Auto route naar Fiss

Dit onderwerp gaat over de bestemming Fiss

Bregenz invullen als tussenstop.

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Is de pfandertunnel al klaar?

@Gast710: Neen. De Pfändertunnel zal eerst vanaf medio 2013 met beide tunnelbuizen beschikbaar staan. Dit seizoen dus nog even geduld. ;)

Wij vertrekken 12 januari dus naar serfaus en wil vrijdagnacht gaan rijden, weet nog niet echt hoe laat. dat ligt een beetje aan het weer onderweg.Maar stel dat we rond een uur of 9 a 10 bij de fernpass zijn, zeggen jullie dan das prima of ben ik dan te laat? Gelukkig zijn er dan geen vakanties.

Hangt van het weer af. Maar om 7.00 is het rustiger dan om 9.00 uur.

Bij de pfandertunnel rijd je inmiddels door de nieuwe buis. De oude wordt nu gerenoveerd. In juni 2013 is hij geheel open las ik. Jammer. Helaas nog 1 keer door de enkelbaans tunnel.

ja oke, alles hangt natuurlijk wel van het weer af. Laten we er van uit gaan dat het strak blauw is in de lucht. Sta ik dan vast op de fernpass om een uur of 9 of 10 of kan ik redelijk doorrijden

Je kan de Fernpass beter voor 7 uur hebben gehad. Na 7 uur wordt het steeds drukker! Ook in Januari!

met alle respect rommedahl, het is nu 17 okt en hoe kun je nu verwachten dat het strak blauw is op zaterdag 13 januari 2013… als je de berichten hier leest en in andere topics zijn er veel adviezen voor de de twee mogelijke routes naar serfaus-fiss-ladis afhankelijk van het weer Het is of droog en sneeuwt niet of heeft niet gesneeuwd in de 12 uur ervoor ( blauwe lucht maakt niet uit) of het sneeuwt.
zelf rijd ik nooit weer over de fernpass, ook niet met mooi weer. ( ga nu al voor de 7e keer naar serfaus) in de afgelopen 8 jaar, Gewoon via bregenz. en om de kosten van de albergtunnel te besparen door over de pas te rijden vind ik kolder en niet in verhouding staan met de kosten van de skivakantie en dus verkeerde zuinigheid, het bergwerk over de pas kost je evenveel euro’s aan brandstof dan een tol kaartje, maar dat is mijn bescheiden mening.

@ Gast104: het zou ook zo kunnen zijn dat Rommedahl een grapje maakt. ;-)
Maar het weer voor zaterdag 13 januari ziet er niet heel slecht uit getuige de voorspelling op Weathertrends 360:

null

Toch nog even serieus: Wij gaan voor de 5e keer naar Serfaus en als het weer goed is rijden we altijd via de Fernpass. Afgelopen jaar alleen bij hevige sneeuwval via Bregenz gereden. De Fernpass werd toen door de Land Tirol al afgeraden. Het is wel verstandig om er zo vroeg mogelijk over te gaan.
De typering "bergwerk" van Gast104 is naar mijn mening behoorlijk overdreven. Zo een pas is de Fernpass namelijk helemaal niet. De rijdt er net zo zuinig als normaal (je gaat nou eenmaal ook weer omlaag!)
Bovendien is sinds de gereedkoming van het laatste stukje A7 in Duitsland en de bypass bij Heiterwang een behoorlijkaantal mogelijke knelpunten uit de route verwijderd.

En je kan je inderdaad de tolkosten maar ook de vignetkosten besparen als je dit zou willen.

Dank je voor jullie advies, tuurlijk kan ik niet weten wat voor weer het is! Met de strakke blauwe lucht bedoel ik dat het mooi weer is om te rijden en dat de wegen schoon zijn, want als dat zo is wil ik via de fernpass rijden ivm de mooie omgeving en bij slecht weer gaan we via bregenz. Het gaat me zeer zeker niet om die 8 euro. We zitten er aan te denken om rond de klok van 2 à 3 uur weg te rijden, dan zijn we rond de klok van 9uur bij memmingen, van daaruit kan ik de keus maken de tunnel of via de fernpass. Dus dat wil zeggen een uurtje later bij de pass. Kijk als jullie zeggen dan ben je veel te laat en sta je vol in de drukte op de pass en doet er uren over. Dan kies ik natuurlijk voor de tunnel.

