blauw) of moeilijk(kliffdrops) als je wil.
Ook veel verder weg bowls zijn vaak helemaal niet zo extreem, maar alleen vanwege de afstand en ongeprepareerde sneeuw zo gemarkeerd(hangt wel van het gebied af! Kicking Horse bijv schijnt er stief gewaardeerd te zijn).”
De foto met de stoeltjeslift in dat stukje lijkt wel heel sterk op Kicking Horse. Maar ik kan mij vergissen.

In voorgaande veel over Utah, Colorado en Canada. Maar je kan ook nog skiën/boarden in Californië en Nevada. Rond Lake Tahoe liggen ca. 14 resorts. Zelf heb ik geskied in Squaw Valley en Heavenly. Het aardige van Heavenly is dat het gebied in zowel Californië als Nevada ligt. Omdat de state taxes verschillend zijn, betaal je links en rechts van de grens verschillende bedragen voor eten en drinken. Ook de verschillen in het dorp zijn groot. Aan de Californische kant zijn fraaie huizen en veel bos. Aan de andere kant van de grens veel hoogbouw en casino’s. Over het algemeen zijn de pistes niet heel erg uitdagend, maar het uitzicht is er fantastisch. Aan de ene kant zie je het uitgestrekte Lake Tahoe en aan de andere kant liggen de dorre vlaktes van Nevada. Heavenly is een van de weinige gebieden waar de afstand tussen skiliften en jachthavens maar 500 meter is. Heel apart.
Ik zou best wat meer ervaringen horen over andere skigebieden in Californië. Het schijnt dat er daar de laatste jaren weinig sneeuw valt.

@Slim.
Bedankt voor alle info. Ik had nog een opmerking over de laatste foto van je uitgebreide reactie van 25 oktober. Ik had geen zin om het hele stuk aan te halen. Het gaat om de foto tussen de volgende tekst:

De foto met de stoeltjeslift in dat stukje lijkt wel heel sterk op Kicking Horse. Maar ik kan mij vergissen.

Ronaldski op 29 okt 2018 13:04

Dit is wel degelijk in Brighton. Ik snap wel dat je kicking horse zegt, omdat die berg erg lijkt op die van kicking horse. Echter zit de lift op de verkeerde positie ten opzichte van de berg erachter. Ik heb het even opgezocht op website van brighton + een foto search, en de berg die je op deze foto op de achtergrond zit heet mt Millicent. Overigens is het volgens de map wel allemaal single/double black, behalve als je op de ridge zou blijven.

Freeride = Life

@Slim.
Bedankt voor alle info. Ik had nog een opmerking over de laatste foto van je uitgebreide reactie van 25 oktober.
De foto met de stoeltjeslift in dat stukje lijkt wel heel sterk op Kicking Horse. Maar ik kan mij vergissen.

Ronaldski op 29 okt 2018 13:04

Grappig!
Dat is toch echt Brighton, ik heb de foto weliswaar niet zelf genomen, maar ik heb het wel zelf herhaaldelijk geskied. Toeval dus! @Arnie777: als je kijkers-rechts zigzaggend naar beneden komt is het niet meer dan “donkerblauw”, bovendien is Brighton denk ik veel “softer” gewaardeerd dan Kicking Horse bijvoorbeeld, dus wat ze in Brighton dubbel zwart noemen zou in Kikcing Horse waarschijnlijk “gewoon” zwart zijn etc.

*bericht bewerkt door Slim op 29 okt 2018 20:42

In voorgaande veel over Utah, Colorado en Canada. Maar je kan ook nog skiën/boarden in Californië en Nevada. Rond Lake Tahoe liggen ca. 14 resorts. Ik zou nog wel meer willen horen over California

Ronaldski op 29 okt 2018 13:58

Dat heb ik bewust niet gedaan, en de redenen ook genoemd, maar voor de duidelijkheid zal ik het hier nog op een andere manier uitgelegd.
Ik houd niet van die “beste X lijstjes”. Het is zelden zo dat X beter is dan Y in alle omstandigheden. Het gaat er dus om uit te zoeken welk gebied het beste bij JOU wensen past.

