waxen van snowboard, beginnersvraag

Hallo allemaal

waarschijnlijk is het al een keer behandeld maar zie even door de bomen het bos niet meer…

mijn vrouw en ik mogen graag snowboarden op indoorbanen ( nog nooit op wintersport geweest, dit gaat er nog wel een keertje van komen ), we hebben wel allebei een eigen snowboard, mijn dochter doet het ook sinds kort en is van plan om ook een snowboard te kopen dus dan hebben we er al 3 in huis, ik bedacht me, dat ik ( niet geheel onhandig ) het waxen wel zelf kon gaan doen, zeker met meerdere boards word het denk ik snel rendabel…

ben me nu aardig aan het inlezen maar weet eerlijk gezegd niet precies wat ik moet kopen, is het juist handig om een set te kopen of juist losse spullen, ik denk aan een max van ongeveer 150 euro ( als dat haalbaar is ), nna wat zoeken op internet kom ik het volgende tegen :

https://skinstar.de/set-angebote/2934/skinstar-skiwachs-ski-…

of

https://www.volawax.nl/a-49819630/pakketten/vola-pro-set/…

of is het juist handiger om alles los aan te schaffen en bij de beide set zit 200 tot 250 gram wax bij, hoeveel keer kan je hiermee waxen

alvast bedankt

Die set van Vola is wel vrij compleet om te beginnen hoor. Bij die andere heb je ook producten zoals wax remover, wat in mijn ogen volledig onnodig is.

Aan die Vola set zou ik gewoon nog een diamantvijl toevoegen om de ski extra scherp te maken na het slijpen. Zelf gebruik ik ook een borstel met “horse hair” om de laatste touch te geven bij het uitborstelen na het waxen, maar dit is zeker geen must.

Met de diamantvijl kan je ook gewoon de staalkant aan de belagzijde mooi onderhouden en een specifieke tool daarvoor lijkt mij ook onnodig tenzij je echt een andere hoek wenst (maar dat is dan al meer voor ervaren wintersporters).

Vergeet ook niet dat de aankoop van klemmen om je board/ski’s in vast te zetten ook geen overbodige luxe is. Dit kost meteen wel wat maar daar doe je jaren mee. Is toch een pak beter voor zowel je lichaam als je materiaal dan wanneer je het gewoon op de grond doet, tussen twee stoelen of op iedere andere creatieve manier ;-).

Ik wou ook nog zeggen dat wat het slijpen betreft, je beter na elke skidag of na je uurtjes op de indoorbaan even goed over de kanten kan gaan met een diamantvijl dan ze telkens “bot” te laten worden en er dan met een chroomvijl meer materiaal af te moeten halen aangezien de staalkant uiteraard ook en limiet heeft.

Ski’s ook goed afdrogen na je skidag is uiteraard ook belangrijk om roestvorming te vermijden.

super bedankt voor het uitgebreide antwoord, ik ga me even verdiepen in een diamantvijl…

kan je me toevallig ook vertellen hoeveel boards je kan doen met 200gr wax

ik zie dat vola ook diamant vijlen heeft, maar deze hebben de getallen 200,400,600 en 1000, nu neem ik aan dat dit de korrel is en hoe hoger hoe fijner, welke korrel kan je het beste hebben

Je kunt het zo gek maken als je wilt. Van 15 euro voor een paar huishoudborstels, een oude strijkbout, twee klosjes en een simpel kantenslijpertje, tot sets met steunen, instelbare kantenslijpers met diamantvijlen en waxijzers met digitale temperatuur instelling.

Een goed (digitaal)waxijzer en een instelbare kantenslijper werken erg prettig. De rest kan, als er weinig budget over is, aangevuld worden met een zachte en harde borstel en een simpele schraper.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Precies wat sneeuwbaard zegt, je kan het zo gek maken als je zelf wilt.
Die Vola set lijkt wel mooi compleet incl. fatsoenlijke slijpsteenhouder.

Qua diamantvijlen, zelf heb ik er maar 1, en dat is korrel 200. Hiermee krijg je je kanten echt superscherp. Ben je heel kieskeurig en vind je het leuk om extra zorg aan je kanten te geven dan kan je na korrel 200 verder gaan met 400, 600, enz.

ik zie dat vola ook diamant vijlen heeft, maar deze hebben de getallen 200,400,600 en 1000, nu neem ik aan dat dit de korrel is en hoe hoger hoe fijner, welke korrel kan je het beste hebben

Als je er 1 koopt zou ik de 600 nemen.

