Welke action camera???

Ben op zoek naar een goede betrouwbare action cam…
Wie heeft er goede en slechte ervaringen met welke cam?

Beelden van een action camera zijn vaak vreselijk saai vooral vanaf een helm.Beelden met een Drone zijn spannender. Diegene die precies weet wat voor camera’s je moet hebben en vooral hoe je ze moet gebruiken (omdat hij veel ervaring heeft in de sneeuw) is @Rogier

Los daarvan: er zijn al best wat topics over welke action cam en waarom niet. De zoekfunctie op deze site is niet geweldig, maar als je in Google “action cam wintersport.nl” typt, komt er vast wat uit dat enigszins recent is.

Los daarvan: er zijn al best wat topics over welke action cam en waarom niet. De zoekfunctie op deze site is niet geweldig, maar als je in Google “action cam wintersport.nl” typt, komt er vast wat uit dat enigszins recent is.

GiGi op 28 okt 2018 10:32

Maar net als bij ski’s en snowboards komen er ieder jaar weer nieuwe modellen uit of een nieuw merk. Dus een nieuwtopic kan geen kwaad denk ik zo.
Naast de bekende camera’s van Gopro zijn er genoeg alternatieven.
Goede kwaliteit voor een kleiner budget zijn de camera’s van SJcam, Gitup en Xiaomi.
Daarnaast heb bv ook TomTom, Kodak enz. Kijk maar eens bij Kamera-express onder actioncams. Daar staan ook reviews.

*bericht bewerkt door Matthieu op 28 okt 2018 13:36

Aftellen maar!

Beelden van een action camera zijn vaak vreselijk saai vooral vanaf een helm.Beelden met een Drone zijn spannender. Diegene die precies weet wat voor camera’s je moet hebben en vooral hoe je ze moet gebruiken (omdat hij veel ervaring heeft in de sneeuw) is @Rogier

Hooykaas op 28 okt 2018 10:31

Klopt alleen een drone mag niet overal gebruikt worden, en al bijzet zien van een drone raken sommige mensen lichtelijk in paniek. Gaan dan zeuren over privacy.

Beelden van een action camera zijn vaak vreselijk saai vooral vanaf een helm.Beelden met een Drone zijn spannender. Diegene die precies weet wat voor camera’s je moet hebben en vooral hoe je ze moet gebruiken (omdat hij veel ervaring heeft in de sneeuw) is @Rogier

Hooykaas op 28 okt 2018 10:31

Dat vind jij. Ik vind die beelden echt super gaaf, zeker bijvoorbeeld van de rijders op de FWT. Kan je precies hun lijnkeuze zien. Helmet is daarom voor mij ook de beste positie voor zo’n camera. Dat ze van de gemiddelde wintersporter niet heel bijzonder zijn klopt misschien, maar dan zijn de drone beelden ook saai.

Freeride = Life

De afgelopen zomer heb ik de GoPro Hero 5 is even goed uitgetest met mooi MTB-tochten. Als je die op een borstband zet is het net alsof je weer op je bike zit als je thuis voor je tv je opname’s zit terug te kijken. Echt helemaal zoals je het wil hebben, ook omdat die lens lekker in de breedte kijkt. De snelheid komt ook goed over.

Zelf ben ik een snowboarder en of het dan ideaal werkt zo ga ik deze winter uitproberen, maar met het skieën zou ik zeker voor zo’n borstband kiezen. Omdat ik persoonlijk een camera op de helm niet zo lekker vind zitten. Beetje topzwaar zegmaar.
Maar ga het zeker allemaal uitproberen, wel leuk om in de avond uren je opname’s te bekijken.

Een borstband heeft ook mijn voorkeur. De beelden zijn rustiger, de camera is makkelijker te richten en aan en uit te zetten en ook de beugel van de stoeltjeslift is geen gevaar meer voor je camera ;)

Aftellen maar!

Ik zou een drone absoluut afraden:

  • Het is vaak verboden (boetes tot 75.000 en meer mogelijk)
  • Kost serieus veel tijd

Maar gelukkig was dat de vraag niet. Al wil je goed, betrouwbaar en zeker van de kwaliteit en gebruiksgemak dan is GoPro wat mij betreft the way to go. Vergelijkbare beeld kwaliteit (Sony) is minimaal even duur. De inwendige stabilisatie van de Gopro 6 en 7 is echt geweldig. Ze zijn alleen niet de goedkoopste.

