Ervaring amphibio 14

Hij ik zou graag advies van iemand willen over skiës. Ik heb nu de Head integrale 163 R12.1.
Ik weeg 93 kilo.
Ik ga nu voor 5 jaa skienen en merkte vorig jaar al dat mijn skies soms niet wouden wat ik wilde. Nu hoor ik verl over elan amphibio 14 en de 16 welke zouden jullie adviseren ?

Dat valt te zien wat je zoekt. Wat zoek je in een ski? Welk niveau beschouw je jezelf? Wat voor soort skiër ben je (sportief skien, rustig, agressief,…)? Wat soort bochten maak je vooral? Zit er een budget op je aankoop? Wat wil je allemaal met de ski doen,…

Het hoeft niet als een speer naar benend maar skie mag van mij wel wat directer reageren. Maar langsaam en lange bochten vind ik ook fijn. Ik zoek een ski waar ik veel cotrole op heb belangrijk.

En wil je persé een Elan Amphibio? Het zijn goede ski’s maar er zijn zeker nog andere ski’s op de markt die misschien beter bij je skiprofiel passen?

Welke zijn dat ?

Ik herhaal het nogmaals. Ik heb beide Elans en ze skiën heerlijk. Ben wel lichtgewicht maar denk dat dat weinig uitmaakt. Beide zijn pisteski’s en vooral ideaal voor het korte bochtenwerk, maar in feite voor alle pistewerk geschikt. Ski er al een aantal jaren de hele Trois Vallees mee, zij het de 16 nu voor het eerst. Vorig jaar een uitstapje naar de Fischer Motive 80, maar die beviel veel minder. Heb ik inmiddels verkocht. En ook belangrijk, Elan heeft kwalitatief uitstekende ski’s die er nu wat jaren gebruik nog goed uitzien. Mijn zoon heeft de 12ti momenteel in gebruik in Ehrwald en is er ook enthousiast over. De 12ti is in feite nu de 14ti.

Hen48

Beste Martijn,

Hoe lang ben je? Heb je veel skiles gehad of niet? Heb je wel goed passende skischoenen?

Ik ben 179 lang 3 jaar ski les gehad

Ik denk dat je met die Elans prima uit de voeten kunt echter een andere ski kopen heeft geen zin als je geen goed passende skischoenen hebt. Als je ski’s niet ‘luisteren’, kan dat ook komen omdat je schoenen te groot zijn. Vandaar mijn opmerking.

Als je van plan bent nog les te nemen om beter te gaan skien dan zou je de 16 kunnen nemen en zo niet dan zou ik het bij de 14 houden.

We twijfelen nog of we dit jaar les nemen vorig jaar ging het goed veel zwartepistes gehad ook zonder les. Mijn schoenen passen goed dit jaar nieuwen aan gedchaft. Oude schoenen bleken zelfs halve maat te klein te zijn. Maar het moet niet zijn dat het alleen maar snel moet of allen maar kan. Vind laag tempo op sommige piste ook heerlijk.

Zwarte pistes zonder les? Zelfs met les krijg je die vrijwel nooit.

Hen48

Vorig jaar met les

En daar na zonder les

Ik zou zeggen huur ter plaatse een ski en kijk of die wel doet wat je wilt.
Maar zoals boven ook al gezegd zijn je schoenen goed? meestal skien mensen met te grote ski schoenen en daardoor dus onnauwkeurige controle hebben…

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

@Hulst ik ken geen grote/zware skiërs die de Amphibio’s wél fijn vinden. Dus ik denk dat het feit dat jij lichtgewicht bent er wel degelijk toe doet bij die ski’s.

Ik ben 1.78 en 79kg,ski al 3 jaar met deze ski en ben er zeer tevreden over !!

@Hulst ik ken geen grote/zware skiërs die de Amphibio’s wél fijn vinden. Dus ik denk dat het feit dat jij lichtgewicht bent er wel degelijk toe doet bij die ski’s.

GiGi op 27 dec 2018 17:35

Aangenaam Gigi, ik heb zelf de afgelopen 3 seizoenen op de amphibio 14 (lengte ski 1,78 m) geskied met lengte 1,83 m en 103kg (toch behoorlijk zwaar lijkt me) en ben erg enthousiast over deze ski!! Zelfs met dat postuur 😉

Ben inmiddels ruim 20 kg lichter dus zou er volgens jou nu pas echt plezier van gaan krijgen, dat belooft dan erg veel goeds 😊
@MartijnZ, gezien je wensen past de 14 denk ik beter bij je dan de 16 denk ik, ik zou ze zeker aanraden want bent erg enthousiast over de Elan Amphibio!

Mijn zoon is, anders dan ik, ook behoorlijk aan gewicht en hij vindt het een heerlijke ski. Dat betreft dan mijn 4 jaar oude 12ti, nu in feite de 14ti. Ik heb inmiddels met de 16ti enkel indoor geskied en dat gaat, ondanks een wat grotere radius, perfect. Heb onlangs meerdere andere ski’s getest en daarover gerapporteerd. De 16 doet, wat mij betreft, voor geen enkele onder. Vanaf 26/1 ga ik het beleven in Les Trois Vallees.

Hen48

@Hulst ik ken geen grote/zware skiërs die de Amphibio’s wél fijn vinden. Dus ik denk dat het feit dat jij lichtgewicht bent er wel degelijk toe doet bij die ski’s.

GiGi op 27 dec 2018 17:35

Ben zelf 1.75 en droog aan de haak een 100kg

Ik vind het een fijne ski . Ik heb de 16 ti voor zowel rustig op te cruisen als om tegen redelijke snelheid te carven. Een racer is het effectief niet maar vind ik bij deze ski niet echt nodig. Bulten sluch geen enkel probleem veel minder zenuwachtig en hard dan mijn atomics tr die wel fijner zijn op super strakke pistes. Zullen andere ski mij beter bevallen? Misschien wel maar ik heb geen rede om op zoek te gaan naar een andere.
Naar mijn mening zullen ook maar weinig mensen uit deze ski groeien technisch gezien

Medestanders genoeg merk ik en dat in alle gewichtsklassen. Meer dan terecht.

Hen48

@Hulst ik ken geen grote/zware skiërs die de Amphibio’s wél fijn vinden. Dus ik denk dat het feit dat jij lichtgewicht bent er wel degelijk toe doet bij die ski’s.

GiGi op 27 dec 2018 17:35

Ik vind de Elan skis wel fijne skis. Ik ben 1m83 en 93 kg, ski heel aggresief dus vond niet dat ze iets tekort kwamen voor de zwaardere/grotere skier. Het waren de 88xti’s.

I would agree with Gigi and Pieter and would not recommend the Amphibio for a heavy and agressive skier. They are many other models that seem more suited.

Herve P. Gearscore.nl | Proskilab.co.uk

Ook ik Was aan het kijken voor de Elan. Voornamelijk omdat ik vroeger een speedwave heb gehad en daar zeer tevreden over was… Mijn skishop heeft me toch een andere aangeraden… De HEAD supershape Rally… Deze heb ik inmiddels wel aangeschaft. Maar nog niet gereden

Als het gebeurt ...........Dan gebeurt het

Plaats een reactie