Bataleon Evil Twin of Jones Mountain Twin

Hallo mede wintersporters/boarders.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuw boardje om mijn ervaringen mee te verbreden. Ik richt mij voornamelijk op de all-mountain/freestyle categorie. Nu kom ik eigenlijk uit op een Bataleon Evil Twin, echter weet ik niet of de TBT wat voor mij zal zijn. Zijn er boarders die hier ervaringen mee hebben? En waarom zou ik wel of niet voor een Bataleon ET moeten gaan? Ook heb twijfel ik tussen Bataleon ET of Jones Mountain Twin.

Ik heb momenteel een DC Ply 2013 waar ik altijd met plezier op heb geboard.

Niet geheel onbelangrijk, ik ben 178, 69KG. Ik denk dat ik mag zeggen dat ik redelijk ervaren ben…

Alvast bedankt!

Sja, d’r zijn zoveel opties. Heb je al eens meerdere boards geprobeerd? Bepaalde dingen die je juist wel/niet fijn vond aan andere boards t.o.v. je DC Ply?

En wat ik anderen al heb aangeraden op het forum: 9 november is een testnight voor boarders in Zoetermeer. Heel veel merken, o.a. ook Jones en Bataleon dus dan kun je ze zelf testen.

Sja, d’r zijn zoveel opties. Heb je al eens meerdere boards geprobeerd? Bepaalde dingen die je juist wel/niet fijn vond aan andere boards t.o.v. je DC Ply?

En wat ik anderen al heb aangeraden op het forum: 9 november is een testnight voor boarders in Zoetermeer. Heel veel merken, o.a. ook Jones en Bataleon dus dan kun je ze zelf testen.

Tiny-M op 30 okt 2018 13:03

Ik heb inderdaad de testnight gezien, echter weet ik niet of ik daar op dat moment kan zijn…:(

Ik heb wel op wat verschillende boards geboard en weet wel wat ik fijn vindt en niet, enige waar ik niet zeker van ben is de 3bt techniek. Wat mij tegen houdt van de jones is de minimale setback. Daarom vroeg in om reviews voor de 3bt van hoe of wat:)

De setback is minimaal op de mountain twin, en je kan je bindingen uiteraard iets naar voren zetten. 3bt vind ik persoonlijk niets. Reden gaf @RFKANGOO al aan. Anderen vinden het fantastisch.

Kun je aangeven wat je meer/ minder fijn vond aan bepaalde boards? Je zegt liever geen setback te willen hebben: wat is de reden hiervan? Rij je veel switch? Hoe is de verhouding piste/ park/ poeder waar je naar op zoek bent? Dan kunnen mensen wat meer meedenken.

De setback is minimaal op de mountain twin, en je kan je bindingen uiteraard iets naar voren zetten. 3bt vind ik persoonlijk niets. Reden gaf @RFKANGOO al aan. Anderen vinden het fantastisch.

Kun je aangeven wat je meer/ minder fijn vond aan bepaalde boards? Je zegt liever geen setback te willen hebben: wat is de reden hiervan? Rij je veel switch? Hoe is de verhouding piste/ park/ poeder waar je naar op zoek bent? Dan kunnen mensen wat meer meedenken.

Tiny-M op 30 okt 2018 22:30

In ieder geval al bedankt voor je reactie!🤙🏼

Ik heb op meerder profielen van boards gestaan en ik mis met rocker echt de grip. Heb het geleerd op een traditional camber en daar zal ik toch op blijven boarden denk ik. Wat ik fijn vind aan mijn ply is de grip op hoge snelheden op de pieste, maar de ontzettend hoge pop in het park (komt natuurlijk door de camber) ik wil kunnen vertrouwen op mijn camber en grip dat ik geen wash-out krijg.

Daarnaast rij ik regelmatig switch, ik probeer echt 50 procent van de tijd switch te boarden en 50 procent normaal (vaak wordt dit 70 procent normaal 30 switch).

Ik zal denk ik 30/40 procent park hebben, 50 procent piste en de rest aanvullen met poeder als de dagen hiervoor geschikt zijn.

Ideeen voor andere boards zijn inderdaad welkom als het maar camber is, en valt onder de categorie Almountain/freestyle.

