Beste ski voor de Shift binding?

Nu we de shift binding en Hawx XTD 130 schoenen hebben is de vraag welke ski zo veelzijdig is dat deze compromisloos te gebruiken is voor on/piste en dagtoeren. Om de lijst te beperken heb ik in de online reviews gezocht naar ski’s rond 3000 g / paar, 95mm breed en stabiel op de piste bij hoge snelheden. Ik kom op dit lijstje uit:

  1. Head Kore 93 (3000g, 759 euro incl shift binding)
  2. Black Crows Camox Freebird 2019 (2750g, 1000 euro incl. shift binding)
    Mogelijk 3. Atomic Backland 95 2019 (2700g, 720 euro incl shift binding en vellen(!)).

Wat zijn de meningen van het forum?

Is de Kore duidelijk de sterkste van deze drie op de piste?

Is de veel hogere prijs van de Camox gerechtvaardigd?

Is de Backland 95 al teveel compromis op de piste? (deze ski werd in de Proskilab test vooral geroemd om zijn piste kwaliteiten terwijl men de float vond tegenvallen 😃

Zijn er nog andere ski’s te overwegen?

In dat lijstje passen waarschijnlijk de Salomon Mtn Explore 95 (3100g/184cm) en de Dynastar Mythic 97(3030g/184cm) ook nog goed. Net iets zwaarder is bijvoorbeeld de Faction Prime 2.0 (3200g/184cm) of de Elan Ripstick 96 (3315g/181).

Stabiel op hoge snelheid betekent meestal een iets zwaardere ski, althans, als we het over wat ruwere pistes hebben. Als het perfecte, zachte corduroy is dan is dat natuurlijk lang niet zo’n probleem.
De skis die jij noemt, (m.u.v. de Kore) vallen bij de meeste merken onder de echte toerski categorie.
De Shift is ook een behoorlijk zware binding, en je zegt zelf dat je het zowel voor lift-accessed als toerskien wilt gebruiken, dus om er nu een lichte toerski onder te schroeven, lijkt een beetje zonde van de extra performance die de Shift biedt in de afdaling. Zou een ietsje zwaardere “50/50” ski niet meer tot zijn recht komen met zo’n binding? Skis als de Liberty Origin 90, Black Crows Orb, Blizzard Rustler 9, Atomic Vantage 90ti, Armada Invictus 89ti,zitten allemaal rond de 3800g, licht voor een piste ski maar zwaar voor een toerski.

Heb je de schoenen al? Zo ja, dan is misschien een extra binnenschoen (bijv: https://palau-ski-boot-liners.com/ski-liners/alpine-snowboar…) een idee voor op de piste. Zo nee, dan is ook de XTD120 het overwegen waard. (Blister: “the XTD120 will be a beter option for many skiërs who intend to use it both inbounds and out, unless they are willing to buy a sturdier aftermarket liner”)

Heb je de Blister Buyersguide al doorgespit? Zij hebben speciaal een 50/50 categorie. En vervolgens op de website de detail reviews lezen.

http://blistergearreview.com/winter-buyers-guide
http://www.skiessentials.com/2018-ski-test?skis=head-kore-93…

*bericht bewerkt door Slim op 03 nov 2018 15:36

@Slim, bedankt voor je reaktie. Goed idee over die liners, ik ga eens testen hoe de liners uit mijn Atomic FIS schoenen het doen in de XTD. Ik wil juist geen zware ski onder de toch al tamelijk zware Shift omdat daarmee het toeren niet meer uit de verf komt, en dan is die hele Shift overbodig. Het zoeken is juist naar het bijna onmogelijke compromis tussen een piste ski en een toer ski. Het lijkt erop dat Head dit compromis als enige heeft weten te bereiken met de Kore 93. Echter Deze reviews van de Kore 93 2019 en de Camox Freebird 2019 zijn interessant:
https://www.proskilab.co.uk/h/men-s-all-mountainfreeride/ski…
https://www.proskilab.co.uk/h/men-s-freeride-touring/ski-rev…

Op basis van deze waardering lijkt het dat Black Crows Head (iets) heeft overtroffen. De vraag is of dat de meerprijs van 250 euro waard is?