@Rommedahl,

Ik heb het in een ander topic ook al eens gepost, maar in grote lijnen geldt:

  • Tijdstip waarop je vertrekt
  • Weersomstandigheden

Met goed weer en voor 7 uur 's ochtends aan de Fernpass dan de Fernpass (korter, sneller, niet omrijden, geen tol). In het geval van slecht weer of een verwachte aankomsttijd na 7 uur bij de Fernpass is het belangrijk om de fileberichten in de gaten te houden en anders om te rijden via Bregenz en de Arlbergtunnel.

Oke dank je voor je tip, we gaan gewoon de berichten in de gaten houden en beslis dan op het laatste moment, welke route we gaan rijden. we rijden vanuit Nederland rond een uur of 2 a 3 weg. dus ik vermoed zo rond 8 a 9 uur bij memmingen.

De keuze Bregenz vs. Fernpass is een lastige. Zelf gaan wij altijd via Bregenz.
Afgelopen zomer naar Italië geweest en toen de route via de Fernpass genomen om de Alpen te doorkruisen. Hotelletje genomen aan de Weissensee, half 7 's ochtends in de auto en de Fernpass op…in een hele dikke file.
De route is best mooi maar persoonlijk vind ik de tunnel bij Bregenz dan toch iets fijner.

is de arlbergtunnel gevaarlijk?

@Gast511, waarom zou deze tunnel gevaarlijker zijn dan anderen? Juist doordat je ervoor moet betalen wordt de optimale veiligheid behouden. Dus het antwoord is simpelweg: nee.

we zijn vandaag terug gekomen van een top vakantie in serfaus-fiss-ladis! de heenweg via de tunnel gereden waren rond de klok van 10 bij de tunnels, niets geen file. de terugweg via de fernpass gereden, waren daar rond half 10 ook niets geen file. vlak erna wel hoorde we via de radio, ook bij detunnels trouwens

is de arlbergtunnel gevaarlijk?

Gast511 op 19 jan. 2013 21:10

Nee hoor, er zitten ook openingen aan de zijkant zodat je ook hier en daar daglicht ziet.
Hij is wel eens gesloten geweest, omdat men bang was dat er lawines op de tunnel zouden kunnen vallen. (Jaar van het drama Galturlawine )
De Ketelbrug is veel gevaarlijker, die ging soms spontaan open ;-)

Nee hoor, er zitten ook openingen aan de zijkant zodat je ook hier en daar daglicht ziet.

Volgens mij vergis je je. De tunnel gaat onder een berg door (de Arlberg, vandaar de naam :-) ) en deze berg torent ruim 700 meter boven je!. Met uitzondering van de ingang en de uitgang zie je nergens daglicht.

Maar waarom zou deze tunnel gevaarlijk zijn? Het enige gevaar is er wanneer jij of een andere automobilist zich niet aan de verkeersregels houdt. (Te dicht op de voorganger, te hard of inhalen)
In geval van calamiteiten heeft de tunnel zijgangen/ nooduitgangen naar de spoortunnel die ernaast ligt.

http://www.wegenwiki.nl/Arlbergtunnel

Volgens mij niet, wij zijn er wel 20x door geweest.
Die gaten op bepaalde plekken zitten volgens mij aan de helling van de berg, uitgehakte zijkant. Er is ook een gedeelte dat het helemaal een afgesloten buis is, dat zal wel dwars door de berg gaan.
Toen met het lawinegevaar, dacht ik ook, dan is de zijkant het kwetsbare als er een sneeuwmassa naar beneden komt en zich een weg perst door de openingen

Zinloze discussie, maar t klopt niet wat je zegt. Nadat je tunnel in bent gereden zie je 13 km geen daglicht.

of

Wat jij misschien bedoelt is wat je hieronder ziet voordat je de tunnel inrijdt. (vanaf een seconde of 40) Dat is niet de tunnel zelf. En dat ie eigenlijk een dak boven de weg naar de tunnel. Dat dak ligt er omdat de helling links zit en als er een sneeuwmassa naar beneden komt deze de weg niet verspert maar via het dak boven de weg verder glijdt.
De tunnel zelf begint in dit filmpje op 1 minuut 56 en dan is het 13 kilometer geen ramen en geen daglicht.

