Sneeuwsituatie Winterberg 18/19

@Harry(Winterberg)
Je zegt dat je verwacht dat dit het drukste weekend zal zijn. Is dat omdat je daar gegevens van hebt over meerdere jaren?
Ik heb nl net voor ditzelfde weekeind een accommodatie gereserveerd voor 2020.

Dit is qua drukte wellicht het zwaarste weekend. Over de hoeveeleheid sneeuw hoef je je geen zorgen te maken en dat het 's nachts niet op zou vriezen? Laat ik het zo zeggen: ook eind maart bij +2 in de nacht en +12 overdag zijn de pistes i de ochtend bikkelhard, net als op een gletscher in de zomer. Alleen bij zeer vochtig weer blijven ze wat zachter.
Momenteel optimale sneeuwkwaliteit en mijn tip: morgen weer naar Winterberg of Willingen, vandaag naar een kleiner - maar zeker voor wat meer gevorderden heel aantrekkelijk - gebiedje als Altastenberg

Harry(Winterberg) op 3 feb 2019 08:20

In maart wel door de heldere nachten. In deze perioden warm weer betekent een vochtige west of zuidwestenwind met voor het Sauerland de beruchte nevel en mist. Als je in deze periode warm weer hebt is het gewoon zware sneeuw waar je echt moet werken.

Born to Ride

Dit is qua drukte wellicht het zwaarste weekend. Over de hoeveeleheid sneeuw hoef je je geen zorgen te maken en dat het 's nachts niet op zou vriezen? Laat ik het zo zeggen: ook eind maart bij +2 in de nacht en +12 overdag zijn de pistes i de ochtend bikkelhard, net als op een gletscher in de zomer. Alleen bij zeer vochtig weer blijven ze wat zachter.
Momenteel optimale sneeuwkwaliteit en mijn tip: morgen weer naar Winterberg of Willingen, vandaag naar een kleiner - maar zeker voor wat meer gevorderden heel aantrekkelijk - gebiedje als Altastenberg

Harry(Winterberg) op 3 feb 2019 08:20

Zijn die enorme druktes (zoals nu) alleen in de weekenden?

Dit is qua drukte wellicht het zwaarste weekend. Over de hoeveeleheid sneeuw hoef je je geen zorgen te maken en dat het 's nachts niet op zou vriezen? Laat ik het zo zeggen: ook eind maart bij +2 in de nacht en +12 overdag zijn de pistes i de ochtend bikkelhard, net als op een gletscher in de zomer. Alleen bij zeer vochtig weer blijven ze wat zachter.

Momenteel optimale sneeuwkwaliteit en mijn tip: morgen weer naar Winterberg of Willingen, vandaag naar een kleiner - maar zeker voor wat meer gevorderden heel aantrekkelijk - gebiedje als Altastenberg

Harry(Winterberg) op 3 feb 2019 08:20

Zijn die enorme druktes (zoals nu) alleen in de weekenden?

dekkie op 3 feb 2019 12:28

En tijdens de vakantieperiodes.

Übung macht den meister!!!

Sneeuwkanonnen aan. Vanwege de verwachte regen?

Sneeuwkanonnen aan. Vanwege de verwachte regen?

Jochemgerrits op 3 feb 2019 17:22

Beter mee verlegen dan om verlegen. ;)

Übung macht den meister!!!

Sneeuwkanonnen aan. Vanwege de verwachte regen?

Jochemgerrits op 3 feb 2019 17:22

Alvast voor 2020.

@Harry(Winterberg)
Je zegt dat je verwacht dat dit het drukste weekend zal zijn. Is dat omdat je daar gegevens van hebt over meerdere jaren?
Ik heb nl net voor ditzelfde weekeind een accommodatie gereserveerd voor 2020.

G11ling op 3 feb 2019 08:29

Nee, bij goede sneeuw is het het eerste weekend nog wat rustig, het tweede en derde heel druk. Als er al vanaf medio december doorgaand goede sneeuw is, dan is het rustiger in de weekenden door meer spreiding

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ah, duidelijk. Tja, een groter huis moeten we nu eenmaal ver vooraf vastleggen. Nu maar hopen op net zo’n topcondities als een paar weken terug. Gezellig wordt het toch wel!