Click. Click. Peace

Uiteindelijk wil toch een GoPro :-)

Maar er zijn sommige 360 graden cameras met Gimbal die interessante resultaten geven. Je bent dan echter vooral bezig met filmen, niet met skieen.
GoPro op borstband zet je boven aan en beneden uit, verder let je er niet op.

Uiteindelijk wil toch een GoPro :-)

Maar er zijn sommige 360 graden cameras met Gimbal die interessante resultaten geven. Je bent dan echter vooral bezig met filmen, niet met skieen.
GoPro op borstband zet je boven aan en beneden uit, verder let je er niet op.

Pino op 28 okt 2018 16:27

Ook met een gopro moet je vooral bezig zijn met filmen…
Gopro op borstband vind ik minder succesvol, omdat je dan in gebogen houding vooral de punten van je ski’s filmt en rechtop weer vooral de lucht…
Helmcam werkt dan beter maar je moet je hoofd wel een beetje stil houden. Gopro 6 en 7 black hebben in goede interne stabilisator… Hoe dat bij andere cams zit weet ik niet, wel benieuwd naar eigenlijk.

Gopro op borstband vind ik minder succesvol, omdat je dan in gebogen houding vooral de punten van je ski’s filmt en rechtop weer vooral de lucht…

Gopro op z’n kop aan de band bevestigen scheelt een boel ;-)

Click. Click. Peace

Gopro op borstband vind ik minder succesvol, omdat je dan in gebogen houding vooral de punten van je ski’s filmt en rechtop weer vooral de lucht…

In de praktijk valt dat bij mij erg mee. De opnamehoek is vaak ook dermate groot dat er breed wordt gefilmd. Zowel in horizontale als verticale zin.
Ik heb er ook een extra verstelpunt tussen waardoor ik gemakkelijk de juiste stand kan instellen.

*bericht bewerkt door Matthieu op 28 okt 2018 17:40

Aftellen maar!

Of een mount aan je skistok en stukken met 1 stok filmen en de ander als monopod, met diepe poeder geeft dat toffe beelden!

Maar er zijn sommige 360 graden cameras met Gimbal die interessante resultaten geven.

Pino op 28 okt 2018 16:27

360 cams hebben standaard het beeld gestabiliseerd omdat er een gyro in zit :) Ontzettend fijn, maar veeeeel te omslachtig voor de gemiddelde video hobbiest om nu nog te gebruiken. Renderen kost ontzettend veel tijd (zelfs op krachtige machines) en editten kost ook veel tijd. Ben zelf enorm fan omdat je achteraf je hele edit nog kan bepalen, maar zo zo zo intensief :)

Als ik nu zou moeten kiezen zou ik zonder twijfel voor de Gopro 7 Black gaan, zeker met de nieuwe Hypersmooth functie echt top. Maarja, hangt dus wel een stevig prijskaartje aan.

Gopro op borstband vind ik minder succesvol, omdat je dan in gebogen houding vooral de punten van je ski’s filmt en rechtop weer vooral de lucht…

In de praktijk valt dat bij mij erg mee. De opnamehoek is vaak ook dermate groot dat er breed wordt gefilmd. Zowel in horizontale als verticale zin.
Ik heb er ook een extra verstelpunt tussen waardoor ik gemakkelijk de juiste stand kan instellen.

Matthieu op 28 okt 2018 17:21

Dan nog: goed in afdalingshouding zie je vrij weinig met borstmontage. Daarom eigenlijk ook mijn eerste zin: voor goede beelden moet je steeds camerabewust zijn, het is niet simpel aanzetten en gaan.

Als ik nu zou moeten kiezen zou ik zonder twijfel voor de Gopro 7 Black gaan, zeker met de nieuwe Hypersmooth functie echt top. Maarja, hangt dus wel een stevig prijskaartje aan.

