Welke ski voor een puber?

Hallo skivrienden! Mijn zomerslaap is voorbij en we komen weer in winterstand :)

Ik ben op zoek naar een geschikte ski voor mijn puberdochter van 12 jaar, 1,64m, 45kg .
De Atomic Redster juniors (die altijd wel de makkelijke keus waren) gaan maar tot 1,50m en nu ze de hoogte in is geschoten is ze deze serie ontgroeid.

In mijn beleving is de stap naar een volwassenen ski wel weer vrij groot (m.n. qua stijfheid) gezien de lengte/gewicht verhouding van mijn dochter. Ze zit nu echt tussen tafellaken en servet.
De vraag is dan naar wat voor merken/modellen ik het beste uit kan kijken. Een lichte en niet te stijve damesski lijkt me wel logisch, maar waar wel sportief/snel mee valt te skiën.
Ze zal er denk ik max 2 seizoenen / 4 weken op skiën; een overjarig maar courant model heeft de voorkeur zodat ik ze ook weer makkelijk doorverkoop. Goede tweedehands ook een optie.

Kenmerken/voorkeuren:

  • 1,64m lengte @ 45KG, slank (‘sprietje’), gespierd en wordt ook duidelijk sterker.
  • Meeste gebruik op de piste, maar ze speelt ook graag langs de randen en diepe sneeuw waar dat kan. Omdat ze nog niet zo zwaar is kan ik me voorstellen dat een pisteski wel volstaat voor de uitstapje erbuiten.
  • Heeft vanaf 4jr oud 1-2x per jaar les gehad en kan heel aardig skiën. Houdt ook wel van snelheid.

Hoor graag jullie suggesties en tips, ook qua type ski/stijfheid en lengte.

*bericht bewerkt door -JPS- op 15 nov 2018 11:40

2 jaar terug in zelfde situatie gezeten en gekozen voor dynastar intense 10xp in overleg met skileraar. Bleek een prima keuze. Voor buiten de pistes een K2 fulluvit 98 Ti en doe blijkt eigenlijk ook voor beiden geschikt.

Edwin van Riel

Vraagje: wanneer zou je ze nodig hebben? Zou zo maar kunnen dat mijn dochter inmiddels iets pittiger wil, dus binnenkort mag ze mijn hagelnieuwe Rossi st ti proberen. Is dat voor haar ook wat, zouden de Dynastar’s wellicht vrij komen.

Edwin van Riel

Hee, Ik had bijna dezelfde vraag(die van mij is 11):

undefined

Alleen zoek ik puur voor piste en korte radius bochten.

M.b.t. de K2 Fulluvit, die is inmiddels 95mm. Mijn vrouw heeft die. Als je naar de shape kijkt, en naar de reviews van de (mannen) Pinnacle, dan zie je dat die ski, ondanks zijn geringe breedte, erg “soft snow” georienteeeerd is.

Wat voor soort ski zoek je voor je dochter?
High performance carven of agressief all-mountain? “Easy” all-Mountain? Freeride? Buckelpistes? Tiefschnee?

Ik ben het er NIET mee eens dan een piste ski voor kinderen ook goed off-piste werkt. Wij skien altijd met een andere familie, en het meeste in ongeprepareerde sneeuw, dus ik heb daar veel naar gekeken.

Weliswaar hebben ze door hun lage gewicht minder breedte nodig, maar door hun lagere kracht en gewicht hebben ze juist ook meer moeite om de skis te draaien in diepe sneeuw.

Verder is zoals (de Review van de Pinnacle ook aangeeft) breedte niet alles voor diepere sneeuw: stijfheid, rocker en Tip and tail taper zijn minstens zo belangrijk.

Mijn dochter skiede vorig jaar op de Pinacle Jr 85, 150cm, toen woog ze ook zo’n 45kg. Dat ging heel aardig, ook in hele diepe sneeuw.

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/8cecd7fd1c8851eeb7c43578...

Performance carve skis zijn heel moeilijk in alle andere situaties dan geprepareerde piste. Alle design features die helpen sportief te carven werken juist tegen je in buckels, Slush en Tiefschnee: Veel camber, stijf, vierkante staart, breedste punt ver naar voren. Dat zijn allemaal dingen waarmee je lekker bochten aansneidt en van de ene op de andere kant wisselt, maar die in “3D sneeuw” zorgen dat je vast blijft haken en de skis niet “los” krijgt om te draaaien.

Wil je dus ook in diepe sneeuw of buckels met haar skien, dan zou ik iets allrounds zoeken, misschien de K2 Alluvit 88?
Bij de mannen is de huidige (ti)versie stijver dan de oude (non ti)versie. Als dat bij de dames modellen ook zo is, dan is de oude versie dus juist voor zo’n lichte skiër een goede optie.

*bericht bewerkt door Slim op 15 nov 2018 14:57

@evr66: dank voor je tip, die Dynastar Intense 10 is inderdaad interessant.