De Mythic is ook interessant, alleen is deze ski alweer zoveel jaar op de markt dat je de ski moeilijk kan vergelijken. Mijn gevoel zegt dat deze destijds helemaal top was (en peperduur) maar het niet meer haalt bij de huidige toppers. Dit blijkt ook wel uit de Proskilab test van de Mythic 2019 https://www.proskilab.co.uk/h/men-s-freeride-touring/ski-rev…

Hetzelfde geldt voor MTN 95 en Zero G95. Interessanter is de in 2019 geheel vernieuwde Backland 95. Deze krijgt ook een uitstekende review echter wat doorklinkt in de cijfers is dat deze nog lichtere ski wat verliest aan comfort en demping. En dat is nu net de grens waar ik niet overheen wil, icm de Shift https://www.proskilab.co.uk/h/men-s-freeride-touring/ski-rev…

*bericht bewerkt door maxwerks op 03 nov 2018 15:49

Denk eigenlijk dat het toch allemaal behelpen blijft. Beter compromisloos een extra setje latten naar mijn ervaring.

Edwin van Riel

Ja en nee. Ik heb aardig wat latten liggen van FIS SL tot poederlatten met tech bindingen. Maar hier gaat het om een vliegreisvriendelijke quiver of one ( 1 paar skis en 1 paar boots) te bepalen, uitgaande van de mogelijkheden van de Shift binding.

Outdoorgearlab is ook nog interessant om te bekijken omdat ze wel aardig wat vergelijken tussen de verschillende modellen in de test.:

https://www.outdoorgearlab.com/topics/snow-sports/best-backc…

https://www.snowmagazine.com/ski-gear/955-skis/black-crows-c…
Het is jammer dat de nieuwe Camox nog niet veel getest is, want inderdaad, die beide reveiws zijn zeer lovend, maar ik weet ok dat de ene Review een ski ophemelt en de andere hem afkraakt, dus in combinatie met de hogere prijs zou ik dan ook wel 2 keer nadenken voor ik hem kocht.

Ik geloof niet zo zeer dat de nieuwe skis altijd beter zijn dan de oude, dus ik tel de “leeftijd” van het model niet mee.

*bericht bewerkt door Slim op 04 nov 2018 15:59

@slim Ja prachtige test resultaten voor de Camox. Maar voor mijn doel is de Kore toch een betere keuze, want beter geschikt voor on-piste gebruik. Ik heb mijn besluit genomen: Kore 93 in 171cm. (En Black Crows in de gaten houden als ik tezijnertijd een nieuwe 100mm ski nodig heb, nu nog op Dynafit Beast 98)

Ik heb het Blistergear artikel gelezen over de XTD 120, erg interessant! Vanuit mijn vliegreis quiver-of-one gedachte zie ik het nut in van twee liners te nemen voor de XTD 130 shell. Ik ben benieuwd wat de stock liner uit mijn Atomic FIS 150 schoen gaat doen voor de downhill performance van de XTD 130. Ik post er nog wel eens iets over terug onder het Blistergear artikel.

Nieuwe ski’s vs oude ski’s: vijf jaar geleden was er geen Shift of Kingpin, geen XTD schoenen, geen Karuba / Graphene / Koroyd constructies, er verandert wel wat en dus verschuift de referentie. Daarom wel leuk om de review van de Mythic 2019 Proskilab terug te zien. Ook een goeie bron van overzicht is de Blistergear winterguide, dit jaar gratis http://blistergearreview.com/winter-buyers-guide

*bericht bewerkt door maxwerks op 04 nov 2018 16:21

Kore93 in 171? Dat is wel erg kort. Hoe groot ben je?

Ik heb mijn besluit genomen: Kore 93 in 171cm. (En Black Crows in de gaten houden als ik tezijnertijd een nieuwe 100mm ski nodig heb, nu nog op Dynafit Beast 98)

maxwerks op 4 nov 2018 16:13

Je hebt het nergens gehad over je lengte/gewicht, maar ik vind 171 behoorlijk kort klinken voor iemand die technisch goed genoeg is om FIS latten in zijn quiver te hebben.

(Edit: @DrPhil 😉)

*bericht bewerkt door Morzel op 04 nov 2018 16:20

170cm 70kg 50j - een 175cm zou misschien beter zijn maar 180 is zeker te lang voor toeren. Die Shift binding stelt ons voor onmogelijke keuzes ;-)

*bericht bewerkt door maxwerks op 04 nov 2018 16:24

Ik heb geen verstand van toeren, uit nieuwsgierighied: waarom is 180 voor toeren te lang?

Een kleinere (kortere, smallere, lichtere) ski loopt beter omhoog, is handiger bij kickturns, vellen en ontvellen, backpacken, in nauwe passages, klimmetjes, tussen de bomen, etc. Bovendien heeft Kore 93 volgens Blister gear maar weinig rocker, en skiet dus niet kort. http://blistergearreview.com/gear-reviews/2017-2018-head-kor…

*bericht bewerkt door maxwerks op 04 nov 2018 17:56

Just a few words (in English, sorry):

The Kore 93 has been tested by Proskilab with excellent results (“Best skis”) and Neveitalia with a lower score.

https://www.gearscore.nl/head/kore-93/2019/testen-en-prijzen…

The Camox Freebird has been tested also with a good score from Proskilab :

https://www.gearscore.nl/black-crows/camox-freebird/2019/tes…

I tested both skis and liked them, especially on soft snows. They are good tradeoff between efficiency and weight. On piste, they don’t quite match with heavier skis such has the Mantra, Stormrider 95, etc.

