Skisokken: wat zijn jullie ervaringen?

Ik gebruik “Smartwool PHD ultra light” geweldige lekkere dunne ski sok waarmee je echt contact met je schoen/ski houdt.

MountainHugger op 18 jan 2019 18:34

Yep, super sok deze is echt dun. Dan kan de schoen nog een half maatje kleiner😀

tomwillem op 18 jan 2019 20:32

Dat was initieel ook 1 van mijn redenen om ze te kopen, ik had pijn aan de zijkant en dacht het zo te verbeteren. Dat hielp helaas niet maar was wel een heerlijke sok.
En nogmaals voor iedereen, warmte haak je niet uit je sok maar uit een goed passende schoen. Ik heb met deze sok bij min 25 op de gletsjer geskied en geen probleem.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Hier ook een Smartwool ultralight fan. Jammer dat hij zo slecht verkrijgbaar is!

Tijd voor een uitpakparty?!

Hier nog een fan van SmartWool

May the ski force be with you !!

Qua verkrijgbaarheid; ik heb 2 setjes bij Bergfreunde bestelt en via Amazon was ook wel eea te vinden. X socks zijn ook lastig, maar daar heeft mijn skischool hier in Nederland er veel van liggen (dm me maar als iemand daar interesse in heeft).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik herken het probleem met gevoelige schenen (en bij mij ook de achterkant van de kuiten) tijdens het snowboarden, bij mij kwam dit door een beetje een overmaat aan kuiten😉. Wat mij het meeste geholpen heeft zijn schoenen die van boven iets ruimer zijn en een goede afwerking op de rand hebben. Sinds vorig seizoen heb ik ook falke hebben sb sokken, zitten prima en hebben een dunne verdikking op de schenen en kuiten

Ikzelf ben erg fan van Falke SK5. Dunne sokken met iets meer padding waar nodig (scheen, hielkap, tenen). 2 van de grootste voordelen ten opzichte van goedkopere sokken: ze houden weinig tot geen vocht vast waardoor je droge, en dus warmere voeten houd. En ze blijven na vaak wassen een goede pasvorm houden. Je betaalt iets voor voor Falke, maar het is het geld (voor mij) zeker waard.

*bericht bewerkt door CheezField op 23 jan 2019 18:19

En toch, wat heb je nou eigenlijk aan padding op skisokken, (uitgezonderd de mensen met lichamelijke klachten aan bijvoorbeeld de schenen, waardoor het niet zacht genoeg kan)

Is het niet juist de binnenschoen die moet zorgen voor de juiste drukverdeling en comfort? Waardoor je bij het dragen van de juiste schoen, die padding in sokken niet eens nodig zou moeten hebben. En waardoor de enige functie van de sok vochtafvoer zou moeten zijn in my opinion.
Waarom maken zoveel fabrikanten sokken met padding?

Tijd voor een uitpakparty?!

Voor mij moet een skisok dun zijn en lekker strak zitten. Ik draag dan ook vooral mijn Nordica compressiekousen van 13 euro per 2 paar. Al jaren de favoriet.

Ik heb ook Falke SK5, maar die lubberen gedurende de dag uit en na een keer of 5 wassen is de rek er echt uit. En die waren even duur als vier paar van die Nordica’s (rip-offs denk ik zelfs).

Simpel, strak en dun dus voor mij.

Over welk model hebben we het dan precies @GiGi ?

Tijd voor een uitpakparty?!

Over welk model hebben we het dan precies @GiGi ?

Gaston op 23 jan 2019 19:19

Deze: https://www.plutosport.nl/sporten/wintersport/kleding/sokken…

En toch, wat heb je nou eigenlijk aan padding op skisokken, (uitgezonderd de mensen met lichamelijke klachten aan bijvoorbeeld de schenen, waardoor het niet zacht genoeg kan)

Is het niet juist de binnenschoen die moet zorgen voor de juiste drukverdeling en comfort? Waardoor je bij het dragen van de juiste schoen, die padding in sokken niet eens nodig zou moeten hebben. En waardoor de enige functie van de sok vochtafvoer zou moeten zijn in my opinion.
Waarom maken zoveel fabrikanten sokken met padding?

Gaston op 23 jan 2019 19:12

omdat iedereen te grote schoenen heeft én alleen idioten als wij € 30,- aan een paar sokken uitgeven :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Over welk model hebben we het dan precies @GiGi ?

Gaston op 23 jan 2019 19:19

Deze: https://www.plutosport.nl/sporten/wintersport/kleding/sokken…

GiGi op 23 jan 2019 19:21

Hey, die ken ik niet. Welke dikte van Falke kun je die verglijken? SK5?

Qua dikte zijn die Nordica’s vergelijkbaar met de SK5. Maar ze zitten strakker en behouden hun vorm en rek. Dat vind ik boeiender persoonlijk.

Qua dikte zijn die Nordica’s vergelijkbaar met de SK5. Maar ze zitten strakker en behouden hun vorm en rek. Dat vind ik boeiender persoonlijk.