Ik was nog even door aan het zoeken en lezen waarbij ik uitkwam op een eerder topic op het forum: https://www.wintersport.nl/forum/topic/334845

Ik zie dat je ze in 1,67 lengte hebt :) Dat is (ondanks de rocker) misschien wel wat lang voor de lichaamslengte van 1,64. We hebben ze voor de kerst nodig, dus dat is al wel vrij snel.

Wat misschien ook wel een veilige optie is: Fischer progressor f18?

Zeker een veilige optie, maar wel echt alleen voor op harde sneeuw (waar je dus niet te ver in wegzakt). In 160 wel al te doen misschien, kan ze er een paar jaar op door. Ook goed doorverkoop-potentieel. Ik kan me ook vinden in de Fischer My Curv (= The Curv TI). Iets minder speels, maar wat meer perfomance…

*bericht bewerkt door GiGi op 15 nov 2018 14:21

Haha, die F18 begint de wd40 van het forum te worden, overal voor te gebruiken :)

Edwin van Riel

Tja, het een van de veelzijdigste ski’s die ik ken voor speelse korte bochten. Wil je iets stabielere lange bochten, dan de F19. Zelf heb ik op beiden ook weer wat afdalingen gemaakt vorige week. En ik blijf erbij dat ze een heel grote groep skiërs bedienen en daarmee (en ook vanwege de gunstige prijs) een safe bet zijn om blind te kopen.

@Slim: idd best lastig om voor een puber wat geschikts te vinden, ik ben dus niet de enige. Het zal in ons geval denk ik max 80% piste en 20% ernaast zijn. Ze heeft (nog) geen snowpark ambities, een schans zoekt ze niet op. Maar zoals je ook al aangeeft ligt dan toch een Allmountain misschien wat meer voor de hand vergeleken met een performace carve pisteski.

Aan de andere kant zijn pubers vaak zo nonchalant dat wij als ouders ons drukker maken dan dat zij last hebben van een minder geschikte ski. :)
@Gigi: ff naar de My Curvs gekeken. Zijn die dan niet wat teveel ‘on piste’, net als de F18 overigens? Dan moet ik me misschien toch vooral richten op de allmountains, zoals Atomic Vantage o.i.d.?

Er zijn wel wat mooie dames-allmountain latten die ook in korte lengtes beschikbaar zijn (de meeste junior-modellen is ze snel klaar mee denk ik, indien dat niet reeds het geval is). Blizzard Black Pearl 78, Völkl Yumi…

Maar kijk ook eens naar de nieuwe Head V-Shape V10. Met 85 mm onder de voet zeker breed genoeg en met een erg lekkere rust en prima carve-eigenschappen ook echt goed op harde sneeuw. Eén nadeel (voor haar): echt hard kan je er niet op (op een gegeven moment gaat ie gewoon niet harder; hij wordt dan niet onstabiel).

*bericht bewerkt door GiGi op 15 nov 2018 14:51

@Slim: Het zal in ons geval denk ik max 80% piste en 20% ernaast zijn

-JPS- op 15 nov 2018 14:45

Ik heb het liever over sneeuw condities dan over op- of naast- de piste.
Immers, ook OP de piste kun je buckels hebben, of Tiefschnee(als het blijft sneeuwen nadat de pistenbully is langsgekomen). en in het voorjaar heb je gegarandeerd ‘s middags slush.

@Slim:Aan de andere kant zijn pubers vaak zo nonchalant dat wij als ouders ons drukker maken dan dat zij last hebben van een minder geschikte ski. :)

-JPS- op 15 nov 2018 14:45

Of ze zich er druk over maken is 1 ding. Maar of het werkt is iets anders. Ik weet van observatie van de 4 kinderen in onze groep, en anderen, dat ook toen ze zich niet druk maakten om hun skis, ze erg veel problemen hadden bij verse sneeuw. Dan is de lol er voor hen gauw van af.(En voor jou ook!).

Omgekeerd, kun je met een “soft-snow” georiënteerde ski natuurlijk prima uit de voeten op een geprepareerde piste, als je “lekker nonchalant” bent. Wij moeten dan als ouders natuurlijk niet verwachten dat ze strakke, puur gesneden bochten rijden.

*bericht bewerkt door Slim op 15 nov 2018 15:17

@JPS,
Verdorie! Je hebt me wel aan het denken gezet, misschien moet ik voor mijn oudste ook wel een grotere maat kopen. Ik dacht, we doen nog een jaartje met de 150cm…

Ze moet ook al nieuwe Classic langlaufski’s en wil graag skate-skis, en dan de jongste krijgt ook al nieuwe alpine skis, wat een berg nieuwe latten dit jaar… ;-(

*bericht bewerkt door Slim op 15 nov 2018 16:00

http://www.skiessentials.com/2018-ski-test?category=womens-a…

Als je naar de reviewers kijkt: gewicht in (lbs-10%)/2 =~ gewicht in kg.

Dus de lichtste testster weegt ~61 kg.

En 165cm is 5’6”.

*bericht bewerkt door Slim op 15 nov 2018 15:32

@Slim:

Ik heb het liever over sneeuw condities dan over op- of naast- de piste.
Immers, ook OP de piste kun je buckels hebben, of Tiefschnee(als het blijft sneeuwen nadat de pistenbully is langsgekomen). en in het voorjaar heb je gegarandeerd ‘s middags slush.

