Gezocht, ski gebied met liften die niet te hoog boven de grond hangen :-/

Hallo,

Ik zoek een skigebied waar vanuit het dal liften te nemen zijn (gondel of stoeltjes) die niet erg hoog boven de grond hangen.
Eens ik op mijn ski’s sta heb ik geen last van hoogtevrees op een steile wand of met zicht op de diepte.
Maar in de lift zelf is een ramp, deels omdat ik niet graag ergens vastzit en ik liefst grond onder mijn voeten heb :-)

Weet iemand een leuk gebied waar het nog meevalt wat dat betreft?
Sleepliften storen mij niet maar deze zijn begrijpelijker wijze aan het uitsterven.

Alvast bedankt.

Serge

Er zijn er velen die in aanmerking komen, met name Zwitserland en Frankrijk, maar ook in Oostenrijk en Italië keuze genoeg.

Welke periode wil je gaan, wat voor soort pistes zoek je, hoe groot mag het gebied worden en welke accomodatiewensen (en prijsbereik) heb je?

Portes du Soleil!

❄️

Er zijn er velen die in aanmerking komen, met name Zwitserland en Frankrijk, maar ook in Oostenrijk en Italië keuze genoeg.

Welke periode wil je gaan, wat voor soort pistes zoek je, hoe groot mag het gebied worden en welke accomodatiewensen (en prijsbereik) heb je?

Bennie op 2 dec 2018 20:50

Wij zouden gaan in de krokus en/of pasen periode. Land, gebied, afstand en prijsklasse spelen voor ons niet echt rol. Als het de moeite is mag het iets kosten ;-)

Espace Diamant is uitermate gerieflijk maar in het paasverlof niet direct een aanrader. Ietwat te laag. Dan zou Les Arcs/Paradiski een aardig alternatief zijn, of La Rosière/La Thuile.

Gstaad is op veel plekken ook goed te doen qua liften, evenals Jungfrauregion (vermijd de Männlichenbahn), Leysin, Scuol (start dan vanuit Ftan), Obersaxen Mundaun, St. Luc-Chandolin (met een uitstapje naar Grimentz, NIET Zinal).

Dachstein-West, Saalbach-Hinterglemm, Hochkönig, SkiWelt, KitzSki (neem dan niet de 3S Bahn of de lift naar de Kitzbuheler Horn), Obertauern, Zugspitz Arena (zonder de Zugspitze), Nauders, Bad Kleinkirchheim, Kuhtai.

Anderen kunnen wellicht wat beter over Italië adviseren. De gebieden waar ik ben geweest hebben allemaal wel gondels die best wat hoger zweven, hoewel je daar zeker niet naar hoeft te kijken natuurlijk.
Folgaria Fiorentini - Lavarone is misschien wel een leuk gebied. Ook Bardonnecchia doet het goed.

Paasperiode zijn mijns inziens de keuzes wat beperkt. Paradiski kan (vermijd de gondels zo veel mogelijk dan), evenals de Jungfrauregion en Scuol, Obertauern en Kuhtai.

Er is ook vaak en prima alternatief als er meerdere liften vanuit het dorp omhoog gaan
Voorbeeld:
Mayrhofen, ik kan mij voorstellen dat de Penkenbahn een ‘no-go’ voor je is.
Maar dan is er nog de Horbergbahn, deze sleept bijna over de grond (bij wijze van spreken ).

*bericht bewerkt door sneeuwzeker op 02 dec 2018 23:09

Mogelijk een heel ander idee; als er voldoende sneeuw ligt; winterberg en omgeving. Maar ik weet niet of dat voldoet qua kilometers en uitdaging.

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Flachau is een optie. De pistes liggen daar tegen een 1 berg, dus er werden geen ravijnen of wanden met een lift overwonnen. En omdat de meeste pistes blauw en rood zijn, valt de hellingsgraad en daarmee de hoogte van de liften erg mee.

Out of the box… zoek een goede NLP’er (neuro linguistisch programmeren), die kan wat doen aan je hoogtevrees.
De oorzaak wegnemen dus. Mijn zwager is iig van zijn vliegangst af.
Stuur maar PM als je interesse hebt

*bericht bewerkt door Onnem op 03 dec 2018 10:22

The older I get, the better I was

Hochzeiger.

Zell am See (niet Kitzsteinhorn), Les Saisies, Berwang.

@Hessel Zell am See heeft ook veel gondels die best hoog hangen. Dat raad ik dan ook niet direct aan. Daarnaast erg druk in de carnavalsvakantie.

Flachau klopt, liften zijn op een standaard hoogte boven de grond, weinig dalen te overbruggen.

Glide on!

Heb je al eens aan Zweden gedacht?

Ik ben wel eens in Idre fjall geweest en daar hangen de liften op zeker niet hoog…

totaal andere aanpak: in bv Tignes - Val Claret of Val d’Isère - La Daille kan je met een treintje omhoog (funiculaire)

Glide on!

Leuk idee, maar dan de rest van de liften nog… Val d’Isere is het enige gebied waar ik het echt even zwaar heb gehad in een stoeltjeslift (Leissieres).

Paar vellen onder die latten en gaan :)

Edwin van Riel

Mijn zwager, die ook behoorlijk hoogtevrees heeft, is een keer op wintersport geweest in Berwang. Daar zijn veel sleepliften, maar als gevorderde is dat wat weinig voor een week. Hij durfde de stoeltjeslift niet in overigens.

Maar ik ga mee met @omnem, volgens mij is hoogtevrees prima te beteugelen en daarmee ga je zoveel meer genieten van wintersport (al kan ik me voorstellen dat je gondeltjes met glazen vloeren nooit echt zal gaan waarderen :)).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Leuk idee, maar dan de rest van de liften nog… Val d’Isere is het enige gebied waar ik het echt even zwaar heb gehad in een stoeltjeslift (Leissieres).

Bennie op 4 dec 2018 06:16

Bedoeling is dan natuurlijk wel dat je jezelf beperkt tot de pistes die op deze funiculaires aansluiten.
Met de funival vanuit La Daille alleen heb je toch al een heel ruim domein ter beschikking met 1000 hoogtemeters in alle moeilijkheidscategorieën (zeker 10 pistes van de groene verte tot en met de zwarte Bellevarde en de hors-piste canyon valée perdue).

De Lessières lift is inderdaad wel een buitenbeentje (verbindingslift om echt over een bergkam heen te raken), maar deze heb je alleen nodig als je echt naar de gletcher toe wil gaan.

Glide on!

Plaats een reactie