Side edge slijpen

Ik heb mijn side edge altijd getuned zoals je het meestal in filmpjes ziet, namelijk door de ski op zijn zijkant te zetten.

Soms zie je ook dat de side edge geslepen wordt met de ski plat, m.a.w. in de positie zoals bij het waxen of het slijpen van de base edge.

Momenteel begin ik een voorkeur te krijgen voor het slijpen van de side edge met de ski plat omdat ik vind dat de file guide dan beter de “base” volgt en je dus zeker niet van je hoek afwijkt.

Ik gebruik liever de Engelse termen omdat ik niet goed weet hoe men dit in het Nederlands juist zegt :-D.

Hoe doen jullie het? Zijn er nog voor- of nadelen van de ene of de andere methode die ik misschien niet ken…?

Thanks

Nadeel van vlak slijpen is dat braampjes en metaalschilfers niet langs het belag weg kunnen vallen, maar erop kunnen blijven liggen. Daardoor kan het zijn dat je ze meeneemt over het belag met je kantenhoek als je meerdere keren over de kanten gaat.

Goed tussendoor afborstelen is dus de boodschap.

Verder is het kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik slijp mijn ski’s altijd onder een hoek van 45 vragen. Dat is voor mij de beste combinatie van licht en houding.

Wat mij betreft is een goede werkhouding, waardoor je lange slagen kunt maken, gelijkmatige druk kunt uitoefenen en niet gaan zwalken met je vijl het belangrijkste.

Als ik een hoek wil veranderen en dus relatief veel materiaal weg ga slijpen, dan zet ik m’n materiaal bij voorkeur op z’n kant met de base iets naar beneden gericht, zodat ik minder snel slijpsel in m’n base aan het rollen ben met de wieltjes van de slijper

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 27 jan 2019 21:00

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Op zijn kant kun je genoeg druk zetten met een metalen (chrome) vijl. De base is alleen voor de geleiding, daar hoef je niet hard op te drukken. Met diamantvijlen zou het me niet zoveel uitmaken maar daarmee polijst je meer dan dat je slijpt.

Plaats een reactie