I also want to buy some shift bindings but plan to screw them on Mantra “carbon” V.werks… (greaaaat skis), an option that you may consider. :-)

Herve P. Gearscore.nl | Proskilab.co.uk

Waarom niet gewoon een Salomon ski bij je Salomon binding doen. De Salomon MTN Explore 95 past volgens mij wel in jou plaatje van de ski die je nodig hebt? Is verkrijgbaar in 169 en 177 cms.

Freeride = Life

Die Shift binding stelt ons voor onmogelijke keuzes ;-)

maxwerks op 4 nov 2018 16:22

Ik had sowieso voor een andere binding gekozen dan de Shift, maar dat is een andere discussie.

Review/ test van een wepowderaar (nadat ik die had gelezen wist ik al voldoende): https://wepowder.com/nl/forum/topic/262926

When life gets too complicated.... SKI

.

*bericht bewerkt door Alex op 08 jan 2019 12:31

When life gets too complicated.... SKI

Ik heb geen verstand van toeren, uit nieuwsgierighied: waarom is 180 voor toeren te lang?

DrPhil op 4 nov 2018 17:08

Voor zijn lengte iig wel. Met langere ski’s (lees: langer dan lichaamslengte) is het minder prettig spitzekehren.

Alex op 8 jan 2019 12:30

En dat is een kwestie van even trainen. Met zo’n setup (swift en hoge snelheid) zou ik zeker niet voor kort gaan. Ik gebruik lichaamslengte tot 10 cm boven lichaamslengte met mijn toerski’s.

Click. Click. Peace

Ik had sowieso voor een andere binding gekozen dan de Shift, maar dat is een andere discussie.
Review/ test van een wepowderaar (nadat ik die had gelezen wist ik al voldoende): https://wepowder.com/nl/forum/topic/262926

Alex op 8 jan 2019 12:28

Warrrom een andere binding? De Shift lijkt (ook na die review)juist de perfecte optie voor wat @Maxwerks op noemt:

-Hij heeft al pure piste ski’s
-Hij heeft al pure tour-ski’s met tech bindingen
-Hij zoekt iets voor als hij 1 paar ski’s mee wil nemen om zowel op de piste te skien als te toeren.

Dan is de Shift toch de uitgelezen keuze?
-Frame binding loopt veel zwaarder(en staat hoger, vinden velen vervelend)
-Kingpin weeg bijna evenveel, heeft geen zijdelingse release bij de voorbak
-Tecton is nog een optie als je aardig wat lichter wil. Skiet ook heel goed, maar velen zullen toch een echte “Alpiene” binding willen voor echt lift gebruik.

Blijft over: De Shift.

*bericht bewerkt door Slim op 08 jan 2019 15:23

@Slim Buiten het feit dat de Shift een prima keuze kan zijn voor een one-quiver, en ik @maxwerks dus zeker begrijp, vind ik eerlijk gezegd 300 gram nog best een flink verschil voor een toerbinding. (Op die manier is het verschil tussen een kingping en een radical ook ‘bijna evenveel’ ;-) ) Vooral omdat je de kingping ook keihard op z’n staart kan trappen ook op de piste. Trouwens gewone goede techbindingen ook.

Wat ik eerder opvallend vind is dat ik hier bij mij in de buurt met nogal wat door Salomon gesponsorde pro-skiërs de Shift eigenlijk niet zie. Ze lopen en skiën hier allemaal op ‘echte’ tech bindingen, en keihard!

Het voordeel dat ik vooral zie is het enorm prettige instappen als je een dagje skigebied doet. Het lijkt mij dan vooral een binding om net even dat heuveltje achter een gebied op te lopen. Of bijvoorbeeld in La Grave naar de Pan de Rideau te hiken…

Click. Click. Peace

en @Maxwerks, hoe bevalt de set-up?

Wat me in de aangehaalde review vooral opviel is dat de ombouw nogal moeizaam klonk. Stuk bewerkelijker dan bij bv de kingpin.

Edwin van Riel

@rogier:
Gemeten gewichten(door Blister)
Shift, 90mm rem: 885g
Kingpin, 75-100mm rem: 775g

Dat is dus 220g voor het paar, geen 300g.

