Van Saas-Grund naar Saas-Fee

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saastal

Hallo wintersporters,

Ik heb in Saas-Grund een leuke accommodatie gevonden voor onze wintersport in de krokusvakantie 2019.

De skilessen voor onze meisjes (4 en 6 jaar oud) zouden we bij voorkeur boeken in Saas-Fee.

Met de auto vanuit is het vanaf de accommodatie maar 8 minuten rijden naar het Parkhaus in Saas-Fee. Hebben jullie enig idee of het vanuit de parking naar het kinderland (Spielboden?) goed geregeld is qua bussen?

Heeft een van jullie ervaring met de kinderlanden in Saas-Grund en Saas-Almagell?

Veel dank voor jullie reactie!

Zie hier het fahrplan:
https://www.saas-fee.ch/de/saastal/im-dorf/ortsbus/…

Maar waarom niet gewoon lessen in Saas Grund boeken? Moet wel zeggen dat ik daar geen ervaring mee heb, maar dit lijkt me best een gedoe.

Hou je rekening met de (hoge) parkeerkosten?

Parkeren is best wel duur en ws ook vrij vol in de vakantie periode. Vlgs mij rijdt er ook een skibus.
In Saas-Grund kunnen de kids ook op les op de Kreuzboden, ongeveer 45 km aan piste en daar ga je vanuit het dorp zo omhoog. Misschien in Saas-Grund beginnen en de laatste dagen naar boven.
Best wel een slingerweg naar Saas-Fee, weet niet hoe druk dat in de ochtend is naar boven.

Dienten Die Alte schule

De skibus tussen Grund en Fee rijdt- zoals het in Zwitserland gebruikelijk is- op de seconde volgens de dienstregeling, niet de moeite om in de auto te stappen. Het is nog wel een eindje lopen van de parking naar de kinderlessen. In Saas-Fee zelf rijden geen skibussen (autovrij). Je ziet er wel van die elektrokarretjes maar misschien zijn die alleen voor hotelgasten in Saas Fee zelf (?) wij gingen altijd lopen…

De skibus tussen Grund en Fee rijdt- zoals het in Zwitserland gebruikelijk is- op de seconde volgens de dienstregeling, niet de moeite om in de auto te stappen. Het is nog wel een eindje lopen van de parking naar de kinderlessen. In Saas-Fee zelf rijden geen skibussen (autovrij). Je ziet er wel van die elektrokarretjes maar misschien zijn die alleen voor hotelgasten in Saas Fee zelf (?) wij gingen altijd lopen…

SkiBeppie op 14 nov 2018 12:55

Inderdaad, wij hebben ook eens in Saas Grund gezeten en die auto heeft toen een week voor het hotel gestaan (met alle consequenties van dien :-) ) Geen haar op m’n hoofd die er in zulk soort gebieden ook maar aan denkt om de auto te pakken.
Los van het kostenaspect: Waarom kapitalen uitgeven aan parkeergelden als je voor niks met de bus naar boven kunt (want meestal in de pas inbegrepen).
Altijd grappig om te zien hoe Nederlanders op hun geld letten, behalve als de auto in het spel is :-)

Rob

De skibus tussen Grund en Fee rijdt- zoals het in Zwitserland gebruikelijk is- op de seconde volgens de dienstregeling, niet de moeite om in de auto te stappen. Het is nog wel een eindje lopen van de parking naar de kinderlessen. In Saas-Fee zelf rijden geen skibussen (autovrij). Je ziet er wel van die elektrokarretjes maar misschien zijn die alleen voor hotelgasten in Saas Fee zelf (?) wij gingen altijd lopen…

SkiBeppie op 14 nov 2018 12:55

Volgens de site van Saas Fee rijdt er een shuttle van de parking naar de Alpin Express. Elke 6 minuten.
https://www.saas-fee.ch/en/saas-valley/in-the-village/shuttl…
En de elektrobusjes zijn gratis:
https://www.saas-fee.ch/en/saas-valley/in-the-village/local-…
Waarom zou je dan gaan lopen? Hoe ver is dat wel niet?