Omdat dit een algemeen artikel is, had ik als uitgangspunt aangenomen:
Europese skiër die (voor het eerst)in Amerika komt voor een ski beleving die zoveel mogelijk van de Alpen verschilt. Dus had ik de volgende criteria gebruikt:

-Ik had dit toegespitst op een van te voren geplande, ski-specifieke vakantie.
-Korte, eenvoudige, reistijd, Nederland-Skigebied
-Ik was er ook vanuit gegaan dat veel mensen die (voor het eerst) in Amerika gaan skien, graag “champagne powder” opzoeken en veel kans op zachte sneeuw (snow preservation) willen hebben.

  • Ook dat ze het graag rustig in het resort hebben.

Al deze dingen omdat die het grootste contrast vormen met de Alpen.

Voor DIE criteria zijn de Rockies (en met name Grand Targhee, en de Cottonwood Canyons) de hoogste scorers.

De gebieden in California hebben een erg wisselvallig sneeuw patroon: het ene jaar heel weinig, het volgende juist heel veel(dat zie je duidelijk in de tabel van bestsnow.net: veel hogere standaard deviatie in gemiddelde sneeuwval per jaar dan in de Rockies).

Ik zou best wat meer ervaringen horen over andere skigebieden in Californië. Het schijnt dat er daar de laatste jaren weinig sneeuw valt.

Ronaldski op 29 okt 2018 13:58

De laatste paar jaar waren inderdaad armzalig, maar afgelopen winter is er juist ongelofelijk veel sneeuw gevallen.

Ook is het er vaak vrij druk en is het verder vliegen/rijden

Dat neemt niet weg dat er andere criteria zijn waar California juist als hoogste zou scoren. Als je bijvoorbeeld graag naar de Pacific Oceaan wil, of Yosemite, of San Fransico bezoeken, of in het voorjaar skien, dan liggen de keuzes weer heel anders.

*bericht bewerkt door Slim op 29 okt 2018 21:09

@ Slim: jammer van de “verkeerde” (als dat al kan daar natuurlijk) skipas gekozen te hebben. Copper Mountain is aardig, maar vergeleken met Breck, Vail en Keystone toch wat beperkt omdat de varieteit van pistes en terrein gewoonweg minder interessant is. De andere hebben net wat meer uitdaging, bossen, hoogteverschil, kliffen etc. Copper doet qua gebied wat Europees aan.

Paulr op 27 okt 2018 08:11

Ik geloof niet dat ik de verkeerde pas heb hoor. (Hier meer info over het vergelijk: https://www.pugski.com/threads/ikon-vs-epic-why-choose.9519/…)
Ik heb de pas niet zo zeer gekocht voor Summit County, maar meer vanwege de variatie, Ikon heeft ook veel goede acces in Utah(alle Cottonwood Canyons+ Deer Valley), Epic niet(alleen Park City), en Big Sky er in.
Ik ga maar 3 dagen skien in Copper, dan verveel ik me nog niet hoor, zeker niet als de gratis Tucker Snowcat aan de gang is. Ook ben ik niet zo extreem, klifs blijf ik lekker van weg, ben net aan het beginnen met chute-achtige dingen. En van mij hoeft er niet veel hoogte verschil in te zitten, zo lang ski ik toch niet aan een stuk. Wat allemaal niet wegneemt dat ik niet dolgraag een keer in het “Evil Empire” wil skien.

Oorspronkelijk was mijn plan om daarna nog een paar dagen Aspen te doen, maar dat valt nu weg door vakantie van vrienden.
Enfin, ik wil maar zeggen dat ik best geloof dat de Epicpass beter is als je 1 vakantie rond Silverthorne wil doen, maar dat ik persoonlijk nog andere trips op het oog heb.

…want skien aan de andere kant van de plas is echt een fantastisch ervaring!

Paulr op 27 okt 2018 08:11

Dat denk ik ook, vandaar mijn thread van vorig jaar waarin ik advies vroeg voor een trip naar de alpen ;-)

*bericht bewerkt door Slim op 29 okt 2018 22:17

Dit is wel degelijk in Brighton…berg die je op deze foto op de achtergrond zit heet mt Millicent. Overigens is het volgens de map wel allemaal single/double black, behalve als je op de ridge zou blijven.

Arnie777 op 29 okt 2018 16:01

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/bcc81efbb0335d45e56a5067...

Zoals je ziet, ook blauw en groen. en als je op de foto kijkt, dan zie je dat het allemaal heel open is, nergens dicht bos, dus je kunt eigenlijk overal skien.
Je kunt dus, behalve de ingetekende groene of blauwe routes, nog veel meer variaties doen, zigzaggend tussen rotsen, en traverserend over steile stukjes.

Plaats een reactie