https://www.weerplaza.nl/15daagse/?type=gens_pluim&r=kas…
Alsof de duivel er mee speelt:komend weekend weer vrij zacht en slecht weer (regen een natte sneeuw), daarna opnieuw wellicht sneeuw en kouder (verwachting Kassel. Winterberg is meestal 4 graden koeler)

verwachting kan er over een paar uur uiteraard weer anders uitzien

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 03 feb 2019 23:51

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Vanaf volgende week lijkt er Kaiserwetter te komen, na een nat weekend… Blauwe luchten, pistes im de ochtend hard, im de middag bij +4 met een zacht toplaagje heerlijk -op de enkele zuidhelling slush-… Klinkt goed!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Dit is qua drukte wellicht het zwaarste weekend. Over de hoeveeleheid sneeuw hoef je je geen zorgen te maken en dat het 's nachts niet op zou vriezen? Laat ik het zo zeggen: ook eind maart bij +2 in de nacht en +12 overdag zijn de pistes i de ochtend bikkelhard, net als op een gletscher in de zomer. Alleen bij zeer vochtig weer blijven ze wat zachter.
Momenteel optimale sneeuwkwaliteit en mijn tip: morgen weer naar Winterberg of Willingen, vandaag naar een kleiner - maar zeker voor wat meer gevorderden heel aantrekkelijk - gebiedje als Altastenberg

Harry(Winterberg) op 3 feb 2019 08:20

Mee eens; wat een drukte gisteren!
Tot aan de middaglunch (14.00 uur) was het 15 min wachten bij de Kappe; de lift stond daarnaast om de haverklap stil, wat de wachtrij niet ten goede komt.
Na 14.30 uur de Surenberg, Bremberg, Poppenberg erg goed te doen, het werd al rustiger.
Pistes bleven wel echt heel goed!

Ik heb niet vaak dat ik skiën echt niet leuk vind, maar afgelopen zaterdag was zo’n dag in Willigen. Wat een absurde drukte. Nog nooit heb ik het zo druk meegemaakt. In de ochtend ging het nog, snel paar leuke afdalingen gedaan, maar om 13.00 uur was het wel klaar.
Zondag naar Sternrodt geweest en dat was de omgekeerde wereld. Fantastische rustig, 2x een halve liter frisdrank voor 4 euro en 4 uur skiën voor 14 euro.
Met goede sneeuw, in het weekend, zal ik toch sneller voor de wat kleinere gebieden gaan kiezen. Willingen was echt simpelweg niet te doen. Winterberg zal nog wel erger zijn geweest.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Voor degenen die de drukte willen ontwijken. Hier heb ik een overzicht met andere opties. De meeste gebieden zijn open op dit moment. https://www.wintersport.nl/forum/topic/437387

*bericht bewerkt door Matthias123 op 04 feb 2019 11:47

Born to Ride

@Thomas,
Willingen is niet minder erg dan Winterberg. De rijen bij de sleepliften lijken dan wel korter, er gaan ook 3-4x minder mensen oer uur mee omhoog,… In extreme weekenden (Zeugnisferien is vaker een catastrofe) gewoon een kleiner gebied pakken: oases van rust en voordeel!
Neuastenberg is tegenwoordig ook zeer druk. Altastenberg nog rustig. De uitbreiding van Winterberg met de gebieden van Neu- en Altastenberg zal despreiding zeker ten goede komen… Nog 2 jaartjes denk ik…

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 04 feb 2019 13:27

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Actueel:
Vandaag en morgen goed met optimale sneeuw.
Vanaf donderdag (alweer een weekend met) slecht weer, perioden met natte sneeuw en regen. Volgende week waarschijnlijk Kaiserwetter met vorst in de nachten

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

We waren het voorbije weekend in Willingen (zaterag tot maandag). Op zaterdag inderdaad bijna onmogelijk om te skiën. Veel gevaarlijke situaties gezien, ook verschillende interventies. Lastig om hier met de kinderen tussendoor te skiën. In de namiddag opgegeven en gewoon nog iets gedronken. Maar wat een verschil op Zondag. Vanaf de middag werd het steeds rustiger. Willingen was dan wel een klein verkeersinfarct, met iedereen die tegelijk van de parking weg wil. En op maandag was helemaal perfect met tijdens de dag zelfs een zonnetje. Heerlijk om met de kinderen nog wat te oefenen voor de krokus! 😄

Als we dit nog eens doen, plannen we waarschijnlijk om pas zaterdagavond te gaan skiën + zondag/maandag hele dag.

#wakeupwhereyouwant

Ja, die weekenden. Dit jaar drie weekenden gepland en allemaal vol met regen. Komend weekend laatste geplande weekend, maar idd wederom regen voorspeld.

Iemand die actueel in Willingen is? Zijn alle liften daar geopend en hoe zijn de omstandigheden?

Hopelijk valt het komende dagen mee met de regen…

Iemand die actueel in Willingen is? Zijn alle liften daar geopend en hoe zijn de omstandigheden?

Hopelijk valt het komende dagen mee met de regen…

jessehuijers op 5 feb 2019 15:38

Was gisteren daar. Alles was open (zowel liften als pistes). Meer dan genoeg sneeuw.