GiGi op 23 jan 2019 19:30

Oke, zeker het proberen waard dan. Gezien de prijs wel aantrekkelijk.

Heb nu net op Plutosport een paar Salomon S/Race compressiekousen besteld en een paar Nordica Speed Machine. Voor bijna niks. Als ze bevallen, koop ik er meer.
Mijn huidige Nordica-sokken beginnen aan vervanging toe te zijn na 4 seizoenen intensief gebruik.

Wed’ze 900 sokken van Decathlon zijn wat mij betreft ideaal. Dun, goed vormhoudend, met merinowol en kosten minder dan de helft dan vergelijkbare modellen van Falke, X-socks of CEP.

Wed’ze 900 sokken van Decathlon zijn wat mij betreft ideaal. Dun, goed vormhoudend, met merinowol en kosten minder dan de helft dan vergelijkbare modellen van Falke, X-socks of CEP.

Morzel op 23 jan 2019 19:48

Kijk dan ook even naar deze: https://www.plutosport.nl/nordica-speed-machine-pro-13566-02…

@GiGi: de onderkant ziet er nog behoorlijk dik uit, of is dat maar een idee?

Voorlopig heb ik nog geen nieuwe nodig (heb al een voorraadje liggen uit decathlon 😉), misschien volgende keer eens proberen.

Valt erg mee, dat onderkantje.

Zelf gebruik ik “CEP compression ski merino socks” . Zeer tevreden. Warme voeten, zitten na ± 90x wassen nog super.

Dan geef ik liever iets meer geld uit voor een goede sok.

Pat.

Ik heb ook Falke SK5, maar die lubberen gedurende de dag uit en na een keer of 5 wassen is de rek er echt uit.

GiGi op 23 jan 2019 19:15

Klopt, ik heb een setje SK4, maar die waren na 2x wassen al onbruikbaar geworden.

When life gets too complicated.... SKI

Ik heb 3 paar sk4’s en die hebben na 8 skiweken nog volledig hun vorm. Ik moet wel zeggen dat ik dit soort sokken altijd een maatje kleiner neem.

Ik heb ook SK5’s en SK4’s en ik herken het losser worden niet. Gaan al een lange tijd mee.
Sokken gaan niet in de droger en ook niet in elkaar gepropt in de kast. Misschien dat dat helpt? De maat is wel wat ruim vind ik, dus ik koop ze altijd aan de kleine kant.

Een droger gebruik ik ook niet, proppen doe ik niet met skisokken… Geen idee waar het aan ligt.

Mijn nieuwe Nordica Speed Machine sokken zijn perfect overigens. Nog wat dunner dan de oude, met eigenlijk geen padding en ook de voetzool is dunner dan mijn oude. Ik ga nog een paar of 4 van deze jongens kopen denk ik.

Ik had vroeger dikkere Falke, lekker hoog maar niet genoeg wol naar mijn smaak.
Smartwool ultralicht was aardig, maar te kort voor mij.
Op het moment doe ik het met Darn tough Ultralight. Lekker veel wol, dus de beste vocht en geur regulatie, en wat langer dan de Smartwool(belangrijk voor mij).
Falke heeft wel meer maten, dus als ik nog eens dunne Falke kon vinden met een hoog % wol dan zou ik dat het leifst hebben.

Iemand tips? De website is niet zo denderend en ze zijn hier niet Inn de winkel te koop.

Edit zie net het filter. Ga de ST4 eens proberen.

*bericht bewerkt door Slim op 29 jan 2019 22:26

Mijn nieuwe Nordica Speed Machine sokken zijn perfect overigens.

GiGi op 29 jan 2019 17:40

.

Dit zijn toch ook compressiesokken? Dan koop ik er ook een paar want deze zijn niet duur.

*bericht bewerkt door Yahoo op 29 jan 2019 22:45

From a galaxy far far away.............

Ik gebruik sowieso merinowol, sokken zijn niet superdun maar zeker ook niet dik. Ruim over de kuiten. Thermo broek ook merino en inderdaad 3/4. Nu toevallig van mons royale, maar kan net zo goed een ander merk. Voor wandelen heb ik dan toevallig sokken van X socks van merino, die bevallen om enorm goed.

Ik weet alleen niet helemaal wat je met die warme kousen broek bedoelde? Of ging dat over de thermo broek? In dart laatste geval als het een 3/4 is heb ik dus juist geen last bij de scheen omdat daar nergens een naad zit.

Mijn nieuwe Nordica Speed Machine sokken zijn perfect overigens.

GiGi op 29 jan 2019 17:40

.

Dit zijn toch ook compressiesokken? Dan koop ik er ook een paar want deze zijn niet duur.

IamJago op 29 jan 2019 22:44

Klopt

Nav de post van @GiGi 4 paar Nordica SM sokken gekocht bij Pluto. Inmiddels flink gebruikt. Prima spul, nette prijs.

Edwin van Riel

Mijn ervaring is dat ze behoorlijk gaan stinken.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Plaats een reactie