Sneeuwsituatie Winterberg 18/19

De kou lijkt iets verder door te gaan drukken na het weekend. Zoals het er naar uit ziet kunnen onverwacht de sneeuwkanonnen weer wat gaan draaien. Dat zou nog net een mooie opfrisser voor de rest van de kerstvakantie kunnen geven

Born to Ride

Gisterenavond in Winterberg aangekomen en de hele nacht de regen naar beneden horen plenzen. Met de moed diep in de schoenen vanmorgen de auto geparkeerd op een stille P5 rond half tien. Eerst kijken, dan pas een dagkaart kopen. Gezien de verwachtingen viel de sneeuw mee. De Schneewittchen was hard en de sneeuw was flink ingedikt door alle regen. Om een lang verhaal kort te maken, bijna alles rond de Poppenberg viel reuze mee, Quick Jet, Kleine Büre, Poppenberg, Būre Herrloh. De rest was minder fijn.
Ik zeg het telkens weer als ik hier ben, wat hebben ze hier toch verstand van sneeuw. Op een dag als deze, eindigend in een stortbui kan er toch nog behoorlijk geskied worden. Echt, petje af.
Wat drukte betreft was het vandaag ook goed te doen, nergens langer dan een minuut hoeven wachten.
Samengevat, het is een beetje afzien, maar er kan hier geskied worden. En er liggen nog vele bergen sneeuw ondanks het barre weer te wachten om in de avond de pistes weer wat op orde te krijgen.

Wij zijn vrijdagavond aangekomen, blijven hier nu 14 dagen.
Gister (zaterdag) begon de dag goed. (Droog) maar smiddags is er heeel veel regen gevallen.
Wij gaan vanochtend skiën, rond de middag geven ze weer regen op…

Vanaf 14:00 hier zeikweer. De voorspelling is dat het de hele nacht en komende ochtend blijft doorplenzen. Temperatuur zal dalen naar net rond nul.
Vanmiddag in Willingen wezen kijken. Daar werd alleen geskied op de Ritzhagen door een handjevol diehards.
Winterberg was open vandaag maar voor de tweede keer een kletsnat pak halen had ik geen zin in. De voornaamste gedachte die ik de afgelopen twee dagen heb gehad: wat als het een graad of zes kouder was geweest… (dan was er toch een pak sneeuw gevallen).

Wij zijn vanmorgen naar Willingen gelegen. De Ritzhagen was als enige piste open en lag er een beetje treurig bij, met een paar echt smalle stukken. Het was ook verre van druk. Zelf niet geskied, ik ben echt een die hard, maar met twee kids op zulke natte sneeuw ging zelfs mij te ver.
Daarna doorgereden naar Winterberg. Waar ik vorig jaar op 28-12 2 uur heb vast gestaan en uiteindelijk op de Ruhrquelle ben geëindigd, konden we nu zo doorrijden (dat was ook de reden dat we naar Winterberg zijn gereden: vorige keer is het niet gelukt en ik wilde er toch een keertje kijken). Het regende inmiddels en het was (daardoor?) ook in Winterberg vrij rustig. De sneeuw zag er verrassend goed uit ondanks de regen, maar wij hadden al besloten om te gaan zwemmen ipv skiën. Jammer, maar helaas. Volgende keer beter…
De komende dagen lijkt het skitechnisch beter weer te worden, dus hopelijk hebben anderen daardoor meer mazzel:)

Morgenavond en nacht kan er waarschijnlijk weer een vers laagje sneeuw bij gemaakt worden. Daarnaast lijkt het ook rond de jaarwisseling weer kouder te gaan worden. Al met al niet heel slecht voor de kerstvakantie

Born to Ride

22:50, natte sneeuw nu.

Vandaag dagje winterberg pistes houden t goed NA deze milde temperaturen En regen ze maken zelfs sneeuw bij +3

Gisterochtend hebben wij toch heerlijk geskied, pistes lagen er toch nog goed bij gelukkig. We hadden een kaart gekocht tot 13.00 uur, omdat we op buienradar hadden gezien dat het inderdaad zou gaan regenen… en dat doet het nu helaas nog steeds…
Wij zitten 5 km buiten winterberg dus misschien is daar wel sneeuw ipv regen…

Het sneeuwt inmiddels ook in Winterberg dorp, het wordt langzaam wat witter.

Zo sinds het begin van de middag is de temperatuur opeens flink gaan zakken. De temperatuur is nu onder de -2, dat is al iets lager dan voorspeld. Dat zie er goed uit voor de kunstsneeuw productie vanavond en vannacht.

Born to Ride

Het viel me vandaag niet tegen op de pistes. Je merkt dat het na de middag wat papperiger word maar het is nog prima te doen. Had het veel slechter verwacht na de regen van de afgelopen dagen.

Übung macht den meister!!!

Zo alle kanonnen draaien overal weer. Een heerlijke opfrisser zo tussendoor. Morgen zal het weer een stuk beter zijn.

Born to Ride

Is het nog een beetje druk in Winterberg?

Paul

Is het nog een beetje druk in Winterberg?

Denktank op 24 dec 2018 18:01

In ieder geval de afgelopen drie dagen niet.
Maar dat zegt natuurlijk niets over de komende dagen.