Natuurlijk is dat voor echt toerskiën nog steeeds merkbaar, maar als we het hebben over een 50/50 set up, dan noem ik dat “nauwelijks”.

De Tecton is nog altijd zo’n 200g lichter dan de Kingpin, bijna net zo’n groot verschil (13%) als van Shift > Kingpin
(14%), en die zijn veel meer vergelijkbaar in opzet.

En inderdaad, als het voor gebruik met (gedeeltelijk) liften is, dan vindt ik het gewichts verschil tussen de Kingpin en een Radical (~300g/paar) niet zo heel groot.

De reden dat mensen het verschil tussen een Radical en een Kingpin significant vinden, is dat we het dan dan meestal over meer toergericht gebruik hebben, dan telt elke gram veel meer.
Verder is het ook nog zo, dat de totale set-up(ski’s, schoenen, overige uitrusting) dan allemaal veel lichter is, dus 250g is dan relatief een groter verschil dan bij een “freetour” set-up.

*bericht bewerkt door Slim op 08 jan 2019 16:43

Ik had andere cijfers gevonden, maar ik geloof je zonder meer.
Begrijp me niet verkeerd de Shift is een geweldig product (alhoewel ik er zelf niet op heb gestaan) maar wel voor een echte niche-markt en zeker geen toerbinding. En daar vind ik (persoonlijk) de Kingpin nog wel op het randje zitten. (Toch echt wel lichter en minder problematisch ombouwen, wat echt wel belangrijk is als toerbinding…, ook ben ik wel benieuwd of door dat nadelige ombouwen/vast zitten in ijs er geen onderdelen kapot gaan (ijs is sterk))

Om dat terug te vertalen naar het topic. Koop niet teveel een toerski (dus niet een te korte ski) want daarmee doe je de Shift tekort. De kans dat je regelmatig meer dan 1500 hm loopt met de Shift is vrijwel nihil, en daar zijn zoveel betere bindingen voor te krijgen…

Click. Click. Peace

Verder is het ook nog zo, dat de totale set-up(ski’s, schoenen, overige uitrusting) dan allemaal veel lichter is, dus 250g is dan relatief een groter verschil dan bij een “freetour” set-up.

Slim op 8 jan 2019 16:27

Hier kunnen we lang over praten. (leuke gesprek met een biertje na een dag in de poeder!) Ik ski met best grote ski’s en stevige bindingen… en dan gebruik wel weer graag vrij lichte schoenen… want waar ik kan winnen wil ik winnen aan gewicht. Elke gram kost energie. Ook als je hele pakket al zwaar is. Voor bredere ski’s heb ik dat graag over. Maar tegenwoordig kun je fijne lichte schoenen vinden die beter skiën dan Freeride schoenen 10 jaar geleden… Dus ook als ik mijn zware ski’s meepak probeer ik nog steeds grammen te winnen waar ik kan winnen ;-)

Maar dan nog is die 200 gram voor mij niet de reden om voor bijvoorbeeld voor de Kingpin te kiezen, maar is het eerder de gecompliceerdheid van de shift bindingen. Voor mij typisch een binding die ik graag een paar jaar in de natuur zie… en die zich toch eerst moet bewijzen.

Nogmaals ik vind het geweldig dat Salomon zo’n vernieuwende binding op de markt zet! En ik denk dat voor 70 % piste en 30 % omhoog lopen voor die mooie poederkom achter het gebied het hele leuke bindingen zijn.

Al met al wil ik ze graag testen de shifts!

Click. Click. Peace

Inderdaad, dat was ook mijn oorspronkelijke opmerking in de thread.
Bij de Shift hoort een ski die goed afdaalt

*bericht bewerkt door Slim op 08 jan 2019 17:00

En hier nog iemand die min of meer hetzelfde probleem had met de Shifts
“Stepping in for downhill mode was a pain because powder got under the heel piece and inside the grooves of the heel connection, and it will not engage with the boot if there’s any snow in there. Transitions were super awkward, but will probably get used to them over time”

@Slim ik zal de setup (Hawx XTD 130, Atomic Shift, Kore 93) binnenkort uitproberen.

De lengte keuze was lastig. Ik twijfelde hevig of ik de 171 zou omruilen voor de 180. Heb hele verschillende adviezen gelezen. Uiteindelijk heb ik de 171 gehouden, dit lijkt me de meest veelzijdige keuze.

Wat betreft Shift vs Tecton vs Kingpin vond ik de keuze niet zo lastig omdat ik op de piste niet met een tech binding wil skiën. Ook Tecton lijkt me ongeschikt voor serieus piste gebruik.

Plaats een reactie