Sneeuwsituatie Winterberg 18/19

Vandaag dagje winterberg. Een prima heenreis, beroerde terugreis. Veel sneeuw onderweg. Maar gaf wel een heerlijk wintersgevoel.
Er ligt voldoende en ook verse sneeuw. Deze was wel broodnodig, veel ijsplekken door de wisselende temperaturen. Het was denk ik redelijk druk, heb geen referentie maar we konden nergens doorskieen. Er zijn opzich voor een dag voldoende pistes, maar als ervaren skiër valt er dan 70 procent vd pistes af. Nu zoek ik niet de Alpen in winterberg maar erg veel donkerblauwe pistes. Voor beginners ideaal en die zijn er ook veel. Oppassen dus want kamikaze skiërs heb je daar relatief gezien veel. Je zit meer in de lift dan dat je aan het skiën bent. Ken je het gebied dan kun je een tweetal aan elkaar geknoopte pistes skiën met redelijke afstand. Er zijn zeker kwa uitdaging enkele leuke pistes maar die zijn dan redelijk kort. Het weer was niet goed vandaag. Minus 6 sneeuw slecht matig zicht en later op de dag continue bevroren skibril door de nevel die bevroor, continue “krabben” dus.
Kortom voor de afstand die wij moeten rijden, 370 km doen we dit niet weer. Helaas viel het skiën mjj daar erg tegen. Voor het gevoel, sneeuw skiën beetje apres ski prima. Liften perfect. Parkeren ook.
Het is een gebied voor beginners. Of als je dichter bij woont. Max 200 km. Ik wil niemand tegen t zere been schoppen. Iedereen zal het anders beleven.

Vandaag dagje winterberg. Een prima heenreis, beroerde terugreis. Veel sneeuw onderweg. Maar gaf wel een heerlijk wintersgevoel.
Er ligt voldoende en ook verse sneeuw. Deze was wel broodnodig, veel ijsplekken door de wisselende temperaturen. Het was denk ik redelijk druk, heb geen referentie maar we konden nergens doorskieen. Er zijn opzich voor een dag voldoende pistes, maar als ervaren skiër valt er dan 70 procent vd pistes af. Nu zoek ik niet de Alpen in winterberg maar erg veel donkerblauwe pistes. Voor beginners ideaal en die zijn er ook veel. Oppassen dus want kamikaze skiërs heb je daar relatief gezien veel. Je zit meer in de lift dan dat je aan het skiën bent. Ken je het gebied dan kun je een tweetal aan elkaar geknoopte pistes skiën met redelijke afstand. Er zijn zeker kwa uitdaging enkele leuke pistes maar die zijn dan redelijk kort. Het weer was niet goed vandaag. Minus 6 sneeuw slecht matig zicht en later op de dag continue bevroren skibril door de nevel die bevroor, continue “krabben” dus.
Kortom voor de afstand die wij moeten rijden, 370 km doen we dit niet weer. Helaas viel het skiën mjj daar erg tegen. Voor het gevoel, sneeuw skiën beetje apres ski prima. Liften perfect. Parkeren ook.
Het is een gebied voor beginners. Of als je dichter bij woont. Max 200 km. Ik wil niemand tegen t zere been schoppen. Iedereen zal het anders beleven.

Frank72 op 30 jan 2019 23:01

Het klinkt alsof je beter kon afslaan naar Willingen. Daar had je waarschijnlijk veel meer voldoening gehaald.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Het is een gebied voor beginners. Of als je dichter bij woont. Max 200 km. Ik wil niemand tegen t zere been schoppen. Iedereen zal het anders beleven.

Frank72 op 30 jan 2019 23:01

Ik volg je redenering en je ervaring komt grotendeels herkenbaar over, maar ik, als fanatiek (en een beetje gevorderd) skiër kan me er een dagje goed amuseren. Zo een keertje per maand is het me de tijd en afstand waard. ;)
Wel nooit in een weekend of vakantieperiode, dan lijkt het me daar gewoonweg gruwelijk.
Willingen zoals thomas zegt staat nog op de To Do lijst. :)

Bla, bla, bla.

Ja het is niet echt moeilijk in Winterberg en ja er zijn veel mensen die wat minder goed skien. Dat het ook doordeweeks drukker wordt is helemaal jammer. Maar het blijft toch wel echt skien op 3 uurtjes rijden :).