Trouwens ooit op een Rome board gestaan met een geribbelde kant, wat jones magnatech noemt volgensmij, ik voelde me daarmee helemaal de koning tijdens het carven😂🤙🏼

Kortom ik zoek een alleskunner, niet een die overal matig tot oké op scoort, maar 1 die daadwerkelijk op geen enkel gebied tekort komt. Waarmee ik tijdens het carven kan vertrouwen op zijn kant, in het park kan bouwen op zijn pop, in de poeder kan zweven door zijn float, en op rechte stukken kan terroriseren met snelheid tijdens het strepen🏂

*bericht bewerkt door Eddyspaggheti op 31 okt 2018 00:14

Boardarchive maakt ook wel leuke filmpjes over boards, ze zijn vaak erg positief maar een goede indruk krijg je wel. Denk dat er ook niet echt hele slechte boards bij zitten als je de juiste merken en eigenschappen selecteerd.

Hier laat TJ de Bataleon Evil Twin langskomen:
https://youtu.be/lguT3CAgPw4
Hier een hele review van de Mountain Twin:
https://youtu.be/9AlC81UHibg

Kortom ik zoek een alleskunner, niet een die overal matig tot oké op scoort, maar 1 die daadwerkelijk op geen enkel gebied tekort komt. Waarmee ik tijdens het carven kan vertrouwen op zijn kant, in het park kan bouwen op zijn pop, in de poeder kan zweven door zijn float, en op rechte stukken kan terroriseren met snelheid tijdens het strepen🏂

Eddyspaggheti op 31 okt 2018 00:08

Om te bevestigen wat je zelf al zei, hiervoor ga je wel een camberboard willen hebben en zou ik niet kijken naar een rocker met wat carvetech.

Probeer eens een Never Summer Ripsaw. Mist misschien wat float voor in de poeder maar kan ook zijn dat ik iets te zwaar was voor het board. Wil niet zeggen dat je er niet mee de poeder in kan maar heb zelf lekkerdere boards gereden in de poeder.

Übung macht den meister!!!

In het park kun je nog wel wat voordeel halen uit de tbt, doordat ie niet hapt, maar als je camber gewend bent zou ik er toch minder snel voor gaan. Juist doordat je pas echt grip krijgt als je pas helemaal op z’n kant staat. Met veel switch zal een full twin wel iets fijner zijn dan directional twin.

Boardjes waar ik aan denk:
Lib tech hot knife
Rossignol one lf of de iets stijvere angus

In het park kun je nog wel wat voordeel halen uit de tbt, doordat ie niet hapt, maar als je camber gewend bent zou ik er toch minder snel voor gaan. Juist doordat je pas echt grip krijgt als je pas helemaal op z’n kant staat. Met veel switch zal een full twin wel iets fijner zijn dan directional twin.

Boardjes waar ik aan denk:
Lib tech hot knife
Rossignol one lf of de iets stijvere angus

Tiny-M op 31 okt 2018 07:45

Bataleon is sws altijd camber toch?

Ja maar met tbt. Dat betekent dat de randen van de board omhoog staan, wat betekent dat je bij het maken van een bocht pas veel later op je staalkant komt. Dit zorgt voor een heel ‘los’ gevoel en je hebt weinig kans op happen. Ik rij ook veel camber (gecombineerd met wat rocker in til &tail, maar zonder tbt) en vind het dus juist prettig dat zodra ik kant, ik direct de grip heb op m’n staalkant. Het hele directe van camber is wat mij betreft dus gewoon weg met tbt. Uiteraard heb je wel de pop van camber.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 31 okt 2018 13:12

Ja maar met tbt. Dat betekent dat de randen van de board omhoog staan, wat betekent dat je bij het maken van een bocht pas veel later op je staalkant komt. Dit zorgt voor een heel ‘los’ gevoel en je hebt weinig kans op happen. Ik rij ook veel camber (gecombineerd met wat rocker in til &tail, maar zonder tbt) en vind het dus juist prettig dat zodra ik kant, ik direct de grip heb op m’n staalkant. Het hele directe van camber is wat mij betreft dus gewoon weg met tbt. Uiteraard heb je wel de pop van camber.

Tiny-M op 31 okt 2018 13:09

kijk dat is nuttige info, ik hou namelijk ook van het gevoel die een traditional camber heeft. ik heb gehoord dat de mountain twin 2 cm setback heeft, betekent dit dat als ik mijn bindingen 2 centimeter naar voren zet dat het dan een true twin is? of zal daar nog verschil in zitten met tip en tail breedte?

