Onderhoud ski na skiweekend tips

Hoihoi,

Over twee weken ga ik met vrienden 3 dagen skien in Oostenrijk, en anderhalve week later ga ik een week naar Italie. Nu heb ik dit seizoen voor het eerst mijn eigen ski’s en moet ik dus rekening gaan houden met onderhoud hiervan. Raden jullie aan om tussen dat weekend Oostenrijk en het weekje Italie mijn ski’s te laten slapen/waxen?

Zelf ben ik van plan om mijn ski’s in principe na elke week te laten onderhouden, alleen weet ik niet goed hoe zinvol het is na 3 dagen, met een nieuwe skiweek voor de boeg.

Als jullie hier tips/meningen over hebben, graag 😊

Ps. Uiteraard heb ik ze voor het aankomende skiweekend voor onderhoud gebracht bij MK Skiservice in Bilthoven.

Ik zou ze (laten) waxen tussendoor. Als de kanten nog goed scherp aanvoelen, ik doe de test met een vingernagel erlangs halen, dan is dat nog niet nodig.

Het is, zeker als je meer skitrips per seizoen doet, goed om te investeren in je eigen onderhoudsmateriaal (wax, borstels, schraper en ook diamant- en gewone vijltjes en vijlhouder).
Je kunt dan tussendoor zelf waxen (beter dan machinaal, gaat ook langer mee) en je kanten bijhouden met steeds alleen een diamantvijltje om ze scherp te houden (slijpt minder weg dan een machine) en af en toe een grotere slijpbeurt om ze weer helemaal goed te tunen.

Het is vooraf moeilijk te zeggen wat wijs is. Maar het is naar mijn mening ook niet zo spannend.
Gewoon afwachten hoe de ski’s er na je eerste trip aan toe zijn. Vervolgens de keuze maken nog een weekje door te doen, of vooraf te slijpen/waxen.
Ook kun je ze bij je 2e trip ter plekke altijd nog even wegbrengen als het echt niet meer wil. Als je ze eind van de skidag wegbrengt zijn ze de volgende ochtend weer klaar voor gebruik…

Bij goede condities verwacht ik overigens dat je prima 1,5 wk. vooruit kan zonder te slijpen/waxen…

Thanks voor de tips tot nu toe!

Als ik zo lees dan is het dus verstandig zelf te leren waxen zodat ik in ieder geval zelf de ski’s tussentijd kan waxen. Nu ben ik dus op zoek naar de juiste spullen hiervoor, alleen zijn er ontzettend veel opties. Weet iemand waar je een setje kan kopen waar in principe de belangrijkste benodigdheden inzitten? Heb zelf bijvoorbeeld dit gevonden: https://www.blue-tomato.com/nl-NL/product/Toko-Complete+Wax+… of deze https://www.snowcountry.nl/holmenkol-waxset.html , maar heb dus geen idee of dit voldoende is?

Je kent de weg naar MK al, hij kan je de juiste spulletjes leveren met bijbehorend advies.

*bericht bewerkt door Hessel op 03 jan 2019 17:48

Leuk dat je nadenkt om zelf te slijpen en waxen!

2 minuten zoeken in deze rubriek zal je een schat aan info opleveren wat betreft eigen materiaal onderhouden. Staan ook topics tussen waar het goedkoop te krijgen is.

https://www.wintersport.nl/forum/5

Tijd voor een uitpakparty?!

Bedankt voor de tips allemaal! Ga nu op zoek naar het juiste materiaal en wellicht even bij MK langs! Laat de vakanties nu maar komen :)

Ik zit zelf in een gelijkaardige situatie,
Maar ik ga enkelbeigen slijpspullen kopen.
Machinaal waxen kost blijkbaar slechts 10eur per keer en dan moet je toch al 20-30weken in totaal op de latten staan om je waxspullen terugbetaald te hebben, om maar te zwijgen over al het (kuiswerk) dat er bijkomt, of ben ik hier totaal mis in?

Glide on!

Machinaal waxen is niet voldoende om het belag te verzadigen met was. Die blijft meer aan de buitenkant zitten, en slijt sneller weg.

Als een waxsetje je 200 a 300 euro kost, heb je het overigens wel heel extravagant geprijsd. Voor 100 euro zou je zeker gestart moeten kunnen geraken.

Return on investment komt natuurlijk ook sneller als je de ski’s van de rest van je gezin mee onder handen moet nemen, of je de ski’s van vrienden voor een hapje/drankje mee waxt 😀.

Plaats een reactie