Meestal begint de drukte na de kerst… misschien dat er veel mensen afgeschrikt zijn door de vele regen de laatste dagen. Daardoor zou het iets minder druk kunnen zijn komende dagen maar iets minder druk betekent in Winterberg niet rustig.

Hoe liggen de pistes op dit moment , is het de moeite om 5 u te rijden

Hoe liggen de pistes op dit moment , is het de moeite om 5 u te rijden

Pieter230976 op 26 dec 2018 19:57

Ik zou het persoonlijk niet doen.
Veel te druk en niet alles is open.

The older I get, the better I was

Weet iemand hoe de pistes er momenteel bij liggen? Overweeg om morgen die kant op te rijden.

Pistes waren vrijdag hard bij zon, vandaag wat zachter bij vochtig weer en lichte dooi.
De meeste pistes zijn vooral in de ochtend goed.

Op de Kappe is de zwarte piste begaanbaar, maar gesloten, dus niet geprepareerd. Deze was ijzig. Af te raden!

Beste pistes zijn alle pistes op de Poppenberg, de Sneeuwwitje, Panoramahang, Büre-Bremberg, Büre-Herrloh en Rauher Busch (1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10A, 12, 15, 25). Hier nog ruim voldoende sneeuw en geen stenen e.d.
De rode en blauwe piste op de Kappe (14), de vlakste op de Bremberg (10), de Herrloh-oefenweide (19) en de Sürenberg (22) hebben minder sneeuw, maar komen de kerstvakantie ook wel door.

De pistes aan de rand van het gebied; de Landal sleeplift, Nordhang, Brembergkopfll, de hoofdhelling van de Herrloh-oefenweide en het Kinderland zijn nog gesloten.

Helaas zijn ook de 2 zwarte pistes(nr 2) bij de schans gesloten, ondanks dat er aardig wat sneeuw ligt. Er zijn echter nog onderbrekingen in het sneeuwdek die niet uitgereden zijn

Algemeen: nog best lekker skiën en niet overdreven druk bij de liften, wel druk op de pistes omdat alleen de hoofdhellingen besneeuwd zijn en niet altijd in volle breedte (gisteren bij strakblauwe lucht heb ik ook bij lift 10 niet langer dan ca. 8 minuten gestaan, sommige liften was doorlopen, andere ca. 2-5 minuten, 10, 12 en 25 5-8 minuten

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 29 dec 2018 23:48

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Vandaag is de Kapper gesloten, met het verwachte winterweer zal die donderdag weer open gaan. Morgen draait ook lift 12 weer, daar brak gisteren een schijf af. Ze zijn onmiddellijk vanuit Oostenrijk gekomen om de boel te herstellen… Gaat goed komen.

Regen en zeer hoge temperatuur hebben de pistes geen goed gedaan, maar de vorst komt morgenmiddag met wat lichte sneeuw precies op tijd

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

@Harry(Winterberg) Bedankt voor je update. Fijn dat je ons op de hoogte houdt!

Paul

vanochtend was de 22 (rode bij Landal) ook dicht

*bericht bewerkt door Chris010 op 01 jan 2019 11:07

Vanmorgen strak 5 voor 9 op de latten in harde miezerregen, buitengewoon smerig weer. Piste op Súrenbrg wordt gespaard en zag er net als de 10 ook niet meer goed uit. De 10 draait wel. Bij Möppi, Quickjet en piste 7 onveranderd goed.

De winterinval van vanmiddag komt mooi op tijd, zodat de Kappe en de Sürenberg snel weer open kunnen

Lift 12 draait weer, goed nieuws voor de beginners!

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 01 jan 2019 11:11

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Hopelijk kunnen ze dan kanonnen nog eens wat dagen laten draaien want van die webcambeelden krijg ik echt geen skigoesting.
En zo’n “winterinval” zie ik niet direct komen… 🙄

Bla, bla, bla.

Los van het feit dat de pistes er op de webcam belabberd uit zien, wintersport associeer ik met zon en / of sneeuw, maar niet met dit troosteloze weer.
Hopelijk wordt het snel weer voldoende koud voor een goede opfrisser.

De webcams zijn om te huilen inderdaad. Niets aan te doen gezien het weer dat niet meewerkt, maar wel jammer om te zien, voor zowel het skigebied als de bezoekers.

De webcams zijn om te huilen inderdaad. Niets aan te doen gezien het weer dat niet meewerkt, maar wel jammer om te zien, voor zowel het skigebied als de bezoekers.

Mike123 op 1 jan 2019 12:16

Vandaag is een verloren dag: heel veel miezerregen. Morgen lijkt het een stuk beter na sneeuwval vanavond en overmorgen weer een stuk beter, dan zal er ook een vers pakket kunstsneeuw bij liggen.
Pistes rond de Poppenberg (3 4 5 7 19a) en Herrloh (6 12) zijn nog in goede conditie met ruim voldoende sneeuwdek

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 01 jan 2019 13:40

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Met verse kunstsneeuw en een laagje natuursneeuw gaat het er heel anders uitzien. Ik denk dat het er komend weekend perfect bij ligt en ook de lange termijn ziet er goed uit.

Plaats een reactie