Base & side edge Fischer worldcup rc4

Beste wintersporters,

Ik heb voor de kerst drie ski’s aangeschaft voor mijzelf en mijn broers.
De fischer worldcup pro rc4 rc 2015, fischer worldcup rc4 gs 2015 en de fischer worldcup rc4 rc 2016.
We zijn er ontzettend blij mee, maar we hadden met de kerst veel ijs op de piste en de kanten voelen nu bot aan.

Ik heb nog niet eerder zelf mijn ski’s geslepen en wil dit nu graag zelf een keer doen. Ik vroeg mij nu af of er hier misschien iemand is die weet onder welke hoek ze uit de fabriek komen of hoe ik hier achter kan komen?
Google brengt me niet heel veel verder en op dit forum had ik deze site al vernomen: https://www.thepisteoffice.com/index.php/edge-angles-wax-dat… .
Volgens deze site komen alle modellen van fischer met een hoek van (1,3), Maar ik kan haast niet geloven dat alle modellen van fischer onder dezelfde hoek de fabriek uitkomen of in ieder geval dat deze sportieve modellen toch enigszins moeten verschillen met de wat minder sportieve modellen.
Alvast bedankt voor de hulp.

Met sportieve groet
D van der meer

(1,3) voor alle modellen kan best kloppen. Je ziet dat bij andere fabrikanten ook. Wedstrijdski’s komen geloof ik met (0,0) de fabriek uit; de skiërs slijpen hun materiaal toch zelf wel in de gewenste hoek, dat hoeft maar eenmalig. Minder sportieve Fischer ski’s worden bij hun eerste slijpbeurt denk ik gewoon op een kleinere hoek geslepen. Een keer wisselen van hoek is geen enkel probleem.

Om de huidige hoek te bepalen kun je de viltstiftmethode gebruiken. Je maakt een stukje kant zwart met een stift en slijpt voorzichtig b.v. met een 88 graden hoek wat materiaal weg. Afhankelijk van waar het zwart verdwijnt weet je dan of de hoek groter, gelijk, of kleiner is dan 88 graden. Je hebt ook apparaatjes waarmee je de hoek kunt meten, maar die zijn vrij kostbaar.

@Dickelson
Heb net Fischersports een tweet gestuurd. Ben benieuwd.

@Martin7182 en @Sjaak27,

Bedankt voor de snelle reactie en ben benieuwd wat Fischersports te zeggen heeft

Dit is toch een interessant fenomeen. Zo zoek ik de edge/base angles voor Fischer Pro Mtn 80ti. Heb zowel mails gestuurd naar Fischer als naar de verkopende retailer…niets. Maar ook ik vind overal dat Fischer met 1 base/ 3 egde levert. En anders de stift truc maar weer boven halen

Via Facebook had ik binnen 2 dagen een reactie van Fischer.
Dus misschien dat nog even proberen.

Niet lullen, skiën!!!

Was laatst op zoek naar de side en base angles van een K2 en Head skipaar. Kon online niets vinden. Een mailtje naar de customer service (staat altijd op de website vermeld) en 2 dagen later van allebei reactie binnen!

Facebook en twitter zullen misschien nog wel sneller resultaat opleveren.

Ik heb ook de vraag gesteld aan fischer voor de f18w van een vriendin en kreeg deze reactie:
Hello Sjors.
Thanks for your interest in our products 🙂
Here the info:

Edge angle (base side) 1.3 degree
Edge angle (sidewall side) 3.0 degree.
All together 88.3 degree.
If you tune it by hand, use a 87 degree angle.

Best Regards
Your Fischer Sports Team

Weet niet of je hier iets mee kunt

Thx, kan ik zeker wat mee. Weer dezelfde graden.

Ik heb de berichten van Fischer nog eens nagekeken.
Fischer NL gaf mij een jaar geleden 1 graad base, 3 graden side voor hun Progressor lijn.
Fischer Ski (internationaal?) gaf mij de hierboven gestelde 1.3 base, 3 graden side. Daarop heb ik gevraagd of ze het zeker wisten. Hun antwoord: het komt van de productmanager.

Tijd voor een uitpakparty?!

Overigens heb ik nog nooit een vaste slijphouder gezien voor de base van 1,3 graden. Dus als iemand die weet?

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik heb er eentje die traploos instelbaar is van 0.5 t/m 1.5 graden, dus ook op 1.3 graden. Maar ik slijp alle bases op 1 graad. Die 1.3 is niet te meten en ik heb geen zin om per paar ski’s de base-hoek bij te houden.

http://svst.com/Shop/Ski-Man-Tools/Adjustable-Base-Bevel.htm…

Precies, alleen verstelbare dus. Achja, ook prima uiteindelijk bij gebrek aan een vaste.

Tijd voor een uitpakparty?!

Plaats een reactie