Slechte pistes heb ik gelukkig nooit gehad in Winterberg, de rest herken ik wel, maar het is voor iedereen een persoonlijke afweging of het het wel of niet waard is voor een dagje.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Inderdaad @Frank72 iedereen beleeft het anders. Ik vind dat je je er ongeacht je niveau prima kunt vermaken. Zelfs meer dan één dag. Ook op de blauwe pistes, als je die overslaat omdat ze ‘onder je niveau’ zijn, dan mis je inderdaad veel…
Ijs was er overigens nergens. Wel harde kunstsneeuw. Eigenlijk liggen de pistes er gewoon prima bij.

Gisteren had mijn dochter (9 jaar)een dag verlof en het was al serieus aan t kriebelen om te gaan skien . Dus dinsdag avond na school vertrokken , snel effe op booking een leuk hotel gefixt ( Forsthaus hotel , aanrader) en de auto in . Relaxte heen rit , fantastisch al die sneeuw langs de baan .
Woensdag naar P6 gereden , skipas gefixt en weg .
Het was jaren geleden dat ik nog in Winterberg was , wat me opviel was dat de blauwe pistes , meer naar groen neigen .
Sneeuw overal voldoende , nergens wachten en mega moderne liften.
De dochter kon de rode pistes nog smaken maar de blauwe waren snel als wandelpad geklaseerd.
Het ondergesneeuwde bike park en de Kappe waren dan weer goed voor een halve dag dikke fun .
Kwaliteit van de pistes was wel dik ok , kunnen ze in veel ski gebieden nog iets van leren .
Al bij al een leuke dag gehad enkel de terug reis was wat slecht getimed…
Veel commentaar gekregen op onze dikke twintips (niet echt nodig daar , maar bij gebrek aan iets anders) .
Voor herhaling vatbaar .

Gister ook dagje winterberg geweest, zoals altijd mistig en beetje sneeuwval maar niks hinderlijks. Het was voor mijn gevoel redelijk rustig, Max 5 min. moeten wachten bij de Kappe en Bremberg x-press. Voor de rest overal direct in kunnen stappen. Sneeuwkwaliteit was ook top, hier en daar wel een beetje ijs. Al met al heerlijke dag gehad. Terug weg was overigens wel wat minder, veel sneeuw en ijzel…

@Teekidiezie jij was dat dus, ik vroeg mij al af wat iemand met zulke ski’s moest in winterberg ;)

@Hessel, inderdaad iedereen beleeft het anders. Klopt. Ik heb me wel vermaakt, voor een dag. En ik zoek er echt niet een kopie van de alpen. In combinatie zoals ik schreef, 375 km heen en 375 km terug, ga ik niet nog een keer. Blauw is inderdaad meer groen. Ik kan mij persoonlijk niet voorstellen dat als je veel ervaring hebt deze pistes een hele dag zou willen skiën. Maar zoals gezegd mede afgezet tegen de totale reistijd en km-ers. Zou ik op 2 uurtjes rijden wonen dan zou ik er wellicht iets anders tegen aankijken. En sorry, ben wel degelijk "ijsplaten’ tegen gekomen. Maar dat kan overal voorkomen. Ik heb geen referentie over drukte maar had het gevoel dat het gister drukker was dan anders door de week op basis van de verhalen hier. Zeker niet hinderlijk maar moesten soms toch een paar minuten wachten. Misschien dat ik Willingen nog eens zou moeten proberen als alternatief. Door het weer en sneeuw was het zeker een winters ski gevoel. De infrastructuur bij Winterberg is uitstekend.

Gisteren was perfect, IJsplaatjes? Een beetje bij de 2 zwarte pistes langs lift 2, maar verder was het toch erg goed en weinig hobbelijg of ijzig… Komende week lijkt de winter zeer stabiel, met morgen even lichte dooi in de dalen, maar verder nu en dan sneeuw en koud.

Winterberg moet je niet met de Alpen willen vergelijken.
De hogteverschillen zijn meestal maar zo’n 100 meter, alleen op de Bremberg (140 meter) en de Kappe (180 meter) meer. Het is leuk voor 1 of 2 dagen als je gevorderd bent, vanaf 3 dagen zijn de Alpen wellicht een betere optie.

