Welke ski is dit exact?

Hallo,

Afgelopen donderdag in Willingen een ski gehuurd, ik had er even een foto van gemaakt met het idee dat ik daarna thuis hem snel kon terugvinden. Helaas is dit nog niet gelukt.

Weet iemand welk type ski het is?

Op basis van wat erop staat kan ik niet de exacte terugvinden.
Dit stond erop. Elan Race express parabolic rocker 170

De ski was een stuk stijver dan hetgeen ik normaal gesproken huur, maar ik heb geen idee in welke klasse ik deze ski moet scharen.

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/c849dcca0b9d9cd6ac519772...

Ik ben geen lichtgewicht 1.88 120kg. En ben op zoek naar een ski waarin ik iets beter kan oefenen op techniek. Meeste krijg je bij verhuur een wat slappere ski waarvan ik merk dat boxhten draaien geen uitdaging is en vaak klapperen ze ook op hogere snelheid. Deze had dat minder.

Ben je van plan ski’s aan te kopen? Of meer voor de volgende keer dat je huurt? Want als je ski’s zou willen gaan kopen zou ik eens kijken wat er nog allemaal op de markt aan te bieden is. Er zijn enorm veel stijve ski’s, maar wat zoek je juist in een ski? Wat voor type slier ben je? Hoeveel jaar ervaring? Prijs?

Ik denk dat je op dit forum wel op de juiste plek zit met meer dan voldoende kennis om je hierin te helpen!

Het is de Elan Explore Race, een huurspecifieke “learn to ski” lat. Zo te zien composiet houten kern en fiberglass verstevigd.

null

Er zijn genoeg vergelijkbaar stevige ski’s. Met jouw lengte en gewicht zou je dan een met metaal verstevigde ski van rond de 176cm krijgen. Het is een categorie waar ik niet in thuis ben, maar er zijn hier vast wel een paar die niet te moeilijke, maar stevige ski’s kunnen aanraden.

Bedankt, goed dat je hem hebt kunnen vinden.

Over mijzelf, ik heb jaren geskied maar dat technisch nooit heel erg goed gedaan. De afgelopen 7 jaar heb ik niet meer op de laten gestaan tot vorig jaar weer een keertje indoor. Toen is het idee geboren om het weer op te pakken. Ik heb het jaar veel gesport, met name op mijn beenspieren en fors gewicht kwijt geraakt (ja er moet nog meer af). Ik heb nu een paar keer bij snowworld geskied en van de week in Willingen. Ik merk dat ik me nog nooit zo goed heb gevoelt met skieen, ik ben technisch beter aan het skieen en hou het ook veel langer vol.

Om het helemaal af te maken zou ik graag een paar ski’s willen hebben waar ik dit verder op kan ontwikkelen. Ik ski alleen maar on piste en in het verleden voornamelijk rood. Dat zal nu niet veel anders zijn. Wat ik vaak merkte is dat de ski’s die ik huurde (te) makkelijk bochten maakte en vooral op hogere snelheid klapperden, daarom zou ik wel iets stijver willen.

Ik laat me graag informeren. We gaan vanaf nu weer skieen en ik wil graag 2 keer per jaar skieen, 1 helemweek met gezin en 1 lang weekend met vrienden. Daarom zou het niet verkeerd zijn om eigen ski’s te hebben.

Het beste advies dat ik je kan geven is te investeren in een paar lesjes. Je hebt vaak te lichte ski’s gehad voor je gewicht, maar ook klapperende ski’s op snelheid, wat duidt op een gebrek aan voordruk en kantendruk.
Als je komend jaar nu eens wat lessen neemt ('s zomers in de skihal heb je bijzonder aangename prijzen. De rollenband werkt ook heel goed. Dit om je techniek wat te verbeteren, je alvast wat te laten wennen aan beter passende ski’s en te wennen aan je nieuwe, fittere lichaam. Dan huur je op vakantie nog eens materiaal, maar kies dan wel voor de hoogste (niet race) klasse. Daarin krijg je ski’s als de Head Supershape (iMagnum), de wat steviger Volkl RTMs, Salomon 24hrs etc. Ski’s waar je leuk mee rond kan skiën zonder dat het vreselijk lastig wordt en die ook je gewicht kunnen handelen.