Als je er voor de 21e keer komt moet je er maar eens op letten. :-)

OK, zal dit jaar even extra kijken.
Was niet bedoeld als discussie, maar ik heb het waarschijnlijk voor eeuwig zo opgeslagen in mijn hersens ;-)

De tunnel is niet gevaarlijk, zolang je er maar voor zorgt dat je:

  • ruim afstand houdt
  • goed rechts houdt
  • goed oplet (tunnel is behoorlijk eentonig)

En nog een tip: wanneer er vrachtverkeer voor je rijdt kan het schelen om de airco uit te zetten en de knop ‘recirculatie’ aan te zetten. Daarmee voorkom je dat je versie dieselwalmen inademt. Niet vergeten de recirculatie weer uit te zetten trouwens…

vraagje, als ik nu via de arlbergtunnel wil rijden, hoe voer ik dat dan in op de tomtom?

rommedahl op 6 okt. 2012 18:13

Misschien is het een idee om eens op de kaart te kijken naar de route die je wilt gaan rijden.
Ik blijf me verbazen over mensen die blindelings hun tomtom volgen en daardoor geen idee meer hebben waar ze zitten.
Kijk op z’n minst op de kaart naar de route die je wilt rijden en eventuele alternatieven, zodat je zelf ook weet welke kant je uit gestuurd wordt.
Bedenk dat de alternatieven die een navi aangeeft bij bv. file niet per sé de beste alternatieven zijn!!

Wij gaan dit seizoen voor eesrt naar iss. Welke route wordt geadviseerd om naar Fiss te nemen. Twijfel tussen Arlbergtunnel of via de Fernpass. Wij gaan begin maart.

RT op 7 jan. 2012 14:21

Vorige maand via Bregenz gereden, beetje file gehad. Ze zijn daar momenteel aan de tunnel aan t werken, met de krokus kan het daar dus ook druk worden.

Ik blijf me verbazen over mensen die blindelings hun tomtom volgen en daardoor geen idee meer hebben waar ze zitten.
Kijk op z’n minst op de kaart naar de route die je wilt rijden en eventuele alternatieven, zodat je zelf ook weet welke kant je uit gestuurd wordt.

http://nos.nl/artikel/461313-waalse-belandt-door-gps-in-zagr…

Tsja. En vrouw, en oud en Belgisch. Geen ideale combi.

.

@Ton_: Wellicht interessant om te weten, maar de Arlbergtunnel gaat wel tijdelijk door de ‘open lucht’. Daar steekt de tunnel een riviertje over en gaat van de ene berg in de andere berg. Men heeft er echter voor gekozen om de tunnel door te laten gaan. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat je op dat punt via de vluchttunnel wel het daglicht kan zien. Dat weet ik niet.

Zie hier die locatie op Google Maps: http://goo.gl/maps/LvgRD

Nou kijk eens aan, dat wist ik dan weer niet. Het riviertje was me op de navi al wel een paar keer opgevallen en vond al vreemd. Ik dacht dat ik halverwege de tunnel 700 meter berg boven me had, dus waar moest die rivier dan toch vandaan komen?? Die is me nu dus duidelijk geworden.

Volgens mij blijft de tunnel overigens ook daar gewoon donker hoor. Anders zouden er maar files en opstoppingen door onstaan. Op een of andere manier moeten veel mensen even remmen als ze van licht naar donker gaan en vice versa.
Ik blijf er dus bij dat je 13,5 km geen daglicht ziet!

Hoewel het dus technisch mogelijk zou zijn geweest om op dat stuk daglicht toe te laten denk ik dat de constructeurs bewust hebben gekozen om de tunnel dicht te houden op dat stuk.

Maar goed, op de kop af over een week rijd ik daar. (ongeveer op de minuut nauwkeurig, we vertrkekken vrijdag ochtend om 5 uur vanuit Brabant) dus ik zal er dan nog eens extra goed op letten.

is de tunnel niet gevaarlijk als het er warm is?

Plaats een reactie