Voor beginnende en licht gevorderde skiërs, maar ook voor gezinnen met vrij jonge kinderen is het een prima en betaalbaar gebied

Sneeuwsituatie actueel: optimaal

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Iemand enig idee of er veel drukte zou zijn volgende woensdag 6/2 ?

Woensdagen buiten de vakanties zijn nooit druk in Winterberg

Don`t eat yellow snow

Woensdagen buiten de vakanties zijn nooit druk in Winterberg

jaapm op 1 feb 2019 10:58

Komende week start de vakantie daar toch al?

Dit weekend is de Zeugnisferien Niedersachsen, daardoor is het ook vandaag mega druk

Born to Ride

. Je zit meer in de lift dan dat je aan het skiën bent.
[post]Frank72 op 30 jan 2019 23:01[/post][/quote]

Dat is toch altijd.

Dat denk ik niet @Wouter2605. Natuurlijk wel als de pistes parallel aan de liften lopen (zoals in Winterberg), maar juist in de alpen heb je soms dat liften veel steiler omhoog gaan, dan de pistes naar beneden en dan is dat zeker niet per definitie waar…

En ja, Winterberg is niet heel moeilijk. Maar het is natuurlijk ook niet zo dat je alleen op moeilijke pistes lol kan hebben als gevorderde.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Woensdagen buiten de vakanties zijn nooit druk in Winterberg

jaapm op 1 feb 2019 10:58

Komende week start de vakantie daar toch al?

StephanN op 1 feb 2019 11:35

Sorry, ja Winterberg in februari heb ik nooit gedaan. Is het wel druk in de Duitse vakanties?

Don`t eat yellow snow

Oef de weerkaarten zijn opeens volledig veranderd. Over een dag of 4 gaat de temperatuur flink omhoog en gaat het hard dooien en regenen. Gelukkig zit een flink deel nog buiten de betrouwbare termijn maar echt hoopvol is het niet. Misschien dat @roel weer of dit alleen de hoofdrun is of dat ze allemaal flink veel warmte en regen voorspellen?

*bericht bewerkt door Matthias123 op 02 feb 2019 07:53

Born to Ride

Oef de weerkaarten zijn opeens volledig veranderd. Over een dag of 4 gaat de temperatuur flink omhoog en gaat het hard dooien en regenen. Gelukkig zit een flink deel nog buiten de betrouwbare termijn maar echt hoopvol is het niet. Misschien dat @roel weer of dit alleen de hoofdrun is of dat ze allemaal flink veel warmte en regen voorspellen?

Matthias123 op 2 feb 2019 07:53

Het wordt in ieder geval tijdelijk een stuk zachter. De groene lijn is de hoofdrun:

null

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@roel bedankt. De spreiding voor alles verder dan een dag of 5 is in ieder geval heel erg groot het kan dus alle kanten op. Het enige wat wel zeker lijkt is dat er veel neerslag gaat vallen.

Born to Ride

Met de aankomende westenwind wordt het kwakkelen de komende tijd

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/c6be72ec9835a3feb7bda62f...
https://cdn.wintersport.nl/forum/23/0a6032b52ecbbb49a8075077...

*bericht bewerkt door GvPuy op 02 feb 2019 09:27

Oef de weerkaarten zijn opeens volledig veranderd. Over een dag of 4 gaat de temperatuur flink omhoog en gaat het hard dooien en regenen. Gelukkig zit een flink deel nog buiten de betrouwbare termijn maar echt hoopvol is het niet. Misschien dat @roel weer of dit alleen de hoofdrun is of dat ze allemaal flink veel warmte en regen voorspellen?

Matthias123 op 2 feb 2019 07:53

Maandag - Woensdag naar Willingen/Winterberg. Hopelijk geen regen de hele dag.

