Betrouwbaarheid sneeuwhoogtes

Ik volg diverse sites met meldingen over skigebieden en sneeuwhoogtes, krijg ook diverse powderalarmmails van verschillende bronnen en wat me opvalt is dat er gemakkelijk 30 cm verschil kan zitten tussen opgegeven sneeuwhoogtes voor een en hetzelfde gebied,
Bijv het Zillertal geeft aan dat er op de bergen 2.2 m zou liggen, elders bij anderen is dat 1,3 m, of 1 m ,of zelfs 0.80 m

Ze zijn ook niet allemaal duidelijk of dat nu de gevallen sneeuw is bij elkaar opgeteld in een tijdsperiode of datgene wat je met een meetlatje kunt opmeten op een bepaald meetpunt en tijdstip op een dag,

De vraag is zijn er duidelijke kriteria dat je objectieve gegevens krijgt? En welke kriteria hanteerd wintersporters.nl?

Het app van deze site werkt in ieder geval nog niet erg goed. Op de site van het gebied waar ik heen ga staat dat er 200 cm ligt. Volgens de sneeuwapp ligt er echter maar 120 cm. Ook klopt de datum van de laatste sneeuwval totaal niet.

Best jammer want het is verder een mooie app.

Ik blijf het ook lastig vinden. Er staat op de app en sommige andere sites dat het in Westendorf op de berg rond de +6 graden is maar op de webcam is het -2 in de middag en om halfvijf zelfs -8. Ik krijg de indruk dat Bergfex de bestkloppende info geeft. Voor zover ik via de webcam kan beoordelen want ik zit zelf nog in het zachte kikkerlandje.

@Cees helaas bestaan 100% objectieve meetgegevens van sneeuwhoogtes niet. De metingen in de skigebieden worden in veel gevallen uitgevoerd door het skigebied of de VVV zelf. Zie de sneeuwhoogtes daarom als niet meer dan een indicatie. Skigebieden doen zelf de metingen en geven vaak een veel rooskleuriger beeld.

Bij ons valt er zeker een hoop te verbeteren. We zijn afhankelijk van de skigebieden zelf die soms te laat (na 9 uur) of een incorrecte update doorgeven. We zijn dan achter de schermen ook vaak aan het mailen/bellen om de gegevens kloppend te krijgen.

Wij vinden het vooral jammer dat mensen zich zo erg focussen op sneeuwhoogtes, terwijl die eigenlijk bar weinig zeggen. Daarom hebben we in sneeuwhoogte+ ook de "updates" geïntroduceerd waarmee gebruikers die op locatie zijn de rest van NL op de hoogte kunnen houden van de echte condities.

Ik vind de app naar behoren werken, dit jaar heb ik gekozen voor een goedkopere wintersport vakantie in Duitsland (Feldberg). Deze bestemming word dagelijks bijgehouden en klopt ook met de informatie van de website van Am Feldberg. Het ligt er dus maar net aan of er op jouw bestemming dagelijks word gemeten en goed gemeten. Probeer om ook de cams te bekijken voor meer zekerheid over de informatie die word gegeven.

Ja, die updates zijn echt fijn. Vooral als ze fotos meesturen ;-)

Ik snap dat objectieve metingen nooit 100% zijn en zeker niet als ze door de plaatselijke VVV of andere belanghebbenden uitgevoerd worden. Sowieso is het weer lastig te voorspellen maar zulke grote evrschillen vind ik wel vervelend. -3 of +9 is me nogal een verschil als je met sneeuw van doen hebt!

Sowieso is het weer lastig te voorspellen maar zulke grote evrschillen vind ik wel vervelend. -3 of +9 is me nogal een verschil als je met sneeuw van doen hebt!

op 6 jan. 2012 13:42

Het resultaat van verschillende weermodellen, doe je vrij weinig aan…

I even pee standing sideways...

Met mijn bovenstaande gegevens bedoel ik de huidige/actuele temp. Dus als er vandaag staat dat het +9 graden op de berg is en ik kijk op de webcam en zie dat het -3 is vind ik dat toch echt onjuiste info. Ik heb het niet over voorspellingen of verschillende weermodellen. Anyway, er ligt nu genoeg sneeuw en qua temperatuur denk ik niet dat het nog mega gaat dooien.

Informatie over sneeuwhoogtes zijn vaak niet correct. Niet alleen op wintersporters.nl of andere websites, maar vaak begint het al in het gebieden zelf, dit komt omdat ze vaak “de dooi” langzamer laten verlopen dan werklijkheid. Daarom zijn websites als http://www.weerdirect.nl met sneeuwhoogtes van meteo stations een goed ijkpunt om na te gaan hoe de omstandigheden zijn. Daarnaast hebben veel gebieden live webcames, als op webcame groene weide te zien is kan er geen 20 cm sneeuw liggen. Vooral aan einde van seizoen gebeurd dit nog al eens. Het kan ook andersom, op Brocken ligt vandaag 130 cm sneeuw toch is Wurmberg dicht omdat op 500 meter hoogte geen sneeuw ligt, dat terwijl het op webcam wit is (dus vermoedelijk z’n 5-10 cm). De webcam bevind zich echter op 870 meter en zit dus net boven de sneeuwgrens, hoewel de dallift op 565 meter bevind en daar regent.

Jeroen "in de winter liever in Alpen"

Waarom blindstaren op sneeuwhoogtes? Op een geprepareerde piste merk je geen verschil tussen 1 en 2 meter. Kwaliteit boven kwantiteit. Liever 20 cm vers dan 2 meter ijs.

Plaats een reactie