Zoals ik al zei, regelmatig goed met een diamantvijl over de kanten gaan zorgt ervoor dat ze scherp blijven en je niet al te vaak een “echte” vijl zal moeten nemen waarbij je materiaal wegneemt. Het kost je misschien 35 euro, maar je doet er lang mee, je hebt minder werk bij het slijpen en je staalkant zal langer meegaan. Geen gekke kosten dus vind ik, integendeel.

Decathlon heeft ook nog het nodige liggen tegen een redelijke prijs. Als je het goed plant gaat het daar in het voorjaar wel in de aanbieding. Ik heb daar klemmen, borstels en strijkijzer van Vola gekocht voor weinig. Vijlhoek en vijlen kan je zo gek maken als je wilt. b.v. Vola Wax universeel 500 gram € 15,=. Daar kan je wel even mee vooruit. En als je los koopt… een kunststof gereedschap koffer bij de Action kost je een paar cent.

*bericht bewerkt door Gazza op 28 jan 2019 13:56

One life. Live it.

@grsuy

korrel 600 is zeer fijn he. Even te lang door skiën op je staalkant en het voldoet niet meer. Dus bij keuze voor 1 diamantvijl zou ik juist een grove nemen van 200. Maar dat is mijn mening.

Net als dat ik de waxremover juist een erg fijn product vind, waar je je gereedschap goed mee kunt schoonmaken na afloop van het waxen en het ergste vuil mee kunt wegnemen van het belag, bijvoorbeeld bij nieuwe ski’s.

*bericht bewerkt door Gaston op 28 jan 2019 13:54

Tijd voor een uitpakparty?!

Als je diamantvijltjes zoekt, kijk even op de website van “hbm machines”, artikel 2155 . van de week 3 setjes van 3 stuks besteld voor EUR 20 incl verzendkosten en ze doen het prima.

*bericht bewerkt door evr66 op 28 jan 2019 14:04

Edwin van Riel

Ja misschien heb je wel gelijk. Zelf heb ik lange tijd enkel een 600 gehad en vond dat die eigenlijk ook perfect werkte ter voorbereiding op het slijpen en ook als afwerking. Zat toen wel in een skiteam en deed veel SL- en GS-races dus voor mij was het een automatisme om elke avond de diamantvijl boven te halen. Als je bijvoorbeeld na de laatste piste nog wat gaat après-skiën en met vrienden op stap bent, zou ik ook geen zin hebben om die diamantvijl nog boven te halen :-).

Waxremover zelf nooit gebruikt, nooit iemand in het racecircuit zien gebruiken. Wel om de 3-4 waxbeurten een “hot scrape”. Kan me wel voorstellen dat het handig is om materiaal mee schoon te maken… Mhm, daar had ik al eerder aan moeten denken :-).

echt heel erg bedankt voor alle info, echt top, zoals gezegd ben een beginner op onderhoud gebied maar kan veel met deze info

tuurlijk komt er weer een vraagje bij, besloten inmiddels om de vola set te kopen, zit nog met klein dilemma, een vola diamantvijl kost 35 euro terwijl de tip van evr66 voor 3 diamant wetsteentjes in verschillende grid € 3,50 is…

waar komt dit enorme prijsverschil vandaan, komt dit met duurzaamheid ?

waar komt dit enorme prijsverschil vandaan, komt dit met duurzaamheid ?

marcelca op 28 jan 2019 14:53

Misschien een beetje kwaliteit maar het meeste in de naam/merk (Mensen geven net wat sneller meer geld uit voor een wintersport gerelateerd merk)
Wel zijn die van HBM volgens mij kleiner dan de standaard vijlen van Vola (Vola heeft ook kleine vijlen die volgens mij wel ong die maat zijn).
Ook de dikte zal wat verschillen

Ik heb ze geloof ik van Swix en die waren 15 euro of zo
Maar geen idee of die beter/slechter zijn dan die van HBM of Vola

waar komt dit enorme prijsverschil vandaan, komt dit met duurzaamheid ?