Gisteravond prima geskied bij het kunstlicht. Vandaag erg druk. Bij elke lift minimaal 15 minuten wachten. Pistes gaan ook hard achteruit. Het vriest niet meer en het motregent

Het is heel druk momenteel in Winterberg, Willingen, Neuastenberg en Bödefeld. Aangezien heel het Sauerland open is, is het beter een kleiner skigebied te kiezen, zoals Niedersfeld, Sternrodt, Zúschen of Altastenberg

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Vanmorgen dankzij tips op tijd naar P3 gereden, zag vanuit de lift later dat alles helemaal vol stond, zelfs langs de weg stond het helemaal vol.
Was heel erg druk, echt wel makkelijk meer dan 15 min wachten, terwijl we gelukkig om 9u een paar keer zo door konden de lift in. Zelfs de lopende banden stonden helemaal vol. Op tijd er zijn scheelt echt enorm!
Jammer dat het motregende en natte sneeuw viel, ipv droge sneeuw.
Dit was 1e keer Winterberg, ga er nog wel eens naartoe, best geinig zo alleen dan pak ik een maandag+dinsdag denk ik, dan kan je wat beter een toertje maken.

Wij zijn er vanaf donderdag, ik hoop dat we überhaupt nog kunnen skiën dan…

Wij zijn er vanaf donderdag, ik hoop dat we überhaupt nog kunnen skiën dan…

Lotte78 op 2 feb 2019 19:27

Ach er licht 70cm kunstsneeuw op de pistes, dat houdt het tot maart vol. Soms is het juist een voordeel als het wat warmer is en ze geven dat al ruim van te voren af, dan is het een stuk rustiger.

Born to Ride

Vanmorgen dankzij tips op tijd naar P3 gereden, zag vanuit de lift later dat alles helemaal vol stond, zelfs langs de weg stond het helemaal vol.
Was heel erg druk, echt wel makkelijk meer dan 15 min wachten, terwijl we gelukkig om 9u een paar keer zo door konden de lift in. Zelfs de lopende banden stonden helemaal vol. Op tijd er zijn scheelt echt enorm!
Jammer dat het motregende en natte sneeuw viel, ipv droge sneeuw.
Dit was 1e keer Winterberg, ga er nog wel eens naartoe, best geinig zo alleen dan pak ik een maandag+dinsdag denk ik, dan kan je wat beter een toertje maken.

Yokey op 2 feb 2019 18:17

Eens. Wij waren ook vroeg bij p3. P4 was helaas al vol. Begin was rustig inderdaad. Daarna werd het slalommen op de piste en later in de middag sowieso minstens 15 minuten wachten.
Volgende keer een dag in het midden van de week pakken.

Wij zijn er vanaf donderdag, ik hoop dat we überhaupt nog kunnen skiën dan…

Lotte78 op 2 feb 2019 19:27

Ach er licht 70cm kunstsneeuw op de pistes, dat houdt het tot maart vol. Soms is het juist een voordeel als het wat warmer is en ze geven dat al ruim van te voren af, dan is het een stuk rustiger.

Matthias123 op 2 feb 2019 19:29

Echt? Ik zag ons al een zwembad of andere activiteit zoeken oid…

Wij zijn er vanaf donderdag, ik hoop dat we überhaupt nog kunnen skiën dan…

Lotte78 op 2 feb 2019 19:27

Ach er licht 70cm kunstsneeuw op de pistes, dat houdt het tot maart vol. Soms is het juist een voordeel als het wat warmer is en ze geven dat al ruim van te voren af, dan is het een stuk rustiger.

Matthias123 op 2 feb 2019 19:29

Echt? Ik zag ons al een zwembad of andere activiteit zoeken oid…

Lotte78 op 2 feb 2019 20:22

Kunstsneeuw houdt het veel beter vol bij warmte. Het enige is dat het wat harder werken is omdat de pistes snachts niet opvriezen. Dus veel losse sneeuw

Born to Ride

Dit is qua drukte wellicht het zwaarste weekend. Over de hoeveeleheid sneeuw hoef je je geen zorgen te maken en dat het 's nachts niet op zou vriezen? Laat ik het zo zeggen: ook eind maart bij +2 in de nacht en +12 overdag zijn de pistes i de ochtend bikkelhard, net als op een gletscher in de zomer. Alleen bij zeer vochtig weer blijven ze wat zachter.
Momenteel optimale sneeuwkwaliteit en mijn tip: morgen weer naar Winterberg of Willingen, vandaag naar een kleiner - maar zeker voor wat meer gevorderden heel aantrekkelijk - gebiedje als Altastenberg

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Plaats een reactie