#wakeupwhereyouwant

Morgen 3 dagen naar het Sauerland, iemand nog tips over welke gebieden aan te doen behalve Winterberg?

@Harry(winterberg) deze week (wo/vr) is een ‘normale’ doordeweekse week qua drukte?

[https://www.wintersport.nl/forum/topic/437387(https://www.wintersport.nl/forum/topic/437387[mention="126955 “https://www.wintersport.nl/forum/topic/437387[mention=“126955”)”] @jessehuijers

Tijd voor een uitpakparty?!

Hallo allemaal,

Voor mij is winterberg nog een onbekend gebied. Ik heb winterberg van 14 tot 17 febr. op de planning staan. Is dit gezien de temperaturen en de regenval van de komende dagen wel de moeite om te gaan? Ik heb gehoord dat de sneeuwkanonnen veel goed kunnen maken maar ik vrees toch voor groene/bruine pistes. Kan iemand mij iets meer info/advies geven?? Alvast bedankt!!

null

De pistes zullen voldoende sneeuw hebben, maar met zulke vooruitzichten ging ik niet.

De pistes zullen voldoende sneeuw hebben, maar met zulke vooruitzichten ging ik niet.

Rogierhgv op 5 feb 2019 18:55

Ergens heb ik de hoop dat ze er alles aan zullen doen om er voor te zorgen dat de pistes met de carnavalsvakantie nog begaanbaar zijn. Momenteel ligt er 60cm sneeuw

De pistes zullen voldoende sneeuw hebben, maar met zulke vooruitzichten ging ik niet.

Rogierhgv op 5 feb 2019 18:55

Ergens heb ik de hoop dat ze er alles aan zullen doen om er voor te zorgen dat de pistes met de carnavalsvakantie nog begaanbaar zijn. Momenteel ligt er 60cm sneeuw

Sanderboon89 op 5 feb 2019 19:02

Er ligt genoeg kunstsneeuw tot ver in maart. Het enige is dat het hard werken wordt in zware vochtige sneeuw.

Born to Ride

De pistes zullen voldoende sneeuw hebben, maar met zulke vooruitzichten ging ik niet.

Rogierhgv op 5 feb 2019 18:55

Ergens heb ik de hoop dat ze er alles aan zullen doen om er voor te zorgen dat de pistes met de carnavalsvakantie nog begaanbaar zijn. Momenteel ligt er 60cm sneeuw

Sanderboon89 op 5 feb 2019 19:02

De pistes zullen het probleem ook niet zijn.
Maar met regen en herfstachtig weer skiën, mij niet gezien.
Ben zelf paar keer begin maart weekendjes heen geweest, drukte is dan meest weg en het weer vaak stukken beter.
Ook toen waren de sneeuwcondities nog prima

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 05 feb 2019 22:52

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

gisteren op 5/2 een dagje naar winterberg geweest.
Was voor mij de eerste keer naar daar.
capaciteit van de liften is geweldig, langste dat ik heb moeten wachten is ±7min aan de kappe
De sneeuw was smorgens goed maar om 11.00 was het best er af en het beterde niet :)

De bedoeling was om er te gaan trainen op techniek meer specifiek carven. Dit viel echter volledig tegen door de conditie van de pistes vanaf 11.00 maar vooral door de mensen die er waren.

vanaf de middag werd de sneeuw te zacht om plezier te hebben aan de skies die ik bij had te zwaar en te stijf om door het omgeploegde aardappelveld te gaan. had beter mijn 2de paar ook meegenomen die iets flexibler zijn en lichter te handelen zijn in de omstandigheden.

waar ik wel op getraind heb is het ontwijken van groepen en vallende personen :)
Heb werkelijk nog nooit zoveel personen zien vallen, op bepaalde momenten lagen ze met hoopjes her en der verspreid over de pistes.

vooral op de verbindings paadjes van bv de panorama baan naar de kappe was verschrikkelijk . weg blokeren, vallen, overdreven traag slalommend in ploeg erovergaan zodat je er bijna niet langs kwam.

Heb dan wel niet kunnen doen waar ik voor gekomen was maar heb me wel goed vermaakt en op andere aspecten getraind.

Zeker een leuk gebiedje voor 1-2 dagen zelf als gevorderde skiër

De bedoeling was om er te gaan trainen op techniek meer specifiek carven. Dit viel echter volledig tegen door de conditie van de pistes vanaf 11.00 maar vooral door de mensen die er waren.

jvr op 6 feb 2019 09:00

Eigenlijk had je dan beter naar Altastenberg kunnen gaan. Dat is kleiner, maar leuke pistes en veel minder druk.

Plaats een reactie