marcelca op 28 jan 2019 14:53

Het is ‘speciaal’ voor skiën, dus prijs gaat X10 😊.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

hahahaha, herkenbaar, ik doe ook triathlon en kitesurfen en daar is het niet anders, maar met een beetje inventief zijn kan je een hoop besparen

kan je me toevallig ook vertellen hoeveel boards je kan doen met 200gr wax

marcelca op 28 jan 2019 13:11

Boards weet ik niet maar voor een paar ski’s is dat max. 100 keer. Mijn ski’s hebben een belag van ongeveer 0.36m^2 per set, dus met 200g wax zou je ongeveer 36m^2 belag kunnen waxen.

kan je me toevallig ook vertellen hoeveel boards je kan doen met 200gr wax

marcelca op 28 jan 2019 13:11

Boards weet ik niet maar voor een paar ski’s is dat max. 100 keer. Mijn ski’s hebben een belag van ongeveer 0.36m^2 per set, dus met 200g wax zou je ongeveer 36m^2 belag kunnen waxen.

Martin7182 op 28 jan 2019 17:12

Whahahah, oke, dat is best veel

Heb eind van de middag ieder geval de Vola wax set besteld met nog extra Vola mx 500gr wax ( dus kan me aardig uitleven :) )

voor de diamantvijl heb ik 3 setjes bij HBM besteld ( € 17,50 incl verzendkosten ), ben benieuwd, is het niets dan kan ik altijd nog een duurdere kopen

*bericht bewerkt door marcelca op 28 jan 2019 17:54

Te veel wax kan bijna niet, maar te weinig zeker. Smeer in het begin lekker ruim.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

En zorg er bij het waxen ook voor dat je nooit je hete ijzer op de ski zet zonder dat een van beide al in contact met de wax is geweest.

Sommigen gaan met de blok wax al eens over de ski zodat er overal al minimale bedekking is. Ik beweeg het blokje wax bij het smelten gwn al eens snel over het hele ijzer.

voor de diamantvijl heb ik 3 setjes bij HBM besteld ( € 17,50 incl verzendkosten ), ben benieuwd, is het niets dan kan ik altijd nog een duurdere kopen

Hou ons op de hoogte :-). Ben ook wel benieuwd!

Als jullie alleen indoor gaan boarden zou ik indoor wax gebruiken. De normale wax is zeer snel verdwenen.

Ik gebruik een kanten slijper, wax ijzer, horseborstel, nylon/koper borstel, wax remover.
Reparatie spul voor beschadiging bij te maken. Maar dat gaat met een (Warm) lijm pistool ook.
Afschrapen doe ik met een ijzere winkelhaak.

pat

Pat.

bedankt voor de tip van indoorwax, wist niet dat dit zoveel uitmaakte :)

Gewone koude wax werkt prima voor indoor. En voordat je je belag beschadigd: schrapen doe je nooit met een metalen schraper en reparaties met ptex. Niet met een lijmpistool 🙈

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

gewone wax is veel te snel ervan af. Ik ben afgelopen jaar een 90x indoor geweest.

Plastic schraper vind ik maar niks. Met winkelhaak beschadig ik ook niets.

Pat.

gewone wax is veel te snel ervan af. Ik ben afgelopen jaar een 90x indoor geweest.

Plastic schraper vind ik maar niks. Met winkelhaak beschadig ik ook niets.

ruijtersfotografie op 29 jan 2019 12:35

Leg ik het weer af op gebied van snowboardkennis 🤣

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

voor de diamantvijl heb ik 3 setjes bij HBM besteld ( € 17,50 incl verzendkosten ), ben benieuwd, is het niets dan kan ik altijd nog een duurdere kopen

Heb je deze toevallig al kunnen testen? Zo ja, zijn ze aan te raden of zijn ze toch niet echt voor ski’s bedoeld?

nee, heb ze nog niet gebruikt, heb nog geen tijd gehad…

ziet er wel prima uit voor dat geld

Plastic schraper vind ik maar niks. Met winkelhaak beschadig ik ook niets.

ruijtersfotografie op 29 jan 2019 12:35

Dat er niet “standaard” stalen schrapers zijn? Iemand een idee?

One life. Live it.

@Gazza gewoon die van Swix of Toko ofzo?

https://www.toko.ch/wax-tools/tools/product/show/steel-scrap…

Wordt normaal gebruikt voor weghalen van teveel ptex candle na een reparatie, maar als je ermee je belag wilt schrapen…heb het wel eens gezien als de schraper bot is.

Tijd voor een uitpakparty?!

Plaats een reactie