*bericht bewerkt door DrPhil op 14 nov 2018 19:27

Waarom zou je dan gaan lopen?

Ik loop altijd naar de lift, pak nooit de bus …
1: Lekker in de buitenlucht ipv als sardientjes in een blik (dat doe ik nl in de lift al)
2: Goede warming up
3: Vaak nog sneller (in ons geval gaat het om 800m)

Rob

Waarom zou je dan gaan lopen?

Ik loop altijd naar de lift, pak nooit de bus …
1: Lekker in de buitenlucht ipv als sardientjes in een blik (dat doe ik nl in de lift al)
2: Goede warming up
3: Vaak nog sneller (in ons geval gaat het om 800m)

RCGrootveld op 14 nov 2018 19:40

ik begreep de post van @skibeppie zo dat ze van de parking naar de lessen liep. Maar misschien begreep ik dat verkeerd.

Overigens: 800 meter? nachtmerrie

Overigens: 800 meter? nachtmerrie

DrPhil op 14 nov 2018 20:21

Alsof het als sardientjes in een blik in een bus gepropt staan geen nachtmerrie is.
Maar wellicht heb jij een andere definitie van nachtmerrie als ik

Rob

Hotel boeken dat vlakbij de lift ligt. Dat is mijn oplossing.

Hotel boeken dat vlakbij de lift ligt. Dat is mijn oplossing.

DrPhil op 14 nov 2018 21:44

Doe ik ook altijd. Geen zin om van de parking van de ene kant van het dorp helemaal naar de andere kant te lopen voor de lift. Zat op 50 meter geloof ik. Maar als je in Saas Grund zit, zou ik gewoon lekker de lessen daar boeken. Of je boekt een accommodatie in Saas fee.

Hotel boeken dat vlakbij de lift ligt. Dat is mijn oplossing.

DrPhil op 14 nov 2018 21:44

Als je liever € 300 pp/week meer betaald om niet 6x2x800m te hoeven lopen moet je dat gewoon doen.

Rob

Ok: ik bedoelde: wij liepen van de eindbushalte van skibus van Saas Grund naar Saas Fee naar de skilift in Saas Fee. Dat was maar een paar minuutjes en geen 800 m. Die bus mocht het dorp niet in, stopte bij de parkeergarage. …de pisten en liften zijn een eindje verder. Klein eindje. een “kan-je-makkelijk-lopen-eindje”…

Ok: ik bedoelde: wij liepen van de eindbushalte van skibus van Saas Grund naar Saas Fee naar de skilift in Saas Fee. Dat was maar een paar minuutjes en geen 800 m. Die bus mocht het dorp niet in, stopte bij de parkeergarage. …de pisten en liften zijn een eindje verder. Klein eindje. een “kan-je-makkelijk-lopen-eindje”…

SkiBeppie op 16 nov 2018 10:59

Van het busstation naar de Alpin Express is inderdaad maar een klein stukje. Rijdt overigens ook wel een (andere) bus naartoe, maar is prima te lopen en als je moet wachten op die andere bus is lopen sneller. @frank11 heeft het echter over Spielboden en dat is aan de andere kant van het dorp. Van het busstation naar Spielboden is
ca. 800 meter, maar vanaf de parkeergarage, waar Frank het over heeft, is het zelfs 1.100 meter.

Annoying skiers since 2003

Veel dank voor al jullie reacties! Mijn vraag is beantwoord met dank aan het linkje voor de electrobusjes van @DrPhil.

Ter verduidelijking nog even:

  • we gaan op wintersport met twee kindjes van 4 en 6, dus een kilometer lopen op skischoenen zouden we liever vermijden. Het gebruik van de auto uiteraard ook, maar alle waar naar zijn geld…
  • mijn vrouw en ik kiezen ervoor om bij de kindjes te blijven en zullen (vrijwel) niet gaan skiën die week. In Saas Fee heb je als voetganger toch wel meer het “wintersport gevoel” dan beneden in Saas Grund of Almagell, dus dat korte ritje hebben we er wel over.
  • de kosten van de parking (CHF 13 voor 8 uur) zijn altijd nog een stuk voordeliger dan met zijn tweeën dagelijks de Kreuzboden op (CHF 33 p.p. = CHF 66 per dag voor een voetgangers retour).
  • mijn vrouw en ik kiezen ervoor om bij de kindjes te blijven en zullen (vrijwel) niet gaan skiën die week.