Ja maar met tbt. Dat betekent dat de randen van de board omhoog staan, wat betekent dat je bij het maken van een bocht pas veel later op je staalkant komt. Dit zorgt voor een heel ‘los’ gevoel en je hebt weinig kans op happen. Ik rij ook veel camber (gecombineerd met wat rocker in til &tail, maar zonder tbt) en vind het dus juist prettig dat zodra ik kant, ik direct de grip heb op m’n staalkant. Het hele directe van camber is wat mij betreft dus gewoon weg met tbt. Uiteraard heb je wel de pop van camber.

Tiny-M op 31 okt 2018 13:09

kijk dat is nuttige info, ik hou namelijk ook van het gevoel die een traditional camber heeft. ik heb gehoord dat de mountain twin 2 cm setback heeft, betekent dit dat als ik mijn bindingen 2 centimeter naar voren zet dat het dan een true twin is? of zal daar nog verschil in zitten met tip en tail breedte?

Eddyspaggheti op 31 okt 2018 14:19

Met 2 cm naar voren is de Jones prima switch te rijden. Op poederdagen zet ik de bindingen nog eens 2 cm verder naar achteren. Van de Jones ga je geen spijt krijgen. Kijk ook eens naar Never Summer West en check reviews op goodride.com

life is a beach, or a pile of snow

Zit een klein verschil in switch maar niet heel veel. Jones mountain twin is een prima board, zelf heb ik liever iets stijver, vandaar de modellen die ik noemde.

Zit een klein verschil in switch maar niet heel veel. Jones mountain twin is een prima board, zelf heb ik liever iets stijver, vandaar de modellen die ik noemde.

Tiny-M op 31 okt 2018 19:07

Ik zal even wat reviews opzoeken van de boards die je hebt opgenoemd! hoor altijd wel veel goede berichten over LibTech!

Hoi, mijn zoon heeft de jones mountain twin en is hier vol lof over. Ikzelf heb een slash brainstorm. De Jones is een stevig boardje hoor waar je best snel mee kan gaan. Maar als je 50 - 50 switch wilt rijden lijkt me een twin tip wel beter.

De Jones is echt wel een boardje dat je voor elk terrein kan gebruiken volgens mij, waarmee je snelheid kan pakken en dat het in de poeder ook uitstekend doe.

Ik verkies mijn slash over het algemeen omdat die wat korter draait en iets meer flexibel is maar uit uw berichten op te maken lijkt het me dat je heel veel ervaring hebt en vanalles wat wilt doen en dan zit je bij die Jones volgens mij echt goed.

Maar het is geen volledige twin tip volgens mij en heeft een beetje setback maar je kan er zeker switch mee boarden…

Ervaring en op zoek naar een stevig board waarmee je alles kan… Dan zou ik zeker voor de Jones kiezen.
Succes met kiezen.

Een Jones Mountain Twin is het eerste board wat altijd bij mij opkomt als iemand om een alleskunner vraagt. Het is een freestyle board van een freeride board maker. Dus in het park is het goed te doen, maar ook voor freeride is dit ideaal. Voor freestyle de bindingen center zetten en voor freeride wat meer naar achter.

Verder zou ik nooit voor een rocker board gaan als alleskunnen, maar dat is mijn persoonlijke allergie voor rocker. Camber tussen de voet en rocker in tip en tail vind ik persoonlijk het beste, zoals deze Jones Mountain Twin heeft.

Magnetraction ben ik tegenwoordig met mijn Lib Tech Skunk Apes ook niet zo’n fan van, maar eerlijk is eerlijk. Het heeft mij als beginner wel over de angst van ijsplaten geholpen. Maar met een goede camber board heb je geen hulpmiddelen zoals magnetraction nodig. Lib Tech gebruikt dit wel, aangezien hun banana tech shapes altijd rocker zijn. En hierdoor is magnetraction wel nodig voor grip op kneiterharde sneeuw.

Bataleon zou ik persoonlijk nooit doen door die TBT technology.

Jones gebruikt trouwens ook ‘traction tech’ wat eigenlijk hetzelfde is als magnetraction. Voordeel is wel dat het niet heel nadrukkelijk aanwezig is. Zelfs trouwens als met de Rossignol boards.
Al met al, leuk, maar zeker niet noodzakelijk met scherpe kanten en goede techniek.

Plaats een reactie