Heb zeker het voornemen om volgend jaar les te nemen, wil dan de rolbaan op nu was het geld even op met 4 personen nieuwe outfit, beide dochters op les.

De iMagnum had ik gevraagd maar die hadden ze niet bij de verhuur , wel de ISpeed of de K2 Ikonic 85ti

Het beste advies dat ik je kan geven is te investeren in een paar lesjes. Je hebt vaak te lichte ski’s gehad voor je gewicht, maar ook klapperende ski’s op snelheid, wat duidt op een gebrek aan voordruk en kantendruk.
Als je komend jaar nu eens wat lessen neemt ('s zomers in de skihal heb je bijzonder aangename prijzen. De rollenband werkt ook heel goed. Dit om je techniek wat te verbeteren, je alvast wat te laten wennen aan beter passende ski’s en te wennen aan je nieuwe, fittere lichaam. Dan huur je op vakantie nog eens materiaal, maar kies dan wel voor de hoogste (niet race) klasse. Daarin krijg je ski’s als de Head Supershape (iMagnum), de wat steviger Volkl RTMs, Salomon 24hrs etc. Ski’s waar je leuk mee rond kan skiën zonder dat het vreselijk lastig wordt en die ook je gewicht kunnen handelen.

Bennie op 27 jan 2019 14:51

Welke RTM praat je dan over, richting 79 of 81? Denk dat ik mezelf als categorie 6 skieer mag scharen. Dus een te sportieve ski moet ik ook niet gaan nemen.

*bericht bewerkt door marklit op 27 jan 2019 21:31

Ik zit erover te denken om morgen naar zoetermeer te gaan en o.a. Te kijken of ik daar de iMagnum kan proberen.

Na wat uitgebreide reviews hoor ik van meerdere kanten dat de iMagnum in 1.70 beter gewaardeerd wordt dan de 1.77 versie. Wat is jullie mening hierover?

Dat de 170 beter gewaardeerd wordt dan de 177 voor de iMagnum is niet echt waar. Met het gebruik van de ski als slalomski zou je idd niet te lang willen, maar ook de 177 draait nog kort genoeg. De meeste gebruikers zijn simpelweg wat minder groot.
Pak dus lekker de 177. Moet prima kunnen met jouw gewicht.

Vandaag geskied met de imagnum, helaas hadden ze geen 177, alleen maar de 170. Wat een heerlijke pisteski, heerlijk wendbaar, veel respons en niet meer het geklapper wat ik veel heb ervaren bij wat slappere skies.

Ski zelf ook op de Imagnum in 177. Heerlijke ski die snelheid aan kan, lekker kan carven en ook geslipt prima uit de voeten kan. Wisselt vlot van kant en laat zich gemakkelijk corigeren als ik de radius plots toch wil veranderen. Voor mij een betrouwbare “gooi en smijt lat” . Ben zelf rond 80 kg en 1.85 cm. Ruime ski ervaring en ski technisch ruimte voor verbetering om het zo maar te noemen. Als deze lat je bevalt … ik zeg doen!

Nog even een update. Nu heerlijk aan het skiën in het zonovergoten Fieberbrunn. De iMagnum nog niet gekocht. Bij aankomst kreeg ik de Salomon x race sc. Op hogere snelheid prima mee te skiën maar wel vermoeiend. Op lagere snelheid met de kinderen een absolute … Ski. Dag 2 omgeruild. Uit de supershape serie hadden ze wel de iSpeed. Die maar genomen in 1.70. Direct een groot verschil, kwam erg in de buurt van de iMagnum. Overigens in de middag van de Reckmoos Sud af wel tekort komingen in de slush.

Volgend jaar zeker de iMagnum in 1.77

Veel plezier in Fieber @marklit! Je klachten (vermoeiend en op lagere snelheid…) zijn herkenbaar en een paar lesjes kunnen wonderen doen. Hoogstwaarschijnlijk (geldt voor 90% van alle skiers namelijk) bevindt je lichaamszwaartepunt zich niet boven je voeten (liefst tenen) en ben je die positie aan het compenseren met kracht vanuit je bovenbenen. Dat wordt snel vermoeiend! Probeer eens wat de vader van Mikaela Shiffrin (toen ze klein was) altijd riep: 'knees to skis and hands in front'.

*bericht bewerkt door Sndr op 26 feb 2019 10:16

Plaats een reactie