Ja daar heb je een heel terecht punt. Wij skiën in alle omstandigheden, meestal kerstvakantie (dus koud&ijzig) en de slotweek eind april (pappig). Ook alle soorten terrein (gitzwart, buckels, tiefschnee/offpiste). Kortom, eigenlijk is een alleskunner dus gewenst en ligt een allmountain ski (met rocker) dus wel voor de hand.

Ik had trouwens nog geen bedragen genoemd, maar ik zou rond de 300 euro (na alle kortingen) wel een mooi streefbedrag vinden. Ook daar is de sprong tov de kinderski’s wel groot :(
@Gigi: jij loopt weer flink voorop in je kennis over de actuele ski’s, maar die zijn me al snel te duur. Heb jij nog wat suggesties van 1 a 2 jaar geleden zodat ik die hopelijk in het overjarige koopjesschap kan vinden?

Wat dacht je van de Nordica Astral 84 ? Ski versie van een omgekeerd matje: party in the front, business in the back.
Staart van een carve ski(vierkant), voorkant van een Freeride ski(veel taper en aardig wat rocker).

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/49c2d9e2c8c5d840bf384e71...

‘It can carve, smear, and cut through crud”
En lekker licht, dat is wel fijn voor iemand die zelf niet zo zwaar is.

undefined
undefined

Die hele skiessentials test is trouwens van vorig jaar, dus al die modellen zijn nu “oud”. Ik zie die Astrals bijvoorbeeld in 158cm voor $290, dat is ~EUR 255, dus ruim binnen je budget. Google weet helaas alles van mij, dus ik krijg vooral hits van Amerikaanse winkels, moet je zelf even zoeken, wat je voor prijzen ziet van Europese winkels.

Atomic Vantage 85W klinkt ook aardig in het all-ronde segment waar je zo te horen naar op zoek bent.

*bericht bewerkt door Slim op 15 nov 2018 21:10

Volkl Mantra Jr, heel veelzijdige ski, ook te krijgen in 158.
https://www.sport-conrad.com/en/products/voelkl/mantra-jr-sa…

*bericht bewerkt door Mathijs6 op 15 nov 2018 22:23

Dank allemaal voor de vele tips, ik heb nu mooie aanknopingspunten om me verder in te verdiepen.

Nog even over de lengte: Zou ik met een all-mountain rocker (en het feit dat onze dochter al best wat skiervaring heeft) ook wel tot lichaamslengte of ietsjes meer mogen gaan (165-168)? Dan is de kans dat ik ze volgend jaar ook kan gebruiken wat groter :)

Dat lijkt mij niet. Ze is nl erg licht. Zeker bij de volwassenen skis. Een volwassene van dat gewicht is misschien 150cm.
Heb je bijvoorbeeld die skiessenstials.com testen gelezen? Die hebben meest ~160 cm getest en die dames wegen veel meer dan je dochter.

Ook is het nog maar de vraag hoeveel je dochter volgend jaar groeit, als ze dit jaar al een flinke groeispurt heeft gehad.

*bericht bewerkt door Slim op 16 nov 2018 14:03

Dat lijkt mij niet. Ze is nl erg licht. Zeker bij de volwassenen skis. Een volwassene van dat gewicht is misschien 150.
Heb je die skie essenstials.com testen gelezen? Die hebben meest ~160 getest en die dames wegen veel meer dan je dochter.

Slim op 16 nov 2018 13:44

Thanks, ik zal dan max 160 aanhouden.
De skitest van skiessentials werkte gisteren niet maar heb ik inmiddels wel kunnen lezen en dat is inderdaad een mooi lijstje met merken/types.

Volkl Mantra Jr, heel veelzijdige ski, ook te krijgen in 158.
https://www.sport-conrad.com/en/products/voelkl/mantra-jr-sa…

Mathijs6 op 15 nov 2018 22:22

Ik weet niet of ik die Mantra jr “all-round” zou noemen. Die is in het midden vlak, met tip en staart rocker. Dus carven is dan wel een ander verhaal. (geen rebound).
ik zou dat puur All-mountain noemen.

Waar je ook erg mee moet uitkijken is kinder ski’s met dezelfde naam als de volwassenen skis. Vaak is het puur de naam en de graphics.
Ik heb bv wel eens gezien dat de kinder ski hetzelfde bleef, maar in het nieuwe seizoen ineens een andere naam(van een nieuw model volwassenen ski) had. Dus als je dan denkt dat de kinder ski het zelfde skiet als de volwassenen ski kom je bedrogen uit.

WBT lengte:
Hier nog een ervaring van iemand op Pugski:
“When mine was 12 and 150cm, 50kg, his free-skis (klinkt alsof hij dus ook race skis had) were 148 Gotama Jrs. He told me he thought they were “short but fun”. He took out my wife’s 165 Praxis Protests on a couple deep days and they worked well”

*bericht bewerkt door Slim op 16 nov 2018 15:28

Plaats een reactie