Rene op 28 okt 2018 20:30

Die ga ik dit jaar halen. Mijn Gopro is aan vervanging toe. Gebruik nu nog de 4 silver, dus verwacht wel een mooie update in zowel beeldkwaliteit als stabilisatie. Ook haal ik de camera niet hier, maar in noord Amerika, scheelt alweer 100 euro.

Gopro op borstband vind ik minder succesvol, omdat je dan in gebogen houding vooral de punten van je ski’s filmt en rechtop weer vooral de lucht…

Gopro op z’n kop aan de band bevestigen scheelt een boel ;-)

Rogier op 28 okt 2018 17:04

Dit klopt, maar ik vind het beeld gewoon echt niet mooi. Ik ben afgelopen seizoen begonnen met de chestie, maar ik ben na het verkrijgen van zo’n hoofdband (ski zonder helm) snel over gestapt.

Freeride = Life

Mijn 2 cents:
Yi 4k(+).
Zeer goede beeldkwaliteit voor relatief weinig geld.
Het geld dat je overhoud, koop je een Gimbal van voor 100 euro

Stabielere beelden ga je niet krijgen (en dat is zeker fijn bij het terugkijken… dat gewiebel en gestuiter is niet relaxed bij het terugkijken).

De 4K heeft goede kwaliteit (4K met 30 FPS). De 4k+ doet daar een schepje bovenop met 60 frames per seconde.

Maar GoPro is natuurlijk bekender. Maar ben zelf erg tevreden met de Yi 4K. Te koop in onder andere nederland, maar vaak goedkoper over de grens via Amazon.de (bezorgen in Nederland).

Laatste tip: Houd Black Friday even in de gaten. Dan zie je vaak goede aanbiedingen bij Amazon.


GoPro 7
Thanks @Rogier

Mijn 2 cents:
Yi 4k(+).
Zeer goede beeldkwaliteit voor relatief weinig geld.
Het geld dat je overhoud, koop je een Gimbal van voor 100 euro

Stabielere beelden ga je niet krijgen (en dat is zeker fijn bij het terugkijken… dat gewiebel en gestuiter is niet relaxed bij het terugkijken).

De 4K heeft goede kwaliteit (4K met 30 FPS). De 4k+ doet daar een schepje bovenop met 60 frames per seconde.

Maar GoPro is natuurlijk bekender. Maar ben zelf erg tevreden met de Yi 4K. Te koop in onder andere nederland, maar vaak goedkoper over de grens via Amazon.de (bezorgen in Nederland).

Laatste tip: Houd Black Friday even in de gaten. Dan zie je vaak goede aanbiedingen bij Amazon.

Waah op 29 okt 2018 08:47

Idd de YI+ is een toppertje.

May the ski force be with you !!

Los daarvan: er zijn al best wat topics over welke action cam en waarom niet. De zoekfunctie op deze site is niet geweldig, maar als je in Google “action cam wintersport.nl” typt, komt er vast wat uit dat enigszins recent is.

GiGi op 28 okt 2018 10:32

Maar net als bij ski’s en snowboards komen er ieder jaar weer nieuwe modellen uit of een nieuw merk. Dus een nieuwtopic kan geen kwaad denk ik zo.
Naast de bekende camera’s van Gopro zijn er genoeg alternatieven.
Goede kwaliteit voor een kleiner budget zijn de camera’s van SJcam, Gitup en Xiaomi.
Daarnaast heb bv ook TomTom, Kodak enz. Kijk maar eens bij Kamera-express onder actioncams. Daar staan ook reviews.

Matthieu op 28 okt 2018 12:43

Uiteraard. Zo bedoelde ik het ook niet. Ik dacht wellicht is er over algemene zaken toch al een heleboel informatie tot je te nemen die nu nog steeds relevant is.

Ik gebruik de hero 5 met een feiyutech (of zoiets) gimbal. Film dan ook bijna alles uit de hand, dat levert naar mijn idee de mooiste en vooral de stabielste beelden. Ik vind het verschil tussen de 5 en de 7 daarmee ook niet zo groot, met name de beeldstabilisatie is veranderd, de beeldkwaliteit nauwelijks… de 5 kan ook in 4k filmen maar ik film nagenoeg alles in 2,7k op 60fps, dat biedt meer dan voldoende mogelijkheden.

