Pijn kuiten en enkels

Hallo allemaal,
Ik ben nu voor het 3de jaar aan het skiën, heb het eerste jaar heel veel pijn gehad aan mijn kuiten, net onder de dikke kuitspier tot aan mijn achillespees. Met een hakje was het toen opgelost. Tweede jaar eigenlijk niet veel last gehad en nu dit jaar weer super veel last, schoenen omgewisseld, hakje erin het mag niet baten. M’n kuiten branden als een gek en pas als ik ze helemaal los doe en even zit gaat het gevoel een beetje weg en hou ik spierpijn over en kan ik mijn voet niet meer helemaal afwikkelen met lopen. Hierdoor ga ik ook geforceerde skiën en krijg ik last van mijn enkels, kan dit komen door verkeerde houding bij de pijn die ik voel?
Heb de bindingen al losser geprobeerd zodat ik nog net steun heb maar pijn blijft.
Iemand een idee waardoor dit komt en wat ik eraan kan doen?
Heel erg bedankt voor alle tips, want vind skiën en bezig zijn in de buitenlucht heerlijk, maar moet wel leuk blijven:)
Groetjes Suuz

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 25 jan 2019 12:26: Onder juist subforum gehangen

Dit probleem kan heel veel oorzaken hebben. Niet de juiste ondersteuning in je voeten. Wellicht heb je iets vollere kuiten en een smalle schacht bij je schoen? De verkeerde maat schoen (te groot) waardoor je heel geforceerd gaat skiën.

Ik maak uit je verhaal op dat jij huurschoenen hebt? Ik raad je dan echt aan om even te investeren in een paar eigen schoenen. Kies er dan ook voor om naar een goede wintersport speciaalzaak te gaan. Die kunnen jou 1 op 1 vaak van goed advies voorzien.

Google vooraf even voor een goede zaak bij jou in de buurt!

Het kan door je houding komen of door je schoenen. Verkeerde schoenen is makkelijker op te lossen dan een verkeerde houding. Aan de andere kant, als je pas voor het 3e jaar skiet, kun je nog van alles opsteken door je skiles.

@Suuz,
Kleine verduidelijking graag:

Jij schrijft dat je skiet, maar ook dat je de bindingen losser zet vanwege pijn.
Dat strookt niet met elkaar. Skibindingen losser of vaster verandert alleen hoe makkelijk je loskomt, maar heeft geen effect op het skien of comfort zelf. Snowboard binding strakker zetten daarentegen WEL.

Ben je mischien snowboarder?
Of waren het niet de bindingen maar iets anders dat je losser hebt gezet bij je ski’s of skischoenen?

*bericht bewerkt door Slim op 25 jan 2019 17:02

Dubbel

*bericht bewerkt door Slim op 25 jan 2019 17:01

Met ‘bindingen’ worden denk ik de schnallen/buckels van de skischoen bedoeld…

Klopt ik bedoelde de schallen idd, fout getypt.
Maar ondanks dat bleef de pijn wel. Alleen zitten en helemaal los helpt

Kan idd vele oorzaken hebben. Van te rechtop skiën, tot volle kuiten of een schacht die te hoog is voor jouw kuitaanzet.

Mocht je overwegen eigen schoenen aan te schaffen en je wil in NL alle oorzaken kunnen beoordelen ga dan eens naar Skicentrum Edelweiss in Brummen. Niet dat ik je naar een bootfitter wil hebben maar ze hebben daar een rollebaan en Patrick de eigenaar heeft wel wat verstand van voeten. Zo kun je in 1 sessie alles beoordelen of het nu je anatomie is of je skivaardigheid.

Zou inderdaad voor het volgende jaar adviseren om eigen schoenen aan te schaffen bij een expert / bootfitter én paar lessen op de rollerbaan te doen waar je erg aan je houding kunt werken. Tussendoor kun je dan evt nog keer terug gaan naar de bootfitter voor kleine aanpassingen.

❄️

Even ter aanvulling: Patrick Rademakers zit tegenwoordig in Dieren.

Winter is coming

^^^ en ze hebben geen rollerbaan meer, is verkocht.

… Of gewoon ter plekke in de Alpen naar een goede bootfitter gaan en hem je laten helpen (heb ik deze ronde naar alle tevredenheid gedaan). Als je dit gelijk de eerste dag doet kun je de schoenen goed testen en eventueel laten aanpassen totdat je tevreden bent.

Paul

Even ter aanvulling: Patrick Rademakers zit tegenwoordig in Dieren.

MiTi op 27 jan 2019 17:30

en zit volgens mij de rest van dit seizoen al behoorlijk volgeboekt. Niet bij hem gekochte schoenen kunnen sowieso voor 1 april daar niet meer terecht.

Overigens had ik als beginner ook last van mijn kuiten. Dat is na 2 jaar eigenlijk vanzelf over gegaan (ongetwijfeld door een betere houding). Volgens mij is dat sowieso wel een beetje een beginnersding. Bij mij hielp het heel erg om de schoenen niet heel vast te doen, bij de eerste pijn ff koffie te drinken (pauze nemen) en dan weer verder te skien.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Gezien het feit dat je hetzelfde probleem in meerdere schoenen hebt ligt het misschien eerder aan je houding. Wellicht hang je wat teveel achterop of belast je teveel de voorvoet ipv de hele voet tijdens het skien.

Plaats een reactie