Hey @frank11, ik weet niet of dit de eerste x wordt voor de dochters maar mag ik toch een goed bedoeld advies geven als dat zo is. Bij de kinderen blijven, en zeker in het zicht, tijdens hun eerste ski lessen zou ik echt afraden. Dat is bijna vragen om lastige situaties en een vertraging van hun leercurve en enthousiasme voor de sport.

Mocht dat bij jullie helemaal prima gaan…dan mijn excuus en negeer mijn opmerking

@HN65 hartelijk dank voor uw goed bedoelde advies, maar het wordt de tweede keer en de eerste keer ging het fantastisch (sterker nog; de juf was dolgelukkig met de achterblijvende ouders om de omvallende ukkies op de lopende band te helpen) ;-)

*bericht bewerkt door frank11 op 16 nov 2018 13:36

Ik weet natuurlijk niet hoe druk die electrobusjes zijn, @frank11. Ik kan me voorstellen dat ze in de krokus wel druk zijn, en ze zien er niet erg groot uit.
Hier de plattegrond van Saas Fee:

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/d21f907b13ee95af057d70c2...
@sterko, @skibeppie, afgaande op de kaart lijkt de afstand tot de Alpin Express vanaf de parking toch al gauw 400-500 meter? (Elk vakje is 80m). Of mis ik iets?

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 nov 2018 14:11

afgaande op de kaart lijkt de afstand tot de Alpin Express vanaf de parking toch al gauw 400-500 meter? (Elk vakje is 80m).

DrPhil op 16 nov 2018 14:06

Vanaf het busstation is het volgens Google Maps 400 meter. Ik heb dit wel eens gelopen, maar vond dat eigenlijk wel meevallen. Had het minder geschat.
https://www.google.nl/maps/dir/Saas-Fee,+Busterminal,+3906+S…

Vanaf de parkeergarage is het zelfs 800 meter.
https://www.google.nl/maps/dir/Parkhaus,+Dorfplatz,+Saas-Fee…

Annoying skiers since 2003

De links hierboven kloppen niet. Kan het ook niet meer aanpassen.

Annoying skiers since 2003
Annoying skiers since 2003

Nee, weer niet. De site verbouwd mijn links na plaatsing.
Als er nog een admin in de buurt is, kun je dit dan even opschonen of herstellen?

*bericht bewerkt door sterko op 16 nov 2018 14:37

Annoying skiers since 2003

Maar 800m van de parking naar de Alpin, dat is toch ver?
Ik vind 400m trouwens ook niet een-klein-stukje-wandelen (oke, ik ben verwend).

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 nov 2018 15:01

Maar 800m van de parking naar de Alpin, dat is toch ver?
Ik vind 400m trouwens ook niet een-klein-stukje-wandelen (oke, ik ben verwend).

DrPhil op 16 nov 2018 14:55

Ja, helemaal mee eens. Ik loop liever ook zo min mogelijk.
Ik zeg alleen dat ik het stukje van het busstation naar de Alpin Express wel eens gelopen heb en dat dat me eigenlijk wel mee viel. Ik had niet gedacht dat dat 400 meter zou zijn. Het leek niet zo lang.

Annoying skiers since 2003

400 m gaat nog maar is voor mij toch ook het maximum met skiboots.😎

Born to run. B.S.

Kom al 25 jaar in saas fee. Er gaan shuttles tussen parking en alpin express idd, iedere 6 minuten behalve tussen 12 en half drie. MAAR…de kidslessen zijn niet bij de Alpin Expres. Deze zijn bij de dorps-sleepliften. Is nog een eind lopen van alpin express naar de skischool.

*bericht bewerkt door Sannaatjuh op 02 feb 2019 09:35

Plaats een reactie