Koop je geen gimbal, koop dan op zijn minst een simpele monopod. Dat vind ik by far de belangrijkste accesoire van een action cam. Ik heb ook een helmetmount en een borstband, maar uiteindelijk ben ik het meest tevreden met beelden uit de hand omdat je eenvoudig kunt mikken op wat je wilt filmen. Ik ben overigens wel snowboarder, ik kan me voorstellen dat dit als skier minder handig is omdat je met je stokken zit

*bericht bewerkt door Juul op 30 okt 2018 06:56

De Yi 4k(+). ken ik van naam niet uit ervaring, maar wel de GoPro. Ik heb nu de Hero 7 en gebruikt in Landgraaf, de Hero 5 had al een electronische stabilisatie maar die van de Hero 7 is echt top.

Van de HEro 5 was ik niet zo van onder de indruk, het werkte gewoon niet. Nu ik het heb mogen gebruiken in Landgraaf ben ik zeer enthausiast over de Hypersmooth.

Het is ook maar net wat je zelf zoekt in een actioncam. Tuurlijk maakt een gopro 7 super mooie beelden in 4k 60fps. Maar er zullen weinig mensen zijn die een computer hebben die dat (goed) kan verwerken. En dan gaat het je uiteindelijk alleen maar tegen werken

Als je niks met video bewerking doet kan je net zo goed een actioncam kopen die 1080p 60fps/120fps doet en met het geld wat je bespaart een gimball kopen.

Ik heb dus vanwege de gimbal de stabilisatie van de hero 5 nagenoeg nooit aanstaan, dus daarmee doe ik denk ik het grootste verschil tussen de 5 en 7 te niet. Als je veel van echte mounts wil filmen zul je beter doen aan een camera met betere beeldstabilisatie.

Overigens is dat een trend die op zowel telefoons als camera’s als andere elektronica etc zichtbaar is (naar mijn idee). de verschillen zijn niet meer zo groot. Vroeger was het nog de moeite om de nieuwe gopro of de nieuwe iphone te kopen. Ik heb een tijdje een hd hero 2 gehad, maar sinds de 3 uit was kon je je daar eigenlijk niet meer mee vertonen :). Tegenwoordig vraag ik me af of de relatief kleine verschillen tussen de ‘oude’ en nieuwere versies de vette nieuwprijs weer waard is…

Videobewerking wordt wel steeds makkelijker gemaakt, ik vind zelf dat ik afgelopen jaar een erg leuk filmpje heb gemaakt met de mobiele app van gopro, en die wordt ook steeds beter. In principe kun je hem zelf al een filmpje laten genereren uit jouw beelden. Ik vind ook wel dat je dat minimaal moet doen, als je vele GB’s aan film gewoon op een harde schijf dumpt kijk je er wellicht nooit meer naar… een korte compilatie is dan wel zo leuk, die kijk je nog eens terug…

Thx voor de vele reactie’s…
Het zal een GoPro7 worden, nu is het te hopen dat Black Friday nog wat leuks van korting ergens geeft hé :)

Thx voor de vele reactie’s…
Het zal een GoPro7 worden, nu is het te hopen dat Black Friday nog wat leuks van korting ergens geeft hé :)

Thx voor de vele reactie’s…
Het zal een GoPro7 worden, nu is het te hopen dat Black Friday nog wat leuks van korting ergens geeft hé :)

Rwyves op 31 okt 2018 12:37

Vast wel… zijn vaak wel leuke dealtjes. Kijk vooral ook naar het buitanland (de amazon’s bijvoorbeeld) voor acties. Of de Nederlandse actie-sites (ik zal geen reclame maken)

Gopro 7 lijkt me een prima keus. De hypersmooth ziet er goed uit! Mijn mening?

  • Budget geen probleem? GoPro 7 + gimbal
  • Gelimiteerd budget, en je wilt de action-cam niet vasthouden? (helm, borst etc): Gopro 7
  • Gelimiteerd budget, en je gebruikt bijna altijd een selfie-stick? Yi 4K+/Gopro 5/6 + Gimbal.

Plaats een reactie